Wat moet ik doen digitaal of analoog?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
dave316
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 aug 2018 08:46

Wat moet ik doen digitaal of analoog?

Bericht door dave316 »

Wat moet ik doen ik wil een baan maken maar ik weet niet welke ik moet doen digitaal of analoog ik weet er niet veel van af dus graag wil ik advies hebben?


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Wat moet ik doen digitaal of analoog?

Bericht door Maurits71 »

tja, als je een serieuze discussie wilt starten dan is dit het begin.

antwoord is simpel dat kunnen wij niet voor je bepalen, dat zal je zelf willen doen, enige advies wat ik heb is gewoon hier op het forum en op google zoeken en je eigen inlezen, het is alle twee net zo simpel of net zo moeilijk als je het wilt maken, zo ook net zo goedkoop of net zo duur.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Wat moet ik doen digitaal of analoog?

Bericht door Spoor010 »

Hallo Dave,

Gewoon voor digitaal gaan.

Je kunt digitaal zo moeilijk en uitgebreid maken als je zelf wilt.

Zelf ben ik ook nog maar een leek in de digitale wereld, maar het begin is er.

Ik heb de DR5000 van Digikeijs en een Wifimaus van Roco.

Hier mee is het al een stuk leuker om met de treintjes te "spelen".

De verlichting blijft gewoon branden als je trein stil staat.

Je kunt gewoon op het zelfde spoor rijden / rangeren als een andere trein stilstaat.

Maar een ieder maakt zijn eigen keuze.

Met vriendelijke groet,

Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Wat moet ik doen digitaal of analoog?

Bericht door Marksintpancras »

Dave,

Neem eens een workshop bij Domburg Train Support, hij geeft dan een goed inzicht in de huidige markt qua anoloog of digitaal rijden.

Wil jij 1 trein laten rijden is analoog uitstekend.
Echter wil jij meer treinen tegelijk laten rijden dan is een computer weer handiger om je te ondersteunen met rijden. Dus digitaal. En ga zo maar verder qua voor en nadelen. Maar jouw gevoel wat jij wil is het belangrijkste.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Wat moet ik doen digitaal of analoog?

Bericht door Rene-k »

Het is meer de vraag wat je wil doen.

Wil je met meerdere Loks op één spoor onafhankelijk van elkaar tegelijkertijd kunnen rijden?
Wil je dat de verlichting van je lok blijft branden als die stil staat voor een sein of in het station?
Wil je (later) met Loks met geluid rijden?
Wil je dat je treinen langzaam afremmen voor een rood sein en langzaam optrekken als het sein weer op groen gaat?

Als je dat allemaal graag wil, dan kun je het beste overgaan op digitaal.

Welk systeem? Dat moet iedereen zelf beslissen.
Hier in het forum zijn verschillende systemen die uitgebreid besproken zijn. Ook kun je op het internet de prijzen vinden van verschillende leveranciers die hier in het forum actief zijn.

Is er één systeem heilig? Nee.

Je kunt alleen raad vragen en tenslotte een beslissing nemen.
Ik heb gekozen voor een systeem dat ook op beurzen (in Duitsland) door veel mensen gebruikt wordt. Als het daar de hele dag kan draaien, moet het dat bij mij ook kunnen. Is het goedkoop? Zeker niet, maar het voelde goed aan.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt ;)


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 881
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Wat moet ik doen digitaal of analoog?

Bericht door Mack »

Ik rijdt nog steeds analoog en bevalt me

maar ben denk een van de laatste.


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Wat moet ik doen digitaal of analoog?

Bericht door Bjor »



M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Wat moet ik doen digitaal of analoog?

Bericht door Andre de Ruiter »

Dave,

Een jaar of drie geleden heb ik de voor- en nadelen van analoog versus digitaal rijden op een rij gezet. Een herhaalde poging:

PRIJS.
Laten we een kijken wat je nodig hebt om 5 locs digitaal resp. analoog onafhankelijk van elkaar over de baan te laten rijden.
Digitaal: een Roco multimaus tweede hands ca. € 80,= en een 5-tal decoders ca. € 150,= Totaal € 230,=
Analoog: een 7-tal trafo's ca. € 210,=. Om het wisselen van stroomkring door de treinen enigszins soepel te laten verlopen, heb je één à twee trafo's meer nodig dan er treinen zijn.
Prijsverschil te overzien.

SCHAALSNELHEID.
We willen graag dat onze modellen met een geloofwaardige snelheid over de baan gaan.
Digitaal: zeer eenvoudig te realiseren, het zij middels CV waarden, hetzij middels computersturing.
Analoog: vrijwel onmogelijk, de ene lok is met half vermogen van de trafo niet vooruit te branden de volgende loc gaat er half vermogen als een raket vandoor.

SCHAALGETROUW AFREMMEN/OPTREKKEN
Digitaal: zeer eenvoudig te realiseren, het zij middels CV waarden, hetzij middels computersturing.
Analoog: handmatig te doen, door de verschillen in rijeigenschappen van de locs vrijwel niet te automatiseren (voor zover er überhaupt sprake kan zijn van automatiseren bij analoog rijden) .
Op YouTube zijn voldoende filmpjes te zien die het verschil in rijeigenschappen van resp. digitaal bestuurde en analoog bestuurde banen laten zien.

SCHOON BLIJVEN RAILS
Digitaal: doordat er een wisselspanning (eigenlijk blokspanning) op de rails staat wordt er geen extra stof aangetrokken.
Analoog: doordat er een gelijkspanning op de rails staat wordt extra stof aangetrokken.

VERLICHTING
Digitaal: onafhankelijk van de snelheid van de loc kan de verlichting geregeld worden eventueel individueel.
Analoog: alleen verlichting als de trein rijdt

GEVARIEERDE TREINENLOOP
Digitaal: onafhankelijk van de blokindeling kan iedere willekeurige treinenloop gerealiseerd worden, mits voldoende blokken aanwezig zijn
Analoog: treinenloop wordt in hoge mate (eigenlijk volledig) bepaald door de wijze waarop de verschillende trafo's een gedeelte van de baan van stroom voorzien.

CRUISE CONTROL
Als een analoge lok een helling afrijdt zal hij versnellen. Een digitale lok zal door de ingebouwde cruise control de ingestelde snelheid behouden.

KEERLUSPROBLEMATIEK
Zit er in je baan een keerlus dan zul je voorzieningen moeten treffen om kortsluiting te voorkomen.
Analoog: Onmogelijk zonder onderbreking van de treinenloop.
Digitaal: eenvoudig te realiseren zonder onderbreking van de treinenloop.

Dave laat je niet afschrikken door verhalen dat digitaal ingewikkelder is dan analoog. ik durf de stelling aan dat de analoge techniek, indien iets meer gedaan wordt dan een rondje rijden, beduidend ingewikkelder is dan de digitale techniek.

Ik kan me maar één reden voorstellen om anno 2018 een analoge baan te beginnen. Het bezit van een grote hoeveelheid analoog materiaal. Ik zou overigens dan kiezen voor alles verkopen en toch digitaal gaan rijden.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2335
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Wat moet ik doen digitaal of analoog?

Bericht door H@Ns »

dave316 schreef:Wat moet ik doen ik wil een baan maken maar ik weet niet welke ik moet doen digitaal of analoog ik weet er niet veel van af dus graag wil ik advies hebben?
Hallo Dave,

29 september hebben wij een digitale demodag in onze winkel in Lochem.
Wellicht vind je hier wat je zoekt.

https://www.n-spoorstore.nl/nl/events/events/blog (even naar beneden scrollen)

Wellicht tot in Lochem

groet, Hans :D


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Wat moet ik doen digitaal of analoog?

Bericht door BenQ »

Dave,
Wil je echt analoog gaan rijden lees dan het draadje "Geinbaan", Jan doet er alles aan om deze toch ingewikkelde baan te laten rijden.
Voor digitaal rijden lees wat andere draadjes.
Zelf rij ik met Dinamo, hiermee kun je analoge en digitale locs op dezelfde baan laten rijden, niet in hetzelfde blok.
Nadeel zou kunnen zijn dat het duurder is dan andere systemen en dat je altijd een computer nodig hebt.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

michael45
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 nov 2014 21:08

Re: Wat moet ik doen digitaal of analoog?

Bericht door michael45 »

Hallo allemaal.

ik heb toch al wat aardig gelezen over digitaal v/s analoog.
Ik heb zelf voor analoog gekozen omdat ik dat toen wat goedkoper vond. Ben zelf low-budget gestart namelijk.
Maar ik zat zo te denken, kan je een analoge baan makkelijk ombouwen naar digitaal?
Is dat een kwestie van een start zet kopen, er op aan sluiten en gaan? of kom je in de knoop met de al gemaakte schakelingetjes zoals omloop sporen etc?

Of is het gewoon opnieuw beginnen met een baan maken ? :)


Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II

Hanstrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 dec 2016 17:32

Re: Wat moet ik doen digitaal of analoog?

Bericht door Hanstrein »

Ga gewoon wat roepen.
2 jaar geleden verhaal tegen gekomen over digitaal rijden met n-spoor.
Dat was voor mij het moment om echt actief te worden met mijn n-spoor verzameling.
Alles analoog ,en niet heel recent !
Kijk op internet ,een berg met informatie over digitaal en om eerlijk gezegd om moedeloos van te worden !
Maar als je door het bos de bomen nog ziet …??
Ja !!!!
Ga gewoon digitaal rijden .
En analoog rijders niets negatief naar jullie toe !!
Ik weet het , het is een keuze .
Maar digitaal is voor mij zoveel leuker ,en misschien ook makkelijker .
We leven anno 2018 ,en niemand wil nog bellen via een vaste telefoon ?
Toch ?
Heb 3 digitale locs aangeschaft ,en zelf 4locs digitaal gemaakt.
En oke lijkt soms moeilijk , maar zou zeggen kijk eens bij onze host Freebit ,Domburg ,Wentink ,...……..vul zelf maar in .
Er zijn zoveel mogelijkheden om kennis en advies te vergaren dat dat geen excuus hoeft te zijn om het niet te doen.
Wens je veel plezier toe met onze prachtige hobby .


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Wat moet ik doen digitaal of analoog?

Bericht door maarten »

@Michael: De zelf gemaakte schakelingen voor analoog bedrijf zul je allemaal moeten verwijderen. Zelfdenkende wissels moet je ongedaan maken (draadbrug er terug in). Daarna kun je een op een 'analoge baan' digitaal rijden. Analoge spanningsbron er af en digitaal signaal er op.

Je kunt dan met behulp van een MultiMaus, Twincenter, MobileStation of wat dan ook (zolang er maar een draaiknop op zit) digitaal rijden! Dat is dan NIET geautomatiseerd maar handmatig. Dat kan de eerste (niet moeilijke!) stap zijn om digitaal te gaan rijden. Van daar uit kun je een en ander gaan automatiseren. Pas DAN komen er 'moeilijkere' dingen bij kijken zoals bezetmelders, wisselsturingen en de pc. Als je gewoon met de hand een trein wilt besturen op je baan heb je dit allemaal dus nog niet meteen nodig.

Dit is een stap die veel mensen vaak overslaan, omdat automatisch rijden met digitaal kan, wil men dat ook (en wel meteen van het begin af aan).


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

michael45
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 nov 2014 21:08

Re: Wat moet ik doen digitaal of analoog?

Bericht door michael45 »

hm toch begint het wel een beetje bij me te borrelen om er toch eens serieus naar te gaan kijken. Ik heb niet zo een hele grote baan, dus wellicht een goede start om die om te bouwen naar digitaal.
Heb ik alleen nog het probleem... ik heb tot nu toe al mn locjes analoog, en 1 digitaal die nu analoog rijd.
Ik heb b.v. 3 glaskastjes, die zou ik wel graag willen houden en eventueel ombouwen naar digitaal.
is dat mogelijk naar jullie mening?


Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Wat moet ik doen digitaal of analoog?

Bericht door FidOo »

Die zijn ook digitaal te maken ja. Alleen is dat wel een lastig klusje. Ik doe ze zelf niet graag ombouwen maar dat is vooral omdat ze zulke fijne hekjes hebben die je eerst moet demonteren om de lok te openen.
Verder zou ik er een nano decoder in zetten vanwege de ruimte en daarbij is het belangrijk dat je de maximale spanning van je centrale niet te hoog hebt. Een standaard multimaus is dan geen optie.

Maar als je het serieus overweegt dan zou mijn advies zijn om zo'n workshop we volgen of op een beurs eens iemand aan te spreken. Zelf sta ik met mijn digitale baan in januari in Rijswijk en kan ik best advies geven.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2335
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Wat moet ik doen digitaal of analoog?

Bericht door H@Ns »

Hallo,

Gewoon volgende week zaterdag naar Lochem komen.
Meer info kun je op 1 plek niet vinden.

Wie weet tot in Lochem.

Groet, Hans


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires

michael45
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 nov 2014 21:08

Re: Wat moet ik doen digitaal of analoog?

Bericht door michael45 »

Hallo allemaal.

Helaas lukt het me niet om naar de digitale demo dag te komen. dus wellicht in januarie misschien.
Mischien dat julie me nog iets kunnen uitleggen.
Ik zit te kijken naar het digitale systeem van minitrix selectric met een mobile station. wat ik vanuit de site begreep is dit een systeem voor gelijkstroom banen. echter lees ik hier eerder in dit toppic dat digitaal een wisselspanning op je baan zet.
Hoe zit dat dan? ik heb b.v. nu een digitaal locje wat analoog rond rijd. dat kan dan toch niet zomaar op een wisselspanning rijden?

Dan nog de vraag... als het wel gelijkspanning is, dan kan ik mn analoge schakelingen voor b.v. mijn omloopwissels toch gewoon laten zitten?


Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Wat moet ik doen digitaal of analoog?

Bericht door spoor65 »

Mijn advies,

Kijk eerst eens naar de verschillende digitale systemen, niks mis met selectrix hoor, maar nu ook niet bepaald het systeem met de meest flexibele mogelijkheden.

DCC is toch het meest gangbare en geeft je veel mogelijkheden om te combineren met andere merken. selectrix is daar wat minder keus in.

Zelfs Trix ziet dat in en maakt nu steeds meer ook dcc geschikt.


Wil je een eenvoudige start in digitaal, kijk dan ook eens naar de mogelijkheden van de nieuwe piko smartcontrol light, de Fleischmann z21, of zoek naar een Multimaus systeem van Fleischmann/Roco.


Eenvoudige betaalbare systemen die je zonder probleem later kunt uitbreiden naar b.v. pc besturing.


veel nuttige lees info vind je ook op n-project site, zoek dan even naar digitaal, want er staat daar een mega schat aan informatie over van alles en nog wat over modelspoor.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Wat moet ik doen digitaal of analoog?

Bericht door Bjor »

michael45 schreef:Ik zit te kijken naar het digitale systeem van minitrix selectric met een mobile station. wat ik vanuit de site begreep is dit een systeem voor gelijkstroom banen. echter lees ik hier eerder in dit toppic dat digitaal een wisselspanning op je baan zet.
Hoe zit dat dan? ik heb b.v. nu een digitaal locje wat analoog rond rijd. dat kan dan toch niet zomaar op een wisselspanning rijden?
De term wisselspanning is een beetje misleidend. Bij een digitaal systeem staat er constant spanning op de baan en worden de treinen bestuurd met een signaal dat door een decoder in de lokomotief wordt opgepikt en dat de lok laat rijden laat rijden, het licht aan/uit laat zetten enz. Het is dus heel iets anders dan de wisselstroom van bijv. Märklin.
Om digitaal te kunnen rijden moet je in alle loks een digitale decoder inbouwen die het digitale signaal kan verwerken. Een gelijkstroom- of wisselstroom lok kun je daarom nooit zonder decoder op je gelijk- of wisselstroombaan laten rijden. Als je een lok zonder decoder op een digitale baan zet, wil de motor tegelijk voor- en achteruit draaien en brandt uiteindelijk door.
Her wordt e.e.a. nader uitegelegd: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... n-decoders
michael45 schreef:(...) als het wel gelijkspanning is, dan kan ik mn analoge schakelingen voor b.v. mijn omloopwissels toch gewoon laten zitten?
Dat kan. Ook op een digitale baan kun je de wissels gewoon met een gelijkstroomtrafo blijven bedienen. Pas als je alle wissels aansluit op wisseldecoders, kun je ze ook digitaal bedienen. Er zijn velen onder ons die het zo doen.

Lees voor het verschil tussen Selectrix en DCC ook hier:
http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... rix-of-dcc

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

voske
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 dec 2016 22:02

Re: Wat moet ik doen digitaal of analoog?

Bericht door voske »

beste
mijn raad is veel lezen en rond kijken ook kijken wat voor u het gemakkelijkste werkt want als je om de vijf minuten met vragen zit in verband met elektronica en informatica dan kun je beter kiezen voor analoog anders is digitaal veel beter voor de prijs verschil moet je het niet laten


MVG
Pascal
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Wat moet ik doen digitaal of analoog?

Bericht door martindomburg »

Kom anders een keer langs op de beurs in Houten of breng een bezoekje aan de nieuwe werkplaats als deze af is. Ik ka veel vertellen en laten zien omtrent de diverse digitale, hybride en analoge mogelijkheden. Meningen en verkooppraatjes helpen je niet, je onderbuikgevoel (of wijze geest genoemd) is de enige die jou kan vertellen wat voor jou het beste is.

Oriëntatie en vergelijken is de enige optie daarin.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie