Ns 2400 welke goederen wagons noord Nederland

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Ns 2400 welke goederen wagons noord Nederland

Bericht door mini rijder »

Het poetsblokje moet ik er nog terug onder monteren.
De kap bestaat uit twee delen. Net als bij de Roco clean is het dak los van de rest. Hierdoor kan het poetsblokje nog terug geplaatst worden.
Ik zal beide vanavond in mijn shop zetten.

@Rick, losse onderdelen worden als aparte objecten beschouwd en voor ieder los onderdeel worden daarom extra kosten gerekend. Het verschil in prijs is daardoor miniem.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Ns 2400 welke goederen wagons noord Nederland

Bericht door mini rijder »

De kapjes staan nu in mijn winkeltje.
http://shpws.me/QV2P en http://shpws.me/QV2J.
Beide zijn beschikbaar in smooth en smoothest fine detail plastic.

Groetjes: Robby



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Ns 2400 welke goederen wagons noord Nederland

Bericht door Rick »

Met los bedoel ik dat de wanden niet als compleet blokje geprint worden maar als vier stukken die onder elkaar gestapeld zijn en met elkaar verboden door dunne stukjes zoals de treeplanken hier. Je zou dan dak - zijwand - zijwand - bodem en kopwanden krijgen en dat lijkt me minder volume dan een hele wagon. Dat kost wel wat meer knutselwerk en ik weet niet of het simpel te doen is.

Je kapjes op SW zien er goed uit, toch eens bedenken of ik mijn niet gebruikte Roco Clean een nieuw doel kan geven. De 2400 is al onderweg zag ik net :)


Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Ns 2400 welke goederen wagons noord Nederland

Bericht door mini rijder »

Hoi Rick,

Ik snap wat je bedoeld.
Ik zal komend weekend wel eens een poging wagen, om te zien, of ik het model uit mekaar kan halen.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Ns 2400 welke goederen wagons noord Nederland

Bericht door mini rijder »

Hoi,

Ik heb het kapje uit elkaar kunnen halen, en als losse onderdelen weer samengevoegd.
Dit is dan het resultaat: http://shpws.me/QVzE.
Het prijsverschil is maar een paar euro, maar het levert weer extra bouwplezier op.

Groetjes: Robby



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Ns 2400 welke goederen wagons noord Nederland

Bericht door Rick »

Ja, dat scheelt minder dan ik dacht. Misschien is de kit ook wel handig als je de kap op een ander onderstel wilt zetten, de Minitrix en Roco/Fleischmann Gbs hebben vrijwel dezelfde lengte maar zijn voorzien van kortkoppeling en hebben het juiste onderstel. Als de andere projecten hier af zijn zal ik je kapjes bestellen om aan te knutselen. :)



edwin1974
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 nov 2018 08:54

Re: Ns 2400 welke goederen wagons noord Nederland

Bericht door edwin1974 »

Bollewagens voor het vervoer vaan soda van akzo in delfzijl



Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Ns 2400 welke goederen wagons noord Nederland

Bericht door u43hvs »

een hele goede


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: Ns 2400 welke goederen wagons noord Nederland

Bericht door ns1200 »

u43hvs schreef:Ik ben zes jaar te laat zie ik https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 8&start=20
Hoi Hisko

Heb er nog steeds in diverse uitvoeringen.

Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ns 2400 welke goederen wagons noord Nederland

Bericht door WilcoV »

mini rijder schreef:De kapjes staan nu in mijn winkeltje.
http://shpws.me/QV2P en http://shpws.me/QV2J.
Beide zijn beschikbaar in smooth en smoothest fine detail plastic.

Groetjes: Robby
Volgens mij is de Fleischmann Cleanwaggon dezelfde als de Roco Cleanwaggon. Dan zou je als onderstel ook kunnen gebruiken de gehele 8334 serie van Fleischmann en nattuurlijk de Roco wagens zonder schuurblokje die je toch regelmatig 2e hands ziet. Voor mij is echter de onderzijde beduidend afwijkend.
Helaas ben ik geen 3D tekenaar en heb ik er het geduld niet voor, maar ik wil wel eens op onderzoek gaan of het kapje past op een andere wagen. De 1:1 maten wijken niet erg veel af omgerekend naar 1:160, dus er zal vast wel een vergelijkbare wagen zijn qua onderstel. Misschien als ik dan Robby lief aankijk wil hij zijn ontwerp voor dat model aanpassen. Ik zal eens op zoek gaan maar heb dan wel de hulp van een Shapeways winkeleigenaar/3D tekenaar voor het aanpassen van de kap.

De Hbis had bij NS vier typen grofweg, de Wagencodes 1910, 1920, 1930 en 1940.
Maten: verdere maten kan ik leveren:
1910: Lob 14,02 meter, radstand 8,00 meter
1920: Lob 14,04 meter, radstand 9,00 meter
1930: Lob 14,02 meter, radstand 9,00 meter
1940: Lob 14,02 meter, radstand 9,00 meter

De 14,02 en 14,04 meter zijn verwaarloosbaar ten opzichte van elkaar en komen op respectievelijk 8,76 en 8,77 centimeter in N schaal
De radstand is 8 of 9 meter en dat is respectievelijk 5,00 en 5,63 centimeter.
Qua onderstel heeft de 1910 een relatief vlak onderstel zonder opvallende uitsteeksels, de 1920, 1930 en 1940 hebben een stalen verstevigingsrek dat aan beide zijden duidelijk zichtbaar is. Mijn voorkeus zou dan zijn om voor de 1910 een ander onderstel te zoeken dan voor de anderen, waarbij dan gelijk het zoeken naar een licht afwijkende radstand ook interessant wordt.

Ik ga eens op zoek als hier interesse voor is, maar nogmaals ik kan alleen zoeken naar een geschikt onderstel, de opbouw zal door iemand anders aangepast of ontworpen moeten worden. Ik weet dat er al kapjes zijn voor deze ontwerpen, maar persoonlijk vind ik daarvan de wanden aan de buitenzijde te grof en niet vlak genoeg.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ns 2400 welke goederen wagons noord Nederland

Bericht door WilcoV »

Ben al ergens tegenaan gelopen.
De Fleischmann 8335 t/m 8339 serie zou qua onderstel en lengte (8,8 cm) al aardig in de richting komen van de Wagencodes 1920 t/m 1940.
Ook de gesloten wagens uit de serie 8315 hebben voor de Wagencode 1920 t/m 1940 met haar 8,8 cm over de buffers en vorm onderbouw een zeer geschikt onderstel voor deze schuifwandwagens.
Indien je de iets langere radstand accepteert (6 mm op de lengte dus slechts 3 mm aan beide zijden) en de ook uitgebrachte varianten zonder steunbalk neemt zijn denk ik met name de 8315 serie wagens ook geschikt voor de Wagencode 1910. Weet alleen niet of het kapje van Robby daar zo op past, maar na enige aanpassing zal dat wellicht lukken.
Ik weet alleen niet wat de radstand van deze wagens is, dus als iemand deze heeft, geef even door.

Samenvattend, kijkend naar de afmetingen en uitvoering zou mijn voorkeur gaan naar de Fleischmann 8315 serie voor ombouw naar een Hbis uit de wagencodes 1910 t/m 1940.
Laatst gewijzigd door WilcoV op 15 dec 2018 13:29, 2 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Ns 2400 welke goederen wagons noord Nederland

Bericht door u43hvs »

Rick heeft een pb


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Ns 2400 welke goederen wagons noord Nederland

Bericht door Rick »

@ Wilco: de Minitrix Gbs heeft de juiste basis voor de Hbis 1910, de radafstand van de Roco Clean is een millimeter minder.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Ns 2400 welke goederen wagons noord Nederland

Bericht door WilcoV »

Rick schreef:@ Wilco: de Minitrix Gbs heeft de juiste basis voor de Hbis 1910, de radafstand van de Roco Clean is een millimeter minder.
Is ook een optie, dan moet je wel de verstevigingsbalken onder de wagen wegslijpen. Wel een mooie optie aangezien je alle varianten kan gebruiken en deze nog wel eens 2e hands op beurzen te vinden zijn.
Moet eens kijken of de kapjes van Robby daar zonder aanpassing op zouden passen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Ns 2400 welke goederen wagons noord Nederland

Bericht door mini rijder »

@Wilco,
Bedankt voor het aandragen van betere alternatieven.
Van de 8335 van fleischmann heb ik toevallig een exemplaar liggen, dus ben ik hier mee aan de slag gegaan.

Ik heb voor de Hbis een draadje gestart in de rubriek "doe-het-zelf".
Zie hier:viewtopic.php?f=61&t=12444

Hiermee kan dit draadje weer gebruikt worden voor de vraag, welke goederenwagons er achter een 2400 kunnen.
Sorry voor de vervuiling.

Groetjes: Robby


Plaats reactie