Welke decoder voor een br139

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3015
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door Ron »

een staaltrein van fleischmann met 6 assige wagons.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door robert »

@ Rinus Vos

Referentieregeling.
Bepaalt de hoogte van de EMF-spanning die bij maximale snelheid over de motor komt. Hoe beter de efficiëntie van de motor, des te hoger kan deze waarde zijn. Als de loc zijn topsnelheid niet bereikt dan moet deze parameter verkleind worden

Uit de Nederlandse gebruiksaanwijzing van tsd de omschrijving van cv 53.
ESU decoders kennen dit fenomeen ook, alleen daar wordt CV53 gebruikt.
Leg mij aub uit waarom dit hetzelfde zou zijn als cv 57 bij zimo http://www.zimo.at/web2010/documents/MX ... ecoder.pdf blz 18


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door Sandopie »

Als een loc met ESU decoder de Vmax niet haalt, kan je door de waarde van CV53 te verhogen dit aanpassen (zie handleiding Lopi 4.0). Is de snelheid te hoog, dan kan je de waarde van CV53 verlagen.

Dus de werking is volgens mij, nagenoeg, identiek.

Uitleg en verdere info in link (helaas Duits):

https://www.1zu160.net/scripte/forum/fo ... 53#x841781

Lees de laatste reactie in onderstaande link maar eens over CV57 Zimo:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80974.0



Edit: Tekst gewijzigd en links toegevoegd.
Laatst gewijzigd door Sandopie op 19 aug 2018 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door robert »

Hallo Rinus,

Mijn Duits is soms niet toereikend genoeg, helaas, maar denkelijk duidelijk. Wat ik alleen even niet snap is bij de volgende redenatie:
CV 53 is max 255 = 25,5V?
Referentieregeling.
Bepaalt de hoogte van de EMF-spanning die bij maximale snelheid over de motor komt. Hoe beter de efficiëntie van de motor, des te hoger kan deze waarde zijn. Als de loc zijn topsnelheid niet bereikt dan moet deze parameter verkleind worden
Als eerste stelling juist is, dan is er toch tegenspraak in de tweede?


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door Sandopie »

robert schreef:
Als eerste stelling juist is, dan is er toch tegenspraak in de tweede?
Rob,

Dit is een fout in de vertaling. In de Duitse ESU handleiding staat "erhöhen"(verhogen). Zie laatste woord tekst hieronder.

Bestimmt die Höhe der EMK-Spannung, die der Motor bei maximaler Geschwindigkeit liefern soll. Je besser der Wirkungsgrad des Motors, desto höher kann dieser Wert sein. Wenn die Lok nicht die Höchstgeschwindigkeit erreicht, diesen Parameter erhöhen.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door robert »

Hoi Rinus,

Dat verklaart een hoop. Typisch, denk kijk bij de Nederlandse vertaling omdat het allemaal ( voor mij) best lastig is, hebben we toch een lelijke fout in de vertaling. En meestal kijk ik op de Duitse esu site, nu niet dus. Interessant allemaal, ga er mee experimenteren .


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door Sandopie »

Rob,

Niet vergeten CV5 terug te zetten naar hoogste waarde. Succes.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door Marksintpancras »

Wat ik jammer vind van een Zimo decoder (ook geleverd via Fleischmann) dat de geen basis instellingen zijn voor een Fleischmann lok, Arnold lok, etc.

Dat zal het instellen makkelijker maken.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door Sandopie »

Mark,

Zijn er decoders die dit wel hebben? D&H in ieder geval niet.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door martindomburg »

Ja ESU in hun programmer software. Zoiets zit niet in de decoder zelf.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door Marksintpancras »

Nee, maar ik had laatst via Fleischmann een decoder bestelt voor een baureihe 146. Ik deed hem erin, toen begon deze toch maf te doen. Parkeerverlichting aan, dit omdat de sushi menu aanstond.

Wilde de loc met decoder zo uit het raam naar Huider gooien, tot dat ik besefte dat ik de lok bij H@ns had gekocht op de beurs.

Nu rijdt de lok goed.

Laatst had ik twee loks van ene Domburg, weet niet wat hij geflikt heb met bestelling, maar bleek dat ik hem al had de Arnold br 187. Dus andere kap van Railpool erop van Fleischmann (even los gekocht), beetje aangepast. Erop gezet, en weer een nieuwe br187 op de baan. Deze rijdt perfect met dus. En verder een keuhn lok gekregen, deed de nextt18 van keuhn erin en rijdt als male.

Alleen die zimo decoders vindt in een gepuzzel.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Plaats reactie