Arnold Motorpost en Fleischmann Profi-koppelingen

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Arnold Motorpost en Fleischmann Profi-koppelingen

Bericht door Appie173 »

Hallo eenieder,

Sinds kort ben ik ook in het blijde bezit van een Arnold Motorpost. Ik rijd echter (zoveel mogelijk) met Fleischmann Profi-koppelingen. Nu heb ik al gezien dat de Motorpost niet bepaald een standaard constructie voor de koppeling heeft. Heeft iemand ervaring met deze ombouw? Of is het wellicht beter om mijn oudere PTT-wagons maar weer van gewone koppelingen te voorzien?

Mvg, Albert


Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Arnold Motorpost en Fleischmann Profi-koppelingen

Bericht door mini rijder »

Hoi,

Fleischmann verkoopt ook adapters voor profi-koppeling 9570, die op de meeste andere merken passen.
9572 is de korte, en 9573 de lange variant. Ik weet niet of deze ook op de motorpost passen.
En anders hoef je maar bij een postwagon, aan één kant weer een rapido-koppeling te plaatsen.

Groetjes: Robby



Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Arnold Motorpost en Fleischmann Profi-koppelingen

Bericht door Rene-k »

http://www.arnold-ersatzteile.de/mediap ... D_1300.pdf
Als je hier kijkt zou je, zo te zien, de profi koppeling gewoon moeten kunnen gebruiken. Eventueel met een een adapter.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Arnold Motorpost en Fleischmann Profi-koppelingen

Bericht door Overdijk »

Ik heb zelf mijn mP voorzien van een Roco koppeling.
Als dat de lange is, dan past de lange adapter erop.
Ik zal dadelijk eens kijken voor je.
De adapters heb ik misschien ook nog wel ergens voor je liggen.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Re: Arnold Motorpost en Fleischmann Profi-koppelingen

Bericht door Appie173 »

Met de 9573 zou het eventueel kunnen. De vraag blijft, hoe krijg je de behuizing van de koppeling open? Er zit niet een duidelijk demontabel dekplaatje op. Ik heb modellen gehad waar je de oude koppeling moet verdraaien en slopen om 'm eruit te trekken. Dat vind ik niet zo'n fijne procedure.

Mvg, Albert


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Arnold Motorpost en Fleischmann Profi-koppelingen

Bericht door Overdijk »

De 9573 is te lang. Ik heb de korte Roco koppeling gebruikt, dus je zou dan de 9572 kunnen gebruiken.

Maar, de 9540 is denk dan zelfs nog je beste optie. Die is specifiek bedoeld om te gebruiken met een spiraalveertje. Dus de standaard rapido koppeling eruit, veertje laten zitten en de 9540 erin.

De oude eruit halen is idd een gepruts. Meestal werkt het om de koppeling in de behuizing helemaal opzij te duwen en wat priegelen om de zijkant van de koppeling langs de opening werken.

Ik heb nog niet kunnen kijken of ik nog een 9540 hier heb liggen.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Arnold Motorpost en Fleischmann Profi-koppelingen

Bericht door Overdijk »

Ik heb nog gekeken, de 9540 heb ik nog wel liggen voor je indien nodig.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Arnold Motorpost en Fleischmann Profi-koppelingen

Bericht door WilcoV »

Het onderdelenblad geeft aan dat de koppelingshouder aan de draaistellen vast zit, derhalve zal je die wellicht moeten demonteren om de koppeling vrij te kunnen maken. Hetzelfde onderdelenblad toont losse koppelingen als reserve onderdeel, derhalve zijn ze verwijderbaar en dus ook vervangbaar door andere. Ik denk zelfs dat je de koppelingen een kwartslag kan draaien (de losse zijn op de onderdelentekening immers een kwart slag gedraaid getoond) en er dan zo uit kan trekken. Pas wel op dat het veertje dan niet wegspringt.
http://www.arnold-ersatzteile.de/mediap ... D_1300.pdf


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Arnold Motorpost en Fleischmann Profi-koppelingen

Bericht door robert »

Hallo,

Net even gekeken. Als je de scheenplaat er af haalt hou je het draaistel met de koppeling over. Zowel onder als boven zit een gleufje in de koppelingshouder. Een beetje helpen( uitbuigen) en de koppeling is er zo uit. Geen kwartslag draaien.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Plaats reactie