los contact

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

los contact

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

heb ik met een heleboel gepruts eindelijk mijn BR 94 aan het rijden gekregen gaat dat ding weer stotteren.

na hem te hebben open geschroefd blijkt bij secure inspectie een contactlip die op het frame vast gelast hoort te zitten los is.

Afbeelding

vraag is wat is de simpelste maar effectiefste en meest betrouwbare methode om dit dingetje weer vast te zetten?

ik hoor graag jullie suggesties.
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 apr 2019 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: los contact

Bericht door Rebel »

Mijn ervaring is dat het met lijm niet gaat omdat de kunststof eronder vaak niet wil hechten.
Wat ik altijd probeer is om het weer aan elkaar te smelten eventueel door ook nog een ander stukje plastic toe te voegen zodat de bovenzijde en onderzijde weer aan elkaar vast zitten. Niet de mooiste oplossing en een heel gepriegel, maar dat is mij al wel een paar keer gelukt.
Ook kun je met een heel klein boortje een klein gaatje boren en dan een heel klein schroefje erin doen
met misschien een dun ringetje ertussen. Maar moet je wel allemaal hebben liggen en is een geduld werkje.

V.w.b. het stotteren, verwacht ik dat dit niet direct met dat lipje te maken heeft.
Als ik de foto zo bekijk zou een goede schoonmaakbeurt geen kwaad kunnen en ook weer mooi blank maken van alle contacten, ook
wel eens kunnen gaan helpen. vooral de messing busjes van de koolborstels en de contacten die naar de wielen gaan
zijn hier erg gevoelig voor. Ook de koolborstels schoonmaken kan enorm helpen. Vaak zijn de koolborstels wat vettig geworden.
Je kunt, mits niet te ver afgesleten, deze weer mooi 'droog' krijgen door deze met een soldeerbout te verhitten gedurende 1 minuut.
Vaak komt er dan een sliert rook vanaf. Deze net zolang verwarmen tot het niet meer rookt, want dan is het vet eruit gebrand.
Af laten koelen en weer monteren. De messing/koperen houdertjes laat ik altijd een half uurtje weken in contactspray en maak ze daarna
weer schoon en vetvrij. Zo weet je zeker dat ook de veertjes van de koolborstels weer goed contact maken.

Ook de draaiende delen (tandwielen enzo) goed schoonmaken en ontvetten en daarna weer lichtjes oliën. Niet teveel want overdaad schaadt.
Teveel olie of vet slaat tijdens het rijden er weer uit en komt dan uiteindelijk weer op je contacten en wielen te zitten en dan begint de
ellende weer opnieuw.


Succes 8-)


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: los contact

Bericht door janiegein »

Rebel,

hartelijk dank voor jouw uitgebreide uitleg.

echter ben jij niet bekend met mijn persoon wat logies is doordat jij nog maar relatief kort op dit forum rondwaard.

feit is echter als jij mijn draadje Geinbaan zou kennen en mijn opmerkingen in de vele andere draadjes ook zou hebben gelezen dat je dan zou kunnen hebben geweten dat ik mij zeer moet beperken in mijn doen en laten.
ben een zwaar longpatiënt en door de vele medicatie beperkt in mijn motorriek.
ben behept met o.a. reuma achtige verschijnselen en daaruit weer altijd verkrampte handen en vingers.
ook heb ik heel vaak last door de medicatie van bibberende handen en vingers.

samengevat komt het er op neer dat de door jouw aangegeven reparatieoptie voor mij zeker niet valt onder het gevraagde " wat is de simpelste maar effectiefste en meest betrouwbare methode "

maar evengoed dank je wel voor de uitleg en jouw suggestie.

ik denk zelf dat ik het gewoon met een soort alleslijm ga proberen en zie dan wel of dat stand houd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: los contact

Bericht door Rebel »

Hoi Jan, dat wist ik inderdaad niet van die beperkingen.
Als het nou niet lukt met die alleslijm is er misschien een forumlid in de buurt die je ermee kan helpen.
Ik snap helemaal dat je het liever zelf doet, maar als het lokje weer op en top loopt is dat ook wel fijn . . toch :lol:
Je mag hem ook naar mij toesturen, ik wil je er best wel mee helpen. Laat maar weten via PB als dat
een optie voor je is.


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: los contact

Bericht door janiegein »

Top, dank je wel en ik hou die optie open.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie