Doorrijhoogte tunnel met bovenleiding

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

Doorrijhoogte tunnel met bovenleiding

Bericht door PeterBuyk »

Wat is de minimale doorrijhoogte voor een tunnelportaal als er ook bovenleidingen gebruikt worden, kan dit niet goed terug vinden.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5079
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Doorrijhoogte tunnel met bovenleiding

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Zie NEM blad 201.

Daarnaast moet je de hoogte van de bovenleiding zelf( die is meestal ook verlaagd en soms hangen de draden niet boven maar naast elkaar) er nog bij tellen en wat ruimte tussen de bovenleiding en de bovenkant van de tunnel.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

Re: Doorrijhoogte tunnel met bovenleiding

Bericht door PeterBuyk »

Michiel, dank voor de link, is er misschien ook een pagina in het Nederlands, dat zou het wat makkelijker maken voor mij, ik heb de minimale tunnelportaal doorijhoogte nodig om te weten wat de minimale doorrijhoogte is bij gebruik van Piccolo rails met daarop de Mat 46 en de Mat 54.

Mag ik ervan uitgaan dat een minimale doorrijhoogte van 10 cm voldoende is, of moet deze hoger zijn.



edwin1974
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 nov 2018 08:54

Re: Doorrijhoogte tunnel met bovenleiding

Bericht door edwin1974 »

Hier een linkje van NEM 201 in nedelandse versie
http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_201_nl.pdf



Onderwerp starter
PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

Re: Doorrijhoogte tunnel met bovenleiding

Bericht door PeterBuyk »

Dank je Edwin, we gaan er eens naar kijken


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5079
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Doorrijhoogte tunnel met bovenleiding

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Peter 10cm hoogte is veel te veel, zoals je in het NEM leest is de minimale bovenleidinghoogte 34mm vanaf bovenkant spoorstaaf. 5 millimeter hoog moet je je bovenleiding wel kunnen krijgen( ik wel in ieder geval) en als je heel precies kan werken is 1mm vrije ruimte erboven voldoende, dus dan kom je op 40mm.

Reken daar de hoogte van je rails bij en als je niet zo precies kunt werken of materialen gebruikt die wat lomper moet je die speling er nog bij rekenen maar maak het niet groter als nodig is zou ik zeggen. Er zal trouwens ook nog wel een NEM blad zijn daarvoor, voor het vrije ruimte profiel in ieder geval wel.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie