Fleischmann BR65 018 stroomafname probleem

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
WouterX
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:32
Locatie: Achterhoek

Fleischmann BR65 018 stroomafname probleem

Bericht door WouterX »

Dag,

Mijn Fleischmann BR65 heeft een merkwaardig probleem met de stroomafname. Hij neemt op 7 assen stroom af (voorloopas aan 1 kant, de beide asjes van het achterste draaistel aan de andere kant, en alle 4 de drijfwielen L+R), en stop toch zo nu en dan, en altijd dezelfde plekken zijn moeilijk. Andere loks rijden gewoon door. Alles is schoon, loc op de kop en met draadjes tegen de wielen getest: ze doen het allemaal perfect. 1 wiel per kant, maakt niet uit welk(e combinatie), en hij loopt.

Er is me 1 ding opgevallen: alle aangedreven wielen (de achterste 3 grote, het voorste heeft geen tandwiel) vertonen behoorlijke verticale speling, en alleen aan de kant van de tandwielen. Hij kan dus eigenlijk een beetje kantelen op z'n assen. Is dat normaal? Zo niet, dan wordt het denk ik een gevalletje 'leuk voor het baantje van de kinderen'. Als het wel normaal is begrijp ik niet waarom hij niet probleemloos rijdt, want dit model werd op dat punt best goed beoordeeld...

Idee?

Groet,
Wouter


Oefenbaan 1 met de kids: Eiland Edward

Zolderspoor
Berichten: 808
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Fleischmann BR65 018 stroomafname probleem

Bericht door Zolderspoor »

Servus.

Schijnt epidemisch te zijn. Juist vandaag dook op het Duitse 1:160-forum precies hetzelfde probleem bij deze loc op. Op die foto’s zijn de wielen blank-helder, dus daar ligt het niet aan. Ook de Duitse collega had met een draadje tussen wiel en rail getest. Het vermoeden werd geuit dat de voor- en naloper te stevig zijn vastgeschroefd. Vanwege het starre frame van deze loc is een behoorlijke speling van de wielen niet absurd te noemen. Heb je trouwens gecheckt of de slepertjes op de wielen doorlopend contact maken?
Ik ga de berichtgeving in de gaten houden, als er iets belangwekkends opduikt laat ik van me horen.

Overigens, mijn BR 65 loopt als een zonnetje.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Fleischmann BR65 018 stroomafname probleem

Bericht door BenQ »

Ik heb de Br78, dat is een bCb.
Deze loopt goed nadat ik de Fleischmann decoder had vervangen door een DH10.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
WouterX
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:32
Locatie: Achterhoek

Re: Fleischmann BR65 018 stroomafname probleem

Bericht door WouterX »

Dank voor de reacties.

Epidemisch, heb ik weer... hebben ze ook griepprikken voor die stomertjes?

Vastschroeven van de frames: die kan je niet te stevig vastschroeven, ze draaien om een pennetje, met een vaste hoeveelheid speling. Ik heb het gevoel dat die van mij het wel vooral van die frames moet hebben, die nemen ook stroom af en zodra een bocht ingezet wordt draait het frame als eerste bij, en dat is een dood moment. Zal ook zelf het 1:160 forum in de gaten houden, dat ken ik wel.

De mijne reed nog analoog, ik heb er vandaag een DH10 decodertje in gestopt (eigenlijk hangt die met een plakbandje aan de buitenkant, puur om te testen). Die DH10 dingen zijn echt perfect, ik heb ze al in van allerlei oude beestjes ingebouwd. Stroomafname is soms een dingetje met die oude jaren 80 beestjes, maar ze rijden subliem met die decoder (MTX 2057, 2069, 2033; Tomix Tokaido Shinkansen, en nu ook de bewuste FLM 7065). Leuke klusjes altijd, fijn stukje frezen en zo, prettige afwisseling van de computerbaan. Ik heb er nog een paar liggen die nog moeten: FLM Glaserner zug, 7232; MTX 2077.

De BR65 reed eigenlijk tegen de verwachting in beter digitaal dan analoog, hoewel uiteraard niet probleemvrij. De reden dat ik het probeerde is dat als de spanning er wel op blijft staan, maar door weerstand een beetje verlaagd wordt, hij digitaal nog wel blijft rijden, tot het onder een bepaald niveau komt natuurlijk. Bij analoog gaat hij dan direct langzamer. Railspanning op 16V (had altijd 15V, is met een DR5000 makkelijk in te stellen) maakt misschien ook nog een beetje uit, maar hoger ga ik niet met die kleine decoders.

En ATF op de baan? Volgens sommigen een wondermiddel, laatst op de beurs in Zutphen weer iemand gesproken die dat deed en daarmee van de problemen af was.


Oefenbaan 1 met de kids: Eiland Edward

Hanstrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 dec 2016 17:32

Re: Fleischmann BR65 018 stroomafname probleem

Bericht door Hanstrein »

Hum .Jullie weten dat bij de BR78 en denk ik ok de Br65 als de voor en achter loop niet op de juiste plek zitten . Je hele rare rij eigenschappen krijgt !! Heeft verder niets met je decoder te maken.
Heb zelf een Br62 .En die loopt prima .


Plaats reactie