Hoe beginnen?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
deauke1960
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 mar 2019 12:31

Hoe beginnen?

Bericht door deauke1960 »

Heb mij al even voorgesteld op het forum, maar hier ben ik dan terug met wat concrete vragen. Heb dus absoluut geen enkele ervaring met een modelspoorbaan, en als ik zo op het forum wat rondneus, dan lijkt veel van wat er geschreven wordt op Chinees voor mij. Daarom wil ik als starter met 2 principes beginnen: hou het simpel, en koop iets wat je later nog kan gebruiken.
Om te beginnen zou kiezen voor een “tafelbaan” met afmetingen 140x75 cm. Niet enorm, maar groot genoeg om te beginnen. Zou een “omgekeerde bak” willen bouwen, dus met een plaat waarop de sporen komen, met daaronder een boord rondom zodat men tussen plaat en tafel ruimte heeft om van alles en nog wat weg te steken. Wat gebruik is best als plaat, MDF? En wat voorzie ik als hoogte tussen de tafel en de plaat?
Verder zou ik kiezen voor een starterset die hier en daar worden aangeboden en daar wat extra wissels en sporen bij te kopen om het wat leuker te maken. Zo’n ovaal met een uitwijkspoor zal al vlug beginnen vervelen denk ik. Misschien niet de allerbeste oplossing, maar zoals gezegd, ik ben een absolute beginner en denk dat ik beter af ben om te starten met alles van één fabrikant te kopen zodat alles probleemloos zou moeten verlopen, dan te beginnen met combinaties van verschillende fabrikanten om dan van het ene probleem in het andere te vallen waardoor het plezier er vlug af zal zijn. Fleischman biedt een aantal sets aan, 2 van rond de 300€ en één van 570€ ( https://www.fleischmann.de/en/productse ... ducts.html) Zou dit een goede investering zijn met het oog op verdere uitbreidingen achteraf? Of zijn er betere alternatieven? Alvast bedankt om me wat op weg te helpen.


Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Hoe beginnen?

Bericht door Alro »

Voor je eerste vraag “wat voor plaatmateriaal” kan ik je het best vewijzen naar met volgende draadje: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=12669


Gebruikersavatar

PietB
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 nov 2018 22:08
Locatie: Hoofddorp

Re: Hoe beginnen?

Bericht door PietB »

Hallo deauke, ik zag deze vraag van jou ook op een ander forum.
Dus vraag ik me af ga je een H0(1:87) of een N(1:160) baan maken.
Voor schaal H0 is 140x75 redelijk klein hoor en met schaal N kun je wel uit de voeten met iets leuks.
grt Piet.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Hoe beginnen?

Bericht door spoor65 »

Marc,

Goed plan om wat klein te beginnen, maar beginnen met een startset is nu juist niet waar ik aan zou denken.

Ik ga er van uit dat je digitaal wilt gaan rijden. Wil je dan uiteindelijk ook met pc en besturingsprogramma gaan werken, of alleen met een centrale.

Er zijn heel veel systemen om digitaal mee te rijden, elk heeft zijn eigen voor en nadelen.
een mooie, goede en eenvoudige instap zou je kunnen maken met de Piko smartcontrol light, betaalbaar, met genoeg mogelijkheden om digitaal eenvoudig te leren begrijpen en mee te werken. en ook als je later met pc wilt uitbreiden, zijn daar mogelijkheden.

Rails, kies wat je mooi vind en aan staat, locs en wagons/rijtuigen zijn er volop te koop.

Wat is naar mijn mening het nadeel van een startset?, gewoon omdat veelal mensen die met een startset beginnen, zich al vrij snel realiseren dat ze eigenlijk toch dingen gekocht hebben die ze achteraf anders hadden willen doen, of andere rails, of een ander besturingssysteem, of toch ander rijdend materiaal, omdat ze eigenlijk dat wat er bij zat minder mooi vinden.


kortom, eerste stap, oriëntatie van wat he mooi vind en kijken wat mogelijk is.


succes.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Hoe beginnen?

Bericht door Bjor »

deauke1960 schreef: 24 mar 2019 12:31 Heb dus absoluut geen enkele ervaring met een modelspoorbaan, en als ik zo op het forum wat rondneus, dan lijkt veel van wat er geschreven wordt op Chinees voor mij. Daarom wil ik als starter met 2 principes beginnen: hou het simpel, en koop iets wat je later nog kan gebruiken.
Marc, twee prima principes. Begin klein, dan kun je ervaring opdoen en zijn de gevolgen van een verkeerde keuze niet ingrijpend.
Mijn advies: Zoek een modelspoorclub bij jou in de buurt en ga daar eens kijken. Veelal is men daar zeker bereid een nieuwe hobbygenoot van informatie te voorzien. Kijk hier voor een overzicht: https://www.nmf.nl/
Toevallig zijn 30 en 31/3 de nationale modelspoordagen, waarop veel verenigingen een open dag houden. Een lijst staat oomk op de site van de NMF.

Bezoek ook eens één van de modelspoorbeurzen, bijv. in Houten http://www.modelspoorbeurs.nl/modelspoo ... -houten-2/
Daar zie je allerlei voorbeelden, kun je vragen stellen en lekker rondneuzen. Ook vind je er veel prima gebruikte spullen, zodat je voor weinig geld toch een leuk begin kunt maken.

Wat de onderbouw van je baan betreft: MDF raad ik je af. Het is in verhouding tot het populaire populierenmultiplex loeizwaar en keihard. Dus je moet het op meerdere plaatsen ondersteunen met een raamwerk van latten en als je er iets op wilt bevestigen. Door zijn hardheid geeft het ook het geluid van een rijdende trein prima door. Het maakt dus veel herrie.

Als je een leuke startset ziet die je bevalt, kun je hem zeker kopen. Het is vaak een voordelige investering.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

JGR
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 jun 2017 21:08

Re: Hoe beginnen?

Bericht door JGR »

Ik zou inderdaad ook geen startset kopen, zelf heb ik een losse set z21 gekocht en alle rails en wissels van peco aangeschaft.
Voorlopig nog niet automatisch gestuurd maar wel het plezier van meerder locs onafhankelijk aansturen.
De wissels stuur ik aan met hobbyking servo’s en de besturing is van “megapoints controllers” uit engeland.
Bijv met een servosturing 12 servo’s bedienen, alles kan later nog via dcc aangestuurd worden.
De bediening is nu met drukknoppen, maar kan later aangepast en gecombineerd worden.

Joep


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Hoe beginnen?

Bericht door martinb »

Zie o.a. https://www.nproject.org/nl/algemene-ti ... startsetje en https://www.nproject.org/nl/modelspoor- ... lspoorbaan of bijvoorbeeld https://www.nproject.org/nl/diversen/tw ... spoorbeurs

Ik koop bijna alles 2e hands, gaat prima. Startsetje wel ooit mee begonnen, maar achteraf zou zelf samenstellen op een beurs slimmer zijn geweest. Dan had ik in 1x HET model gehad wat ik echt mooi had gevonden en was ook niet in de R1 bochten en gebogen wissel troep getrapt. Maar ala, aldoende leerst men.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: Hoe beginnen?

Bericht door walter »

Een startset kopen heeft voordelen. Je legt de rails neer, aansluiten en karren maar. Het nadeel is, dat je geen r1 bochten wilt. Die zijn veel te krap. Ook de eventueel bijgeleverde wissels zijn te krap. Dit ga je nooit meer gebruiken in je latere baan. Een ander punt is de bijgeleverde lok en wagons. Wil je echt die modellen?
Mijn advies is: koop Peco rails en wissels (code 55) en eventueel een setje tracksetta om je rails mooi neer te leggen. Koop een lok en wagons die je echt wilt. Het is wellicht wat duurder dan een startsetje, maar je kan deze aankopen altijd weer gebruiken in je volgende baan. Persoonlijk zou ik nog even niet nadenken over eventueel digitaal gaan rijden. Dit maakt de opstart meteen een flink stuk duurder en als je voldoende enthousiast geworden bent, kan dat altijd nog gerealiseerd worden bij je volgende baan.
Ook zou ik niet beginnen met een plaat, maar met een open bouwwijze. Het voordeel is, dat je nog overal bij kan. Ik heb zelf populieren multiplex 9mm gebruikt en dat gaat prima.
Succes.



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Hoe beginnen?

Bericht door FidOo »

Ik ben ooit begonnen begonnen met een startset (ook van fleischmann en ook digitaal) en ik vind het zeker voor een beginnende Modelspoorder absoluut de beste keuze. Ook al heb ik alleen nog de rijtuigen uit de startset vandaag de dag en de rails voor een test ovaal.
Waarom ik denk dat al het boven geopperde gewoon net niet is:
1, om te starten wil je niet te moeilijk doen. Aansluiten, handleiding lezen, lok op de rails en klaar. Dit is exact dat een startset doet.
2, in het begin heb je vaak geen idee welk tijdperk/thema je wilt. Dus als je een lok in eens startset mooi vind, koop hem. (in mijn geval was die een BR38 met 4 umbau-rijtuigen, inmiddels rijdt ik tp 3-6 maar uitsluitend materieel wat in Kiel kwam. Die BR38 is dus verkocht)
3, je kunt later alsnog alles verkopen wat je niet wilt hebben. Nee hier maak je waarschijnlijk geen winst op, maar zie dit dan als Leergeld voor de introductie in Modelspoor.
4. Again. Plug and Play is vaak beter om te starten bij geen ervaring dan gelijk lastig gaan doen. Daarom is Peco mooi, maar bouw daar lekker die 2e grotere baan mee. Tis veel bewerkelijker.
5. Ga WEL digitaal rijden. Ik weet het, analoog en digitaal aanhangers lijken in een soort oorlog verwikkeld. Maar gelijk digitaal is gewoon de vandaag de dag de standaard. (als je vandaag de dag een auto koopt omdat je je rijbewijs hebt gehaald koop je ook geen Opel C kadett omdat ie zo lekker eenvoudig is. Je hoeft dan ook weer geen Tesla Model X te kopen omdat dit zo futuristisch is)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
deauke1960
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 mar 2019 12:31

Re: Hoe beginnen?

Bericht door deauke1960 »

Dacht in de lente van dit jaar te beginnen met een eerste spoorbaan, maar als je zelf richting 60 gaat, heb je ouders/schoonouders die hoogbejaard beginnen te worden, en dan loopt er al wel eens iets mis, zodat er andere prioriteiten zijn dan spelen met treintjes.
Ga nu terug de draad oppikken en met de antwoorden die ik toen heb gekregen kom ik al een heel eind ver.
Denk mij de fleischmann-931886-db-startset aan te schaffen. Zit zo te zien al heel wat bij, zeker als je met de hobby start.
Ik zit echter nog met een belangrijke vraag. Hoe zit het met de compabiliteit tussen de verschillende merken? Veronderstel dat er geen enkele probleem is wat betreft de wagons en dergelijke, die lijken ongeacht het merk allemaal dezelfde koppeling te hebben zodat men ze aan elkaar kan bevestigen. Veronderstel dat de sporen zelf ook onderling kunnen gebruikt worden daar deze toch maar dienen als stroomgeleiders (dus bvb de fleischmann sporen van de startset uitbreiden met Peco rails). Maar hoe zit het met het tractiemateriaal en de wissels? Kan men met de Multimais van de startkit ook een Kato-Minitrix-Roco-Piko-.... locomotief digitaal besturen of is dit merkgelinkt. En indien dit merkgelinkt is, kan men dan digitale besturingen van verschillende merken tegelijk gebruiken op éénzelfde baan?



Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Hoe beginnen?

Bericht door Sandopie »

Binnen de N-Spoor gemeenschap wordt er digitaal hoofdzakelijk met het DCC protocol gereden. Een kleine fractie rijdt nog met Selectrix. In principe kunnen dus alle locs, mits uitgerust met de juiste decoder (DCC protocol), gebruikt worden. Alleen wel opletten met de aanschaf van 2e hands digitale locs. In ieder geval hebben Fleischmann en Trix, in het verleden, locs uitgebracht met decoders die het DCC protocol niet ondersteunen. Bij aanschaf van zo'n loc moet je er dus een andere decoder in plaatsen.

Edit: In ieder geval toegevoegd.
Laatst gewijzigd door Sandopie op 30 dec 2019 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Hoe beginnen?

Bericht door WilcoV »

Als je nog helemaal van scratch wil beginnen is klein beginnen een goede keuze.
1. Ik zou geen startset kopen. Lijkt leuk, maar je komt al snel aan beperkingen.
2. Bepaal hoe je de baan wil aansturen, je zit namelijk al snel aan een systeem vast, vooral vanwege de aanschafkosten. Dus kies een systeem op basis van wat je eventueel in de toekomst nog wil. Als je ooit groter wil, dan zou ik niet voor de z21 kiezen (geeft al snel beperkingen). Een Multimaus systeem is leuk (ik heb het ook) maar ook Piko en anderen hebben eenzelfde aansturingssysteem. Overigens kan je de Multimaus veelal wel bij andere systemen gebruiken. Kijk eens rond naar de mogelijke systemen. Je hebt in feite primair een centrale nodig (Z21, z21 of andere) en een besturingskastje (zoals een Multimaus, tablet, laptop, PC ed) maar er zijn ook goedkopere alternatieven (kijk eens rond op de site van Martin Domburg bijvoorbeeld).
Zelf heb ik ooit gekozen voor de zwarte Fleischmann/Roco Z21 (de iets duurdere versie van de witte z21) wel wat duurder, maar ik ben er heel tevreden over.
3. Ga na je keuze leren met de kleine baan over het digitaal rijden en langzaam steeds verder uitbreiden met digitale aansturing wissels, bezetmelders enzovoorts. Gewoon rustig aan uitbouwen. Let wel zet je baan in dat geval niet gelijk vast op je plaat want je zal zeker later met secties en dergelijke willen werken.
En vooral vraag en lees hier bij iedere stap die je maakt.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Hoe beginnen?

Bericht door Sandopie »

Wilco,

Sorry, maar ik ben het niet eens met wat jij stelt over die startset. Een z21 centrale is om te beginnen echt niet zo slecht als jij denkt. Je kan er bezetmelders, schakeldecoders e.d. op aansluiten en hij kan aan een computer gekoppeld worden, waardoor automatisering ook mogelijk is. Wat je wel in ogenschouw moet nemen is het totale baanoppervlak wat deze centrale heeft de bedienen. De gebruikte bus, Xpressnet, behoort niet tot de snelste die er bestaat, echter voor een gemiddelde treinbaan is deze centrale afdoende. En met gemiddelde bedoel ik niet het formaat "Schellenbach".

Mocht later blijken dat de z21 niet meer mee kan komen, dan bestaat er altijd nog de mogelijkheid om op een andere centrale over te stappen. De z21 kan dan verder gebruikt worden voor een test- c.q. programmeerbaantje, of, en dat is ook nog een mogelijkheid, je kan hem verkopen.

Dus ik zou zeggen vindt je het rollend materieel mooi, kopen die hap!


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Hoe beginnen?

Bericht door WilcoV »

Klopt helemaal Rinus, maar voor het prijsverschil kan je dan net zo goed gelijk de Z21 nemen. Daar heb je dan gelijk een aansluiting voor een programmeerspoor bij zodat je niet eerst al je andere locomotieven van je baan hoeft te halen, daarnaast kan je bij de Z21 je baanspanning aanpassen en bij de z21 niet.
De z21 is een heel leuke centrale om mee te beginnen en ik geef nergens aan dat hij slecht is. Hij heeft echter simpelweg veel minder mogelijkheden dan de Z21 als je al voor Fleischmann/Roco zou kiezen.
Dan moet je nog rekening houden met het feit dat in de startsets veelal de z21start zit en NIET de z21.
Voor de vergelijking zie en dat is vooral wat je voor jezelf moet doen. Vergelijk de systemen en kies wat je voor jezelf wil hebben.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Hoe beginnen?

Bericht door Sandopie »

Wilco,

Ik zou niet weten over welk prijsverschil jij het hebt. De beoogde set heeft een goede prijs/prestatie verhouding.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Hoe beginnen?

Bericht door WilcoV »

Rinus ik heb het niet over prijs/prestatie van een startset ik heb het over de verschillen tussen de z21 en de Z21.
Ik heb nergens aangedragen dat de z21 slecht is of dat een startset slecht is. Ik geef slechts aan dat naar mijn mening je beter kan gaan voor losse onderdelen en als je dan voor Roco/Fleischmann zou kiezen, ik gezien de prijsverschillen tussen z21 en Z21 (ik heb het niet over de z21start uit de startsets die nog een slagje minder is dan de z21) de extra kosten zou maken voor de meerwaarde van de Z21. Ik beweer nergens dat de startsets slecht zijn of een slechte prijs/prestatie verhouding hebben.
Maar bovenal adviseer ik niet te snel voor een startset te kiezen omdat je voor hetzelfde geld met andere producten/merken, los gekocht veel meer mogelijkheden hebt en vaak meer waarde voor je geld terug krijgt. Het gaat dus niet per definitie over de z21 of de Z21 maar dat een goed overwogen keuze teleurstellingen in de toekomst kunnen voorkomen of dat blijkt dat je naar de toekomst toe veel meer kwijt bent wat je bij een goede keuze vooraf had kunnen voorkomen.
Het maakt daarbij totaal niet uit of je voor een startset kiest of niet. Iedere keuze is goed als de kiezer achter zijn of haar keuze staat.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Hoe beginnen?

Bericht door martindomburg »

Jullie hebben beide gelijk.

De z21 start is leuk om te beginnen, maar wat Wilco zegt niet handig als je wilt automatiseren. Dit wordt ook door Roco bevestigd, anders zouden ze de Z21 centrale niet hoeven te voeren.

De startset z21 is niet gemaakt, en te beperkt om goed geautomatiseerd te rijden, via omwegen en trucjes is het wel mogelijk maar zie het alsof je een F1 race op zandvoort rijd met een Volkswagen Polo. Je komt er wel maar het is het toch net niet.

Daarintegen is een startset wel heel leuk om mee te starten, alles wat je niet nodig hebt kan je zo weer verkopen.

Maar kijk ook eens verder naar bijvoorbeeld Dinamo of Digikeijs. Er is veel keuze en de juiste voorlichting op jouw voorkeuren is erg belangrijk, belangrijker nog als de meningen.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Hoe beginnen?

Bericht door Hube »

Dan toch even een tegengeluid.
Het verschil tussen de Z21 (zwart) en de z21 (wit,start), apart programmeerspoor en de baanspanning instelling, is het verschil in investering niet waard!
Ik gebruik om mijn klein-middelgrote baan (~ 15 loks, 16 wissels , Peco met servo en magneetspoel) met veel plezier de z21.
Ze zijn gunstig op de kop te tikken bij een startset of via MP of een dealer die een startset opsplitst.
Ik heb een apart programmeerspoor gemaakt door een stukje rails te isoleren van de rest van de baan en via een relais kan schakelen tussen het programmeerspoor en de main-baan. De baanspanning is ca. 16V, prima voor spoor N. Ik pas geen spanning kritische decoders (meer) toe.
Om de baan te besturen heb ik een MM en ik heb een unlock code meegekregen met de z21 zodat ik ook de Z21-app op mijn iPad kan gebruiken en CV's kan uitlezen.

De opmerking:
De startset z21 is niet gemaakt, en te beperkt om goed geautomatiseerd te rijden, via omwegen en trucjes is het wel mogelijk maar zie het alsof je een F1 race op zandvoort rijd met een Volkswagen Polo. Je komt er wel maar het is het toch net niet.
Begrijp ik niet. Volgens mij zit daar niet het verschil met de Z21.
Misschien wel met de veel duurdere centrales.

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Hoe beginnen?

Bericht door martindomburg »

Hoi Gerard,

Daar ga je nu net nat in je gedachten. Ik heb meer als 50 treinen, maar als alles stil staat word de centrale niet belast.
Gezien het formaat van je baan gok ik zo dat er hooguit 4-5 treinen simultaan zullen rijden en dat er tegelijk hoguit 5-6 wissels worden gezet. Dit zit net binnen de effectieve limieten van de z21 start. Het gaat om het aantal simultane bewegingen.

Mooi dat het voor jou werkt, maar vroeg of laat ga je toch beperkingen merken. De z21 is technisch niet ontworpen voor computer besturing, althans niet op grote schaal. Om te beginnen leuk, maar om een serieuze automatisering te doen red die het gewoon niet tegen de volle centrales. Missschien snap je dan de vergelijking tussen een F1 westrijd met een polo meerijden een beetje.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Hoe beginnen?

Bericht door Hube »

Hallo Martin,
Ik zal waarschijnlijk nooit zover komen dat er 50 treinen op mijn baan zullen rijden,
En met een Polo ben ik waarschijnlijk sneller van Enschede naar Amsterdam dan jij met een F1 bolide. ;)

Het is de vraag wat Bauke met zijn baan wil. En wat ik uit zijn vraag begrijp is dat hij eenvoudig wil beginnen.
Vandaar mijn tegengeluid.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Hoe beginnen?

Bericht door martindomburg »

En dat zeg je tegen een oud coureur 🤣

Ik snap je wel hoor, je reactie is ook goed om te plaatsen

Growtjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie