Minitrix ICE 3 defect

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
LWtje
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2019 20:09
Locatie: Groningen

Minitrix ICE 3 defect

Bericht door LWtje »

Ik heb afgelopen week een gebruikt startsetje ICE 3 van Minitrix op marktplaats gekocht, ik ben me al bewust van het probleem met de plastic tandwielen... die zijn bij mij alle 4 stuk. Die hoop ik te kunnen fixen binnenkort. Maar dat is niet waarom ik hier ben.

Mijn ICE 3 motor reageert totaal niet wanneer ik op mijn baan heb staan, geen geluid, geen schrokken.. helemaal niks. Ik heb m uit elkaar gehaald en ik kon direct merken dat er overmatig vet is gebruikt. Dit had ik schoon gemaakt hopend dat ie achteraf wel reed. Maar dat ook tevergeefs.
Ik heb mijn trafo direct op de motor gezet, en die werkt dus wel prima. Ik heb op het printplaatje gekeken waar wel en geen stroom door gaat, maar dat lijkt prima te doen. Stroom zou gewoon via de wielen naar de motor moeten gaan, maar dat doet ie helaas niet.

Heeft iemand hetzelfde probleem gehad? Heeft iemand hier een mogelijke oplossing hiervoor?

Bij voorbaat dank


Beginneling, N spoor, Nederlands en Duits materieel, Tijdperk V en VI

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Minitrix ICE 3 defect

Bericht door Rick »

Ik vermoed dat de decoderstekker geen verbinding maakt, dat is een bekend probleem bij Minitrix. Je kan de aansluitingen met twee draadjes verbinden door deze op de aansluitingen te solderen. Als je digitaal rijdt kan je de decoder erin solderen. Eventueel kan het zijn dat de motorcontacten geen contact maken met de printplaat, dat is simpel te testen door de trafo via deze contacten op de motor aan te sluiten.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
LWtje
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2019 20:09
Locatie: Groningen

Re: Minitrix ICE 3 defect

Bericht door LWtje »

Rick schreef: 28 feb 2019 08:00 Ik vermoed dat de decoderstekker geen verbinding maakt, dat is een bekend probleem bij Minitrix. Je kan de aansluitingen met twee draadjes verbinden door deze op de aansluitingen te solderen. Als je digitaal rijdt kan je de decoder erin solderen. Eventueel kan het zijn dat de motorcontacten geen contact maken met de printplaat, dat is simpel te testen door de trafo via deze contacten op de motor aan te sluiten.
Dankjewel voor je antwoord, maar ik snap niet helemaal wat je bedoeld (ik ben nieuw met modeltreinen). Mijn trein is analoog en die chip in de NEM stekker heeft 6 stekkertjes ipv 2. Moet ik al deze 6 stekkertjes op de printplaat solderen met 6 aparte draadjes of? Ik weet het niet zo goed. Op de foto zie je dat ik t chipje uit de stekker heb gehaald, daar zie je dat die 6 stangetjes heeft.
Afbeelding


Beginneling, N spoor, Nederlands en Duits materieel, Tijdperk V en VI
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Minitrix ICE 3 defect

Bericht door martindomburg »

Doe de pennen vn de dummy decoder iets bijbuigen en steek hem er dan weer in. Draai hem ook eens om

Kan je hem anders 9 maart even meenemen naar Houten? Ik vermoed dat de dummy dan defect is.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
LWtje
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2019 20:09
Locatie: Groningen

Re: Minitrix ICE 3 defect

Bericht door LWtje »

martindomburg schreef: 28 feb 2019 22:51 Doe de pennen vn de dummy decoder iets bijbuigen en steek hem er dan weer in. Draai hem ook eens om

Kan je hem anders 9 maart even meenemen naar Houten? Ik vermoed dat de dummy dan defect is.
Ik heb de pennen wat gebogen en andersom erin gedaan.. werkt niet helaas. Houten is niet bepaald in de buurt voor mij. Kan ik zulke ''dummy decoder'' ook ergens bestellen? kan ze zo niet vinden. Is dit een typische dummy decoder defect of kan het ook de printplaat zijn?


Beginneling, N spoor, Nederlands en Duits materieel, Tijdperk V en VI

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Minitrix ICE 3 defect

Bericht door Rick »

LWtje schreef: 28 feb 2019 20:47
Rick schreef: 28 feb 2019 08:00 Ik vermoed dat de decoderstekker geen verbinding maakt, dat is een bekend probleem bij Minitrix. Je kan de aansluitingen met twee draadjes verbinden door deze op de aansluitingen te solderen. Als je digitaal rijdt kan je de decoder erin solderen. Eventueel kan het zijn dat de motorcontacten geen contact maken met de printplaat, dat is simpel te testen door de trafo via deze contacten op de motor aan te sluiten.
Dankjewel voor je antwoord, maar ik snap niet helemaal wat je bedoeld (ik ben nieuw met modeltreinen). Mijn trein is analoog en die chip in de NEM stekker heeft 6 stekkertjes ipv 2. Moet ik al deze 6 stekkertjes op de printplaat solderen met 6 aparte draadjes of? Ik weet het niet zo goed. Op de foto zie je dat ik t chipje uit de stekker heb gehaald, daar zie je dat die 6 stangetjes heeft.
Afbeelding
Kan ook maar dat is moeilijk doen. ;) Bij mijn ICE heb ik ooit het zwarte blokje waar de stekker ingaat verwijderd. Daar verbind je dan het eerste en derde contact met elkaar en de tweede met de vierde. De andere twee zijn niet nodig, deze zijn voor de verlichting maar die zit niet in de ICE. Vanaf welke kant je begint met tellen weet ik niet uit mijn hoofd, ik gok waar DCC staat.
Maar heb je al getest of de ICE werkt door de trafo direct aan te sluiten op de motorcontacten (de lipjes naar de motor en op de printplaat)?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
LWtje
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2019 20:09
Locatie: Groningen

Re: Minitrix ICE 3 defect

Bericht door LWtje »

Ja ik heb de trafo direct op de motorcontacten gezet, werkt prima. Ik zal het overwegen om het te gaan solderen op de manier zoals je zei. Maar ik heb even uitgemeten of ook stroom van de printplaat naar de dummy decoder gaat, en dat is wel gewoon het geval. Is die dummy decoder dan niet gewoon stuk zoals martindomburg aangaf?


Beginneling, N spoor, Nederlands en Duits materieel, Tijdperk V en VI

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Minitrix ICE 3 defect

Bericht door Rick »

Dat kan, of hij maakt geen contact.


Plaats reactie