Mooiste V160 achtige model?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Mooiste V160 achtige model?

Bericht door Nijboer »

Hallo,
Ik ben al heel lang fan van deze loc familie. Ik heb een aantal Fleischmann BR218's.
Maar ook een Brawa BR216.
Die laatste zorgde voor mijn vraag. Want deze loc ziet er eigenlijk toch stiekem veel
beter uit dan de Fleischmann's! Ik weet niet precies wat daar nu voor zorgt, maar het is
toch zo.
Mijn BR218's zijn allen nog oude versies met gloeilampjes. Ik weet dat Fleischmann een
nieuwere uitvoering heeft, met LEDs. Minitrix heeft inmiddels ook nieuwe versies uit.
Maar die nieuwe uitvoeringen heb ik zelf niet, dus of ze wat mooier zijn, weet ik niet.

Arnold heeft hem vast ook wel (gehad?), maar ken ik zelf niet.
Roco had de BR215, die vond ik tov de Fleischmann altijd wat kleiner.
Fleischmann heeft dus de BR218 (oude en nieuwe uitvoering)
Minitrix heeft er ook een (oude en nieuwe uitvoering)
Brawa heeft dus de BR216.

Qua robuustheid, rij-eigenschappen en onderhoudsvriendelijkheid, zal de Fleischmann
waarschijnlijk de winnaar zijn, maar het gaat mij even om de looks.
Welke uitvoering benaderd het origineel het beste? Mijn lijstje is vast niet compleet,
vul maar aan!

Wie o wie?

Groet,
Collin


Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Mooiste V160 achtige model?

Bericht door Redskin »

Nou Collin, ik moet je met Brawa zeker geen ongelijk geven: de proporties en detaillering van het vorig model vond ook ik goed getroffen. Of 'ie daarmee het origineel benadert, is een kwestie van smaak en interpretatie. Voor mijn gevoel zijn de Fleischmann'en wat te fors, maar ze rijden fabeltastisch. De Minitrix'en heb ik nog niet zien rijden of zelfs in handen gehad, maar hebben een paar jaar geleden een opfrisbeurt met leds en sound gekregen. Prijs hiervan ligt wel veel hoger dan die van Vleeschmann.

Brawa heeft de V160/BR216 trouwens nieuw uitgebracht, mét vijfpolige motor, Next18-normstekker, front-/sluitseinen (leds) en cabineverlichting. En desgewenst zelfs met sound. Het artikelnummer is 61206 en 61207 (sound, Döhler & Haass), DEZE link brengt je meteen naar de betreffende pagina. Zal volgens de info hierop in het derde kwartaal uitgeleverd gaan worden.
Andere versies (dan als BR 216) zijn er in Altrot (61208 en 61209-sound), Ozeanblau-Elfenbein (61210 en 61211-sound), Verkehrsrot (61212 en 61213-sound) en als model van H.F. Wiebe (61214 en 61215-sound).

Afbeelding
Foto: Brawa.de

Over de Gravita's van Brawa ben ik trouwens slecht te spreken. De sound is (te) zacht terwijl die van de concurrentie meestal juist veel te hard staat. De sluitlichten doen nauwelijks wat en de motor levert maar weinig kracht. Een smeerbeurtje met wat vet en olie op de juiste plaats was nodig om ze sowieso van hun plek te krijgen. Maar de kapjes zijn van messing en ongelofelijk fraai gedetailleerd. Wat dat aangaat mijn favorietjes!
Ik zal de V160 en BR216 van Brawa bij introductie dan ook zeker gaan bekijken. Zelf hoop ik stiekem nog op een TEE-versie, al was dat een BR217 en 218.

Van Arnold hoeven we dit model vermoed ik niet meer te verwachten. Dat is ook verstandig want tussen het geweld van de andere fabrikanten heeft dat weinig zin.


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Mooiste V160 achtige model?

Bericht door Sandopie »

Collin,

Ik kan je de Brawa soundversie zonder meer aanraden. Geluidskwaliteit in een woord geweldig!


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Mooiste V160 achtige model?

Bericht door Rick »

Ja, die versie had ik ook. Die is teruggestuurd omdat de overbrenging nogal rumoerig was en je daardoor niks aan het geluid had. De Brawa vind ik wel mooier dan de uitvoeringen van de andere fabrikanten, al is de Fleischmann enorm sterk.


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Mooiste V160 achtige model?

Bericht door Overdijk »

Vergeet niet ook nog het prototype, de "Lollo" van Minitrix (div. nummers 12423, 12460, 12461, 12846, 12874, 16162, 18012)
En de V320 6-asser van Roco (23268 t/m 23272)
Ook deze behoren tot de familie.
Verder heeft FLM nog de BR 210/218.9 gasturbinevariant geproduceerd (7232, 7233)
Daarnaast zijn er verschillende kastlengtes, de BR 216, 226 zijn 16m. De BR 210, 215, 217, 218, 219 & 225 zijn 16,4m.
De Brawa is dan ook, correct, een fractie korter dan de FLM.
MTX gebruikte de korte BR 216 kast voor alle versies, dus in veel gevallen net te kort.
Pas met de laatste nieuwe serie, vanaf 2012, klopt de lengte van de MTX BR 215, 217, 218 & 225.
De Arnold versie is oud, vanaf 1967 geproduceerd en net als MTX te kort voor de meeste versies.
De Roco BR 215 heeft wel een lange kast, maar persoonlijk vind ik, geen mooie raampartij.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Mooiste V160 achtige model?

Bericht door Nijboer »

Zeker, de V320! Supermooi ding! Van Roco nog.
Ik ben benieuwd of, wanneer en hoe deze zal worden "uberarbeitet" door Fleischmann!
Gokje: andere motor, LEDs, DCC interface, en ook sound.

Ik doel met name op de BR216, 215, 217 en 218 in dit draadje.
Ik krijg ook de indruk dat de Fleischmann wat lomp is als die Brawa er naast staat. Ik kan niet
zeggen dat die Fleischmann lelijk is of zo, maar die Brawa is gewoon mooier.
Begrijp ik nou goed dat er van Brawa nou ook een oude en nieuwe versie is?
Heb ik vast de oude..
En hoe zit dat met de oude en nieuwe Fleischmanns? Is die nieuwe uiterlijk ook verbeterd?
En dezelfde vraag geldt voor de minitrixen.

Groet,
Collin


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Mooiste V160 achtige model?

Bericht door spoor65 »

V160, mooie locs. Heb zelf hier ook een Brawa uitvoering (61204)

Brawa heeft in de loop der jaren diverse keren het model uitgebracht. zo te zien toch zeker een keer of 16 a 17, soms gewoon met ander bedrijfsnummer,
eerdere modellen zonder digitale voorbereiding, de eerst die dat wel had, waren ze even vergeten dat de decoder (NEM651) pinnentjes had en de loc de contra stekker, met het gevolg, dat er dus 6 pinnen in de loc zaten ipv ... 8-)

Maar zoek ook eens op de site www.spurweite-n.de daar is heel veel te vinden.


mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 883
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Mooiste V160 achtige model?

Bericht door Mack »

Bijlagen
mietlok-V160-002-lollo.jpg
mietlok-V160-002-lollo.jpg (49.09 KiB) 4327 keer bekeken


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0

Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Mooiste V160 achtige model?

Bericht door Nijboer »

Klopt, dat is een proto-serie als ik me niet vergis, de "Lollo".

Collin



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Mooiste V160 achtige model?

Bericht door Marksintpancras »

Heb veel verschillende uitgaves van 216/ 217 / 218 van de merken Fleischmann en Minitrix. Vind de Fleischmann mooier dan de Minitrix, vooral de oudere Minitrix (die Koning Ludwig uitgave oa) de ramen niet mooi.
De nieuwste versies van beide zien er goed uit. En rijden ook goed.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Mooiste V160 achtige model?

Bericht door spoor65 »

Mack,

Ja dat is de V160 Lollo.
Deze loc was een voorserie loc, waarvan er, als ik het mij ff snel herinner, 9 van zijn gebouwd,

de definitieve productie uitvoering heeft daarna de andere opbouw gekregen.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Mooiste V160 achtige model?

Bericht door Sandopie »

Redskin schreef:
Brawa heeft de V160/BR216 trouwens nieuw uitgebracht, mét vijfpolige motor, Next18-normstekker, front-/sluitseinen (leds) en cabineverlichting. En desgewenst zelfs met sound. Het artikelnummer is 61206 en 61207 (sound, Döhler & Haass), DEZE link brengt je meteen naar de betreffende pagina. Zal volgens de info hierop in het derde kwartaal uitgeleverd gaan worden.
Andere versies (dan als BR 216) zijn er in Altrot (61208 en 61209-sound), Ozeanblau-Elfenbein (61210 en 61211-sound), Verkehrsrot (61212 en 61213-sound) en als model van H.F. Wiebe (61214 en 61215-sound).

Frank,

Brawa heeft art.nr. 61206 reeds in juni dit jaar uitgeleverd. Deze uitvoering, en dat geldt ook voor art.nr. 61208, was binnen een week, af fabriek, uitverkocht. Brawa heeft besloten om in kw 3 een nieuwe batch uit te brengen.

Collin,

Als je interesse hebt in een EP. IV analoog model, bij H@Ns staat er nog een.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Mooiste V160 achtige model?

Bericht door Nijboer »

Hmmm, zou het feit dat deze al zo snel uitverkocht zijn, vertaald kunnen worden
naar de stelling dat de Brawa misschien nog wel mooier zou kunnen zijn dan wat
de anderen momenteel aanbieden?

Ik heb geen haast, ik wil alleen maar weten welke de mooiste is!
Ik kan alleen maar vergelijken met wat ik zelf in huis heb. En dat zijn 3 stuks
Fleischmann BR218 en 1 Brawa BR216. Allen in andere kleurstelling.

Groet, Collin



Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Mooiste V160 achtige model?

Bericht door Sandopie »

Nijboer schreef:Hmmm, zou het feit dat deze al zo snel uitverkocht zijn, vertaald kunnen worden
naar de stelling dat de Brawa misschien nog wel mooier zou kunnen zijn dan wat
de anderen momenteel aanbieden?
Colin,

Hier kan ik niet over oordelen, daar ik slechts 1 V160 loc heb, en dat is de EP. III geluidsuitvoering die dit jaar is verschenen. Wat ik wel weet is dat, indien Brawa volgend jaar weer een V160 met ander bedrijfsnummer op de markt brengt, ik deze aanschaf.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Mooiste V160 achtige model?

Bericht door Nijboer »

Op een rijtje 3 x Fleischmann BR218, 1 x Brawa en 1x Roco :D , en ge-edit 2 echte loc-foto's:
Excuus voor de wat scheve foto's (snel snel snel..)
Meer heb ik er niet, helaas.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

De raampartij van de Brawa is duidelijk anders.
Wat een beest die V320/BR232......

Edit:
soortgelijke aanzichten van het echte werk:
Afbeelding
Afbeelding

Groet,
Collin


Plaats reactie