Vastschroeven rails

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Vastschroeven rails

Bericht door Andre de Ruiter »

Hisko,

Zoals je op het plaatje kunt zien steekt de rail boven de schroeven uit, het rijdend materiaal heeft hier dus geen last van. Als je schroeven in het midden van de rails toepast dan is het zaak de schroefjes goed in het midden te schroeven anders raken de wielflenzen de schroefjes.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Vastschroeven rails

Bericht door traiNiac »

Hallo Hisko,

Ik gebruik gewoon kleine spijkertjes, die je bij het inslaan eigenlijk niet eens hoeft vast te houden als je ze in de voorgeboorde gaatjes van de rails zet. En anders vasthouden met een tangetje, pincet of stukje karton. Bij mij ligt de rails dus meteen definitief vast nog vóór ballast aangebracht wordt. Maar bij een grote baan kan het geluid dat via de spijkertjes op het hout wordt overgebracht een nadeel zijn. Maar daar heb ik geen last van; ik heb geen grote baan en ik stoor me totaal niet aan het geluid van rijdende treintjes :D


Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Vastschroeven rails

Bericht door epocheales denken »

Hoi Hisko, je verteld ons helaas niet waarom jouw gebruik van de Minitrix schroefjes niet bevalt. Mijn hele modelbaan ligt er vol mee, maar voor het vast schroeven maak ik altijd eerst een gaatje met een priem. Mij is het ook gebeurt dat het koppie er af brak tot grote ergernis, maar er zitten er aardig wat in dat doosje. Ze zijn wel wat aan de prijs, maar vallen niet zo op als wat op de foto's te zien is... :mrgreen:
(En onthoud dat rails met schroefjes altijd gemakkelijk te corrigeren zijn, in tegenstelling tot lijm en/of spijkers ;) )
Succes met jouw railbouw,

Groet,

Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 599
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Vastschroeven rails

Bericht door u43hvs »

De schroevendraaier schiet snel van de schroefkop


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Vastschroeven rails

Bericht door epocheales denken »

De oplossing is simpel Hisko, nieuw schroevendraaier setje kopen (Skandia heeft goede betaalbare setjes voor duurzaam gebruik) of in de grabbelbakken van de grote bouwmarkten.

Groet,

Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Plaats reactie