BR03 blauw Minitrix 12617

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
WouterX
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:32
Locatie: Achterhoek

BR03 blauw Minitrix 12617

Bericht door WouterX »

Ik heb gezien dat er vele varianten van de 03 zijn, maar met name de blauwe lijkt mij een hele fraaie lok, wordt niet meer gemaakt. Aanbevelingen voor kopen of is het juist een afrader? Zijn ze nog enigszins courant, bijv. op een beurs te verwachten? Wat mag zoiets kosten? Op Marktplaats wordt er momenteel een aangeboden, maar boven de €50 vind ik een beetje veel om zomaar te betalen voor iets dat je niet echt hebt gezien...
Suggesties voor een andere mooie enigszins betaalbare stomer zijn ook welkom, het precieze type is niet zo belangrijk. Ik maak een museumwerkplaatsje op de baan, daar kan alles in. Als iemand me wat verder kan helpen, dan graag!


Oefenbaan 1 met de kids: Eiland Edward
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2009
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: BR03 blauw Minitrix 12617

Bericht door Bjor »

Wouter,

Hier vind je gegevens van bijna alles wat in N is uitgebracht, met de gemiddelde prijs op e-Bay.
http://www.spurweite-n.de/ncontent/ndb/ ... howState=1
Prijzen op beurzen en op Marktplaats liggen daar vaak nog wel wat onder, maar een 03 voor € 50,- zul je niet snel vinden.
Je hebt gelijk als je duurdere loks niet ongezien wilt kopen. Als ik iets op Marktplaats koop, ga ik het ook meestal afhalen en op beurzen vraag ik ook altijd of ze een lok even willen laten rijden.

Veel succes,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: BR03 blauw Minitrix 12617

Bericht door FidOo »

Ben heeft al heel wat nuttige informatie neergezet waar ik het helemaal mee eens ben. Enige wat ik wil toevoegen is dat de informatie qua prijs via spurweite-N wel echt een richtlijn is. Meestal klopt het wel aardig. Maar als er toevallig een paar mensen zijn die vooral de koopjes gemeld hebben dan kan de prijs natuurlijk afwijken. De informatie is erg afhankelijk van wat mensen aanleveren. Wat betreft marktplaats is natuurlijk afhalen wel een goed idee. Ik ken wel 2 handelaren die vooral via marktplaats verkopen waar ik blind treinen durf te kopen.

Nog wat info over de br03 van minitrix. Deze lok is vrij robust en is betreft techniek best betrouwbaar. Dus zolang die niet mishandeld is door z'n eigenaren kun je deze prima kopen. Ook de oudere loks rijden prima en kunnen echt goed mee met de huidige loks, hetzij ze wat meer herrie maken met de overbrenging. Ook hier geldt wel, als de lok goed onderhouden is of je zelf een onderhoudsbeurt uitvoert scheelt dit behoorlijk.
De blauwe variant is inderdaad zeldzaam dus daar zul je eerder met 100 tot 125 Euro rekening moeten houden verwacht ik zo. Ga je via Ebay Duitsland kopen dan kun je wat goedkoper uit zijn maar dan koop je ook weer blind en heb je dure verzendkosten.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
WouterX
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:32
Locatie: Achterhoek

Re: BR03 blauw Minitrix 12617

Bericht door WouterX »

Dank voor jullie reacties, daar heb ik wel wat aan. De prijs van de huidige marktplaats aanbieding lijkt dan wel correct, maar ik ben een beetje huiverig geworden na een 'nieuw' vitrinemodel dat toch niet zo heel nieuw was... Gelukkig reed die wel weer prima na wat aandacht (wasbenzine, olie en koolborstels) en dan is de pijn ook weer niet zo groot.

Groet,
Wouter


Oefenbaan 1 met de kids: Eiland Edward

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: BR03 blauw Minitrix 12617

Bericht door FidOo »

Een nieuwe lok die zo in de vitrine beland is, is eigenlijk just een probleemgeval. Meestal verhard het vet en daardoor zit de overbrenging vast, daarnaast trekt de olie langzaam in de koolborstels. Daardoor worden ze zacht en verslijten ze nog sneller en raakt de collector verstopt.

Al met al is dus een stilstaand Vitrine model misschien wel letterlijk als nieuw. Maar perse niet beter als een model wat regelmatig gereden heeft.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: BR03 blauw Minitrix 12617

Bericht door Nijboer »

Ach, bijna elke loc die ik 2e hands aankoop is een probleemgeval...
In mindere of meerdere mate.
Gelukkig is het af en toe wel ok.
Meestal zijn ze of droog, of veel te vet. Of het is weer een herrieschopper.
Meestal moet de motor ook schoongemaakt worden.
En weet je wat bijna altijd ook niet ok is? de slipbandjes...Of ze zijn keihard
(bonken) , of ze zijn heel vettig. Ik vervang die dingen bijna standaard.
Zeker vitrinemodellen hebben vaak vervormde bandjes tgv het altijd in 1
stand staan van de wielen, dan krijg je een afdruk van de rail in het bandje....

Kortom, 2e hands is altijd een gok. Ook als je op een beurs of in een winkel
koopt. Je koopt vaak de ellende van een ander. En dat hoeft niet altijd 1-2-3
zichtbaar te zijn!

Collin



Onderwerp starter
WouterX
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:32
Locatie: Achterhoek

Re: BR03 blauw Minitrix 12617

Bericht door WouterX »

2e hands kopen is inderdaad een gok, en er mankeert ook bijna altijd wat aan, lijkt het. De beste koop was eigenlijk nog een FLM BR210 (7232). Bekende problemen bij aankoop: koppeling ontbrak en buffers weg. Aan de binnenkant bleek er natuurlijk ook wat onzichtbare schade, er was gerommeld met de elektrische 'installatie'. Gelukkig deed een klein beetje klussen wonderen en reed hij weer uitstekend. En dat voor €10, dat houdt het wel weer leuk! De buffertjes maak ik wel een keer op de draaibank van messing, dat kan vast wel, en dat soort kluswerk is onderdeel van de pret.
Dit soort mazzeltjes compenseren dan weer een beetje voor die exemplaren waar je veel te veel voor betaald hebt, maar een echte N-spoor 'rommelmarkt' komt niet vaak voor.
Het is wel juist vanwege deze ervaringen dat ik wat ambivalent tegenover duurdere via marktplaats sta. Het risico is betrekkelijk gering omdat je ze bijna zeker goed aan het rijden krijgt, maar ze zijn zelden zo mooi als men je wil doen geloven. Mijn streven is dan ook max €100 inclusief decoder voor een 2e hands, helaas lijkt dat voor een leuke stomer wel wat te optimistisch...

Wouter


Oefenbaan 1 met de kids: Eiland Edward

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: BR03 blauw Minitrix 12617

Bericht door Sandopie »

Wouter,

Dit is ook een mooie lok :D :

https://www.youtube.com/watch?v=FuTOPeoZxXo


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Plaats reactie