UIC-1 code - eerste 2 nummers

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

UIC-1 code - eerste 2 nummers

Bericht door Sibbesuisje »

Eind jaren zestig is in nederland de UIC-1 code ingevoerd. Midden jaren 80 werd dit aangepast naar de UIC-2 code. Dit had invloed op de typering van de wagons maar betekende ook verandering in de nummering in sommige gevallen. Wilco geeft een mooi aantal voorbeelden hoervan in de materiaal bespreken.
Tijdens de invertarisatie van mijn eigen collectie, merkte ik op dat in sommige gevallen de eerste 2 digits van de code ook veranderd lijkt te zijn. Bijvoorbeeld VAM wagons met UIC 1 code beginnen met 21 84 ...., maar met UIC 2 code beginnen ze met 84 84 .....
Nu is er redelijk veel materiaal beschikbaar online over de UIC-2 code (bijvoorbeeld http://www.railfaneurope.net/misc/uicnum.html) , maar ik kan nergens een lijst vinden met de betekenis van de eerste 2 digits gedurende de UIC 1 code.

Heeft iemand toevallig dat overzicht?

Alvast bedankt!
Sander


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: UIC-1 code - eerste 2 nummers

Bericht door WilcoV »

1 en 2e cijfer zijn type railvoertuig en aanduiding internationaal gebruik.
Voor UIC 1 kom ik nog op terug, even precies opzoeken.
UIC-2:
83-84 Goederen: enkel binnenland (niet RIV), 4+ assen, privé-eigendom

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijtuigcodes_van_de_UIC


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: UIC-1 code - eerste 2 nummers

Bericht door WilcoV »

UIC 1 staat 21 voor goederenwagens met draaistellen.
Deel 6 op https://www.railwiki.nl/index.php/EVN_/ ... C_kenmerk)


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: UIC-1 code - eerste 2 nummers

Bericht door Sibbesuisje »

Bedankt Wilco,

dus UIC-2 was iets meer gedetailleerd wat tot een herclassificatie van voertuigen resulteerde, en niet zozeer een verandering in de codes? De tabellen in de 2 links overlappen namelijk netjes met elkaar....


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: UIC-1 code - eerste 2 nummers

Bericht door WilcoV »

UIC-2 zorgde eigenlijk voor het oplossen van een aantal onvolkomenheden in UIC-1 die ontstonden door de uitbreidingen van verschillende typen goederenmaterieel en grenzen waarbij men in de nummeringen tegenaan liep. UIC-2 zorgde er inderdaad voor dat meer variatie en preciezere typering mogelijk werd. Het gaf tevens de mogelijkheid privaat materieel apart onder te brengen in de coderingen ten opzichte van materieel van de toenmalige staatsbedrijven.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: UIC-1 code - eerste 2 nummers

Bericht door Sibbesuisje »

bedankt Wilco, helemaal duidelijk nu!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Plaats reactie