Smeren met een potlood?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Oenckie
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 jun 2011 09:28
Locatie: Leerdam

Smeren met een potlood?

Bericht door Oenckie »

Hallo allemaal,

In "materiaal bespreking" van CIWL rijtuigen, kwam ik onderstaande tegen:
Valéry schreef: 16 nov 2018 18:19 ... en met een potloodje de lagers te «smeren» ...
Dit stukje tekst wekt mijn belangstelling.
"Smeren" met een potloodje..
Hoe wordt dit bedoeld?
Want dit zou zo maar een oplossing kunnen zijn voor een aantal slechtrollende rijtuigen, die ik heb.

(Ik heb het niet bij het bewuste onderwerp gevraagd, aangezien dit niet de materiaal bespreking an-sich betreft)

Groeten,

Marco


Gebruikersavatar

musketier
Berichten: 135
Lid geworden op: 09 jan 2011 15:11
Locatie: kop van NH

Re: Smeren met een potlood?

Bericht door musketier »

---
Ik ben niet echt een kenner, maar in een goed [ echt] potlood,

zit grafiet en dat wordt ook gebruikt om te "smeren" :!:

---


Groeten ...Hans
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Smeren met een potlood?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

In principe kan dat met alle grafiet zover ik weet, dus ook met de versleten "kolen"( grafiet sleepstukken) van een trolleybus. Ik heb er hier nog 4 liggen voor de liefhebber ;) .

Ps; voor wie het weten wil iedere trolleybus verslijt 2 tot 6( afhankelijk van het weer) van die dingen per dag doordat ze tegen de draad schuren :? . Al dat grafiet schuurstof komt op straat( en in de lucht en op je auto enz.) daarom is een trolley ook zo schoon :roll: , is de bus aan de achterkant altijd zwart en heb je altijd zwarte poten als je er weer een tegen de draad moet zetten :roll: :ugeek: , milieuvriendelijk toch :roll: Goed het levert wel afval op dat wij voor meerdere dingen kunnen hergebruiken ;) . Dat het busbedrijf er voor 1500 tot 4500 euro aan sleepstukken doorheen draait per dag is dan hun probleem :roll: :mrgreen:

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
Oenckie
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 jun 2011 09:28
Locatie: Leerdam

Re: Smeren met een potlood?

Bericht door Oenckie »

Oké,

Maar is dat dan een kwestie van een potlood een aantal keer draaien op de plek waar normaal de assen van het rijtuig contact maken?

Klinkt gewoon te eenvoudig....

Groet,

Marco



Valéry
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 mei 2016 18:36
Locatie: Alkmaar

Re: Smeren met een potlood?

Bericht door Valéry »

Veel rijtuigen en wagens, vooral van nieuwere merken op de N-spoormarkt, lopen niet meer zo soepel als we van Arnold, Fleischmann en Minitrix uit de jaren '90 gewend zijn. Om de roleigenschappen te verbeteren tik ik de wielstellen uit, draai de punt van een (vul)potlood enige malen rond in de aspotten en zet de asjes terug. Dat geeft vaak verbetering, maar niet altijd. Wie ertegen opziet assen uit de draaistellen te tikken, kan proberen wat grafiet in de lagers te spuiten; daarna het rijtuig of de wagen wel even op een stukje glad wit papier «uitkloppen».
Ook kan de afstand tussen de zijkanten van de draaistellen te ruim of te strak zitten. Dat kun je proberen te verhelpen door ze onder de föhn iets samen te knijpen of te spreiden. Rolt een rijtuig of wagen in één richting duidelijk soepeler dan in de andere, dan zit misschien een imitatie-remblok te dicht op het loopvlak en/of tegen de flens. Dit heb ik ervaren met enige Oppeln-goederenwagens van Hobbytrain (serie 24xxx in setjes van drie) en met ketelwagens van Brawa. Dat verhelp je door een gevouwen stukje stevig papier voorzichtig als wig te drijven tussen wiel en remblok, zo nodig onder de föhn.
Laatst gewijzigd door Valéry op 02 mar 2019 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.


Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Smeren met een potlood?

Bericht door Merijn »

Nee, werkt echt als smeermiddel! Wel een zacht type potlood gebruiken: oogpotlood of een hoger B-nummer van de tekenafdeling. Bekende truc voor gitaristen is om zacht potlood in je topkam te smeren zodat je snaren soepel door je topkam heen kunnen schuiven tijdens het stemmen. Geen idee of dit overigens werkt voor zoiets kleins als treinwielen. Is het proberen waard.

Dus Marco, dan zou je inderdaad zoals je zelf aangeeft met de punt van een zacht potlood de binnenkant van de aspotten kunnen ‘smeren’


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA

Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Smeren met een potlood?

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Marco,
Oenckie schreef: 01 mar 2019 11:11 Dit stukje tekst wekt mijn belangstelling.
"Smeren" met een potloodje..
Hoe wordt dit bedoeld?
Vrij letterlijk denk ik. ;-)

Uiteindelijk worden (auto)sloten ook met grafietpoeder gesmeerd!


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Smeren met een potlood?

Bericht door Hugo »

Ik heb een vergelijkbare vraag. Ik heb een Dapol Class 66 loc gekocht en de handleiding adviseert voor het rijden de "gears" te lubricaten (olie), terwijl dit van fabriek af al gedaan is. Nu lees ik regelmatig veel terughoudendheid op dit gebied m.a.w. zeer minimale hoeveelheid gebruiken of helemaal niet. Wat is wijs bij een nieuwe loc?


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction

piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Smeren met een potlood?

Bericht door piksov »

Hi,

voor jou is de lok nieuw ... misschien stond de lok al 3 jaar in de vitrine bij de winkel waar je hem kocht, of misschien lag de lok al 10 jaar in een doosje bij iemand anders voordat jij hem via marktplaats kocht. Je weet het niet ...

Als de lok keurig z'n ding doet ... moet laten rijden, 'never touch a running system'.

Hoor je gepiep of gekraak dan zou je de lok eens kunnen openen, oude olie en vet verwijderen en verder reinigen met b.v. wasbenzine.

Daarna weer heel zuinig van olie en/of vet voorzien.

Nieuwe loks van fleischmann zijn helaas voorzien van een flinke klodder smurrie/vet. Die haal ik er tegenwoordig eerst uit, ook met een schoonmaak beurtje. Dat doet wonderen voor de stroomafname.

Guus


Plaats reactie