Waarschijnlijk kortsluiting rond wissel. Hoe verhelpen?

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Waarschijnlijk kortsluiting rond wissel. Hoe verhelpen?

Bericht door RogerB »

@rob, er hangen nog heel veel niet aangesloten voedingsdraadjes onder de baan. Zou daar dan een probleem in zitten? Ga ik komende week even uitzoeken.

@allen: zit de kortsluiting altijd op de plaats waar je het hoort? Of kan de veroorzaker ook op een totaal andere plek zitten dan waar het geluid is?


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Waarschijnlijk kortsluiting rond wissel. Hoe verhelpen?

Bericht door Zolderspoor »

Stroom zoekt altijd de weg van de minste weerstand. Maar dat wil niet zeggen dat daar ook het gebrom zit. Er bromt iets omdat ergens iets die uitgang heeft gevonden! Brommen zou, let wel: zou, kunnen betekenen dat ergens wisselstroom in een gelijkstroom-circuit terecht is gekomen.
Je zou boven op de baan met een stofzuiger alle trajecten kunnen zuigen en onder de baan alle loshangende draden eens met het handje kunnen bewegen.

En “heel veel niet aangesloten voedingsdraadjes”? Beste kans dat dáár het probleem door wordt veroorzaakt. Er hoeft er maar eentje tussen te zitten… Je zult niet de eerste zijn die na lang zoeken uiteindelijk een contact vindt op een plek waar het niet kan. Eh, niet zou mogen zijn.

Zoals ik al zei: Begin bij de basis, haal alles los en bouw dan vanaf de trafo weer stapje voor stapje op.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Waarschijnlijk kortsluiting rond wissel. Hoe verhelpen?

Bericht door RogerB »

Mijn baan rijdt weer! De veroorzaker was dus toch één van de vele nog niet op de ringleiding aangesloten voedingsdraadjes. Deze lag op een spoorstaaf op de beneden verdieping.

Bedankt voor de hulp allemaal.

Groeten Roger


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Waarschijnlijk kortsluiting rond wissel. Hoe verhelpen?

Bericht door Rene-k »

Prima toch? Kun je weer rijden ;)
Heb ik lang gezocht en bleek een nietje op de baan gevallen te zijn op het lage gedeelte. Net zodat het kortsluiting gaf.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Plaats reactie