snelheid

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

snelheid

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

zoals jullie weten ben ik al een tijd aan het worstelen met mijn pendelbaan.

In eerste instantie had ik deze gemaakt vanuit station Nieuwestad rechtstreeks naar de daarachter liggende lange oprit naar station Hooggelegen ( het keerpunt ).

in de praktijk bleek dat twee van mijn drie kleine lokjes deze oprit niet konden halen.

Afbeelding

de twee rechtse twee wilden niet naar boven rijden en alleen de linkse een BR 89 wilde dat wel.

Heb toen de oprit veranderd in de hoop dat deze lokjes wel boven konden komen.

Afbeelding

maar ook daar bleken die twee niet tegenop te komen.

Heb toen een tweede BR 89 aangeschaft via Marktplaats en jawel die kwam net als haar zusje ook netjes boven.

Aangezien de pendelbaan gebasseerd is op drie treinen heb ik dus noodgedwongen via Marktplaats een derde BR 89 aangeschaft.

Nu komt mijn probleem en dat is dat de eerste twee BR 89 ers ongeveer de zelfde snelheid hebben maar het derde lokje loopt in één richting ongeveer de kwart snelheid.

Nu heb ik alle drie de lokjes netjes uit elkaar gehaald en ze alle drie gereinigd via ultrasoon badje en daarna daar gesmeerd waar dit moet en mag.
Resultaat verbeterde niet. Dat éne lokje blijft in één richting op minder dan halve kracht rijden.

Nu is die halve kracht eigenlijk wel de mooie snelheid waarmee dit treintje visueel zou moeten rijden maar als ik trafo langzamer instel voor de andere twee naar deze mooie snelheid rijd lokje drie niet meer in zijn langzame richting.
Van dit lokje zijn de koolborstels zo goed als nieuw en ook de collector is brandschoon.

Motor loopt ook los in één richting sneller dan andersom.

hoe kan het dat drie lokjes van hetzelfde merk ( Trix ) en hetzelfde type BR 89 toch onderling zulke grote verschillen kunnen hebben.

Wie weet waar ik dat verder moet zoeken.

Zo jullie willen kan ik hier eventueel wel een filmpje van maken maar op voorhand zal dat een langdurig filmpje worden om alle drie de lokjes het onderlinge verschil te kunnen laten zien.

Ik hoor graag jullie op/aanmerkingen of ideeën hierover.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

stoombr38
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 jun 2017 13:05

Re: snelheid

Bericht door stoombr38 »

De lok die een richting langzamer loopt,daarvan is waarschijnlijk de collector t.o.v. de spoelen cq. de metalen kern verschoven.
Grt. Jo


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: snelheid

Bericht door janiegein »

Hoi Jo.
Hoe kan ik dat zien dan?


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

stoombr38
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 jun 2017 13:05

Re: snelheid

Bericht door stoombr38 »

Hallo Jan je pakt de motor van een lok die goed loopt.
Daar kun je zien hoe de lamellen van de collector en met name het soldeerpunt van de spoel staat tov. de metalen kern of de opening
tussen de kernen.
Dan vergelijken met de slechtlopende motor.

Grt. Jo


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: snelheid

Bericht door janiegein »

Hoi Jo,

alle drie de lokjes los gehaald en naast elkaar gezet.
alle drie goed met elkaar vergeleken maar visueel geen verschillen.
ook bij geen van drieën enige vorm van speling in de motorassen kunnen constateren.

dus nee daar zou het probleem niet kunnen zitten.

wel zie ik dat onder het rijden er zich een behoorlijke vonkvorming binnen het compartiment waar machinist zich zou moeten bevinden plaats vind.
mogelijk dat er dar de storing zou kunnen zitten.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 574
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: snelheid

Bericht door fenix »

Hallo Jan,

Wellicht zijn het de koolborstels. Het model waar het om gaat, ken ik niet persoonlijk, dus weet ik niet of en hoe daarvan de koolborstels vervangen kunnen worden.

Zelf had ik toevallig vandaag mijn arnold railbus motorwagen onder handen (na jaren stilstand) en die reed aanvankelijk normaal op snelheid in beide richtingen. tot zeker moment 1 richting heel beroerd ging. Heb het wagentje opengeschroefd en zag een bultje schraapsel van de koolborstels onder het motortje. Ook rond de collector zat flink wat van dat schraapsel. Alles schoongemaakt en koolborstels eruit. Een bleek er scheef afgesleten. Bij dit motortje kon je eenvoudig de koolborstels omdraaien. Dat gedaan en het reed weer netjes in beide richtingen.

groetjes, Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: snelheid

Bericht door janiegein »

Hoi Fenna,

jouw beschreven bevindingen gecontroleerd bij het onwillige lokje maar heb dat niet kunnen constateren.

dus daaaar zit bij mij het probleem niet.

maar evengoed dank voor jouw inbreng.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: snelheid

Bericht door martindomburg »

Tolerantie in de motoren en de wikkeling van de spoelen. Het komt nog steeds voor, dedigitaal rijders herkennen dit. Als je met software twee exact dezelfde locs gaat ijken dan hebben ze beiden verschillende snelheidscurves.

In al die jaren nog maar 1x meegemaakt dat twee locs identiek lopen en dat waren twee LifeLike Amerikaanse diesels.

Wat je kan doen is de locs digitaal maken met een DH10c (deze kunnen de hoge trafo spanning goed handelen) , deze gelijk afregelen en vervolgens analoog aansturen.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: snelheid

Bericht door janiegein »

Hoi Martin,

jouw suggestie om die drie lokjes te digitaliseren en ze op die manier een gelijke snelheid te geven klinkt op zich niet verkeerd en mogelijk ook uitvoerbaar maaaar er zijn voor mij wel een boel beperkingen om dat te realiseren.

ten eerste is dit financieel onmogelijk gezien de situatie waarin in verkeer.
ten tweede is dit voor mij onuitvoerbaar omdat dit een dusdanig priegelwerk zal zijn welke ik niet met mijn bibber en reuma handen voor elkaar krijg en bovendien niet de beschikking over zulk fijn gereedschap beschik om soldeertechnisch dit priegelwerk te kunnen uitvoeren.

daarnaast dan de mogelijkheid waarschijnlijk heb om dit uit te besteden maar ook daar zit een prijskaartje aan .

als je er dan ook nog bij stilstaat dat dit om drie lokjes gaat betekend dit ook driemaal die investering en dat is en blijft voor nu onmogelijk.

moet me er denk ik voorlopig maar bij neerleggen dat de lokjes met ongelijke en onnatuurlijk snelheden voorlopig zo hun baantjes mogen blijven rijden.

maar evengoed dank je voor deze eventuele oplossing.

een eerlijker antwoord kan ik niet geven.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie