Piko ns 2454
Re: Piko ns 2454
Heerlijk ik gebruik geen sound.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Piko ns 2454
Tsja, dat kan ook
Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Re: Piko ns 2454
Net gebeld door mijn leverancier, die weer contact heeft gehad met de importeur, die weer contact heeft gehad met Piko.
"Een oplossing zou kunnen zijn om CV11 in te stellen op een waarde tussen 100 en 200 en dan kijken of dat soelaas biedt"
En als bijgaande tip van boven genoemde : Nooit de decoder naar de fabrieksinstellingen resetten
"Een oplossing zou kunnen zijn om CV11 in te stellen op een waarde tussen 100 en 200 en dan kijken of dat soelaas biedt"
En als bijgaande tip van boven genoemde : Nooit de decoder naar de fabrieksinstellingen resetten
Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Piko ns 2454
Wat ook een optie kan zijn is dat het model is getest met de standaard centrale van Piko die een 18V dc voeding heeft. De meesten rijden met 15Vdc waardoor de lastregeling niet geheel meer klopt. Nu weet ik uit ervaring dat de Uhlenbrock decoders daar4 gevoeliger voor zijn als andere merken.
In de handleiding van de decoder staat een stappenplan (in het duits) hoe je de lastregeling in kunt stellen. Vaak wil dat nog wel helpen. En kijk ook of hij op PID staat ipv SX regeling (daarom mag je ook niet resetten). Standaard staat de lastregeling op SX ipv PID welke bij DCC gebruikelijk is.
groetjes
In de handleiding van de decoder staat een stappenplan (in het duits) hoe je de lastregeling in kunt stellen. Vaak wil dat nog wel helpen. En kijk ook of hij op PID staat ipv SX regeling (daarom mag je ook niet resetten). Standaard staat de lastregeling op SX ipv PID welke bij DCC gebruikelijk is.
groetjes
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: Piko ns 2454
Is de standaard piko sound decoder een uhlenbrock?
Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Piko ns 2454
Yep
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Piko ns 2454
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: Piko ns 2454
“ Standaard staat de lastregeling op SX ipv PID welke bij DCC gebruikelijk is.” ik zie zo 123 niet in de uhlenbrock handleiding welke CV daar over gaat.
Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Piko ns 2454
Sorry verkeerde link
Deze is het
https://uhlenbrock.de/de_DE/service/dow ... 3235_2.pdf
Cv51
Ter vergelijking dit is die van piko smartcontroll decoder die in de loc zit
https://www.piko-shop.de/is.php?id=19993
Zoek de verschillen
Deze is het
https://uhlenbrock.de/de_DE/service/dow ... 3235_2.pdf
Cv51
Ter vergelijking dit is die van piko smartcontroll decoder die in de loc zit
https://www.piko-shop.de/is.php?id=19993
Zoek de verschillen
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Piko ns 2454
Zojuist bevestiging gekregen van @Hoontje die met zijn loc is gaan testen met verschillende baanspanningen, lastregeling en ATF.
Bij hem is de boosdoener boven water. CV51 staat standaard op SX lastregeling (cv51=3) wat een vaak voorkomende oorzaak is van slecht rijgedrag bij Uhlenbrock decoders.
door deze op 1 te zetten staat de regeling op PID en nu rijd de loc goed, ook bij 15v baanspanning.
Ik hoop dat dit voor de andere probleem gevallen ook werkt, ik hoor het graag!
Groetjes Martin
Bij hem is de boosdoener boven water. CV51 staat standaard op SX lastregeling (cv51=3) wat een vaak voorkomende oorzaak is van slecht rijgedrag bij Uhlenbrock decoders.
door deze op 1 te zetten staat de regeling op PID en nu rijd de loc goed, ook bij 15v baanspanning.
Ik hoop dat dit voor de andere probleem gevallen ook werkt, ik hoor het graag!
Groetjes Martin
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: Piko ns 2454
Mooi, ga ik morgen testen. Ik ben benieuwd.
Bedankt voor deze ondersteuning.
Bedankt voor deze ondersteuning.
Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: Piko ns 2454
In aanvulling op het bericht van Martin:
Ik rij dus met DINAMO op een baanspanning van 15V gelijkspanning.
Wat heb ik gedaan?
Loc uit de doos en toen:
Loc heeft 30 minuten linksom op volle snelheid gereden en daarna 30 minuten rechtsom op volle snelheid. Hij had zeker 5 minuten nodig om lekker op gang te komen. Echt aanduwen en stotteren zeg maar...
Tijdens het inrijden had ik de CV's nog niet aangepast.
Wat heb ik aangepast?!
CV 11 staat op 199 ipv 0
CV 51 op 1 ipv 3
Het was niet nodig om de CV's 53 TM 58 aan te passen uiteindelijk. Volg daarvoor het stappenplan in de handleiding! Heb ik ook gedaan, kwam op dezelfde startwaarde uit. Dit is per baan verschillend!
CV 3 op 15 ipv 14
CV 4 op 15 ipv 14
Daarna de loc weer op de baan, ditmaal niet de testbaan, maar mijn baan vol scenery en dus geballaste rails.
Wederom stotteren...
Baan gepoetst met railgum en wat ATF aangebracht (1cm per strekkende meter) en dit uitgereden met andere lok.
De 2400 op alle wielen een klein drupje ATF aangebracht.
Hij stotterde nog 1x en inmiddels rijdt hij goed rond. Ook het geluid valt alleen weg bij grote onderbrekingen (bijvoorbeeld vieze baanstukken of oneffenheden.
Ik ben blij! Martin en Cybertinus bedankt voor alle hulp!
Morgen check ik of het nog altijd werkt...
Groetjes
Hoontje
Ik rij dus met DINAMO op een baanspanning van 15V gelijkspanning.
Wat heb ik gedaan?
Loc uit de doos en toen:
Loc heeft 30 minuten linksom op volle snelheid gereden en daarna 30 minuten rechtsom op volle snelheid. Hij had zeker 5 minuten nodig om lekker op gang te komen. Echt aanduwen en stotteren zeg maar...
Tijdens het inrijden had ik de CV's nog niet aangepast.
Wat heb ik aangepast?!
CV 11 staat op 199 ipv 0
CV 51 op 1 ipv 3
Het was niet nodig om de CV's 53 TM 58 aan te passen uiteindelijk. Volg daarvoor het stappenplan in de handleiding! Heb ik ook gedaan, kwam op dezelfde startwaarde uit. Dit is per baan verschillend!
CV 3 op 15 ipv 14
CV 4 op 15 ipv 14
Daarna de loc weer op de baan, ditmaal niet de testbaan, maar mijn baan vol scenery en dus geballaste rails.
Wederom stotteren...
Baan gepoetst met railgum en wat ATF aangebracht (1cm per strekkende meter) en dit uitgereden met andere lok.
De 2400 op alle wielen een klein drupje ATF aangebracht.
Hij stotterde nog 1x en inmiddels rijdt hij goed rond. Ook het geluid valt alleen weg bij grote onderbrekingen (bijvoorbeeld vieze baanstukken of oneffenheden.
Ik ben blij! Martin en Cybertinus bedankt voor alle hulp!
Morgen check ik of het nog altijd werkt...
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Berichten: 430
- Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47
Re: Piko ns 2454
Nee, maakt geen verschil
Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Re: Piko ns 2454
Afgelopen maandag ben ik verder gegaan met het onderzoek naar de Piko 2400 en het wegvallen van het geluid.
Ik heb de boel open gehaald en het e.e.a. getest. Ik ben inmiddels achter de oorzaak.
Het probleem zit hem in het aangedreven draaistel. Het ophangpunt van het draaistel zit boven de voorste as waar de antislip bandjes om zitten.
Zodra de lok in beweging komt, in de richting van het aangedreven draaistel, probeert het draaistel licht te kantelen door de antislip bandjes. Wanneer dan het niet aangedreven draaistel even geen contact maakt, kan het aangedreven draaistel ook geen contact maken met het spoor. Door antislipbandjes komt geen stroom door en de andere as wordt opgetild waardoor ook geen contact is. Doordat de stroom dan even weg valt, geeft de lok geen tractie meer en komt het volle gewicht weer op alle 4 de assen te staan (het aangedreven draaistel probeert dan niet meer te kantelen). op dat punt krijgt de lok weer stroom en gaat het geluid vrolijk verder. De lok blijft in beweging door het vliegwiel.
Dan zijn er een aantal oplossingen:
-De 2 assen omwisselen in het aangedreven draaistel. De anti slipbandjes werken dan minder. Ze stuiteren dan als het ware over het spoor. Dit gaat dan licht te koste van de trekkracht.
-De antislip bandjes as vervangen voor een niet antislip bandjes as. Dit gaat erg ten koste van de trekkracht.
-Een locbuffer inbouwen om de stroomloze stukjes op te vangen.
Inmiddels ben ik met de laatste optie bezig.
Ik heb ruimte genoeg gevonden om een lokbuffer in de lok te plaatsen. Deze buffer bouw ik zelf met smd componentjes aan de hand van het schema van Martin Domburg.
De ombouw en het onderzoek is in mijn eigen zelfbouw materieel te volgen: Klik hier
Ik heb de boel open gehaald en het e.e.a. getest. Ik ben inmiddels achter de oorzaak.
Het probleem zit hem in het aangedreven draaistel. Het ophangpunt van het draaistel zit boven de voorste as waar de antislip bandjes om zitten.
Zodra de lok in beweging komt, in de richting van het aangedreven draaistel, probeert het draaistel licht te kantelen door de antislip bandjes. Wanneer dan het niet aangedreven draaistel even geen contact maakt, kan het aangedreven draaistel ook geen contact maken met het spoor. Door antislipbandjes komt geen stroom door en de andere as wordt opgetild waardoor ook geen contact is. Doordat de stroom dan even weg valt, geeft de lok geen tractie meer en komt het volle gewicht weer op alle 4 de assen te staan (het aangedreven draaistel probeert dan niet meer te kantelen). op dat punt krijgt de lok weer stroom en gaat het geluid vrolijk verder. De lok blijft in beweging door het vliegwiel.
Dan zijn er een aantal oplossingen:
-De 2 assen omwisselen in het aangedreven draaistel. De anti slipbandjes werken dan minder. Ze stuiteren dan als het ware over het spoor. Dit gaat dan licht te koste van de trekkracht.
-De antislip bandjes as vervangen voor een niet antislip bandjes as. Dit gaat erg ten koste van de trekkracht.
-Een locbuffer inbouwen om de stroomloze stukjes op te vangen.
Inmiddels ben ik met de laatste optie bezig.
Ik heb ruimte genoeg gevonden om een lokbuffer in de lok te plaatsen. Deze buffer bouw ik zelf met smd componentjes aan de hand van het schema van Martin Domburg.
De ombouw en het onderzoek is in mijn eigen zelfbouw materieel te volgen: Klik hier
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
-
- Berichten: 430
- Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47
Re: Piko ns 2454
Ik ben nu ook in het bezit van de 2418, en deze loc heeft er hoegenaamd geen last van, vernieuwd inzicht bij Piko?
Groet Hans
Groet Hans
Re: Piko ns 2454
Als je een perfect liggende baan hebt en alle wissels met stroomgeleidend middenstuk zul je geen last hebben
Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
-
- Berichten: 430
- Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47
Re: Piko ns 2454
Ja ik heb maar een baan, en daar rijden de 2454 en de 2418 op. Trouwens in koppelverband, maar speciaal even de 2418 alleen geprobeerd.
Groet Hans
Groet Hans
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Piko ns 2454
De materie is niet moeilijk,
De normale decoder heeft voldoende interne buffer om kort onderbrekingen op te vangen. Een Sounddecoder deelt die buffer met een soundmodule die in de decoder is verwerkt.
De Sounddecoder van Piko (uhlenbrock IS4 kloon) heeft te weinig buffer in zich om te blijven werken bij een onderbreking van de spanning waardoor de decoder en het geluid stopt.
Dit euvel hebben bijna alle Sounddecoder
Nu is de stromannen van de loc zelf gewoon goed, in tegenstelling tot de 2200 staan ze hier bijna nooit stil. Maar dat komt wellicht omdat ik hier met peco rij wat in mijn ogen en betere geleiding geeft dan conventionele rails.
Ik vermoed dat de aanwezige soundfile in de IS4 te zwaar is waardoor hij echt 0% buffer over houd om in leven te blijven. Ik wil dit eens gaan testen met een buffer in de loc.Maar dat kan nog wel even gaan duren, iets met tijd.
De normale decoder heeft voldoende interne buffer om kort onderbrekingen op te vangen. Een Sounddecoder deelt die buffer met een soundmodule die in de decoder is verwerkt.
De Sounddecoder van Piko (uhlenbrock IS4 kloon) heeft te weinig buffer in zich om te blijven werken bij een onderbreking van de spanning waardoor de decoder en het geluid stopt.
Dit euvel hebben bijna alle Sounddecoder
Nu is de stromannen van de loc zelf gewoon goed, in tegenstelling tot de 2200 staan ze hier bijna nooit stil. Maar dat komt wellicht omdat ik hier met peco rij wat in mijn ogen en betere geleiding geeft dan conventionele rails.
Ik vermoed dat de aanwezige soundfile in de IS4 te zwaar is waardoor hij echt 0% buffer over houd om in leven te blijven. Ik wil dit eens gaan testen met een buffer in de loc.Maar dat kan nog wel even gaan duren, iets met tijd.
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Piko ns 2454
Whahaha moet stroomafname zijn natuurlijk
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: Piko ns 2454
Ik heb inmiddels ook getest met een locbuffer van 300uF en 600uF.martindomburg schreef: ↑01 jun 2019 08:23 Ik vermoed dat de aanwezige soundfile in de IS4 te zwaar is waardoor hij echt 0% buffer over houd om in leven te blijven. Ik wil dit eens gaan testen met een buffer in de loc.Maar dat kan nog wel even gaan duren, iets met tijd.
Beiden merk ik totaal geen verschil. Het geluid valt nog steeds weg bij zeer kortstondige stroomonderbrekingen. Ik weet niet of net als met de ESU ook decoder instellingen aangepast moeten worden. Ik heb al even vluchtig in de beschrijvingen gekeken, maar kon het nog niet zo 123 vinden.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Piko ns 2454
Durf ik niet te zeggen, maar als je niks merkt kan het ook zijn dat de buffer niet werkt.
Heb je aan de voorzijde met de multimeter de capaciteit gemeten?
Ook met een oscilloscoop kan je zien of de buffer wel werkt.
Heb je aan de voorzijde met de multimeter de capaciteit gemeten?
Ook met een oscilloscoop kan je zien of de buffer wel werkt.
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: Piko ns 2454
Ik heb 2 verschillende buffers getest. Ik heb niet de juiste multiemeter om de capaciteit goed te meten. Ik heb doormiddel van 16v gelijkstroom er op te zetten de buffer opgeladen. Vergolgens meet ik wel als ik hem opgeladen heb 16v. Het lijkt dan ook te werken.
Ik heb ze trouwens gemaakt volgens jouw 24v schema.
Wanneer hij aan de print vast zit meet ik wel 16v gelijkspanning. Dus zou ook goed aangesloten moeten zijn.
Ik heb ze trouwens gemaakt volgens jouw 24v schema.
Wanneer hij aan de print vast zit meet ik wel 16v gelijkspanning. Dus zou ook goed aangesloten moeten zijn.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Piko ns 2454
Sorry foutje. Ging niet om een esu decoder..
Laatst gewijzigd door FidOo op 03 jun 2019 07:03, 1 keer totaal gewijzigd.