Piko ns 2454

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 599
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Piko ns 2454

Bericht door u43hvs »

Rinus, ik overleg even met Martin.


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Piko ns 2454

Bericht door Sandopie »

Hisko,

Laat even weten wat Martin ervan vindt. Volgens mij zijn de verzendkosten "zeer pittig". Misschien kan ik, en ik beloof niets, wat regelen met een adres in Nederland.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 599
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Piko ns 2454

Bericht door u43hvs »

verzendkosten zullen toch niet boven de 16 euro zijn ? of komt de leverancier ze zelf brengen?


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Piko ns 2454

Bericht door Sandopie »

Hisko,

Voor zover ik het heb begrepen € 16.90, dus wel boven de € 16,00.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 599
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Piko ns 2454

Bericht door u43hvs »

dat is wel veel voor een paar gram


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Piko ns 2454

Bericht door Sandopie »

Daarom mijn opmerking "Laat even weten wat Martin ervan vindt, misschien dat ik iets kan regelen binnen Nederland". Dus laat weten wat Martin vindt, en ik neem contact op met mijn adresje.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 599
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Piko ns 2454

Bericht door u43hvs »

ja uitstekend.


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Piko ns 2454

Bericht door FidOo »

Die van de Fichtelbahnen is veel groter als een locbuffer van Martin. Dus die gaat sowieso niet passen.

Ik heb gisteren zelf een Locbuffer gemaakt van 4x 100uF (dus zelfde capaciteit van Fichtelbahn) met (ruim) geschatte afmeting van 10mm x 6mm x 3mm.
Dit zouden ook de maten kunnen zijn die martin inbouwt. (let wel 16V variant!)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Piko ns 2454

Bericht door Sandopie »

Joost,

Hij is ook in te korten. Zie tekst eerdere link.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 599
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Piko ns 2454

Bericht door u43hvs »

Vandaag een bezoek gebracht aan mijn lokale dealer. 15%korting is de moeite. Daar ook het probleem besproken. Die meldde dat 1 andere klant hiervoor zijn loc had ingeleverd en dat die al 1,5 maand bij piko was voor onderzoek. Hij houdt mij op de hoogte van de bevindingen. Ik heb besloten om de a sein 2400 voorlopig te laten liggen en heb een prachtig rijdende en ook diesel geluid producerende fleischmann railpool lok gekocht.


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko ns 2454

Bericht door WilcoV »

Heerlijk ik gebruik geen sound.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 599
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Piko ns 2454

Bericht door u43hvs »

Tsja, dat kan ook


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 599
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Piko ns 2454

Bericht door u43hvs »

Net gebeld door mijn leverancier, die weer contact heeft gehad met de importeur, die weer contact heeft gehad met Piko.
"Een oplossing zou kunnen zijn om CV11 in te stellen op een waarde tussen 100 en 200 en dan kijken of dat soelaas biedt"
En als bijgaande tip van boven genoemde : Nooit de decoder naar de fabrieksinstellingen resetten


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Piko ns 2454

Bericht door martindomburg »

Wat ook een optie kan zijn is dat het model is getest met de standaard centrale van Piko die een 18V dc voeding heeft. De meesten rijden met 15Vdc waardoor de lastregeling niet geheel meer klopt. Nu weet ik uit ervaring dat de Uhlenbrock decoders daar4 gevoeliger voor zijn als andere merken.

In de handleiding van de decoder staat een stappenplan (in het duits) hoe je de lastregeling in kunt stellen. Vaak wil dat nog wel helpen. En kijk ook of hij op PID staat ipv SX regeling (daarom mag je ook niet resetten). Standaard staat de lastregeling op SX ipv PID welke bij DCC gebruikelijk is.

groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 599
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Piko ns 2454

Bericht door u43hvs »

Is de standaard piko sound decoder een uhlenbrock?


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Piko ns 2454

Bericht door martindomburg »

Yep


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Piko ns 2454

Bericht door martindomburg »



Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 599
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Piko ns 2454

Bericht door u43hvs »

“ Standaard staat de lastregeling op SX ipv PID welke bij DCC gebruikelijk is.” ik zie zo 123 niet in de uhlenbrock handleiding welke CV daar over gaat.


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Piko ns 2454

Bericht door martindomburg »

Sorry verkeerde link

Deze is het
https://uhlenbrock.de/de_DE/service/dow ... 3235_2.pdf

Cv51

Ter vergelijking dit is die van piko smartcontroll decoder die in de loc zit
https://www.piko-shop.de/is.php?id=19993

Zoek de verschillen :)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Piko ns 2454

Bericht door martindomburg »

Zojuist bevestiging gekregen van @Hoontje die met zijn loc is gaan testen met verschillende baanspanningen, lastregeling en ATF.

Bij hem is de boosdoener boven water. CV51 staat standaard op SX lastregeling (cv51=3) wat een vaak voorkomende oorzaak is van slecht rijgedrag bij Uhlenbrock decoders.

door deze op 1 te zetten staat de regeling op PID en nu rijd de loc goed, ook bij 15v baanspanning.

Ik hoop dat dit voor de andere probleem gevallen ook werkt, ik hoor het graag!

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 599
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Piko ns 2454

Bericht door u43hvs »

Mooi, ga ik morgen testen. Ik ben benieuwd.
Bedankt voor deze ondersteuning.


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Piko ns 2454

Bericht door Hoontje »

In aanvulling op het bericht van Martin:

Ik rij dus met DINAMO op een baanspanning van 15V gelijkspanning.

Wat heb ik gedaan?

Loc uit de doos en toen:
Loc heeft 30 minuten linksom op volle snelheid gereden en daarna 30 minuten rechtsom op volle snelheid. Hij had zeker 5 minuten nodig om lekker op gang te komen. Echt aanduwen en stotteren zeg maar...

Tijdens het inrijden had ik de CV's nog niet aangepast.

Wat heb ik aangepast?!

CV 11 staat op 199 ipv 0
CV 51 op 1 ipv 3

Het was niet nodig om de CV's 53 TM 58 aan te passen uiteindelijk. Volg daarvoor het stappenplan in de handleiding! Heb ik ook gedaan, kwam op dezelfde startwaarde uit. Dit is per baan verschillend!

CV 3 op 15 ipv 14
CV 4 op 15 ipv 14

Daarna de loc weer op de baan, ditmaal niet de testbaan, maar mijn baan vol scenery en dus geballaste rails.
Wederom stotteren...

Baan gepoetst met railgum en wat ATF aangebracht (1cm per strekkende meter) en dit uitgereden met andere lok.
De 2400 op alle wielen een klein drupje ATF aangebracht.

Hij stotterde nog 1x en inmiddels rijdt hij goed rond. Ook het geluid valt alleen weg bij grote onderbrekingen (bijvoorbeeld vieze baanstukken of oneffenheden.

Ik ben blij! Martin en Cybertinus bedankt voor alle hulp!

Morgen check ik of het nog altijd werkt...

Groetjes

Hoontje



thevandijks
Berichten: 431
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Piko ns 2454

Bericht door thevandijks »

Heb ik gedaan, maakt niet zoveel verschil dacht ik, toch bedankt!

Groet Hans



Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 599
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Piko ns 2454

Bericht door u43hvs »

Nee, maakt geen verschil


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Piko ns 2454

Bericht door mikey »

Afgelopen maandag ben ik verder gegaan met het onderzoek naar de Piko 2400 en het wegvallen van het geluid.

Ik heb de boel open gehaald en het e.e.a. getest. Ik ben inmiddels achter de oorzaak.
Het probleem zit hem in het aangedreven draaistel. Het ophangpunt van het draaistel zit boven de voorste as waar de antislip bandjes om zitten.
Zodra de lok in beweging komt, in de richting van het aangedreven draaistel, probeert het draaistel licht te kantelen door de antislip bandjes. Wanneer dan het niet aangedreven draaistel even geen contact maakt, kan het aangedreven draaistel ook geen contact maken met het spoor. Door antislipbandjes komt geen stroom door en de andere as wordt opgetild waardoor ook geen contact is. Doordat de stroom dan even weg valt, geeft de lok geen tractie meer en komt het volle gewicht weer op alle 4 de assen te staan (het aangedreven draaistel probeert dan niet meer te kantelen). op dat punt krijgt de lok weer stroom en gaat het geluid vrolijk verder. De lok blijft in beweging door het vliegwiel.

Dan zijn er een aantal oplossingen:

-De 2 assen omwisselen in het aangedreven draaistel. De anti slipbandjes werken dan minder. Ze stuiteren dan als het ware over het spoor. Dit gaat dan licht te koste van de trekkracht.
-De antislip bandjes as vervangen voor een niet antislip bandjes as. Dit gaat erg ten koste van de trekkracht.
-Een locbuffer inbouwen om de stroomloze stukjes op te vangen.

Inmiddels ben ik met de laatste optie bezig.
Ik heb ruimte genoeg gevonden om een lokbuffer in de lok te plaatsen. Deze buffer bouw ik zelf met smd componentjes aan de hand van het schema van Martin Domburg.

De ombouw en het onderzoek is in mijn eigen zelfbouw materieel te volgen: Klik hier


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Plaats reactie