kolenkraan
kolenkraan
Heren,
de kolenvoorraad kan overal liggen; maar wat is logisch? Ofwel, waar staat de kolenkraan? Uitgangspunt is een doorgaan (i.t.t. kop-) station...
Ik vind mooie plaatjes, maar geen echte logica...
Dank!
M7
de kolenvoorraad kan overal liggen; maar wat is logisch? Ofwel, waar staat de kolenkraan? Uitgangspunt is een doorgaan (i.t.t. kop-) station...
Ik vind mooie plaatjes, maar geen echte logica...
Dank!
M7
Re: kolenkraan
M7
De kolenkraan staat niet in het station, maar daarbuiten, in het z.g. loc depot, meestal via één of meerdere sporen bereikbaar, al naar gelang de grootte. Loks die verzorging nodig hebben, komen eerst bij de kolenbunker, waar d.m.v. een kraan of stortgoot kolen worden geladen. Tegelijk worden de slakken en as uit de askast verwijderd, wordt water genomen en wordt de rookkast, waarin zich een grote hoeveelheid roet en as heeft verzameld, leeggeschept. Daarna wordt het zand bijgevuld en wordt de lok naar draaischijf en/of lokloods gereden.
Langs de perrons kunnen loks alleen water nemen. Tot in periode III stonden daartoe aan de uiteinden van het perron waterkolommen.
Uitvoerige beschrijvingen van loc depots vind je o.m. hier:
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... _2287.html
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... w-_78.html
Ben
De kolenkraan staat niet in het station, maar daarbuiten, in het z.g. loc depot, meestal via één of meerdere sporen bereikbaar, al naar gelang de grootte. Loks die verzorging nodig hebben, komen eerst bij de kolenbunker, waar d.m.v. een kraan of stortgoot kolen worden geladen. Tegelijk worden de slakken en as uit de askast verwijderd, wordt water genomen en wordt de rookkast, waarin zich een grote hoeveelheid roet en as heeft verzameld, leeggeschept. Daarna wordt het zand bijgevuld en wordt de lok naar draaischijf en/of lokloods gereden.
Langs de perrons kunnen loks alleen water nemen. Tot in periode III stonden daartoe aan de uiteinden van het perron waterkolommen.
Uitvoerige beschrijvingen van loc depots vind je o.m. hier:
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... _2287.html
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... w-_78.html
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: kolenkraan
En heb je geen locdepot, de kolenboer had er vast ook 1 op zijn terrein staan.
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: kolenkraan
Top! Dus;Bjor schreef:M7
De kolenkraan staat niet in het station, maar daarbuiten, in het z.g. loc depot, meestal via één of meerdere sporen bereikbaar, al naar gelang de grootte. Loks die verzorging nodig hebben, komen eerst bij de kolenbunker, waar d.m.v. een kraan of stortgoot kolen worden geladen. Tegelijk worden de slakken en as uit de askast verwijderd, wordt water genomen en wordt de rookkast, waarin zich een grote hoeveelheid roet en as heeft verzameld, leeggeschept. Daarna wordt het zand bijgevuld en wordt de lok naar draaischijf en/of lokloods gereden.
Langs de perrons kunnen loks alleen water nemen. Tot in periode III stonden daartoe aan de uiteinden van het perron waterkolommen.
Uitvoerige beschrijvingen van loc depots vind je o.m. hier:
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... _2287.html
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... w-_78.html
Ben
- altijd buiten het station, op een apart spoor
- in volgorde as above
Betekent wel dat ze altijd achteruit terug naar het hoofdspoor moeten (bij mijn baanplan)....
Re: kolenkraan
Als je geen draaischijf hebt wel ja.MadSeven schreef:Betekent wel dat ze altijd achteruit terug naar het hoofdspoor moeten (bij mijn baanplan)....
Overigens is een stoomlokdepot een prachtig object om na te bouwen, als je er de ruimte voor hebt.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: kolenkraan
Ik heb volgens mij een goed overzicht van een lokdepot in een boek staan. Zal straks even zoek.
Ondertussen:
http://www.nproject.org/nl/diversen/het-stoomdepot
Ondertussen:
http://www.nproject.org/nl/diversen/het-stoomdepot
Mvg, Erik
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Re: kolenkraan
M7,
Heb op de baan ook een stoomdepot, ontworpen samen met de mannen van het forum.
Het begint op deze bladzij: er zit ook een kolenkraan op.
viewtopic.php?f=14&t=6245&start=170
Heb op de baan ook een stoomdepot, ontworpen samen met de mannen van het forum.
Het begint op deze bladzij: er zit ook een kolenkraan op.
viewtopic.php?f=14&t=6245&start=170
Re: kolenkraan
Ik heb er helaas geen plaats voor, zelfs de draaischijf en een 5 baans loods al verkocht op eBay. Later als ik groot ben misschien...
Nu moet ik al knijpen om er een dubbele loods in te krijgen, met omliggende gebouwen...
Nu moet ik al knijpen om er een dubbele loods in te krijgen, met omliggende gebouwen...
Re: kolenkraan
Max,
Zo groot hoeft het niet te zijn. In werkelijkheid heb je op zijlijnen ook kleine lokstations waar één of twee loks kunnen overnachten.
https://shop.vgbahn.info/imgs/news/VGBa ... _7__xl.jpg
Een kleine kolenkraan met maar een kleine kolenvoorraad, een waterkolom, een kleine slakkenput in het spoor en de as wordt gewoon naast het spoor gekieperd. Die wordt dan later met mankracht weer weggeschept in een oude bakwagen. Droog zand is in zakken voorradig en wordt via een ladder in de zanddom gestort.
In zo'n lokstation vindt je natuurlijk geen BR 01 of BR96, maar een 64-er, of een klein twee-assertje kan er prima worden verzorgd.
Ben
Zo groot hoeft het niet te zijn. In werkelijkheid heb je op zijlijnen ook kleine lokstations waar één of twee loks kunnen overnachten.
https://shop.vgbahn.info/imgs/news/VGBa ... _7__xl.jpg
Een kleine kolenkraan met maar een kleine kolenvoorraad, een waterkolom, een kleine slakkenput in het spoor en de as wordt gewoon naast het spoor gekieperd. Die wordt dan later met mankracht weer weggeschept in een oude bakwagen. Droog zand is in zakken voorradig en wordt via een ladder in de zanddom gestort.
In zo'n lokstation vindt je natuurlijk geen BR 01 of BR96, maar een 64-er, of een klein twee-assertje kan er prima worden verzorgd.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: kolenkraan
Ben, dit is inderdaad waar ik ook aan dacht. Het is beter om je lokloods te verkleinen of zelfs weg te laten als je daarmee ruimte hebt om het hoogstnoodzakelijke te plaatsen (de genoemde cleanup & refill puntjes). Maar zoals altijd! Jouw baan, jouw regels Mad7!
Mvg, Erik
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Re: kolenkraan
Ow het komt er ook wel, maar op kleinere schaal; de droom van de draaischijf is weg. Ik zag sowieso op tegen ontkoppelen, dus misschien maar beter ook
Ik bekijk nu of een dubbele loods fatsoenlijk past, anders wordt het een dag-verblijf
Waar de BR01's boodschappen doen blijft dan een raadsel...
Ik bekijk nu of een dubbele loods fatsoenlijk past, anders wordt het een dag-verblijf
Waar de BR01's boodschappen doen blijft dan een raadsel...
Re: kolenkraan
Inspirerend, zonder meer! Zoals gezegd; ik kan het niet kwijt, maar een kleine versie ...maybe...waar ligt de slakkenput? Ik kon hem niet vinden...wie is er trots op zijn kolenkraan/slakkenput? Show me!BenQ schreef:M7,
Heb op de baan ook een stoomdepot, ontworpen samen met de mannen van het forum.
Het begint op deze bladzij: er zit ook een kolenkraan op.
viewtopic.php?f=14&t=6245&start=170
-
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: kolenkraan
Even 2 spiek-foto's uit een geinig boek wat ik heb.
Hoe een indeling kan zijn. Incl omloopspoor / draaischijf maar concentreer je meer op de overige genoemde punten/activiteiten en comprimeer die tot je beschikbare spoor of 2/3? zoals slakkenput, waterkraan enz enz. Het proces is het schoonmaken --> bijvullen / vertrek klaar maken. Dus zorg dat je je lok verzorging op die manier ook kunt doen, lok voor lok... Ik geloof dat loks klaar voor bedrijf werden weggezet in de loods (maar dat weet iemand anders hier misschien zeker).
Je ziet hieronder 2 paralele sporen voor verzorging. Dus van links naar rechts worden inspectie, bekolen, waterkraan, slakkenput, bezanding doorlopen.
En het mooie plaatje (zie vooraan de slakkenput).
Hoe een indeling kan zijn. Incl omloopspoor / draaischijf maar concentreer je meer op de overige genoemde punten/activiteiten en comprimeer die tot je beschikbare spoor of 2/3? zoals slakkenput, waterkraan enz enz. Het proces is het schoonmaken --> bijvullen / vertrek klaar maken. Dus zorg dat je je lok verzorging op die manier ook kunt doen, lok voor lok... Ik geloof dat loks klaar voor bedrijf werden weggezet in de loods (maar dat weet iemand anders hier misschien zeker).
Je ziet hieronder 2 paralele sporen voor verzorging. Dus van links naar rechts worden inspectie, bekolen, waterkraan, slakkenput, bezanding doorlopen.
En het mooie plaatje (zie vooraan de slakkenput).
Mvg, Erik
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Re: kolenkraan
Die slakkenput moet ik er inderdaad nog inmaken, hij kan alleen niet zo diep worden of het moet precies op een punt zitten waar geen elektronica zit.
Re: kolenkraan
Dat is juist. Loks die dezelfde of de volgende dag weer dienst moesten doen en werden schoongemaakt en bijgevuld in de loods gestald en daar vaak nog nagelopen op evt. defecten. Ook werden daar kleine reparaties doorgevoerd. Een laag vuurtje in de vuurkist hield gedurende de nacht de ketel onder druk, zodat bij het begin van de volgende dag de lok in korte tijd kon worden opgestookt voor zijn volgende dienst.erik-n-fan schreef:.. Ik geloof dat loks klaar voor bedrijf werden weggezet in de loods (maar dat weet iemand anders hier misschien zeker).
Wat het plaatje betreft: 3 moet zijn: inspectieput, waar o.m. het drijfwerk werd nagekeken. 6 zijn uiteraard geen loodsen, maar open kolenbunkers, waar de kolen werden opgeslagen.
7. Van een bluskamer heb ik nog nooit gehoord. Wel is de slakkenput breder dan het spoor en worden de gloeiende slakken en kolenresten daarin gestort en worden daar geblust door een laag water die in de put staat. Daarom staan één of meerdere waterkolommen dichtbij de slakkenput. 7 en 9 waren in de praktijk dus één put. De asputten (niet afgebeeld) waren aparte putten waar de roet en as uit de rookkast in werden geschept. (In een klein depot werd de as naast het spoor gegooid en later in een oude bakwagen geschept.)
10. Afgebluste slakken en roet en as uit de rookkast werden afzonderlijk in oude bakwagens geschept. Volgens mij heette dit het spoor voor de slakkenwagen.
16 Heet ook wel omloopspoor. 18. Als er ook dieselloks werden verzorgd, lag de tankplaat ook aan dit spoor. Hier werd diesel getankt.
De nummers 22, 23 en 24 kloppen niet met de tekening. Dat moet zijn:
23: Seinhuis, 24 Spoor voor ongevallentrein (kraan met werkwagens (ik ken geen BW met eigen hospitaaltrein ), 25 vertrekspoor.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: kolenkraan
Wat een fontein van info! Nice!!
Op het plaatje lijkt de inspectieput ongeveer mans-hoog te zijn, hetgeen ook wel redelijk logisch is. Dat zou dus een ruime centimeter zijn ongeveer; geldt dat ook voor de slakkenput?
Op het plaatje lijkt de inspectieput ongeveer mans-hoog te zijn, hetgeen ook wel redelijk logisch is. Dat zou dus een ruime centimeter zijn ongeveer; geldt dat ook voor de slakkenput?
Re: kolenkraan
Max,
Hier een foto van een slakkenput onder meerdere sporen.
https://farm9.static.flickr.com/8492/83 ... a3e4_b.jpg
De put is meters diep. (Ik heb foto's gezien van putten tot een meter of zes diep.) De houten vlonders dekken het deel van de put tussen de sporen of, om te voorkomen dat personeel in de put valt, waarin een mengsel van gebluste slakken en kolenresten uit de askast van de lok terecht komen. Als er geen vlonders staan, staan er vaak hekken op de rand van de put met waarschuwingsborden. De waterkolommen staan zo opgesteld dat daarmee de putten met een laag water kunnen worden gevuld om de gloeiende kolenresten en slakken te blussen.
In het deel waar het spoor overheen loopt, is één van de wanden schuin, zodat de slakken uit de lok naar het deel van de put tussen de sporen glijdt, waardoor de slakken met een grijper van de kolenkraan of een grijper van een bokkraan, uit de put kunnen worden getild en in een oude bakwagen kunnen worden geladen. De sintels en de (vlieg)as uit de rookkast worden doorverkocht aan aannemers die het spul gebruiken bij de aanleg van wegen.
Hier smalle putten die maar één spoor breed zijn. https://up.picr.de/15801977vi.jpg
Op de achtergrond de bokkraan met een gestel met haken waaraan "Hunte" (lorries) worden opgetild om in bakwagens te worden geleegd.
Hier worden as en roet uit de rookkast geschept.
https://img.fotocommunity.com/loesche-z ... eight=1080
De as wordt soms - zoals hier - tussen de rails geschept en later met een kruiwagen of lorry weggebracht om in een bakwagen te worden overgeladen. Elders wordt de as in de slakkenput geschept weer elders wordt een asput gevuld met lorries waarin de as wordt geschept, waarna de lorries met een bokkraan of de kolenkraan uit de put worden getild.
Ieder depot heeft weer een andere inrichting. Als je zoiets, ook in beperkte vorm, wilt bouwen, adviseer ik je de voortreffelijke uitgave "Das Dampflok BW" te lezen, dat ik in mijn eerste reactie noemde. (Die link aldaar.) Is ook als e-book verkrijgbaar.
Een verzameling van tientallen voorbeeldfoto's in model met plattegronden, vind je hier: https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... _1143.html
Ben
Hier een foto van een slakkenput onder meerdere sporen.
https://farm9.static.flickr.com/8492/83 ... a3e4_b.jpg
De put is meters diep. (Ik heb foto's gezien van putten tot een meter of zes diep.) De houten vlonders dekken het deel van de put tussen de sporen of, om te voorkomen dat personeel in de put valt, waarin een mengsel van gebluste slakken en kolenresten uit de askast van de lok terecht komen. Als er geen vlonders staan, staan er vaak hekken op de rand van de put met waarschuwingsborden. De waterkolommen staan zo opgesteld dat daarmee de putten met een laag water kunnen worden gevuld om de gloeiende kolenresten en slakken te blussen.
In het deel waar het spoor overheen loopt, is één van de wanden schuin, zodat de slakken uit de lok naar het deel van de put tussen de sporen glijdt, waardoor de slakken met een grijper van de kolenkraan of een grijper van een bokkraan, uit de put kunnen worden getild en in een oude bakwagen kunnen worden geladen. De sintels en de (vlieg)as uit de rookkast worden doorverkocht aan aannemers die het spul gebruiken bij de aanleg van wegen.
Hier smalle putten die maar één spoor breed zijn. https://up.picr.de/15801977vi.jpg
Op de achtergrond de bokkraan met een gestel met haken waaraan "Hunte" (lorries) worden opgetild om in bakwagens te worden geleegd.
Hier worden as en roet uit de rookkast geschept.
https://img.fotocommunity.com/loesche-z ... eight=1080
De as wordt soms - zoals hier - tussen de rails geschept en later met een kruiwagen of lorry weggebracht om in een bakwagen te worden overgeladen. Elders wordt de as in de slakkenput geschept weer elders wordt een asput gevuld met lorries waarin de as wordt geschept, waarna de lorries met een bokkraan of de kolenkraan uit de put worden getild.
Ieder depot heeft weer een andere inrichting. Als je zoiets, ook in beperkte vorm, wilt bouwen, adviseer ik je de voortreffelijke uitgave "Das Dampflok BW" te lezen, dat ik in mijn eerste reactie noemde. (Die link aldaar.) Is ook als e-book verkrijgbaar.
Een verzameling van tientallen voorbeeldfoto's in model met plattegronden, vind je hier: https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... _1143.html
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: kolenkraan
Kijk, dat (diepte, vlonders) had ik niet uit de foto gehaald, top info!
Ik zal opnieuw moeten meten en passen, misschien nogmaals "verkleinen"...ik denk nu aan enkel aankomstspoor, wissel, 2x inspectie spoortje, 2sporen kolenkraan, 2sporen slakken put. Dat zand kom ik ook nog wel kwijt.....Maar.....hij zal achteruit terug moeten en ik heb nog mijn twijfels over ontkoppelen.....kan zomaar dus alleen voor de show zijn ..
keep you posted!
Ik zal opnieuw moeten meten en passen, misschien nogmaals "verkleinen"...ik denk nu aan enkel aankomstspoor, wissel, 2x inspectie spoortje, 2sporen kolenkraan, 2sporen slakken put. Dat zand kom ik ook nog wel kwijt.....Maar.....hij zal achteruit terug moeten en ik heb nog mijn twijfels over ontkoppelen.....kan zomaar dus alleen voor de show zijn ..
keep you posted!
Re: kolenkraan
Dat slakkenspoor kan naast de kolenbunker liggen. Dat scheelt weer lengte.
Wat bedoel je met "ontkoppelen"?
Ben
Wat bedoel je met "ontkoppelen"?
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: kolenkraan
Ik heb nog nergens de mogelijkheid tot ontkoppelen op de baan, noch weet ik of ik dat wil...dat betekent dat een lokje met staart en al door de straat moet en dan achteruit terug...
Re: kolenkraan
Daar hebben ze leuke dingen voor: ontkoppelen, eetstokjes een kant wat dunner snijden kan je zo koppeling mee opwippen.
Re: kolenkraan
Inderdaad Ben. En een handmatig te bedienen ontkoppelrail is niet moeilijk zelf te maken.
Ben
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: kolenkraan
Ikzelf ga voor Dapol koppelingen. De (naar mijn smaak mooiere) speciale koppelingen ontkoppelen als ze boven een permanente magneet staan. Zo kan je zonder aanraken ontkoppelen / weer wegduwen. Het is wel even oefenen en vereist vooraf plaatsing van een 5cm lange magneet tussen spoor (of als het je lukt een iets kortere variant).
Zie hier op mijn module:
Zie hier op mijn module:
Mvg, Erik
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Re: kolenkraan
@Eric; met de hand is voor mij geen optie, daar gaat mn interesse gewoon niet naar uit...
@Ben; ik heb meerdere 'automatische' koppelingen bekeken, maar de inflexibiliteit en/of de prijs houdt me tegen...
Ik ga vermoedelijk aan de zelfbouw, zo moeilijk kan het niet zijn met een eetstokje aan een palletje met een nippeltje enzo
@Ben; ik heb meerdere 'automatische' koppelingen bekeken, maar de inflexibiliteit en/of de prijs houdt me tegen...
Ik ga vermoedelijk aan de zelfbouw, zo moeilijk kan het niet zijn met een eetstokje aan een palletje met een nippeltje enzo
-
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: kolenkraan
Hoi Madseven (heet je echt zo ?
Zou deze ontkoppelaar Herkat 2703, iets voor jou kunnen zijn? Zijn niet fluisterstil, een oud beproefde ontkoppelaar. Ooit uitgevonden door de beroemde Rolf Ertmer (Repabahn). Verschillende ontkoppelplaatjes zijn te monteren. Bovendien overal in de baan te monteren waar je maar boren kan tussen de rails:
https://www.voelkner.de/products/108845/pri-1-x525.jpg
Succes met jouw beslissing,
Groetjes,
Hans
Zou deze ontkoppelaar Herkat 2703, iets voor jou kunnen zijn? Zijn niet fluisterstil, een oud beproefde ontkoppelaar. Ooit uitgevonden door de beroemde Rolf Ertmer (Repabahn). Verschillende ontkoppelplaatjes zijn te monteren. Bovendien overal in de baan te monteren waar je maar boren kan tussen de rails:
https://www.voelkner.de/products/108845/pri-1-x525.jpg
Succes met jouw beslissing,
Groetjes,
Hans
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881