Minitrix wissel - stroomloos maken

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
tinfoil
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 apr 2019 06:34

Minitrix wissel - stroomloos maken

Bericht door tinfoil »

ik wil graag een zijspoor "afsluiten", zodat de daar geparkeerde loc niet rijdt.
Bij mijn (oude) minitrix handwissels kan dat door de draadbeugel te verwijderen.
Bij modernere electrische wissels -die ik voorlopig nog even handmatig bedien- is er geen draadbeugel te vinden :o .
Hoe kan ik bij deze wissels het zijspoor stroomloos maken wanneer de wissel dicht staat?


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Minitrix wissel - stroomloos maken

Bericht door Bjor »

Beste Tinfoil,

Ik neem aan dat je een analoge baan hebt? Als je digitaal rijdt is dat helemaal niet nodig.
Welk merk wissel gebruik je? Peco? dan moet je beide railstaven van het puntstuk met een isolatieschoentje met de aansluitende railstaaf verbinden, of die railstaaf kort achter het wissel onderbreken door een zaagsnede. Vervolgens zet je tussen de voedingsdraad naar het (nu stroomloze stuk) een schakelaar.
Maar als je wat meer informatie geeft over je baan is je vraag iets beter te beantwoorden. Het is ook fijn als je zegt hoe je voornaam is. Dat is wat prettiger communiceren.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

HTteG
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

Re: Minitrix wissel - stroomloos maken

Bericht door HTteG »

Hallo je zo in combinatie een schakelaar met relais kunnen overwegen. Het stuk rail wat je wil afsluiten onderbreken met isoleerlasjes.
Succes Henk



Onderwerp starter
tinfoil
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 apr 2019 06:34

Re: Minitrix wissel - stroomloos maken

Bericht door tinfoil »

dank voor de terugkoppeling, heren.
ik ben (nog) geen expert, zoals duidelijk mag zijn, dus het kan zijn dat mijn informatie in eerste instantie niet volledig is.

Het betreft een minitrix wissel, zoals het onderwerp al vermeldt.
De baan is inderdaad analoog - ik ben van het oude stempel.

Het principe met de schakelaar is duidelijk; wat is de meerwaarde van het relais?


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Minitrix wissel - stroomloos maken

Bericht door Bjor »

tinfoil schreef: 04 mei 2019 15:59 De baan is inderdaad analoog - ik ben van het oude stempel.
Tinfoil,

Geen punt, die stempelen vaak nog prima ;)
Een relais zou je alleen nodig hebben als je Peco wissels handmatig om zou zetten. Dat zorgt er dan voor dat de railstaven van het puntstuk de juiste polariteit hebben (+ of -). Maar dat is bij jou niet van toepassing.

Ik had ten onrechte geconcludeerd dat je nu een ander merk wissel gebruikte. Maar ik vergiste me.

Maar zoals ik al schreef, als je iets meer informatie geeft over je baan, liefst met een fotootje erbij (zijn we hier gek op) dan kunnen je vragen makkelijker worden beantwoord. Maar vooral blijven vragen, want op dit forum zitten mensen met bakken met ervaring en kennis.

Succes,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Minitrix wissel - stroomloos maken

Bericht door FidOo »

Gewoon isolatie asjes tussen de rail en wissel. Het stuk spoor wat stroomloos moet worden via een schakelaar van draad voorzien. Als je zo'n groene schakelaar gebruikt van trix voor je wissel zit daar volgens mij ook een extra contact op die je daar voor kan gebruiken. Maar het is al ff geleden dat ik die gebruikt heb dus kan het mis hebben.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Minitrix wissel - stroomloos maken

Bericht door spoor65 »

Heb net even gekeken op de site van trix, volgens de beschrijving moet er nog steeds een stop wissel functie op de nieuwe wissels zitten.

op de site staat hier verder echter geen info/gebruikshandleiding van.

Heb je geen handleiding bij de wissels gekregen?

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

michael45
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 nov 2014 21:08

Re: Minitrix wissel - stroomloos maken

Bericht door michael45 »

Hoi Tinfoil

Ik heb ook Minitrix en bij al mijn wissels, ook de electriesche, is zo een draadje aanwezig.
Het wordt zelfs beschreven in het Minitrix Ratgeber boek.
Zijn het tweede hands wissels die je hebt? Wellicht is het draadbeugeltje er al afgehaald?
Als het draadbeugeltje er al niet meer op zit, dan zou in princiepe de stand van de wissel het spoor al moeten schakelen.

Hieronder zie je het stukje uit het Radgeber boek waar uitgelegd wordt hoe je de wissel een stop fucntie kan geven door de beugeltjes A en B te verwijderen.


Afbeelding


Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II

Onderwerp starter
tinfoil
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 apr 2019 06:34

Re: Minitrix wissel - stroomloos maken

Bericht door tinfoil »

nogmaals: dank - wat een reacties al zo snel!

eens zien of ik iedereen kan antwoorden :-)

1. Freddy - goed idee; ik heb rond kerst een enorme doos met minitrix en roco rails van iemand gekregen. Er zit 1 set gloednieuwe wissels bij, mét gebruiksaanwijzing. Ik zal eens studeren, onder het motto "RTFM";
2. Michael: het principe met de draadbeugels kende ik, maar deze, mogelijk nieuwere, wissels hebben helemaal geen draadbeugels.
3. foto's:

het probleemgebied:
Afbeelding

Zoals je ziet, is de baan nog "under construction", ik vind het echter een sport om de treinen ondanks de bouwfase toch te laten rijden.

Afbeelding


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Minitrix wissel - stroomloos maken

Bericht door spoor65 »

Mijn reactie nu zal waarschijnlijk een teleurstelling zijn, maar helaas kan ik het niet leuker maken.


De wissels die op de foto staan zijn niet nieuw, alles behalve nieuw, ze zijn eerder een jaar of 35 a 40 oud, zeker die met die hoge knol op de wisselschakelaar. maar ook de anderen zijn volgens mij nog met vaste aandrijving.

De hele oude wissels kennen idd nog geen stop functie.


mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Minitrix wissel - stroomloos maken

Bericht door FidOo »

Freddy heeft gelijk. De wissels kunnen wel nooit gebruikt zijn maar nieuw zijn de niet. Dit zijn hele oude type wissels. Dus dat met die groene schakelaar en isolatieasjes lijkt de enige oplossing.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
tinfoil
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 apr 2019 06:34

Re: Minitrix wissel - stroomloos maken

Bericht door tinfoil »

dat kan kloppen.
Dit zijn idd geen nieuwe wissels - die heb ik nog even apart gehouden.

Maar goed om te weten dat deze geen stopfunctie hebben.
Dan wordt het dus afsluiten en van een schakelaar voorzien.

35-40 jaar oud - geen wonder dat de gulle gever er niets voor wilde hebben ... :-)



Ronaldp
Berichten: 1469
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Minitrix wissel - stroomloos maken

Bericht door Ronaldp »

Heb je al eens verdiep in digitaal rijden?
Is veel makkelijker dan analoog rijden.
Hoef je ook rails niet spanningsloos te maken om een trein laten stoppen.
Bv met een multimaus tweedehands.

mvg Ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
tinfoil
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 apr 2019 06:34

Re: Minitrix wissel - stroomloos maken

Bericht door tinfoil »

FidOo schreef: 05 mei 2019 09:30 Freddy heeft gelijk. De wissels kunnen wel nooit gebruikt zijn maar nieuw zijn de niet. Dit zijn hele oude type wissels. Dus dat met die groene schakelaar en isolatieasjes lijkt de enige oplossing.
onder het motto "procastination is an art" heb ik deze klus lange tijd voor me uit geschoven.
Door het thuis werken heb ik op het moment zo'n 3,5u per dag extra te besteden, dus het loopt lekker met allerlei klussen;
dus vanochtend dan toch maar eens aan de wissels begonnen ...

Het doel was om een "perronspoor" stroomloos te maken, zodat ik naar keuze het hoofdspoor of het perronspoor stroomloos kan maken.
De groen schakelaar doet inderdaad de truc, geheel volgens de Trix Ratgeber.
E.e.a. in combinatie met een relais 6592, hetgeen de schakeling afmaakt: ófwel het hoofdspoor krijgt stroom, ófwel het perronspoor.

Toen dat eenmaal werkte, bedacht ik me dat diezelfde groene schakelaar ook de wissels kan bedienen (die had ik nog altijd niet aangesloten).
Door de beide wissels én het relais op de schakelaar aan te sluiten, is de switch tussen hoofd- of perronspoor nu met een enkele druk op de kop geregeld.

Als non-technicus voel ik me toch weer een hele piet ... :oops:


Plaats reactie