Flm; 7431
-
Onderwerp starter - Berichten: 3525
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Flm; 7431
Hallo allemaal,
mijn 7431 heeft weer eens kuren welke ik niet onder knie kan krijgen.
na heeeeeel lang stilstaan wil hij alleen nog maar stotterend rijden in één richting.
de andere kant op is compleet drama.
nu zal het er wel op neer komen dat het een kwestie van grondig schoonmaken zal zijn maar kan toch nog één ding niet verklaren en dat zou natuurlijk wel met stotteren cq haperen te maken kunnen hebben.
zoals bekend heeft dit treinstel een wisselende kop en staart verlichting
aan de motorzijde twee keer wit en aan de achter zijde twee keer rood.
wordt de stroombron omgedraaid dan wordt er geacht dat de lichten ook wisselen van respectievelijk de motorzijde twee keer rood en de achterzijde twee keer wit.
aan de motorzijde wordt dit dus niet twee keer rood maar 1 x rood en 1 x wit.
zou dit de stotterende reden zijn en zo ja hoe krijg ik dat dan weer goed.
voorheen dus vooor dat hele lang stilstaan werkte de verlichting wel naar behoren.
iemand enig idee hoe ik e.e.a. weer normaal aan de praat krijg ???
ik hoor graag.
mijn 7431 heeft weer eens kuren welke ik niet onder knie kan krijgen.
na heeeeeel lang stilstaan wil hij alleen nog maar stotterend rijden in één richting.
de andere kant op is compleet drama.
nu zal het er wel op neer komen dat het een kwestie van grondig schoonmaken zal zijn maar kan toch nog één ding niet verklaren en dat zou natuurlijk wel met stotteren cq haperen te maken kunnen hebben.
zoals bekend heeft dit treinstel een wisselende kop en staart verlichting
aan de motorzijde twee keer wit en aan de achter zijde twee keer rood.
wordt de stroombron omgedraaid dan wordt er geacht dat de lichten ook wisselen van respectievelijk de motorzijde twee keer rood en de achterzijde twee keer wit.
aan de motorzijde wordt dit dus niet twee keer rood maar 1 x rood en 1 x wit.
zou dit de stotterende reden zijn en zo ja hoe krijg ik dat dan weer goed.
voorheen dus vooor dat hele lang stilstaan werkte de verlichting wel naar behoren.
iemand enig idee hoe ik e.e.a. weer normaal aan de praat krijg ???
ik hoor graag.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Flm; 7431
Hallo Jan,
Vlgs Fleischmann zou de kopverlichting 3x wit moeten zijn. Kan het zijn dat daar al iets niet klopt?
Vlgs Fleischmann zou de kopverlichting 3x wit moeten zijn. Kan het zijn dat daar al iets niet klopt?
Groet,
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Re: Flm; 7431
hallo,jan,
Begin eens met het reinigen van de wielen en assen. Daarna het verlichtingsprobleem. Ik begrijp het verhaal van de verlichting niet. kan je dat toelichten?
Stotteren heeft m.i. niets te maken met verlichting.
Begin eens met het reinigen van de wielen en assen. Daarna het verlichtingsprobleem. Ik begrijp het verhaal van de verlichting niet. kan je dat toelichten?
Stotteren heeft m.i. niets te maken met verlichting.
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
-
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Flm; 7431
Hoi Jan.
Als jarenlange 7431 (en volgende nummers)-gebruiker, kan ik dit technisch niet verklaren. Dit stel heeft nog ouderwetse gloeilampjes voor de front- en sluitverlichting. Beide lampjes stralen hetzelfde stukje plastic aan. Van bovenaf en van achter af gezien is het rechtse lampje rood en is de sluitverlichting, het linkse lampje straalt bovendien het toplicht (dat in de kap zit verscholen) aan. Het tegelijkertijd tonen van één wit en één rood licht kan niet. Tenzij de lichtleider is gebroken én beide lampjes tegelijk branden. Kan je aangeven welke lampjes welke kleur hebben?
Het stotterend rijden….. Tja, de BR 614 van Fleischmann staat niet echt bekend als de beste en probleemloze rijders. Qua onderhoud zijn ze bij mij het minst populair. Als eerste heb je natuurlijk alle wielbanden schoon gepoetst, maar heb je ook op je Minitrix wielbandentester getest of het motorloze draaistel voldoende raakvlak heeft met rijden in beide richtingen?
Het motordraaistel kent immers slechts twee stroomafnemende wielen, omdat de beide andere zijn voorzien van ASB’s. Vandaar dat het motorloze draaistel in het geheel een belangrijke functie heeft.
Als het motordraaistel de probleemveroorzaker is, dan is het beschrijven van de onderhoudsbeurt haast niet te doen. Dan moet je vrijwel alles, maar dan ook echt alles, los halen om bij de contactlipjes tussen het draaistel en het chassis te geraken.
Als het stel maar 1 kant op rijdt, zou je eens moeten controleren of het “koperen” busje dat de motoras op zijn plaats houdt, nog aanwezig is. Daarvoor moet je “alleen” het printplaatje verwijderen en dat is al een crime. Let op dat je het contactklemmetje aan bakboordzijde voorzichtig los moet halen en dat het piepkleine zwarte schroefje om de printplaat naar omlaag te drukken heel erg snel zelfstandig wordt!
Als jarenlange 7431 (en volgende nummers)-gebruiker, kan ik dit technisch niet verklaren. Dit stel heeft nog ouderwetse gloeilampjes voor de front- en sluitverlichting. Beide lampjes stralen hetzelfde stukje plastic aan. Van bovenaf en van achter af gezien is het rechtse lampje rood en is de sluitverlichting, het linkse lampje straalt bovendien het toplicht (dat in de kap zit verscholen) aan. Het tegelijkertijd tonen van één wit en één rood licht kan niet. Tenzij de lichtleider is gebroken én beide lampjes tegelijk branden. Kan je aangeven welke lampjes welke kleur hebben?
Het stotterend rijden….. Tja, de BR 614 van Fleischmann staat niet echt bekend als de beste en probleemloze rijders. Qua onderhoud zijn ze bij mij het minst populair. Als eerste heb je natuurlijk alle wielbanden schoon gepoetst, maar heb je ook op je Minitrix wielbandentester getest of het motorloze draaistel voldoende raakvlak heeft met rijden in beide richtingen?
Het motordraaistel kent immers slechts twee stroomafnemende wielen, omdat de beide andere zijn voorzien van ASB’s. Vandaar dat het motorloze draaistel in het geheel een belangrijke functie heeft.
Als het motordraaistel de probleemveroorzaker is, dan is het beschrijven van de onderhoudsbeurt haast niet te doen. Dan moet je vrijwel alles, maar dan ook echt alles, los halen om bij de contactlipjes tussen het draaistel en het chassis te geraken.
Als het stel maar 1 kant op rijdt, zou je eens moeten controleren of het “koperen” busje dat de motoras op zijn plaats houdt, nog aanwezig is. Daarvoor moet je “alleen” het printplaatje verwijderen en dat is al een crime. Let op dat je het contactklemmetje aan bakboordzijde voorzichtig los moet halen en dat het piepkleine zwarte schroefje om de printplaat naar omlaag te drukken heel erg snel zelfstandig wordt!
Laatst gewijzigd door Zolderspoor op 20 aug 2018 18:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Flm; 7431
Reinigen motor....nieuwe koolborstels....koperen stipjes die tegen de wielen lopen schoonmaken.
mvg ronald
mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
-
Onderwerp starter - Berichten: 3525
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Flm; 7431
hallo allemaal,
als eerste dank voor de nodige schoonmaak suggesties.
natuurlijk ben ik op die toer al uitgebreid bezig geweest.
heb alleen het probleem dat ik niet meer over een reserve trafo beschik daar ik die in gebruik heb genomen voor mijn overwegbomen aan te sturen.
moet dus de aanstuurstroom hiervan van een andere trafo af zien te plukken om de reserve trafo weer als reserve trafo tot mijn beschikking te krijgen want de praktijk is toch dat je niet zonder zo,n reserve ding kunt om te kunnen testen enz enz.
en ja ik zal dus die Br 614 compleet uit elkaar moeten halen en tot volledige reiniging overgaan.
en Rob de lampjes in de motorwagen zitten in de rijrichting gezien rechts rood en links wit.
maar daar kan het probleem eigenlijk niet zitten daar het geheel eigenlijk "probleemloos" heeft gereden voor de renovatie van de woning plaats heeft gevonden.
ik ging er eigenlijk van uit dat het alleen een kwestie van rails poetsen was na een stilstand van bijna een jaar.
maar goed van al mijn 17 locs blijken het er ook nu nog maar 2 normaal te doen en de rest is drama.
maar dat is weer een volgende klus om die allemaal weer rijdbaar te maken.
ga nu eerst over tot de terugkeer van een reserve trafo.
wordt vervolgt
als eerste dank voor de nodige schoonmaak suggesties.
natuurlijk ben ik op die toer al uitgebreid bezig geweest.
heb alleen het probleem dat ik niet meer over een reserve trafo beschik daar ik die in gebruik heb genomen voor mijn overwegbomen aan te sturen.
moet dus de aanstuurstroom hiervan van een andere trafo af zien te plukken om de reserve trafo weer als reserve trafo tot mijn beschikking te krijgen want de praktijk is toch dat je niet zonder zo,n reserve ding kunt om te kunnen testen enz enz.
en ja ik zal dus die Br 614 compleet uit elkaar moeten halen en tot volledige reiniging overgaan.
en Rob de lampjes in de motorwagen zitten in de rijrichting gezien rechts rood en links wit.
maar daar kan het probleem eigenlijk niet zitten daar het geheel eigenlijk "probleemloos" heeft gereden voor de renovatie van de woning plaats heeft gevonden.
ik ging er eigenlijk van uit dat het alleen een kwestie van rails poetsen was na een stilstand van bijna een jaar.
maar goed van al mijn 17 locs blijken het er ook nu nog maar 2 normaal te doen en de rest is drama.
maar dat is weer een volgende klus om die allemaal weer rijdbaar te maken.
ga nu eerst over tot de terugkeer van een reserve trafo.
wordt vervolgt
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Flm; 7431
Als er nog maar 2 loks normaal rijden van de 17 lijkt mij dat je even goed gaat kijken naar hoe je loks opgeborgen zijn, want volgens mij komt er dan veel te veel stof en andere troep bij.
Eveneens met spinnen en spinrag, mijn modules hebben 4 jaar in een kelder van een appartement gestaan, en daar heb ik 2x wat spinrag moeten weghalen. Sinds deze in huis staan op zolder geen last meer van.
Ik begrijp dat je met een renovatie wel veel meer stof en troep in je kamer krijgt, dus je baan vies is dan natuurlijk logisch.
Overigens is het treinstel in kwestie nou niet bepaald een geweldenaar qua rijeigenschappen. Eerder gezegd gewoon een klereding. (ik heb er 2, en die heb ik intern met draadjes per 2 aan elkaar verbonden zodat de stroomafname iig beter is.)
Eveneens met spinnen en spinrag, mijn modules hebben 4 jaar in een kelder van een appartement gestaan, en daar heb ik 2x wat spinrag moeten weghalen. Sinds deze in huis staan op zolder geen last meer van.
Ik begrijp dat je met een renovatie wel veel meer stof en troep in je kamer krijgt, dus je baan vies is dan natuurlijk logisch.
Overigens is het treinstel in kwestie nou niet bepaald een geweldenaar qua rijeigenschappen. Eerder gezegd gewoon een klereding. (ik heb er 2, en die heb ik intern met draadjes per 2 aan elkaar verbonden zodat de stroomafname iig beter is.)
-
Onderwerp starter - Berichten: 3525
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Flm; 7431
Hoi Joost,
er is in zijn totaliteit niets opgeborgen geweest tijdens de renovatie.
indertijd niet verder gekomen dan stekker uit stopcontact en daar de baan afgebroken cq ruimte gemaakt zodat de heren overal bij konden waar er bij te komen moest zijn.
nee niets afgedekt of iets dergelijks.
ja dat betaald zich nu terug helaas.
wat 614 betreft is het wel een feit dat hij toch wel zo,n twee jaar voordien probleemloos zijn pendelbaantje heeft gereden en vroeg toen alleen zo nu en dan een druppie olie op de tandwielset om goed te blijven draaien.
ben het wel met je eens dat de 614 als zodanig een apart verhaal is wat betreft betrouwbaarheid. maar toch waarom toen wel en nu niet???
overigens heb ik op twee aandrijfassen totaal 3 x ASB zitten dit ivm een klim waar hij met 2 x ASB moeite mee had en met 3 niet.
er is in zijn totaliteit niets opgeborgen geweest tijdens de renovatie.
indertijd niet verder gekomen dan stekker uit stopcontact en daar de baan afgebroken cq ruimte gemaakt zodat de heren overal bij konden waar er bij te komen moest zijn.
nee niets afgedekt of iets dergelijks.
ja dat betaald zich nu terug helaas.
wat 614 betreft is het wel een feit dat hij toch wel zo,n twee jaar voordien probleemloos zijn pendelbaantje heeft gereden en vroeg toen alleen zo nu en dan een druppie olie op de tandwielset om goed te blijven draaien.
ben het wel met je eens dat de 614 als zodanig een apart verhaal is wat betreft betrouwbaarheid. maar toch waarom toen wel en nu niet???
overigens heb ik op twee aandrijfassen totaal 3 x ASB zitten dit ivm een klim waar hij met 2 x ASB moeite mee had en met 3 niet.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Flm; 7431
Ik ben nog eens van plan een draadje te trekken tussen motorrijtuig en de andere rijtuigen.
Re: Flm; 7431
Het rood en wit branden van de verlichting is het gevolg van een defecte diode. Heeft verder geen invloed op het rijgedrag.
Groetjes
Groetjes
-
Onderwerp starter - Berichten: 3525
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Flm; 7431
oke Willempie,
met dank voor dit zekere antwoord.
diodes heb ik nog wel in mijn elektrokistje liggen. die zijn wel wat aan de grove kant maar zal in het treinstel moeten kijken of ik dat ding uberhaubt kan vinden en dan maar zien of ik kans zie die te vervangen.
Weeeeeeeer een uitdaging
met dank voor dit zekere antwoord.
diodes heb ik nog wel in mijn elektrokistje liggen. die zijn wel wat aan de grove kant maar zal in het treinstel moeten kijken of ik dat ding uberhaubt kan vinden en dan maar zien of ik kans zie die te vervangen.
Weeeeeeeer een uitdaging
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Flm; 7431
Ik denk door stof en corrosie door de verbouwing! De collector, raakpunten tussen stroomafnemers en wielen e.d. kunnen er even goed door worden vervuild en gecorrodeerd als de wielen en de rails. Als je er bij kunt komen, zou je kunnen beginnen een in de ATF gedoopte speldepunt tussen de wielen en de stroomafnemers door te halen en/of de binnenzijde van de wielen van een heel klein beetje ATF te voorzien (nadat je met een fijn kwastje evt. stof en gruis hebt verwijderd).janiegein schreef:maar toch waarom toen wel en nu niet???
Daarmee veroorzaak je ook een contactprobleem. Rob schreef al dat van het motor draaistel twee wielen van een asb zijn voorzien en de andere twee stroom afnemen.janiegein schreef:overigens heb ik op twee aandrijfassen totaal 3 x ASB zitten dit ivm een klim waar hij met 2 x ASB moeite mee had en met 3 niet.
En nu kan ik de handleiding van de 7431 nergens vinden, maar doorgaans liggen de asb's in een groef in het wiel. Als je op een gewoon, glad wiel een asb zet, wordt de omtrek van dit wiel groter. Het andere wiel op die as, dat dan al enige van dat draaistel stroom afneemt, kan dan ook een fractie worden opgetild, waardoor het contact met de railstaaf kan verminderen. Of dat zo is hangt af van de beweeglijkheid van het draaistel en of je rails vlak liggen of in hoogte wat kunnen variëren.
Ik las ook ergens dat als het stel moeite heeft met een helling, je de motorwagen achteraan het treinstel moet zetten, zodat het zwaartepunt zoveel mogelijk aan de achterkant, dus op het motordraaistel komt te liggen.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Groet,
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Flm; 7431
Jan,
Kan zijn dat de diodes van die platte schijfjes zijn, die kan je heel moeilijk vervangen door een normale diode.
Ik heb de Wadloper liggen en die heeft ook van die dingen. De lampjes zitten in een metalen schacht en worden op hun plek gehouden door een soort gootje die op de diode zit.
Kan zijn dat de diodes van die platte schijfjes zijn, die kan je heel moeilijk vervangen door een normale diode.
Ik heb de Wadloper liggen en die heeft ook van die dingen. De lampjes zitten in een metalen schacht en worden op hun plek gehouden door een soort gootje die op de diode zit.
-
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Flm; 7431
Hoi Ben, Hoi Jan.
Uit eigen kennis kan ik berichten dat het inderdaad van die platte schijfjes zijn en ze luisteren naar de naam Selenium diode (https://nl.wikipedia.org/wiki/Seleniumdiode) en ze zijn niet te repareren.
Met hele kleine diodes en het doorslijpen van de printplaat (op de goede plek!) kan je de gesneuvelde selenium-cel met een piepkleine diode repareren, maar er is heel weinig ruimte onder de kap.
Uit eigen kennis kan ik berichten dat het inderdaad van die platte schijfjes zijn en ze luisteren naar de naam Selenium diode (https://nl.wikipedia.org/wiki/Seleniumdiode) en ze zijn niet te repareren.
Met hele kleine diodes en het doorslijpen van de printplaat (op de goede plek!) kan je de gesneuvelde selenium-cel met een piepkleine diode repareren, maar er is heel weinig ruimte onder de kap.
Re: Flm; 7431
Of op dit forum rondvragen of er toevallig ergens bij iemand na een digi-ombouw zo'n diode is overgebleven??
Re: Flm; 7431
Ik moet even kijken of ik de diodes van de wadloper ergens heb liggen, gooi niet gauw wat weg, soms tot groot verdriet van mijn ega.
Jan kan je een foto maken van de kop van de trein zonder kap ?
Ik zal ook een foto maken van de Wadloper, kan je zien of ze op elkaar lijken wat betreft de techniek.
Jan kan je een foto maken van de kop van de trein zonder kap ?
Ik zal ook een foto maken van de Wadloper, kan je zien of ze op elkaar lijken wat betreft de techniek.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3525
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Flm; 7431
Hoi Ben,
dit kan ik zo 1 2 3 maken;
ik zoek eigenlijk ook naar die website waar de locs cq treinstellen in uitgeklapte vorm worden weergegeven.
ik moet dat ergens hebben opgeslagen maar ja waar
en nu ik hem open heb zie ik dat ik in ieder geval het verdelingslichtbalkje mis achter voorraam en dat zou ook het visuele mankement aan de verlichting kunnen zijn.
dit kan ik zo 1 2 3 maken;
ik zoek eigenlijk ook naar die website waar de locs cq treinstellen in uitgeklapte vorm worden weergegeven.
ik moet dat ergens hebben opgeslagen maar ja waar
en nu ik hem open heb zie ik dat ik in ieder geval het verdelingslichtbalkje mis achter voorraam en dat zou ook het visuele mankement aan de verlichting kunnen zijn.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Flm; 7431
Hoi Jan,
Misschien gezichtsbedrog, maar het achterste lipje op de onderste foto lijkt niet goed aan het lampcontact te liggen. Het lipje lijkt ook contact te maken met het middelste chassisdeel(?).
De contactlipjes zien er m.i. wat gecorrodeerd uit.
Ben
Misschien gezichtsbedrog, maar het achterste lipje op de onderste foto lijkt niet goed aan het lampcontact te liggen. Het lipje lijkt ook contact te maken met het middelste chassisdeel(?).
De contactlipjes zien er m.i. wat gecorrodeerd uit.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Flm; 7431
Dit is de wadloper waar ik het over had.
Voor aanzicht gevoed met Dinamo, zonder sturing van de richting, je ziet alle lampjes branden, 2 stuks.
De strip met diodes die tussen de metalen platjes zitten, dit is de onderzijde
De bovenzijde van de strip.
De diodehouders losgehaald, als je ze laat vallen moet je uitzoeken hoe ze moeten zitten.
Vooraanzicht met links de rode lamp en rechts de witte, bovenop de lampen zie je de gootjes waar ik het over had.
Vooraanzicht iets van boven.
Misschien kan Wim aangeven hoe je weet wanneer deze diodes kapot zijn, geen doorlaat richting of beide richtingen doorlatend.
De database waar je het over had: http://www.nsesoftware.nl/mtdb/
Met de middelste muistoets selecteren.
Voor aanzicht gevoed met Dinamo, zonder sturing van de richting, je ziet alle lampjes branden, 2 stuks.
De strip met diodes die tussen de metalen platjes zitten, dit is de onderzijde
De bovenzijde van de strip.
De diodehouders losgehaald, als je ze laat vallen moet je uitzoeken hoe ze moeten zitten.
Vooraanzicht met links de rode lamp en rechts de witte, bovenop de lampen zie je de gootjes waar ik het over had.
Vooraanzicht iets van boven.
Misschien kan Wim aangeven hoe je weet wanneer deze diodes kapot zijn, geen doorlaat richting of beide richtingen doorlatend.
De database waar je het over had: http://www.nsesoftware.nl/mtdb/
Met de middelste muistoets selecteren.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3525
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Flm; 7431
hallo allemaal.
de 7431 geheel uit elkaar gehaald.
wat mis ik :
aan het dak blijkt de lichtgeleidingsbalk te zitten en wordt blijkbaar niet los geleverd zie onderstaande bijlage.
gaat om art 12 7430
daarnaast blijkt het stotteren van de motor ook een duidelijke oorzaak te hebben.
aan de koolborstelhouder zit een lipje.
dit lipje is afgebroken en zo te zien is dit al eens eerder gesoldeerd geweest.
het gaat om deze. art 9519.
denk dit om het complete setje gaat en niet om losse houder.
dat zou deze moeten zijn art 50 7801 zoals linksonder is bijgeschreven.
wie heeft deze dingentjes in zijn rommelbakje liggen zodat ik weer kan genieten van mijn pendelbaantje.
ik hoor graag van jullie.
de 7431 geheel uit elkaar gehaald.
wat mis ik :
aan het dak blijkt de lichtgeleidingsbalk te zitten en wordt blijkbaar niet los geleverd zie onderstaande bijlage.
gaat om art 12 7430
daarnaast blijkt het stotteren van de motor ook een duidelijke oorzaak te hebben.
aan de koolborstelhouder zit een lipje.
dit lipje is afgebroken en zo te zien is dit al eens eerder gesoldeerd geweest.
het gaat om deze. art 9519.
denk dit om het complete setje gaat en niet om losse houder.
dat zou deze moeten zijn art 50 7801 zoals linksonder is bijgeschreven.
wie heeft deze dingentjes in zijn rommelbakje liggen zodat ik weer kan genieten van mijn pendelbaantje.
ik hoor graag van jullie.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Flm; 7431
jan,
heb nog compleet nieuw setje koolborstels/veren/houders liggen. verder ff pb als je interesse hebt
heb nog compleet nieuw setje koolborstels/veren/houders liggen. verder ff pb als je interesse hebt
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
- Locatie: Bennekom
Re: Flm; 7431
Hallo Jan,
http://www.nsesoftware.nl/mtdb/
Daar is mijn database toen naar toe verplaatst.
Bedoel je deze soms?janiegein schreef:ik zoek eigenlijk ook naar die website waar de locs cq treinstellen in uitgeklapte vorm worden weergegeven.
ik moet dat ergens hebben opgeslagen maar ja waar
http://www.nsesoftware.nl/mtdb/
Daar is mijn database toen naar toe verplaatst.
Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
-
Onderwerp starter - Berichten: 3525
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Flm; 7431
Henk;
ja die bedoelde ik maaaar,
als je de plaatjes op vorige bladzijden hebt gezien had je kunnen weten dat ik die site reeds teruggevonden had want hoe kom ik anders aan deze uitgeklapte onderdelen versie ???
Koolborstelset is reeds onderweg.
nu nog opzoek naar het glazen lichtgeleidertje met ond.nr.137438.
wie o wie heeft dat nog liggen
ja die bedoelde ik maaaar,
als je de plaatjes op vorige bladzijden hebt gezien had je kunnen weten dat ik die site reeds teruggevonden had want hoe kom ik anders aan deze uitgeklapte onderdelen versie ???
Koolborstelset is reeds onderweg.
nu nog opzoek naar het glazen lichtgeleidertje met ond.nr.137438.
wie o wie heeft dat nog liggen
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3525
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Flm; 7431
Ben;
jij schrijft:
Daarmee veroorzaak je ook een contactprobleem. Rob schreef al dat van het motor draaistel twee wielen van een asb zijn voorzien en de andere twee stroom afnemen.
En nu kan ik de handleiding van de 7431 nergens vinden, maar doorgaans liggen de asb's in een groef in het wiel. Als je op een gewoon, glad wiel een asb zet, wordt de omtrek van dit wiel groter. Het andere wiel op die as, dat dan al enige van dat draaistel stroom afneemt, kan dan ook een fractie worden opgetild, waardoor het contact met de railstaaf kan verminderen. Of dat zo is hangt af van de beweeglijkheid van het draaistel en of je rails vlak liggen of in hoogte wat kunnen variëren.
ik heb inderdaad één as voor zien van 2 ASB in een gleuf maar ook één as voorzien van 1 ASB maar wel degelijk ook in een gleuf.
ik heb het wel eens geprobeerd maar het is mij nog nooooit gelukt om een ASB op een vlak wiel te krijgen zonder dat dat ding binnen de kortste keren naast dat wiel lag. dus nee met die gedachtegang zit je er naast. ben het wel met je riddernatie eens hoor.
jij schrijft:
Daarmee veroorzaak je ook een contactprobleem. Rob schreef al dat van het motor draaistel twee wielen van een asb zijn voorzien en de andere twee stroom afnemen.
En nu kan ik de handleiding van de 7431 nergens vinden, maar doorgaans liggen de asb's in een groef in het wiel. Als je op een gewoon, glad wiel een asb zet, wordt de omtrek van dit wiel groter. Het andere wiel op die as, dat dan al enige van dat draaistel stroom afneemt, kan dan ook een fractie worden opgetild, waardoor het contact met de railstaaf kan verminderen. Of dat zo is hangt af van de beweeglijkheid van het draaistel en of je rails vlak liggen of in hoogte wat kunnen variëren.
ik heb inderdaad één as voor zien van 2 ASB in een gleuf maar ook één as voorzien van 1 ASB maar wel degelijk ook in een gleuf.
ik heb het wel eens geprobeerd maar het is mij nog nooooit gelukt om een ASB op een vlak wiel te krijgen zonder dat dat ding binnen de kortste keren naast dat wiel lag. dus nee met die gedachtegang zit je er naast. ben het wel met je riddernatie eens hoor.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Flm; 7431
Jan,
Dan is wat ik vermoedde dus niet juist. Gelukkig heb je de oorzaak van het euvel al gevonden. Ik hoop dat je de zaak nu makkelijk kunt herstellen.
Groet,
Ben
Dan is wat ik vermoedde dus niet juist. Gelukkig heb je de oorzaak van het euvel al gevonden. Ik hoop dat je de zaak nu makkelijk kunt herstellen.
Groet,
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162