Half en Dubbel Engels Wissel

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Half en Dubbel Engels Wissel

Bericht door Alro »

De Peco sle380F is een half Engels wissel en de Peco sle390F is een dubbel Engels wissel.
Het verschil is volgens mij (en de de wikipedia ;) ) dat bij de half Engels wissel één van de vier verbindingsmogelijkheden ontbreekt.
Kan ik hieruit opmaken dat het dus altijd beter is (afgezien het kleine prijsverschil) om voor de dubbel Engels wissel te gaan, of heeft de half Engels wissel toch ook zijn voordelen?



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Half en Dubbel Engels Wissel

Bericht door FidOo »

Tja dat is helemaal afhankelijk van wat je aan rijdmogelijkheden wilt creëren.

In het echt lieten ze de zijde die niet noodzakelijk is weg omdat je dan veel minder kosten / storingen hebt.

Bouw je hem naar voorbeeld in dan zou ik toch de halve kiezen, als het niet uitmaakt of je wilt misschien later toch alle mogelijkheden kunnen benutten, tja dan de hele engelse wissel inbouwen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Half en Dubbel Engels Wissel

Bericht door Rem_Brand »

Wat Joost ook zegt, als het niet naar een voorbeeld is zou ik een dubbele plaatsen.
Ikzelf heb ook een dubbele ingebouwd in een doorgaand spoor, 1 zijde gebruik ik eigenlijk niet omdat je dan tegen de richting in zou rijden.
Een klein stukje dan, in de toekomst komt het voor het station wat daar ligt misschien nog wel goed uit. Maar voorlopig zal ik het niet zo gaan gebruiken.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Valéry
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 mei 2016 18:36
Locatie: Alkmaar

Re: Half en Dubbel Engels Wissel

Bericht door Valéry »

Engelse wissels komen in het echt nauwelijks meer voor in hoofdsporen, want daar zijn ze heel sleets. Alleen bij grote stationsemplacementen zoals Amsterdam C die van alle kanten toch maar met 40 km/u mogen worden benaderd, liggen ze nog wel. Wegens echt ruimtegebrek liggen ze bijvoorbeeld in de dubbelsporige splitsing Hilversum-Utrecht/Amersfoort. Overigens wordt in hoofdsporen zo mogelijk volstaan met een half engels wissel. Dat lijdt minder aan slijtage dan een heel. Kijk eens hoe ze liggen aan de oostzijde van station Arnhem Centraal. Ook ligt er een in het hart van Arnhem-oost-aansluiting. De slip ligt daar enkel om na vertrek uit Arnhem op linkerspoor toch op het rechterspoor naar Dieren-Zutphen te komen. Bij de gebruikelijke nadering op rechterspoor vanuit Arnhem of Zevenaar wordt niet «tegen de punt in» gereden, waardoor de sleet zo laag mogelijk blijft. Om de verbinding die niet over het halve engelse wissel kan worden gemaakt toch mogelijk te maken, ligt tussen de sporen van de Zevenaarse richting een aparte wisselverbinding. Daardoor kunnen treinen tussen Arnhem-aansluiting en Arnhem C parallel naar Zutphen en van Zevenaar op linkerspoor rijden.


Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)
Plaats reactie