3-weg wissels

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

3-weg wissels

Bericht door Sibbesuisje »

Aangezien ik een kleine baan heb, lijken 3-weg wissels een goede mogelijkheid om zo veel mogelijk uit de kleine ruimte te halen.
Het valt me echter op dat bij de vele baanplannen op dit forum een 3-weg wissel haast nooit word gebruikt.

Is dat toeval, of kleven er bepaalde nadelen aan 3-weg wissels waar ik rekening mee zou moeten houden? (ter referentie: ik zit specifiek naar Minitrix rails en fleischmann rails met railbedding te kijken)


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: 3-weg wissels

Bericht door erik-n-fan »

Er worden maar weinig 3 weg wissels in de werkelijke wereld gebruikt. Symmetische 3weg zoals minitrix en fleischmann nog veel minder. Een a-sym 3 weg zoals die van peco zie je nog wel eens. In Nederland eigenlijk nergens (meer). In het buitenland zoals Duitsland kom je ze nog wel eens tegen en vroeger werden ze meer gebruikt op compactere (goederen) emplacementen bij lokloodsen en draaischijven e.d.

Het zijn prima wissels in model om te gebruiken. Het is puur je eigen smaak of je dichter bij het (actuele) prototype wil blijven dan gebruik je hem niet of echt maar in een uitzonderlijke situatie. Als je dat weinig uitmaakt dan gebruik je ze vaker doordat je er minder ruimte voor nodig hebt op de baan dan twee losse wissels.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: 3-weg wissels

Bericht door Sibbesuisje »

Bedankt Erik, het is dus meer iets dat niet past als je natuurgetrouw wil bouwen.
In mijn geval is het voor het schaduwstation, dus verborgen voor het blote oog.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: 3-weg wissels

Bericht door Ronaldp »

Zelf had ik vroeger ook fleischmann drieweg wissels in mijn eerste baantje.
De treinen ontspoorde daar toch nog weleens.Ook al had ik voor de wissel en rechtstukje rails gelegd.
Toch ontspoorde er wel eens een treintje.
Gebruik nu alleen twee wegwissels van peco.En dat bevalt me zeer goed.

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: 3-weg wissels

Bericht door Peter Ruifrok »

Drie weg wissels hebben inderdaad geen goede reputatie vwb bedrijfszekerheid. Overigens zou ik, als het kwa ruimte kan, ook proberen kruiswissels te vermijden, om dezelfde redden, zeker in een schaduw station, waar de bereikbaarheid later misschien wat minder is. Niets is straks vervelender als je lekker aan het rijden bent en je krijgt een ontsporing. Dan kun je beter kiezen voor een iets kleiner baanplan.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: 3-weg wissels

Bericht door Wim H »

Hallo Sander,
Het is inderdaad geen toeval dat je weinig driewegwissels in baanplannen ziet. En als ze er eerst wel waren, wordt er meestal door meerdere mensen geadviseerd ze weg te halen, vanwege het grotere ontsporingsgevaar. Ik sluit me bij Peter aan en zou ze dus niet gebruiken. Dan maar een iets kleiner baanplan, maar wel een waar je met plezier op kunt rijden.
Engelse wissels (een kruiswissel is iets anders) zijn ook wat storingsgevoeliger dan gewone wissels, maar een stuk betrouwbaarder dan driewegwissels. Die kun je naar mijn mening wel gebruiken. Op de vereniging hebben we een engels wissel (van Fleischmann Picolo) in een schaduwstation, en daar ontspoort eigenlijk nooit een trein.
Groet, Wim



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: 3-weg wissels

Bericht door erik-n-fan »

Ik heb een tijd met fleischmann 3 weg wissels gewerkt en nooit problemen gehad. Mijn materieeel is allemaal van na 2010 trouwens :D


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: 3-weg wissels

Bericht door Wim H »

Het hangt ook erg sterk van het type materieel af. Stoomloks met voorloopassen zijn notoire ontspoorders. Draaistelloks gaan meestal veel beter. Datzelfde geldt voor wagens en rijtuigen: lange 2 assers ontsporen veel sneller dan wagens met draaistellen.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: 3-weg wissels

Bericht door jeemka »

We waren ooit op vakantie naar het Fichtelgebergte, in Noord Beieren. Daardoor kwam ik op het baan plan van Bischofsgrün, waarin een driewegwissel. Dat heb ik, met enkele uitbreidingen, gerealiseerd. Het driewegwissel functioneert daarin goed. Zo ook elders op de baan in voor een drietal opstelsporen.
Inderdaad heeft mijn BR75 er af en toe moeite mee door de voorlopas. Maar verder prima.
Op mijn website (nog lang niet klaar...) http://www.kolenberg.eu kan je wat foto's zien. Het is het bovenstation aan de rechterkant.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: 3-weg wissels

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Waar je driewegwissels wel vaak vind zelfs in gebogen toestand zijn tramremises, ik ben zelfs wel eens een foto van een vierwegwissel tegengekomen.

Op Utrecht Centraal hebben tot aan de resente ombouw ook nog driewegwissels gelegen in spoor 10 in 2 parallel liggende kruiswissels. Dit waren geen driewegwissels zoals Fleischmann ze heeft maar de bogen lagen iets versprongen achter elkaar zie ook sporenplan.nl/gleisplan.net.

Ik heb die driewegwissels van Fleischmann vroeger ook gebruikt maar die waren altijd stuk, gelukkig heb ik daar met diorama's geen last van.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

rc.amsterdam
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jul 2015 13:55

Re: 3-weg wissels

Bericht door rc.amsterdam »

Ik gebruik de drieweg wissel van Fl'mann op de fiddle yard - bespaart ruimte en is altijd door "de" hand te bereiken. Is verder (ook in werkelijkheid) peperduur.


vr gr
Rob

Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.
Plaats reactie