Plaatmateriaal onderbouw

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Plaatmateriaal onderbouw

Bericht door Marcvane86 »

Goedeavond allen,

Ik heb een vraag aan de ervaren bouwers hier.
Ik wil gebruik gaan maken van multiplex 12 mm als plaat materiaal, 9mm vind ik net te dun uit ervaring van mijn vorige baan.
Nu zijn er veel soorten multiplex, de enige die echt goed betaalbaar is bij de bouwmarkten is de hardhouten versie.

https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/ho ... mm/5661370

Is dit goed materiaal om te gebruiken of heeft populier etc de voorkeur?

Ik hoor graag jullie meningen.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Plaatmateriaal onderbouw

Bericht door Bjor »

Hoi Marc,

Ik zou populieren multiplex adviseren vanwege het gewicht. Ik gebruik 12mm hardhouten plaat voor mijn segmentenbaan. Dat is erg zwaar. Populieren multiplex is niet alleen lichter, maar ook makkelijker te bewerken. Beide soorten moeten goed worden ondersteund om doorbuigen te voorkomen.
Mits de platen op een voldoende plaatsen (ca. om de 30cm) worden ondersteund, is 9mm ook voldoende.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541

Marco66
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 mar 2018 09:15
Locatie: Wognum

Re: Plaatmateriaal onderbouw

Bericht door Marco66 »

Beste Marc,

Berken multiplex wordt ook regelmatig geadviseerd ( kijk maar in andere draadjes over dit onderwerp). Zelf gebruik ik het ook (12mm) en dat bevalt zeer goed. Nadeel van hardhout zijn de splinters en het gewicht.
Kijk eens bij een goede houthandel, daar zagen ze het op de mm nauwkeurig voor je en hoeft niet altijd duurder te zijn. ( In mijn geval was het zelfs goedkoper).

Groeten Marco.


Groeten Marco

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Plaatmateriaal onderbouw

Bericht door Rene-k »

Ik ben het met Marco eens betreffende een (plaatselijke) houthandel. Ik heb mijn hout daar ook gehaald.goedkoper dan bij de bouwmarkt en betere kwaliteit. Alles netjes op maat gezaagd en voor het zagen € 5,00 in de fooienpot gegooid. En ze hebben nog gekeken hoe je het meeste uit 1 plaat kon halen.
Voor het hout zou ik gaan voor populieren multiplex. Is bij de houthandel niet veel duurder dan de hardhouten uitvoering, scheel wel een hoop in gewicht.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1814
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Plaatmateriaal onderbouw

Bericht door OBBinN »

Daar waar rails ligt 5,5mm (dacht ik) en goede ondersteuning dwv balken. Onderbouw voor scenery heb ik nog niet, eerst de rails ;-)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Plaatmateriaal onderbouw

Bericht door Marcvane86 »

Bedankt voor de reacties, ik zie al wel dat de hardhouten versie gaat afvallen door gewicht en splinter gevoeligheid.

Kan bij bouwieoutlet in Veen wel redelijk goedkoop( prijs alla hardhout versie hiervoor) populieren multiplex kopen echter kunnen zij niet zagen. Dan moet ik dus vervoeren in platen van 122*244 en dan zelf zagen. Dan zal ik al een zaagtafel moeten huren/lenen omdat mooi strak te doen. De bouwmarkt hier op het dorp bied ook populier aan en kan zagen maar kost me dan direct 50 euro per plaat. De afmetingen van mijn module frames zijn dusdanig dat er maar 1 uit een plaat gehaald kan worden en dan relatief veel 'afval' overblijft. Met 8 platen uiteindelijk voor de gehele baan wordt dat wel een erg duur geintje.

Kijken of ik in de regio, Nieuwendijk/Gorinchem nog een ander adres kan vinden. Evt tips van houthandel met zaag en leuke prijzen zijn welkom.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Plaatmateriaal onderbouw

Bericht door BenQ »

Bij Karwei verkopen ze platen van 61x122 cm 9 mm dik en die kosten ongeveer €13 en het zagen is gratis (met karweikaart)


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Plaatmateriaal onderbouw

Bericht door Marcvane86 »

Ben bedankt voor je reactie, mijn kleinste plaat is 150*70. Aangezien ik niet meer met allemaal losse plaatjes met overgangen wil werken zie ik het nu graag uit 1 stuk per module.


Zou populier triplex ook goed genoeg zijn? Zie dat praxis die wel aanbied in de maat 12mm 122*244 cm a € 47,59.
De multiplex versie zie ik niet op de site, zal morgen na het werk is even langsrijden in Raamsdonksveer wat ze fysiek hebben en evt kunnen bestellen.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Plaatmateriaal onderbouw

Bericht door spoor65 »

Populieren triplex is prima,

je kunt ook ff vragen bij de Multimate in Werkendam of Veen.

Zelf haal ik mijn populieren multiplex altijd bij de Multimate (welliswaar hier in Oldenzaal) en ook daar hebben ze een zaagservice.
Prijzen liggen ongeveer gelijk met Praxis.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Plaatmateriaal onderbouw

Bericht door Marcvane86 »

Freddy de Multimate Werkendam is normaliter mijn hofleverancier inderdaad. Echter zij zijn ook de duurste speler helaas.
Zal eerdaags is langs gaan wat we kunnen regelen. Uit het afval kunnen ze nog een plaat 61*122 zagen die ze weer in de winkel kunnen zetten. Wellicht kunnen we de kost prijs van die standaardmaat van de plaat halen en zo voor mij het rest afval beperken tot een strook van tussen 30 en 45 cm breed over de lengte van mijn module. Die plaat zou desnoods als achterwand gebruikt kunnen worden in de toekomst en voorlopig als tijdelijke boven baan tussen de helixen die ik moet gaan bouwen.

Wel ben ik er achter dat praxis de populieren triplex variant verkeerd benoemd. Het is wel degelijk multiplex. Triplex is 3 lagen verlijmd, multiplex 5 of meer. De platen bij praxis waren meer dan 5. Wel waren alle platen die in de stelling lagen zo krom als een hoepel dus niets laten zagen voor nu.

Formido hier iets verder op kon het populier niet leveren helaas want die hebben wel altijd kaarsrecht materiaal staan/liggen.

Ga vrijdag, mits m'n zoontje niet ziek is, even naar de Multimate kijken of ik een mooi prijsje kan maken en wellicht alleen het zaagstuk hoef af te nemen. Zie daar wel regelmatig diverse maten restplaat staan wat ze terug zetten in de vrd.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Plaatmateriaal onderbouw

Bericht door Marcvane86 »

De firma Middelkoop uit Werkendam, Zaltbommel en Buurmalsen is een goede goedkope leverancier voor populieren multiplex 12mm op maat gezaagd en zelf thuisbezorgd mogelijk.

Ik ga komende week bestellen, bedankt voor alle tips en info.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Plaatmateriaal onderbouw

Bericht door Hoontje »

Langs de A27 staat een bord tussen Gorinchem en Meerkerk is een houthandel Gorinchem, geen idee of het wat is? Het heet "houthandel Gorinchem" www adres kon ik niet lezen zo snel...



Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Plaatmateriaal onderbouw

Bericht door Marcvane86 »

Klopt die konden alleen niet leveren op maat en voor mij juiste materiaal. Is meer tuinhout achtig spul en betonplex etc voor bekistingen.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Plaatmateriaal onderbouw

Bericht door spoor65 »

Marc,

Ik ben het met je eens dat Multimate het duurdere adres is, maar daar staat tegenover dat ze ook een betere kwaliteit hout op voorraad hebben dan de concurrenten. een stuk minder krom hout dan elders.


Maar mooi dat je het gevonden hebt.

mvg
Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Barabas
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2018 18:37
Locatie: Brecht, België

Re: Plaatmateriaal onderbouw

Bericht door Barabas »

Wat vinden jullie van een onderbouw in aluminium profielen? Daar ik niet echt handig ben met hout lijkt me dit een goed alternatief, wel duurder maar makkelijker in montage. Kan ook niet krom trekken etc.

https://www.mymocom.com/modellbahnen/mo ... luprofilen


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Plaatmateriaal onderbouw

Bericht door spoor65 »

Wat ik er van vind, ziet er leuk uit, maar het lijkt mij niet makkelijker te bouwen dan een frame van hout,
want of je nu kiest voor een vooraf op maat gezaagde houten frame, of voor die van aluminium, je zult het toch beide in elkaar moeten zetten, schroeven dus.

En ook na het plaatsten van het alu frame, zal je verder moeten met hout voor de opbouw.
dan lijkt het mij ook al een stuk handiger dat het frame ook van hout is, daar kun je alles direct op vast zetten dmv schroevn, lijmen of hoe je maar wilt.


mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Plaatmateriaal onderbouw

Bericht door Marcvane86 »

Sluit me volledig aan bij Freddy.
Mocht je evt een standaard plastic landschap kopen van Noch bv. Dan is zo'n frame misschien leuk.
Verder zie ik gewoon geen voordeel tov hout.

Wat ik wel lees is dat de beste man gewoon een te lange schroef heeft gebruikt en deze te ver heeft uitgestoken waardoor zijn rug opengehaald werd.

Moraal van het verhaal opletten welke lengte schroef je gebruikt.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Plaats reactie