Starters vragen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Raven
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:40

Starters vragen

Bericht door Raven »

Dag allemaal,

Ik zal me even kort voorstellen, ik ben Raven. Eigenlijk ben ik een h0 wisselstroom rijder, maar ik overweeg de overstap naar N spoor.

Tijdens het ontwerpen van een vaste baan voor h0 liep ik telkens tegen te grote wensen en te weinig ruimte aan. Vandaar dat ik overweeg de stap naar N te maken.

Sinds ik ben begonnen met mij een klein beetje in te lezen in N spoor zijn er bij een aantal vragen ontstaan. Voor jullie vast gesneden koek, voor mij nog niet! Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

1 hebben alle merken loks en wagons een universele koppeling? Of is deze op de meeste modellen aan te brengen?

2 welk merk rails wordt gezien als A kwaliteit?

3 kunnen binnen 1 traject meerdere merken rails worden toegepast?

4 werken alle merken ontkoppelingsrails op alle merken loks/wagons?

Al vast hartelijk dank!


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Starters vragen

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi Raven,

Prima vragen en welkom.

1. Het overgrote deel heeft een standaard haak koppeling (in het Engels ook wel Arnold Rapido koppeling genoemd). Het enige materieel dat nog wel eens een uitzondering vormt zijn modellen uit de USA (die komen meestal met Kadee koppelingen).

2. Heden ten dage zou ik zeggen Peco code 55 materiaal. Maar dat is wissels en flex rail. De rails van Fleischmann, Minitrix en Kato zijn overigens ook prima, maar hebben een hogere spoorstaaf (code 80) en zijn zeker bij Fleischmann/Minitrix gewoon ouderwets te noemen qua hoe scherp de wisselhoeken zijn.

3. In principe wel maar de geometrie van de rails verschilt meestal iets van fabrikant tot fabrikant. Dus ik zou kiezen voor iets en daar op voortbouwen. Overigens laat peco code 55 zich gemakkelijk combineren met de code 80 profielen (het is namelijk een dieper verzonken code 80 staaf).

4. Ze werken op de meest voorkomende koppelingen op het europese materieel. Voor Amerikaanse kadee koppelingen heb je een magneet nodig

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Starters vragen

Bericht door spoor65 »

Hallo Raven, welkom.

om even stap voor stap jouw vragen door te nemen.

N spoor fabrikanten gebruiken allemaal de standaard koppeling die ooit in een ver verleden door de firma Arnold is geïntroduceerd.
dus ongeacht merk, kun je alles met elkaar laten rijden, een fleischmann loc kun je dus gerust voor een minitrix, liliput of welk ander merk wagon/rijtuig zetten, je kunt gewoon alles combineren zonder een koppeling te hoeven vervangen.
Wel heeft fleischmann een zogenaamde kortkoppeling op de markt gebracht, welke ook toepasbaar is op vele andere merken materiaal, maar die worden dus niet standaard geleverd op een model, die kun je zelf desgewenst verwisselen met de standaard koppeling.

rails is heel afhankelijk van jouw eigen gevoel van wat je mooi vind. als het om het uiterlijk gaat in samengang met betrouwbaarheid en prijs/kwaliteit, dan zullen velen, net als ik, zeggen, peco code 55. maar daar bestaat het assortiment buiten de vele verschillende wissels, verder alleen uit flex rail.
Minitrix maakt ook nette goede rails, even als Flieschmann, die zowel rails met als zonder bedding verkoopt.
Kwaliteit van de meeste merken is gewoon goed. dus dat is echt een kwestie van wat vind je zelf het mooiste cq spreekt jou het meeste aan.

Rails van merken uitwisselbaar en door elkaar heen te gebruiken, in princiepe, de meeste merken ja, al zal je soms even de overgang van de railsstaven iets moeten bijvijlen. Minitrix en Fleischmann zonder bedding kun je sowieos door elkaar heen gebruiken, de geometrie is excact gelijk.
Flieschmann met beddig hebben de rails wat andere lengte maten dan de 2 hiervoor genoemde.
dus als je merken door elkaar heen gebruikt, bedenk dan dat je soms met een vario rail of op maar gezaagde rail stukjes op moet vullen om een plan passend te krijgen.


Ontkoppelrails kunnen alle merken locs en wagons/rijtuigen ontkoppelen, domweg omdat ze allemaal gebruik maken van het zelfde koppling systeem, zoals bij punt 1 besproken. ook zijn er mooie ontkoppelaars op de markt (herkat b.v.), die je niet merk gebonden tussen elk type rail kunt monteren.


mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Starters vragen

Bericht door Sandopie »

Tomix railmateriaal is ook prima.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
Raven
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:40

Re: Starters vragen

Bericht door Raven »

@ Robert, Freddy en Rinus; Top heren! Dat schept al een hoop duidelijkheid. Meteen nog 3 vragen er achteraan;

1 Ik wil graag digitaal gaan rijden met bezetmelding, is het dan mogelijk ook wissels analoog te bedienen?

2 welk digitaal besturings systeem zou geschikt zijn?

3 welke baanontwerp software adviseren jullie?

Alvast bedankt!

Mvg Raven


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Starters vragen

Bericht door WilcoV »

Veel is al gezegd, maar toch van mij uit ook nog een reactie:

1 hebben alle merken loks en wagons een universele koppeling? Of is deze op de meeste modellen aan te brengen?
Er is een normkoppeling ontwikkeld die in Europa er voor zorgt dat in principe alles op elkaar past en al dan niet met eenvoudige of grotere ingreep te wijzigen is naar een andere gewenste koppeling. De standaard haak koppeling kan bijna overal op toegepast worden. Zelf gebruik ik de Amerikaans/Britse koppeling die anders is.

2 welk merk rails wordt gezien als A kwaliteit?
Tsja wat is A kwaliteit. Denk dat je dan toch op Peco uitkomt. Qua kwaliteit en bruikbaarheid is ieder merk rails bruikbaar. Hier zit toch vaak in wat je persoonlijk zoekt.

3 kunnen binnen 1 traject meerdere merken rails worden toegepast?
Kan met bepaalde ingrepen. Er zitten kleine verschillen tussen diverse rails merken, maar vaak zijn hier ook weer oplossingen voor op de markt. Alles staat of valt met de hoogteverschillen die er soms zijn en de gebruikte raillassen.

4 werken alle merken ontkoppelingsrails op alle merken loks/wagons?
Nee. Je hebt drie typen. A) onkoppelaars die omhoog komen en de koppeling omhoog drukken om te ontkoppelen. Deze is bruikbaar voor de standaard normkoppelingen en koppelingen zoals de Fleischamnn Profi koppeling. B) magnetische ontkoppelaars, deze werken met de Amerikaans/Britse koppelingen en zijn gewoon een magneetje waarover je geduwd de trein rijdt, de koppeling loskomt en ontkoppelt zodra je weer terugrijdt en C) digitale ontkoppeling, deze werkt via de decoder en ontkoppelt direct op de locomotief en is dus aangesloten op de decoder in de lok.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Starters vragen

Bericht door martindomburg »

Raven schreef: 14 mar 2019 23:16 @ Robert, Freddy en Rinus; Top heren! Dat schept al een hoop duidelijkheid. Meteen nog 3 vragen er achteraan;

1 Ik wil graag digitaal gaan rijden met bezetmelding, is het dan mogelijk ook wissels analoog te bedienen?

2 welk digitaal besturings systeem zou geschikt zijn?

3 welke baanontwerp software adviseren jullie?

Alvast bedankt!

Mvg Raven

1. Wisselspoelen kan je altijd bedienen met momentschakelaars. Wil je het goed doen dan pas je servo's toe en die zijn handmatig te bedienen met de ASB (product van ondergetekende).

2. Welk besturingssysteem is een gevoelige vraag, iedereen heeft een voorkeur en zal die dan ook uitspreken. Wij adviseren in juist deze lastige keuze, hierbij proberen wij je een keuze te geven door je bewust te laten zijn over alle verschillende mogelijkheden en de bijbehorende voor- en nadelen. Pas als je bewust bent van wat er allemaal beschikbaar is kan je pas een onderbuik gevoel maken en ervoor zorgen dat je de juiste keuze maakt.

Persoonlijk ben ik een groot voorstander van het hybride Dinamo, maar ook de producten van DIgikeijs, ESU en Uhlenbrock zijn absoluut een goede keuze. Als ik op eigen gevoel iets niet zo adviseren dan zijn het de digitale producten van Fleischmann/Roco en Trix/Marklin omdat ik mij niet kan vinden in hun prijs/kwaliteit verhouding. Maar dan schop ik diverse mensen die dit wel hebben gekozen weer voor de been. Daarom is dat ongelofelijk lastig om zo via een forum te roepen. Ik rij zelf met Dinamo, Digikeijs DR5000, Uhlenbrock IB COm en de ESU EcoS

3. Ik maak zelf gebruik van AnyRail tot alle tevredenheid.

Groetjes en welkom in de wondere wereld van N-Spoor.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Starters vragen

Bericht door WilcoV »

Tsja en dan de vervolgvragen:
Martin heeft al wat aangegeven en kan je veel goede tips geven maar daarnaast is het ook wat bevalt je persoonlijk het beste en wat heb je er financieel voor over.

1 Ik wil graag digitaal gaan rijden met bezetmelding, is het dan mogelijk ook wissels analoog te bedienen?
Kan altijd, maar als je toch al met bezetmelding gaat rijden, dus waarschijnlijk besturen met een computerprogramma, dan zou ik gelijk ook je wissels daarmee aansturen. De kosten van bijvoorbeeld de Digikeijs wisseldecoder zijn zeker te overzien en je kan altijd kiezen ze met de computer of met bijvoorbeeld de Multimaus of een ander systeem aan te sturen. Dan heb je een combinatie van digitaal en analoog. Je zet nog steeds zelf de wissels om, maar doet dat wel via een decoder. Door ze alvast aan te sluiten op een decoder kan je altijd nog beslissen hoe je ze gaan aansturen. Niets is vervelender als je later weer onder je tafel alles moet gaan aanpassen omdat je in de toekomst toch decoders wil aansluiten. Ik zeg gelijk doen.

2 welk digitaal besturings systeem zou geschikt zijn?
Wat jij prettig vind. Een ieder aan wie je dit advies vraagt zal over het algemeen dat systeem adviseren waarmee ze zelf naar tevredenheid de baan aansturen. Het is vooral wat heb je er voor over en wat vind je zelf prettig. Ik gebruik de zwarte Z21 van Fleischmann/Roco maar dat is simpelweg mijn keuze.

3 welke baanontwerp software adviseren jullie?
Geen. Ik doe daar niet aan. Ik bouw gewoon ter plaatse en zie wel hoe het uitkomt. Met een beetje handigheid is ieder railssysteem passend te maken. Ik bouw gewoon ieder keer verder aan de ondergrond (tafel zeg maar) en pas het baanontwerp daarop aan met de ideeën die op dat moment bij mij opkomen. Heb in de 40 jaar dat ik nu modeltreinen heb (eerst H0 en nu N) eerst ook met baanontwerpen gewerkt en merkte dat ik zo veel tijd kwijt was aan het ontwerpen en dat het uiteindelijk toch weer iedere keer werd aangepast. Die tijd steek ik nu liever in het bouwen.
Maar als je toch wil, Anyrail werkt uitstekend.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
Raven
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:40

Re: Starters vragen

Bericht door Raven »

@ Martin; hartelijk dank voor je uitleg. Heb net snel op je site gekeken en dat bied weer extra stof tot nadenken!

Betreffende het besturingssysteem had ik al het idee dat dat discutabel zou zijn. Iets om verder in te duiken, en testen. Vind het altijd prettig dingen te ervaren voor ik daadwerkelijk kies.

Anyrail ga ik zeker proberen. In het verleden al eens mee gewerkt maar toen overgegaan op wintrack.

@ Wilco; bedankt voor je reactie! Gezien dat ik met de stap naar N 4x meer ruimte krijg, heb ik best grote ideeen met mijn baan. Hoe haalbaar zal uiteraard moeten blijken. Ik verwacht dat computergestuurd noodzakelijk zal zijn. Dat wil zeggen voor mij noodzakelijk want ik wil graag actie op de baan ook als ik mijn aandacht op een ander gedeelte heb. Mijn eerste gedachte gaat dan ook naar decoders.

Het besturingssysteem ga ik me verder in verdiepen.
Ik begrijp precies wat je bedoelt met het continu terug naar de ontwerptafel gaan. Dit deed ik bij mijn h0 ontwerp ook. Omdat ik momenteel nog geen N materiaal heb vind ik het leuk om alvast wat te tekenen en hit te proberen. Uiteindelijk zal het waarschijnlijk een combi worden van tekenen, bouwen,, tekenen, aanpassen, bouwen enz.



Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Starters vragen

Bericht door Detlev »

Als je al wintrack gebruikt zou ik die gewoon lekker blijven gebruiken. Heeft volgens mij ook railbibliotheken van de meeste (gangbare) merken.



Onderwerp starter
Raven
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:40

Re: Starters vragen

Bericht door Raven »

@ Detlev, Helaas gaat dat niet meer, ik kan wintrack niet meer terug vinden op mijn PC na dat ik van vista naar win 7 ben gegaan..



Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Starters vragen

Bericht door Sandopie »

Raven,

Heb jij Win7 32bits of 64bits als OS? De toekomstige versie van AnyRail, AnyRail 7, wordt 64bits. Wel even iets om rekening mee te houden.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Plaats reactie