Welke decoder voor een br139

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
Ronaldp
Berichten: 1469
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Welke decoder voor een br139

Bericht door Ronaldp »

Zit er over te denken om deze locomotief te kopen: https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... loc-br-139
Welke decoder is het meest geschikt?

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door Marksintpancras »

Een Kuehn N45 geeft al mooie resultaten.

Wil je iets meer, dan kan je er een Esu in stoppen.

Beide zijn geschikte decoders.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door Redskin »

In veel Fleischmann-modellen moet een speciale decoder toegepast worden; eentje met draden tussen decoder en stekker. Dat geldt ook voor dit model, volgens de specificaties van Fleischmann:

Afbeelding
Artikel 685403

Daarmee hebben we het over fysieke geschiktheid. Rest hangt af van wat je wilt en wat het mag kosten.


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door Marksintpancras »

Frank,

Deze heeft nog een ouderwetse stek verbinding op de printplaat in het midden. Dus een gewone steek is voldoende volgens het spart part 733101.

Klopt, de meeste hebben zo'n draad ding nodig aan de zijkant, echter geeft dat ook wel eens problemen. Bij de br101 heb ik ze allemaal gesoldeerd ivm storing in de nek adapter bij 2 modellen.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door Redskin »

Mark, wij bedoelen vast hetzelfde :)
Dus decoder aan de zijkant op het frame, decodervoet bovenop de printplaat. En al sluit ik inderdaad niet uit dat een moderne kleine NEM651 decoder ook prima zal passen; ik wil met mijn info Ronald behoeden voor de aankoop van een verkeerde decoder. De foto die ik toonde met decoder en eronder het artikelnummer, komt van de Fleischmann-site: dat is dus hun eigen info (inderdaad: "Wij van WC-eend..." :lol:).
Spare part printplaat van deze BR139 is overigens 65719000 (ook weer van de site van Vleeschmann gehaald, klik eventueel HIER).


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door martindomburg »

Zou de nieuwe Zimo MX616 niet direct passen in de plug? Is net iets groter als een nano decoder.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door Rick »

Wil je per se een 139 of is een soortgelijke loc ook goed? Hobbytrain heeft diverse BR110/140 uitgebracht en die zien er beter uit dan de Fleischmann, bij de overburen zijn ze er goed over te spreken. Zelf heb ik een Hobbytrain 140 met Kuehn 045 en die bevalt me goed, daarbij zijn de front- en sluitseinen aan één zijde uitschakelbaar.



Onderwerp starter
Ronaldp
Berichten: 1469
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door Ronaldp »

Wil een br 139.En dan de beige/groene uitvoering.
Hobbytrain ...nog geen treinen van dit merk.
Zoek gewoon 6een goede kwaliteit trein.
Met zeer goede rij eigenschappen.

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door Rick »

De Fleischmann zal ongetwijfeld goed rijden, met mijn Hobbytrain ben ik tevreden. Mocht je de locs nog willen vergelijken, bij Hans is deze versie nog te koop alleen staat er geen echte foto bij (N-Spoorstore aanbieding).
Redskin schreef:Mark, wij bedoelen vast hetzelfde :)
Dus decoder aan de zijkant op het frame, decodervoet bovenop de printplaat. En al sluit ik inderdaad niet uit dat een moderne kleine NEM651 decoder ook prima zal passen; ik wil met mijn info Ronald behoeden voor de aankoop van een verkeerde decoder. De foto die ik toonde met decoder en eronder het artikelnummer, komt van de Fleischmann-site: dat is dus hun eigen info (inderdaad: "Wij van WC-eend..." :lol:).
Spare part printplaat van deze BR139 is overigens 65719000 (ook weer van de site van Vleeschmann gehaald, klik eventueel HIER).
Als ik de reserveonderdelen zo bekijk denk ik dat de decoder gewoon bovenop de printplaat past. Voor mijn gevoel zit bij de locs waar een decoder met draad nodig is de NEM-stekker dwars op de printplaat (of eronder of naast het frame). Maar inderdaad, dat is een vervelende eigenschap bij Fleischmann.



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door robert »

@frank/redskin,

Waar vind jij de specificatie van de toe te passen decoder voor deze loc? En dan specifiek de door jouw genoemde decoder. Hier gaat "gewoon" een 6 polige steek decoder in, zoals Rick ook al schrijft. Niets met draadjes er tussen.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door Marksintpancras »

Fleischmann wil nog wel eens de decoder plek aan de zijkant hebben. Dus dan kan de draad wel nodig zijn. Ik weet niet hoeveel ruimte tussen printplaat en kap zit.

Ik heb vele Hobbytrain loks, echter qua detaillering zijn ze goed, rijeigenschappen niet slecht, meer lawaaierig dan de Fleischmann. De kappen zijn meer doorschijnend dan de Fleischmann. Niet slecht, maar ook niet top. Gewoon goed is mijn mening.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
Ronaldp
Berichten: 1469
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door Ronaldp »

Welk merk is dan wel top voor deze locomotief?

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door robert »

@Mark,

Deze loc heeft zeker geen plaats aan de zijkant. Boven moet kunnen met een kleine decoder(b.v. uhlenbrock intellidrive 2 mini of platte (b.v.d&h)

@ronaldp

Bedoel je de loc of decoder


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door Redskin »

robert schreef:@frank/redskin,

Waar vind jij de specificatie van de toe te passen decoder voor deze loc? En dan specifiek de door jouw genoemde decoder. Hier gaat "gewoon" een 6 polige steek decoder in, zoals Rick ook al schrijft. Niets met draadjes er tussen.
Die specificatie én de genoemde decoder van Fleischmann vind je HIER, klik vervolgens op "Zubehör".

Precies wat Mark schrijft moet het maar passen onder het kapje. Ik heb overigens wel spectaculaire gaten en blazen in kapjes gezien, omdat de decoder heet werd. Er moet dus ook nog echt wel wat ruimte tussen decoder en kapje over zijn.


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Onderwerp starter
Ronaldp
Berichten: 1469
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door Ronaldp »

Bedoel nu welke merk locomotief de beste is.

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door Rick »

Beide zijn een redelijke keus zou ik zeggen, misschien kan je even in de winkel kijken welke je bevalt.



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door robert »

Ronald,

wat Rick zegt, kijk in de winkel als je de mogelijkheid hebt.

@redskin/frank

Mij nooit opgevallen, die zubehur. Wel grappig(wat ik wel zag) is dat ze uitverkochte artikelen aanbevelen. Heb een vergelijkbare lok opengemaakt(met soumd) boven de draaistellen zitten resp de speaker aan de ene zijde en aan de andere zijde de decoder.. Met een kabeltje er tussen, kan rechtstreeks in stekker, maar sound is wat groter. Hete decoders = foute boel


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door FidOo »

http://www.wiencirz.de/Umbau/Fl_E139_Sound.htm

Hier kun je perfect zien hoe de decoder ingebouwd moet worden. Goed dit is een sound ombouw maar je ziet de originele printplaat. Ik denk maar weet het niet zeker, dat een n45 waarvan het zwarte balkje om de pinnen zit is verwijderd past. Anders elke nano decoder. Let op de spanning.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door robert »

Joost,

Hier staat de tekening van de door Ronald gewenste loc en dan de printplaten even vergelijken


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door martindomburg »

Daarom riep ik al een keer dat de Zimo mx616n perfect zou zijn hiervoor. Zimo geeft de loc mooie eigenschappen en de kleine 616n past er heel makkelijk in.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door Sandopie »

Ronald,

Sluit mij aan bij hetgeen M. Domburg hierboven zegt. Alleen opletten. Als je voor een Zimo decoder gaat stel dan de Vmax in met CV57 en niet met CV5.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
Ronaldp
Berichten: 1469
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door Ronaldp »

Als je voor een Zimo decoder gaat stel dan de Vmax in met CV57 en niet met CV5.


Mag ik vragen waarom?

Mvg Ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door Sandopie »

Ronald,

Met CV5 beperk je het aantal interne rijstappen die de decoder gebruikt om tot de Vmax te komen. Met CV57 geef je een referentiespanning op. Is de waarde van CV57 b.v. 80, dan is de referentiespanning 8 volt (waarde CV57/10). Bijkomende voordelen:

1. het aantal interne rijstappen (256) blijft nagenoeg intact,
2. de loc zal op iedere baan, ongeacht de daadwerkelijke baanspanning, even snel blijven rijden.

Voorwaarde:

(Werkelijke baanspanning-1.4V) moet >= zijn aan de CV-waarde van CV57/10. Is de werkelijke baanspanning lager, dan kan de decoder de Vmax niet "leveren".


Het gebruik van CV57 is ook van belang bij sounddecoders. Deze koppelen de samples vaak aan interne rijstappen.


P.S. Het gebruik van CV 57 is ook ……… toegevoegd.
P.S2 Voorwaarde aangepast. Was -1.4V vergeten.
Laatst gewijzigd door Sandopie op 16 aug 2018 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door Sandopie »

Ronald,

ESU decoders kennen dit fenomeen ook, alleen daar wordt CV53 gebruikt.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
Ronaldp
Berichten: 1469
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Welke decoder voor een br139

Bericht door Ronaldp »

Is voor mij allemaal nieuw die waardes.
Gebrukte altijd keuhn 45 en DH10

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Plaats reactie