Piko ns 2454

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Piko ns 2454

Bericht door u43hvs »

Mooi, ga ik morgen testen. Ik ben benieuwd.
Bedankt voor deze ondersteuning.


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Piko ns 2454

Bericht door Hoontje »

In aanvulling op het bericht van Martin:

Ik rij dus met DINAMO op een baanspanning van 15V gelijkspanning.

Wat heb ik gedaan?

Loc uit de doos en toen:
Loc heeft 30 minuten linksom op volle snelheid gereden en daarna 30 minuten rechtsom op volle snelheid. Hij had zeker 5 minuten nodig om lekker op gang te komen. Echt aanduwen en stotteren zeg maar...

Tijdens het inrijden had ik de CV's nog niet aangepast.

Wat heb ik aangepast?!

CV 11 staat op 199 ipv 0
CV 51 op 1 ipv 3

Het was niet nodig om de CV's 53 TM 58 aan te passen uiteindelijk. Volg daarvoor het stappenplan in de handleiding! Heb ik ook gedaan, kwam op dezelfde startwaarde uit. Dit is per baan verschillend!

CV 3 op 15 ipv 14
CV 4 op 15 ipv 14

Daarna de loc weer op de baan, ditmaal niet de testbaan, maar mijn baan vol scenery en dus geballaste rails.
Wederom stotteren...

Baan gepoetst met railgum en wat ATF aangebracht (1cm per strekkende meter) en dit uitgereden met andere lok.
De 2400 op alle wielen een klein drupje ATF aangebracht.

Hij stotterde nog 1x en inmiddels rijdt hij goed rond. Ook het geluid valt alleen weg bij grote onderbrekingen (bijvoorbeeld vieze baanstukken of oneffenheden.

Ik ben blij! Martin en Cybertinus bedankt voor alle hulp!

Morgen check ik of het nog altijd werkt...

Groetjes

Hoontje



thevandijks
Berichten: 430
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Piko ns 2454

Bericht door thevandijks »

Heb ik gedaan, maakt niet zoveel verschil dacht ik, toch bedankt!

Groet Hans



Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Piko ns 2454

Bericht door u43hvs »

Nee, maakt geen verschil


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Piko ns 2454

Bericht door mikey »

Afgelopen maandag ben ik verder gegaan met het onderzoek naar de Piko 2400 en het wegvallen van het geluid.

Ik heb de boel open gehaald en het e.e.a. getest. Ik ben inmiddels achter de oorzaak.
Het probleem zit hem in het aangedreven draaistel. Het ophangpunt van het draaistel zit boven de voorste as waar de antislip bandjes om zitten.
Zodra de lok in beweging komt, in de richting van het aangedreven draaistel, probeert het draaistel licht te kantelen door de antislip bandjes. Wanneer dan het niet aangedreven draaistel even geen contact maakt, kan het aangedreven draaistel ook geen contact maken met het spoor. Door antislipbandjes komt geen stroom door en de andere as wordt opgetild waardoor ook geen contact is. Doordat de stroom dan even weg valt, geeft de lok geen tractie meer en komt het volle gewicht weer op alle 4 de assen te staan (het aangedreven draaistel probeert dan niet meer te kantelen). op dat punt krijgt de lok weer stroom en gaat het geluid vrolijk verder. De lok blijft in beweging door het vliegwiel.

Dan zijn er een aantal oplossingen:

-De 2 assen omwisselen in het aangedreven draaistel. De anti slipbandjes werken dan minder. Ze stuiteren dan als het ware over het spoor. Dit gaat dan licht te koste van de trekkracht.
-De antislip bandjes as vervangen voor een niet antislip bandjes as. Dit gaat erg ten koste van de trekkracht.
-Een locbuffer inbouwen om de stroomloze stukjes op te vangen.

Inmiddels ben ik met de laatste optie bezig.
Ik heb ruimte genoeg gevonden om een lokbuffer in de lok te plaatsen. Deze buffer bouw ik zelf met smd componentjes aan de hand van het schema van Martin Domburg.

De ombouw en het onderzoek is in mijn eigen zelfbouw materieel te volgen: Klik hier


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

thevandijks
Berichten: 430
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Piko ns 2454

Bericht door thevandijks »

Ik ben nu ook in het bezit van de 2418, en deze loc heeft er hoegenaamd geen last van, vernieuwd inzicht bij Piko?

Groet Hans



Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Piko ns 2454

Bericht door u43hvs »

Als je een perfect liggende baan hebt en alle wissels met stroomgeleidend middenstuk zul je geen last hebben


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

thevandijks
Berichten: 430
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Piko ns 2454

Bericht door thevandijks »

Ja ik heb maar een baan, en daar rijden de 2454 en de 2418 op. Trouwens in koppelverband, maar speciaal even de 2418 alleen geprobeerd.

Groet Hans


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Piko ns 2454

Bericht door martindomburg »

De materie is niet moeilijk,

De normale decoder heeft voldoende interne buffer om kort onderbrekingen op te vangen. Een Sounddecoder deelt die buffer met een soundmodule die in de decoder is verwerkt.

De Sounddecoder van Piko (uhlenbrock IS4 kloon) heeft te weinig buffer in zich om te blijven werken bij een onderbreking van de spanning waardoor de decoder en het geluid stopt.

Dit euvel hebben bijna alle Sounddecoder

Nu is de stromannen van de loc zelf gewoon goed, in tegenstelling tot de 2200 staan ze hier bijna nooit stil. Maar dat komt wellicht omdat ik hier met peco rij wat in mijn ogen en betere geleiding geeft dan conventionele rails.

Ik vermoed dat de aanwezige soundfile in de IS4 te zwaar is waardoor hij echt 0% buffer over houd om in leven te blijven. Ik wil dit eens gaan testen met een buffer in de loc.Maar dat kan nog wel even gaan duren, iets met tijd.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Piko ns 2454

Bericht door BenQ »

Martin,
Met de juiste stromannen langs de baan moet het wel goed gaan. :lol:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Piko ns 2454

Bericht door martindomburg »

Whahaha moet stroomafname zijn natuurlijk


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Piko ns 2454

Bericht door mikey »

martindomburg schreef: 01 jun 2019 08:23 Ik vermoed dat de aanwezige soundfile in de IS4 te zwaar is waardoor hij echt 0% buffer over houd om in leven te blijven. Ik wil dit eens gaan testen met een buffer in de loc.Maar dat kan nog wel even gaan duren, iets met tijd.
Ik heb inmiddels ook getest met een locbuffer van 300uF en 600uF.
Beiden merk ik totaal geen verschil. Het geluid valt nog steeds weg bij zeer kortstondige stroomonderbrekingen. Ik weet niet of net als met de ESU ook decoder instellingen aangepast moeten worden. Ik heb al even vluchtig in de beschrijvingen gekeken, maar kon het nog niet zo 123 vinden.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Piko ns 2454

Bericht door martindomburg »

Durf ik niet te zeggen, maar als je niks merkt kan het ook zijn dat de buffer niet werkt.

Heb je aan de voorzijde met de multimeter de capaciteit gemeten?
Ook met een oscilloscoop kan je zien of de buffer wel werkt.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Piko ns 2454

Bericht door mikey »

Ik heb 2 verschillende buffers getest. Ik heb niet de juiste multiemeter om de capaciteit goed te meten. Ik heb doormiddel van 16v gelijkstroom er op te zetten de buffer opgeladen. Vergolgens meet ik wel als ik hem opgeladen heb 16v. Het lijkt dan ook te werken.
Ik heb ze trouwens gemaakt volgens jouw 24v schema.

Wanneer hij aan de print vast zit meet ik wel 16v gelijkspanning. Dus zou ook goed aangesloten moeten zijn.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Piko ns 2454

Bericht door FidOo »

Sorry foutje. Ging niet om een esu decoder..
Laatst gewijzigd door FidOo op 03 jun 2019 07:03, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Piko ns 2454

Bericht door martindomburg »

mikey schreef: 03 jun 2019 06:27 Ik heb 2 verschillende buffers getest. Ik heb niet de juiste multiemeter om de capaciteit goed te meten. Ik heb doormiddel van 16v gelijkstroom er op te zetten de buffer opgeladen. Vergolgens meet ik wel als ik hem opgeladen heb 16v. Het lijkt dan ook te werken.
Ik heb ze trouwens gemaakt volgens jouw 24v schema.

Wanneer hij aan de print vast zit meet ik wel 16v gelijkspanning. Dus zou ook goed aangesloten moeten zijn.
Top dat je mijn schema hebt gebruikt, maar wellicht handig om ook de handleiding LocBuffer v2 er even bij te nemen.

Spanning zegt hierbij niets, het gaat om de capaciteit van de buffer. Die moet je meten om zeker te zijn dat een condensator de spanning ook opslaat en hoeveel eenheden Fahrad hij opslaat. Zo kan je zien of alle condensatoren meedoen en of er geen defect is.

De spanning zal altijd op de uitgang aanwezig zijn als je hem goed aansluit, maar dat zegt dus niets over de werking van de buffer.

Dus voordat je met buffers aan de slag gaat kan je beter een multimeter aanschaffen net capaciteit meting erop. En de handleiding even goed doornemen voordat je wat opblaast. Als een tantaal ontploft ben je niet gelukkig....


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Piko ns 2454

Bericht door FidOo »

Je kunt het wel met spanning meten. Maar dit is wel tricky. Op het moment dat je de spanning van de rails haalt zou er kortstondig nog even 16v moeten blijven staan. Maar dit is bij een kleinere buffer wel heel kort. Bij 1200uf en alleen een led aan een functiedecoder merkte ik echt duidelijk dat de spanning 1 a 2 seconden aanwezig bleef.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Piko ns 2454

Bericht door martindomburg »

Yep, maar zoals je al zegt tricky en slecht waarneembaar. En het komt zeer weinig voor dat je een buffer hoger dan 400 uF kan toepassen in een N-loc.
Persoonlijk vind ik dat net zoiets als testen of er spanning op je stopcontact staan met je vingers.

Daarom raad ik het ook sterk af om dat te doen als je niet de volledige kennis en ervaring in huis hebt. Fidoo weet door zijn achtergrond, veel schade en schande, wat hij doet en heeft de technische kennis in huis. Maar de gemiddelde modelspoorder heeft geen tot weinig elektrotechnische achtergrond, dan maken deze testwijzen meer schadelijk als nuttig.

Zeker bij het gebruik van tantaal condensatoren kan verkeerd aansluiten of het maken van een kortsluiting lijden tot een mini-explosie met een waakvlam waarvoor je loc en/of je vingers niet zijn ingeënt. De Tantaal is favoriet, omdat ze enorme capaciteit hebben in een kleine verpakking, maar ze zijn wel kwetsbaar. Doe je het goed en test je hem van de voren op een juiste werking en montage dan is er niks aan de hand, gaat die jaren mee zonder enig probleem. Je hoeft nu niet bang te worden voor je spullen, Tantaal zit ook op veel decoders en sterker nog in elk apparaat zijn ze wel te vinden. Maar het geheim tot succes is en blijft goed gereedschap en goede meetapparatuur gebruiken.

De bekende Elco condensatoren kunnen ook ontploffen en een steekvlam geven, minder heftig maar nog steeds schadelijk genoeg. Overigens als je dat eens wilt ervaren, er staan op yoeptoep genoeg filmpjes van ontploffende elco's en tantaal condensatoren.

WIl je echt veel met de buffers aan de gang, schaf dan naast een multimeter met capaciteit functie ook een mini oscilloscoop aan. Die zijn er al vanaf 50 euro en geven je echt inzicht in de werking en hoe sterk de capaciteit is bij de voltage die je gaat gebruiken en de ballast die eraan hangt.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Piko ns 2454

Bericht door mikey »

Ik heb het schema gebruikt van jouw V2 versie.
https://in03.hostcontrol.com/resources/ ... r%20V2.pdf
Dan heb ik jouw tekening aangehouden en dan de 25v Koolfilm condensatoren gebruikt.
I.p.v. de 3 op jouw tekening heb ik er 1 met 6 en 1 met 12x 47uF gemaakt.
Daarbij heb ik dan Z1 weggelaten.

Bij het los meten heb ik kortstondig 16v gemeten.
Ook wanneer ik er even 16v op zet, meet ik erna met de multimeter op de u stand. Dan zie ik hem wel direct van hoog aflopen.

Een oscilloscoop aanschaffen is trouwens niet eens zo'n gek idee. Ik ga mij er eens in verdiepen.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Piko ns 2454

Bericht door mikey »

Waarschijnlijk heb ik de fout heb gevonden in het aansluiten van de locdecoder.

Ik heb denk ik de verkeerde pinnen gebruikt van de decoder.
Ik heb een tekening gebruikt waarbij stond dat de zijde van de sound decoder waar de connector aan zit de bovenzijde is.
Nu heb ik ook weer een tekening gevonden waar weer staat waar de connector aan de decoder juist weer de onderzijde is.... :idea:

Kan iemand bevestigen wat nu de bovenzijde en de onderzijde is van een sound decoder.
Als ik nu de decoder zelf pak en dan de zijde van de decoder waar "GEEN" connector aan zit, voor mij haal, dan zouden de pinnen volgens mij als volgt moeten zijn:

http://www.dccdecoderservice.nl/nem662_next18.html

Zoals ik het had aangesloten lijkt het dat ik GND en AUX4 heb gebruikt.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Piko ns 2454

Bericht door martindomburg »

Dat gaat niet op de sounddecoder. Het vervelende van next18 is dat alles op de connector zit en niet meer als loodpad op de decoder.
Je zult de v+ en de gnd op de pcb op moeten sporen of op de decoder zoeken. Meestal zit een van de condensatoren op de decoder over v+ en gnd als zijn interne buffer.

Dekink die je stuurt is ook niet van de devoder maar van de next18 stekker.

De gebruikte decoder is een kloon van deze:
https://uhlenbrock-shop.de/epages/98558 ... ucts/33230


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Piko ns 2454

Bericht door mikey »

Ik had de link eigenlijk puur voor de juiste zijde van de decoder gebruikt.
Als ik op de onderstaande link kijk zouden pin 5 + 6 of 14 + 15 toch gebruikt kunnen worden?
Dat zou op een sound decoder (NEXT 18 - S) moeten zitten.

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/NEM662

Ik denk namelijk zoals ik het nu gesoldeerd had, ik deze op pin 4 + 5 of 13 + 14 aangesloten had. Dan zou ik de fout hebben gemaakt door het in spiegelbeeld te zien.

Even mijn soldeer plaatje:

Afbeelding

De print opbouw van de PIKO decoder is trouwens wel totaal anders als die van de Uhlenbrock 332**
Ik heb even 2 foto's gemaakt van de PIKO versie:

Afbeelding

Afbeelding


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Piko ns 2454

Bericht door FidOo »

Mike, zoals het nu aangesloten zit, zit je op 4 en 5.

Je moet inderdaad naar 5 (GND / - ) en 6 (V+)

EDIT: Even als extra info, het kan zijn dat bufferen op de Susi-saansluitingen (dat is de V+ en Massa op de next18 aansluiting) niet werkt. Dit heb ik ook meegemaakt op een trix functiedecoder (wat eigenlijk een Rautenhaus afgeleide is).

Martin verklapte al dat de Piko-decoder een aanverwante is van de Uhlenschrott 33230 is. Op de duitse forums wordt dit bevestigt. De Piko decoder wordt door uhlenbrock gemaakt maar is niet 100% hetzelfde. het schijnt dat vooral het sound gedeelte anders is.
Als we plaatjes gaan vergelijken lijkt het ook inderdaad net ff anders, vooral aan de onderzijde.

Maar er van uitgaande dat het grotendeels overeenkomt kunnen we wel wat verder zoeken: er is helaas geen Handleiding van de 33230 decoder. Maar er wordt verwezen naar de handleiding van de Lokdecoder 73235: http://uhlenbrock.de/de_DE/service/down ... latt_2.pdf
Als we in deze handleiding kijken zien we onderin op het eerste blad de aansluitingen, hierbij worden aparte soldeereilandjes aangegeven om de Buffer op aan te sluiten. Deze zelfde soldeereilanden vinden we ook op jouw Piko decoder.
Om zeker te weten dat de aansluitingen het zelfde zijn kun je het volgende doen:

Soldeer 2 draden aan de juiste eilandjes (vanaf de stekkerkant gekeken dus de 2e en 3e aansluiting). Doe de andere eindjes strippen en zorg er voor dat ze GEEN!!! kortsluiting maken. Meet vervolgens de spanning en polariteit. Als het goed is moet hier dan zo'n 15/16Vdc op staan.

Als dit klopt kun je hier je buffer op aansluiten. Ik heb helaas geen CV kunnen vinden waarmee je iets van Buffertijd of iets kan instellen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Piko ns 2454

Bericht door mikey »

Bedankt voor je uitleg en aanvulling Joost!
Ik ga er morgen avond weer even mee stoeien 8-)


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Piko ns 2454

Bericht door mikey »

Weer even een update:

Helaas nog tegenvallende resultaten. Wanneer ik die 2 soldeer pads op de decoder meet, meet ik 14,2 volt. Dan heb ik de 2 pads gebruikt welke rechts boven zitten (voor de "energiespeiger")
Wanneer ik dan een locbuffer daar aan soldeer, reageert de loc erg vreemd. Verlichting aan en geluid aan gaat normaal, maar wanneer je gaat rijden komt hij niet van zijn plek en gaat de verlichting snel knipperen.

Ik heb ook draden op de U+ en ground van de connector aangesloten en gemeten. Daar meet ik dan heel vreemd een fluctuerende voltage tussen de 0.07 volt en 0.37 volt. Dit gaat dan heen en weer.
Dit meet ik op de pinnen 5+6 zowel als 14+15
Ik heb het nog niet aan gedurfd om daar een locbuffer op aan te sluiten.

Ik heb ook een andere beschrijving gevonden van de Uhlenbrock 331**

https://www.uhlenbrock.de/de_DE/service ... 31xx_e.pdf

Daar wordt gesproken op pagina 2 dat je op de U+ en ground een locbuffer aan zou kunnen sluiten.
Het gaat wel niet om een NEM 662 / NEXT 18 decoder, maar wel om een eventuele sound decoder.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Plaats reactie