ATF.

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

ATF.

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo,

Misschien een stomme vraag, maar is alle ATF hetzelfde? Ik was laatst in de schuur aan het opruimen en vond 2 flesjes met restjes ATF van de bromfiets. Een flesje van Kroon en een van Eurol.

Iemand hier daar ervaring mee?


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: ATF.

Bericht door Michiel »

De mening over ATF is zó gepolariseerd: de believers zweren erbij, de non-believers ervaren het als een pure fabel. Dat er dus verschillende types ATF zouden zijn, is best mogelijk. Zelf heb ik geen ervaring met verschillende merken, en heb dus geen idee of alle ATF hetzelfde spul is.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: ATF.

Bericht door Jeroen »

Henk, waarom probeer je niet een klein beetje op een testrondje. Als t niks is poets je t er zo weer af.

Ik heb van mijn buurman een klein beetje gekregen (formaat potje gezichtscreme....kijk maar “aan de andere kant van t badkamerkastje” :mrgreen: :mrgreen: ) en daar kan ik de rest van mijn modelspoorcarriere wel mee door. Uiterst spaarzaam is HET devies.

Nou is het wat vroeg voor biertjes en chips, maar ik houd de koffie weer warm want dit zijn weer van die oudHollandsche BNLS-terrorCorps achtige Bendeoorlog-draadjes tussen wel of niet. Net zo leuk als DimaNee versus Kolpoker.

Ik zit er klaar voor. :mrgreen: 8-)

Grtz,

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: ATF.

Bericht door Wim H »

Jeroen schreef:Nou is het wat vroeg voor biertjes en chips, maar ik houd de koffie weer warm want dit zijn weer van die oudHollandsche BNLS-terrorCorps achtige Bendeoorlog-draadjes tussen wel of niet. Net zo leuk als DimaNee versus Kolpoker.
Jammer dat er geen drierail in N is... ;)

Iets serieuzer: ik zou het inderdaad gewoon uitproberen op een testrondje. Ik heb (nog) geen ervaring met ATF, maar ik kan me voorstellen dat het ene merk een ander effect geeft dan een ander. En dat de ouderdom van de olie ook meespeelt.
Groet, Wim (die de wodka vast klaarzet)


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: ATF.

Bericht door Ronald2016 »

Als eerste ik heb ook geen echte ervaring in merken, wat ik wel weet is dat je niet veel van moet gebruiken. Een druppel is al te veel.

Offtopic:

Wat ik merk is dat iedereen meteen begint te schreeuwen gebruik ATF als er problemen zijn. ATF is enkel bedoeld om contact te verbeteren met de loc en rails.
Maar als je de rails niet poetst met een poetsblok voordat je gaat rijden, dan zal de loc nog steeds slecht rijden en contact problemen hebben.
En als je daarnaast ook de loc niet onderhoud om de zoveel tijd, rijd deze nog steeds slecht.

De loc moet ook goed rijden zonder ATF, als dat niet zo is heb je ergens probleem in de baan.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 884
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: ATF.

Bericht door Mack »

Henk
ATF van een puch maxi of thomas is volgens mij het zelfde als gewone ATF
bijde transmissie ollie.(kijk wel hoe oud de ollie is )


(Ronald , elke keer al je rails poetsen voor dat je gaat rijden ook niet leuk en beetje over dreven)

hij moet gewoon zo kunnen rijden!



Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: ATF.

Bericht door Ronald2016 »

Hallo Mack,

Als ik mijn vinger over de rails haal en ik zie dan 2 strepen, dan is poetsen nodig en niet als oplossing ATF smeren.
Of je rijd te weinig :P

Als we met de clubbaan staan is het elke ochtend eerst poetsen alvorens we gaan rijden. Als we dat niet doen, hebben we alleen maar storingen en haperende treinen.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 884
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: ATF.

Bericht door Mack »

Ronald

ja dat normaal , maar doe ik meer eens in de zoveel tijd :D
(ook niet zo grote baan als een vereniging , helaas :(
, was dat maar waar.
Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: ATF.

Bericht door WilcoV »

1), Nee niet alle ATF is hetzelfde, afhankelijk van de fabrikant en toepassing specifieke eisen kan de chemische samenstelling verschillen.
2), Voor de modelbaan heeft het vooral het doel en effect dat het corrosie/vervuiling van metalen oppervlakken tegen gaat, wat één van de belangrijkste functies van ATF is, naast smeermiddel (vandaar maar weinig aanbrengen).
Voor info:
https://en.wikipedia.org/wiki/Automatic ... sion_fluid


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: ATF.

Bericht door Rick »

Ronald2016 schreef:Als ik mijn vinger over de rails haal en ik zie dan 2 strepen, dan is poetsen nodig en niet als oplossing ATF smeren.
Of je rijd te weinig :P
Je moet dan ook eerst eenmaal de baan schoonmaken en dan ATF aanbrengen. Ik rijd weinig met de treinen en moest voorheen altijd eerst de baan poetsen, nu ik ATF gebruik kan ik direct rijden.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: ATF.

Bericht door Jeroen »

Jaaa......jetzt geht’s los!! Smulliesmullie deze discussie! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Maar wat Rick hierboven zegt klopt wel. Ik reed een periode vrij veel met de hele boel. En dan weer eens een week of twee niet. Bam, Ecos aan, compu aan, hit ENTER en rijden maar. Zonder gezeik. Ik vind dat ATF helemaal top. En de treinen kennelijk ook.

Maar goed, Henk, als je een beetje ‘echte’ ATF wil, dan vraag ik mijn buurman wederom even. Je mag de ATF van mij natuurlijk ook even lenen, of we halen wat uit mijn potje. Geloof me, je hebt echt heulheul weinig nodig!

J.


Afbeelding

edwin1974
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 nov 2018 08:54

Re: ATF.

Bericht door edwin1974 »

dit is een interssant onderwerp over ATF
welke merk is de "echte " ATF?

dit blijf ik zeker volgen


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: ATF.

Bericht door WilcoV »

Er is geen echte merk ATF, aangezien ATF geen merk is maar een benoeming van een werkzaamheid van een vloeistof.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: ATF.

Bericht door Andre de Ruiter »

Jeroen schreef:Jaaa......jetzt geht’s los!! Smulliesmullie deze discussie! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik doe m'n best Jeroen.
WilcoV schreef: 2), Voor de modelbaan heeft het vooral het doel en effect dat het corrosie/vervuiling van metalen oppervlakken tegen gaat, wat één van de belangrijkste functies van ATF is, naast smeermiddel (vandaar maar weinig aanbrengen).
De werking van ATF moet niet gezocht worden in de anti-corrosieve eigenschappen van ATF. Ik gebruik ATF op het moment dat er hier en daar haperingen optreden. Na het aanbrengen van ATF (weinig!!) rijd ik een paar rondjes met een lange trein (vele wielen maken licht werk) en alles rijdt weer goed. Voor een goed begrip ik maak niet schoon alleen ATF. Dit kan niet verklaard worden uit de anti-corrosieve eigenschappen van ATF dan zou je eerst de corrosie moeten verwijderen.

Volgens mijn hypothese wordt de werking verklaard door het volgende.
De zwarte aanslag op de rails is een mengsel van koper-, nikkel- en zinkoxide, olieresten van onze locs en huisstof. De oxiden zijn halfgeleiders, die slecht stroom geleiden. Halfgeleiders kunnen geleidend gemaakt worden door door het aanbrengen van kleine verontreinigingen. Ik vermoed dat één van de vele toevoegingen in ATF hiervoor verantwoordelijk is.
Anyhow het werkt en dankzij ATF is het vervelende railpoetsen overbodig (tenzij je lijm oid knoeit), zo nu en dan stofzuigen is voldoende.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: ATF.

Bericht door WilcoV »

Daar gaan we los, :mrgreen: :mrgreen:
ATF werkt anti-corrosief. Het lost deels de corrosie verhogende deeltje die al op je rails zitten op en gaat hechting van corrosie verhogende deeltjes tegen. Het is totaal niet geleidend en maakt geen half geleidende stoffen meer geleidend.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: ATF.

Bericht door Andre de Ruiter »

@Wilco wat zijn corrosie-verhogende deeltjes? Voor zover zoiets zou bestaan hoe ga je die oplossen in het hele kleine beetje ATF dat wij op onze rails smeren.
Ik neem toch wel aan dat je met me eens bent dat de zwarte smurrie op onze rails bestaat uit de genoemde oxiden, (smeer)olieresten en huisstof. En ik neem ook aan dat je met me eens bent dat koper-, nikkel- en zinkoxide halfgeleiders zijn. Hier wordt uitgelegd hoe je van halfgeleiders geleiders maakt.

Edit: Link aangepast
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 23 nov 2018 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 884
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: ATF.

Bericht door Mack »

maar alle ATF op een stokje

beste merk denk KROON OIL -ATF

ATF - A is een hoogwaardige, automatische transmissieolie, gebaseerd op solvent geraffineerde basisoliën. Additieven zijn toegevoegd om de volgende eigenschappen te verkrijgen:
Zeer hoge en stabiele viscositeitsindex
Zeer laag stolpunt
Zeer goede oxidatiestabiliteit
Goed anti-corrosie- en anti-schuimvermogen

Productspecificaties
GM Type A Suffix A
GM Dexron B
Allison C3
Ford M2C41-A/B
MB 236.2
Typische standaardanalyses
Dichtheid bij 15 °C, kg/l
0,862
Viscositeit 40 °C, mm²/s
36,70
Viscositeit 100 °C, mm²/s
7,12
Viscositeitindex
161
Vlampunt COC, °C
198
Vloeipunt, °C
-42
Total Base Number, mgKOH/g
1,5
Sulfaatasgehalte, %
0,18
Calcium, mg/kg

Ze hebben in blik en plastic (blik can clasic A en F) en deze in plastic can en nog ATF A ook plastic can
alle 4 goed en alle 4 1L
Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: ATF.

Bericht door WilcoV »

Corrosie is de scheikundige aantasting van materialen doordat hun omgeving op ze inwerkt, stof, slijpsel enzovoorts kunnen deze corrosie versterken. ATF geleidt NIET en stoffen in ATF maken geen halfgeleiders geleidend.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 884
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: ATF.

Bericht door Mack »

HENK
op Henk ze vraag terug te komen , ook van Kroon 0IL denk bijna zelfde spul, alleen heet anders ,dus ja ,hier kun je vergelijken

ATF Universal Puch/Tomos is een speciale transmissieolie op basis van solvent geraffineerde basisoliën. Additieven zijn toegevoegd om de volgende eigenschappen te verkrijgen:
Zeer goede oxidatiestabiliteit
Goed anti-corrosie- en anti-schuimvermogen
Laag stolpunt

ATF Universal Puch/Tomos is geschikt voor de automatische transmissies van Puch en Tomos bromfietsen.
Typische standaardanalyses
Dichtheid bij 15 °C, kg/l
0,866
Viscositeit 40 °C, mm²/s
43,20
Viscositeit 100 °C, mm²/s
8,25
Viscositeitindex
168
Vlampunt COC, °C
198
Vloeipunt, °C
-45
Calcium, mg/kg
66

alleen in kleinere verpakking dus goedkoper ongeveer 4,50
Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0

Onderwerp starter
Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: ATF.

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo,

Ik geloof dat ik aardig wat los gemaakt heb met mijn vraag. Alle reacties zo lezend denk ik dat ik het gewoon maar eens probeer op min testovaal. En zit er niet wezenlijk veel verschil tussen de ATF voor een brommer of voor een auto.


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: ATF.

Bericht door Andre de Ruiter »

Andre de Ruiter schreef:@Wilco wat zijn corrosie-verhogende deeltjes? Voor zover zoiets zou bestaan hoe ga je die oplossen in het hele kleine beetje ATF dat wij op onze rails smeren.
WilcoV schreef:Corrosie is de scheikundige aantasting van materialen doordat hun omgeving op ze inwerkt, stof, slijpsel enzovoorts kunnen deze corrosie versterken. ATF geleidt NIET en stoffen in ATF maken geen halfgeleiders geleidend.
Wilco als je niet wilt of kunt antwoorden op mijn vraag, het is mij om het even, laten we het hier maar bij laten.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: ATF.

Bericht door WilcoV »

Henk van de Weerdt schreef:Hallo,

Ik geloof dat ik aardig wat los gemaakt heb met mijn vraag. Alle reacties zo lezend denk ik dat ik het gewoon maar eens probeer op min testovaal. En zit er niet wezenlijk veel verschil tussen de ATF voor een brommer of voor een auto.
Nee hoor de bestanddelen die werkzaam zijn voor ons doel zitten in alle ATF varianten.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 884
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: ATF.

Bericht door Mack »

Wilco
1),Nee niet alle ATF is hetzelfde, afhankelijk van de fabrikant en toepassing specifieke eisen kan de chemische samenstelling verschillen.
2), Voor de modelbaan heeft het vooral het doel en effect dat het corrosie/vervuiling van metalen oppervlakken tegen gaat, wat één van de belangrijkste functies van ATF is, naast smeermiddel (vandaar maar weinig aanbrengen).

Wilco dit zei je eerst ?,2 tegen strijdige dingen.


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Plaats reactie