Kato wissels aansturen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Rodzjer
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jun 2018 18:28

Kato wissels aansturen

Bericht door Rodzjer »

Collega's, ik ben in het bezit van wissels van het mark kato , nu wil ik deze wissels besturen mat digikeys dr4018 en Dr4101 , aangestuurd door een z21 en multimaus , mijn probleem is telkens dat ik opdracht geef om te schakelen met mijn multimaus schakelt hij maar gaat de z21 in het rood , wat doe ik verkeerd graag door iemand van jullie een gepast antwoord , ben wel overgeschakeld van fkeischmann sppor naar kato spoor


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kato wissels aansturen

Bericht door maarten »

Welkom Roger. Wij zijn gewend dat je je eerst even voorstelt en daarna je vragen op ons afvuurt. ;) Het voorstel-forumdeel had je al gevonden, daar had je namelijk dit topic in geplaatst. Dat is daar niet op zijn plaats dus ik heb het nu hierheen verplaatst.

Daarnaast heb ik de titel aangepast om jouw kans op een behulpzaam antwoord te vergroten. Een titel als 'Kato' geeft weinig kans op succes. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato wissels aansturen

Bericht door WilcoV »

Ik heb zelf dezelfde schakeling en dat geeft geen probleem. Het lijkt mij dat je ergens een verkeerd draadje hebt aangesloten want je krijg bij schakelen kortsluiting.
Dit kan zitten op drie plaatsen. Of je hebt ergens een pool in je sporen zelf verkeer, of de 4018 is niet juist aangesloten aan het systeem, of tussen de wissels, 4018 en 4101 zit een verkeerde schakeling.

Als je bij je sporen bij het schakelen van het wissel een + en - tegenover elkaar krijgt dan heb je ergens een keerlusschakeling in je sporen zitten, dit geeft kortsluiting. Dit kan je simpel testen door het wissel even los te halen van je Digikeijs en met de hand het wissel omzetten. Als er een verkeerde schakeling in je railstroom zit zal hij dan ook kortsluiting maken.

De 4018 heeft 2 aansluitingen voor spanning, de ene voor de stroomvoorziening, die kan je of op de railspanning aansluiten, of op een eigen voeding. De andere moet op de railvoeding aangesloten zijn voor je DCC signaal.

De drie draden van de 4018 aansluiting naar de 4101 moeten precies en juist tegenover elkaar zitten, dus de middelste ook naar de middelste.
De twee draden van je wissel naar de 4101 is even uitproberen. Maar daar kan je geen kortsluiting van, als je die verkeer om hebt schakel het wissel maar 1 kan op.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie