Diverse vragen van een herintreder

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
StevedeM
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 nov 2018 14:51

Diverse vragen van een herintreder

Bericht door StevedeM »

Nu ik na zoveel jaar weer een baan wil gaan bouwen,
loop ik tegen flink wat vragen aan, zeker gezien er nu vele nieuwe technieken zijn dan 30 jaar terug.

Ik stel ze allen maar in 1 topic,
indien dat niet gewenst is dan verneem ik dat graag.

- Mijn oude baan(staat nog deels opgebouwd) bestond uit fleischmann en trix (dacht ik) rails, kan ik deze na al die jaren nog gewoon hergebruiken ? ik neem aan dat ze lichtjes opgeschuurd moeten worden ?

- De baan van vroeger was analoog, met een stuk of 10 treinen, 30 electrische wissels, draaischijf e.d.
ik vind digitaal rijden ook wel interessent. en overweeg een startset te kopen, zodat ik gelijk het benodigde heb.
Ik begrijp dat het DCC protocol gewenst is.
Maar welke set is dan het meest gangbare ? Fleischmann, trix e.d. bieden allen een andere bedieningsunit.

- Wissels e.d. moeten dus omgebouwd worden.
maar is het ook mogelijk om een soort van baanplan in het klein te maken als bedieningpaneel ?
ik zag op diverse voorbeelden dat wissels en seinen allemaal een nummer hadden, en ik ga dat met mijn geheugen niet onthouden.

Ik hoef verder ook niet 100% automatisch te rijden, zelf e.e.a. blijven bedienen is het leukste.

Wie kan er hierin adviseren ?
Ik heb de hele enceclopedie wel doorgebladerd, maar daar word ik niet echt wijs van welk systeem nou de juiste keuze is.

mocht ik overigens vragen stellen die ronduit uitgemeten staan in een topic, dan mijn excuus, daar heb ik dan overheen gelezen vooiralsnog.



JohanN
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 okt 2008 07:16

Re: Diverse vragen van een herintreder

Bericht door JohanN »

Hallo Steve,
Leuk dat je weer begint. Uit eigen ervaring kan ik je alleen maar aanraden om digitaal te gaan rijden. Ten eerste rijden de locomotieven veel mooier, ten tweede is het aanleggen van de baan een stuk simpeler (als je tenminste niet helemaal automatisch gaat rijden) en ten derde heb ik minder last van vervuiling van de rails. Vroeger ontstond er nogal eens zwarte koek op de rails, nu bijna niet meer. Ik bestuur de baan met een Roco Multimaus uit een startset. Er staan zo’n 20 locs en treinstellen in het schaduwstation waarvan ik er 4 of 5 tegelijk “naar boven” kan laten rijden zodat ik lekker treintjes kan kijken. Ik bedien alles met de hand, de wissels en seinen gaan analoog. Verder heb ik en Tomix stofzuiger rondrijden voor als ik na wat langere tijd weer ga rijden. Railmateriaal is van Peco in het zichtbare gedeelte en Minitrix in het schaduwstation. De baan is in een U-vorm, een kant langs een schuin dak. Maak het vooral niet te breed, dan kun je overal makkelijk bij.

Succes met plannen maken!
Johan.

PS: mijn baan was oorspronkelijk analoog, ik heb simpelweg de digitale voeding op het schakelpaneel (niet voor de wissels natuurlijk) gezet en alle schakelaars om baanvakken stroomloos te zetten op “aan” gezet. Niks moeilijks dus.



Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Diverse vragen van een herintreder

Bericht door Rene-k »

Poetsen van de rails zal wenselijk zijn maar NOOIT schuren, ook niet met 1500 schuurpapier. Dat zal later alleen maar meer problemen veroorzaken.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann

Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Diverse vragen van een herintreder

Bericht door Modelspoorbarry »

Steve,

Je oude rails kun je altijd hergebruiken.
Houdt er rekening mee, dat de kwaliteit van de rails van "vroeger" minder is dan nu.
De oude rails zal ook iets sneller vervuilen, daar die rails vaak gevoeliger is voor corrosie.

Schoonmaken kan altijd, maar nooit met schuurpapier o.i.d.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Diverse vragen van een herintreder

Bericht door Hube »

Hallo Steve,

Ik ben zelf een jaar geleden, na 30 jaar, weer begonnen met deze hobby.
Ik heb nu een klein baantje, zo’n 15 loks en 16 wissels.
Mijn aanraders:
- altijd overstappen op digitaal, met wat handigheid zijn ook de oudere loks wel om te bouwen.
- mij bevalt de z21 goed (wit; kleine z). Voor de bediening kun je een app of een multimaus gebruiken
- de oude magneet wissels zijn eenvoudige te bedienen met wisseldecoders, bijv Digikeijs dr4918 of rosoft, etc.
- als je een ipad hebt dan kun je met de de z21 app een wissel-layout maken waarmee je ook de wissels en wisselstraten kunt bedienen Dit vind ik echter nog niet zo gebruikersvriendelijk
- je kunt ook de wissels voorlopig analoog blijven bedienen en je eerst storten op het digitaliseren van de loks.

lay-out met de z21 app
z21app.jpg
z21app.jpg (32.82 KiB) 4017 keer bekeken
veel plezier !!

met vriendelijke groeten,

Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
StevedeM
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 nov 2018 14:51

Re: Diverse vragen van een herintreder

Bericht door StevedeM »

dat klinkt op zich ook aantrekkelijk....
de wissels analoog houden in eerste instantie.

maar hoe makkelijk zijn die achteraf te automatiseren/digitaliseren ?
en dan bedoel ik bv een wissel die onder een berg oid zit.

ok, absoluut niet schuren dus ;-)
Ik moet de oude baan nog afbreken, dus kan dan goed inventariseren wat er nog bruikbaar is en wat niet.

is die z21 ook via Windows te besturen ?
zoja dan zou ipv een iPad een 24inch touchscreen kunnen plaatsen, daarmee moet je wel duidelijk een overzichtelijk geheel kunnen tonen lijkt me.

die roco multimaus oogt klein op foto's? klopt dat ?
mij lijkt het je via sneltoetsen steeds naar onderdelen moet om eea te besturen... dat lijkt me lastig en traag.
liefst zie ik alles op 1 scherm of desnoods 2, is dat mogelijk ?

hoewel ik it'er ben is echt programmeren met code totaal niet mijn ding, ik zoek iets wat vrij easy te bouwen en configureren is.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Diverse vragen van een herintreder

Bericht door Hube »

Steve,

Wat betreft de “normale” wissels met spoelen en magneten is het een kwestie van de wisselschakelaar vervangen door een wisseldecoder. De 3 draadjes gewoon uit de schakelaar trekken en aansluiten aan de decoder. Vooral handig omdat je alle wissels dan al naar een centraal punt bedraad hebt.
Aan de wissels hoef je dan niets om te bouwen.

Als je direct voor digitaal zou gaan dan worden de decoders meestal dichter bij de wissels geplaatst en is de bedrading anders en eenvoudiger. Als je wissels met een servo of een wisselmotor wil gaan aandrijven dan moet je gelijk voor digitaal gaan.

De z21 centrale bedienen met een Windows pc heb ik geen ervaring mee maar ook daarvoor zijn er verschillende mogelijkheden, bijvoorbeeld ITrain. Deze programma’s kosten wel wat geld. De z21 app is (bijna) gratis.

De multimaus is zo groot als de afstandbediening van een tv. Vooral handig voor afstellen en testrijden.
De wissels hebben een adres en deze moet je dan allemaal kennen. Voor een kleine baan wel te doen maar als de baan groter is en ga je rijden met meerdere treinen tegelijk niet.


Succes en groetjes,

Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
StevedeM
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 nov 2018 14:51

Re: Diverse vragen van een herintreder

Bericht door StevedeM »

Ah top,
Ik kan dus inderdaad gewoon de huidige wissels gebruiken, en aansluiten zoals gewend.
En evt op een later moment ze "digitaliseren" door de schakelaar te vervangen door een decoder.
Ik zal dan rekening houden met een plek, vlakbij de plek van de analoge schakelaars waar ik dan alle decoders kan gaan plaatsen..

Dat bedoel ik inderdaad, dat elke wissel een adres heeft.
Hoe doen anderen dat die niet volledige automatisch rijden ?
ik wil wel aan de knoppen blijven zitten zeg maar, dus wissels zelf omzetten voor rangeren oid.
m.a.w. hoe onthoud je al die adressen ? is daar iets voor ?



Onderwerp starter
StevedeM
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 nov 2018 14:51

Re: Diverse vragen van een herintreder

Bericht door StevedeM »

zou je bv ook met dit soort schakelaars : https://www.conrad.nl/p/tru-components- ... ks-1587753
de wisselbediening kunnen maken ?

Ik kan dan bv het rangeerterrein op schaal natekenen op een plaat, en op de wisselpunten dan 2 van deze schakelaars zetten,
door dat de verlichting van de schakelaar wel/niet brand zie ik gelijk welke kant de wissel op staat.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Diverse vragen van een herintreder

Bericht door Hube »

Als je de wissels analoog wilt bedienen dan kun je alle soorten (moment) schakelaars gebruiken.
Maar uiteindelijk is digitaal veel praktischer en leuker. Je kunt dan complete wisselstraten met 1 comando selecteren of automatisch rijden.

Een tableau met knoppen en lichtjes is (met respect) nog analoog gedacht.
Zelf heb ik een lay-out, met wissel en route nrs., uitgeprint voor mij liggen als ik met de MM rij. Op de ipad gebruik ik de app met het lay-out zoals boven.
Voor mijn kleine baantje is dit voldoende. Bij grotere banen met een schaduwstation en meerdere treinen die gelijk rijden is het aansturen met een computer en zoiets als iTrain bijna een must.

Ik ben ook wel benieuwd naar de mening van andere forum leden. Op het gebied van digitale aansturing van modelbanen ben ik ook nog een 1-oog :shock:

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
StevedeM
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 nov 2018 14:51

Re: Diverse vragen van een herintreder

Bericht door StevedeM »

Hube schreef: Zelf heb ik een lay-out, met wissel en route nrs., uitgeprint voor mij liggen als ik met de MM rij. Op de ipad gebruik ik de app met het lay-out zoals boven.
Voor mijn kleine baantje is dit voldoende. Bij grotere banen met een schaduwstation en meerdere treinen die gelijk rijden is het aansturen met een computer en zoiets als iTrain bijna een must.

Ik ben ook wel benieuwd naar de mening van andere forum leden. Op het gebied van digitale aansturing van modelbanen ben ik ook nog een 1-oog :shock:

Groetjes,
Gerard
Die layout printen is wel een goed idee.

Ik ga wel met een schaduwstation werken, maar eerst enkel digitaal rijden, later de wissels e.d. ook digitaliseren.

Momenteel druk aan het stoeien met anyrail,
het lukt me alleen niet om een dubbelspoor in een spiraal te maken, R4 en R3 blijven niet gelijkzijdig liggen.
Daarnaast valt het hoogte maken met max 3% best tegen, lijkt wel of me baan te klein is, hoewel dat wel zou moeten lukken op een M model van 4m lengte, 90cm diep, en 3 poten van 2m



Onderwerp starter
StevedeM
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 nov 2018 14:51

Re: Diverse vragen van een herintreder

Bericht door StevedeM »

Nieuwe vraag.

Ik heb een fleischmann draaischijf, analoog offcourse.
Nu zag ik dat er een turn control voor te koop is, al 190 eurie.

maar ik vroeg me af.
Stel dat ik de voeding op de rails idem aansluit als die van de baan (dus digitaal)
en de bediening van het draairad analoog hou.... gaat dat werken ?

Ik zal hem namelijk niet veel gebruiken, en vind de investering van 190 dan een beetje overdreven.



FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Diverse vragen van een herintreder

Bericht door FidOo »

Ja dat werkt gewoon. Let wel. Op de uitgaande sporen van de draaischijf mag je geen draadjes aansluiten. Deze moeten gevoed worden door de draaischijf. Anders heb je een keerlus module nodig die op basis van kortsluiting werkt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
StevedeM
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 nov 2018 14:51

Re: Diverse vragen van een herintreder

Bericht door StevedeM »

Top !

dat van de uitgaande sporen snap.
evenals geen rondje van 180 graden maken ;-)
krijg je ook kortsluiting

nog een vraag ,
op hoeveel plekken, of beter gezegd per hoeveel meter baan moet je een stroomaansluiting op de rails plaatsen ?



FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Diverse vragen van een herintreder

Bericht door FidOo »

Nou dit kan wel, maar dan moet je even een kleine aanpassing doen aan de brug zelf.

Maar het liefs zie ik even een plaatje van hoe de draaischijf in jouw baan zit. Dan kan ik precies zeggen hoe of wat.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
StevedeM
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 nov 2018 14:51

Re: Diverse vragen van een herintreder

Bericht door StevedeM »

Ik heb bij de rubriek Baanplan mijn baanplan geplaatst.

viewtopic.php?f=20&t=12407

Is nog niet volledig af...


Plaats reactie