Waar voor gebruikt men dit sein ?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Waar voor gebruikt men dit sein ?

Bericht door boumacor »

Afgelopen bezoeken aan beurzen heb ik wat seinen gekocht, waarvan ik van 90% weet waar het voor is, maar deze dus niet. Kan iemand mij vertellen waar voor onderstaand sein gebruikt wordt ??


Afbeelding


z21 Start met 2 x Multimuis
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Waar voor gebruikt men dit sein ?

Bericht door WilcoV »

Dit is een zogenaamde richtingaanwijzer, seinreglement sein Nr 252. Hij duidt of links aan (lamp onder en lamp links boven) of rechts. Er is ook een variant met drie witte lampen boven waarmee drie richtingen kunnen worden aangeduid.
http://www.nicospilt.com/index_lichtseinen.htm
Ongeveer halverwege: Richtingaanwijzer (Koeiekop)


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: Waar voor gebruikt men dit sein ?

Bericht door boumacor »

@WilcoV Hallo Wilco, bedankt voor de informatie. Ik heb me rot gezocht, maar met jou info kom ik er wel uit. Eens even kijken waar ik die op mijn baan kwijt kan.

Ook heb ik nog een sein met alleen een groen licht. Enig idee waar die gebruikt kan worden ? Je begrijpt ik ben echt een beginner qua seinen.

Groeten Cor-Jan


z21 Start met 2 x Multimuis
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Waar voor gebruikt men dit sein ?

Bericht door WilcoV »

Deze richtingaanwijzer kan je gebruiken bij een spoorsplitsing, dus waar 1 of 2 sporen een andere richting op gaan. Let wel ze geven niet aan waar een wissel heen leid (kan wel als dit hetzelfde is als de richting waar de trein heen gaat) maar waar de trein heen geleid wordt.

Sein met enkele groene lamp is mogelijk een uitbeelding van een groen gekleurd hoofdsein van het seinregelment 1946 op http://www.nicospilt.com/index_Lichtseinen1946.htm onderaan onderdeel De laatste SA seinen, staat een plaatje, echter deze konden meer kleuren tonen doordat een glaasje werd gedraaid in het sein. Ik kan me niet herinneren of er een sein bestond met een enkele groene lamp.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie