tip voor vitrinelocomotieven

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Valéry
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 mei 2016 18:36
Locatie: Alkmaar

tip voor vitrinelocomotieven

Bericht door Valéry »

Op verscheidene plaatsen in dit forum lees ik over locs die als zogenoemd vitrinemodel zijn verworven en dan toch niet «zo goed als nieuw» blijken te zijn.
Rust roest, zoals bekend. Dat geldt ook voor locomotieven en treinstellen, vooral voor die in onze schaal N.
Als verzamelaar zonder modelbaan laat ik al mijn nieuwe locs 20 minuten in elke richting inrijden op een provisorisch gelegde 8-baan van Fleischmann-R3-bogen met een 30°-kruising en vier halve rechte stukjes als middelpunt. Ongeveer eens per jaar laat ik al mijn locs even draaien op een 9V-batterij tegen de wielen. In mijn vitrine past het batterijtje net op de rails. Enkele centimeters voor- en achteruit volstaan om de antislipbandjes tegen doorliggen en vervorming te behoeden. Bij locs met drijfstangen is de stand van de wielen vóór en na de omwentelingen controleerbaar; bij de andere vertrouw ik maar op de «toevalsfactor».
Voor wie graag leedvermaak leest: van mijn T3- en Kö-modelletjes van Arnold en V80 van Minitrix waren de tandwielen al binnen enkele jaren gebarsten, met bonkende loop als gevolg. Of dat zou zijn voorkomen bij intensiever gebruik weet ik natuurlijk niet.


Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: tip voor vitrinelocomotieven

Bericht door FidOo »

Ha Valéry

Ik heb toevallig net een Arnold MAK DE12 van marktplaats gekocht. Aan de sporen op de wielen te zien vrijwel nooit gereden. En inderdaad ook gebarsten tandwielen.
Nu is dit fenomeen niet direct aan slijtage gerelateerd. Het gebeurde zelfs dat ze bij nieuwe aanschaf al kapot waren.
Dit komt doordat ze eigenlijk net een te kleine boring in het tandwiel hebben gebruikt en dus bij het er op drukken van de tandwielen op de as er zodanig veel spanning op komt te staan dat deze dan barsten. Dit heeft bijvoorbeeld ook de Minitrix MAK 1204. Maar ook Roco kent dit probleem.

Dus laten rijden verhinderd dit probleem niet, en verergert het ook niet.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: tip voor vitrinelocomotieven

Bericht door Nijboer »

Onlangs nog gebroken tandwielen gezien bij een Roco V200.
En ook bij een Fleischmann BR218!
Kennelijk komt het bij elk merk wel voor.


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1824
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: tip voor vitrinelocomotieven

Bericht door OBBinN »

Mogelijk een reden waarom mijn Trix Mak niet veel zin meer heeft.. Binnenkort eens open maken en van binnen bekijken.
Motortje wil nog wel, maar blijft dan ergens op steken..


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 881
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: tip voor vitrinelocomotieven

Bericht door Mack »

als ik oude loc koop altijd eerst in vetten voor ga proberen of olie,

en gaat altijd goed , ook bij nieuwe oude modellen uit de winkel

die nog op de schappen lagen .

dat doe ik altijd.


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: tip voor vitrinelocomotieven

Bericht door FidOo »

Mack dit is dan vooral toeval. IK zie namelijk regelmatig locomotieven waar veel te veel vet of olie is gebruikt. Zelfs bij nieuwe modellen die zo uit de fabriek komen.
En vooral bij oudere loks werd nogal eens vet gebruikt wat na lange tijd stilstand dus behoorlijk hard werd. Met als gevolg dat de loks niet of amper willen rijden.
Je begrijpt dan natuurlijk dat nog meer vet niet de juiste oplossing is.

Wouter:

Ik weet vrijwel zeker dat dit de oorzaak is. Heb alleen ff geen oplossing voor je, maar zou adviseren om er een nieuw topic voor te openen.
Mijn Trix MAK is toen gerepareerd door Rob Bisschop, maar meen dat hij geen nieuwe tandwielen meer heeft.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: tip voor vitrinelocomotieven

Bericht door FidOo »

Nijboer schreef:Onlangs nog gebroken tandwielen gezien bij een Roco V200.
En ook bij een Fleischmann BR218!
Kennelijk komt het bij elk merk wel voor.
Bij mij was het een roco v188 en ook mijn flm 218 heeft er last van.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1824
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: tip voor vitrinelocomotieven

Bericht door OBBinN »

Zodra ik de loc open ga maken zal ik het zien! Heb van dit type nog een loc rijden die ik in dubbeltractie wil zetten. Mochten de tandwielen kapot zijn zal het zeker dubbeltractie worden! (zorgen dat de loc zo ligt mogelijk meeloopt)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

bisschop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 953
Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
Locatie: sliedrecht

Re: tip voor vitrinelocomotieven

Bericht door bisschop »

Hoi,

Ik heb nog steeds tandwielen liggen voor de minitrix mak.
Pas weer een nieuwe zending binnen gekregen.
En toen gelijk tandwielen voor de ice 3 besteld want die kreeg ik ook ter reparatie aangeboden.
Dus mochten er nog mensen zijn die tandwiel problemen hebben ik kan ze repareren voor 20 euro per lok.

Groetjes Rob


Bouwt modeltreinen van de NS
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: tip voor vitrinelocomotieven

Bericht door Pjotr »

Hoi Rob,

Een bruine Arnold Motorpost met een hinderlijke tik in de aandrijving ?
Ik heb er ooit eens tandwielen voor aangeschaft, maar voor 20,- besteed ik het graag uit.

Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Plaats reactie