tram

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

tram

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,
voor hen die mijn draadje Geinbaan volgen zouden kunnen weten dat ik door oogproblemen momenteel niets of weinig aan mijn baan kan doen en gedoemd ben om het grootste deel van de dag met niets doen door te brengen.

hierdoor ga je logischerwijze zitten prakkiseren over de baan.
ben nu al maanden bezig met mijn pendelbaan en krijg dat ding niet vlekkeloos aan het praten, ik bedoel dan dat ik geen goed en netjes rijdende lokjes heb die even snel willen lopen.

de pendelbaan op zich is voor de één een rustig en netjes rijdend pendeltje voor de tweede een racebaan en voor de derde te langzaam.
jullie begrijpen dat dit alleen maar ergernis opwekt wat in principe niet nodig zou moeten zijn.

door het prakkiseren ben ik gekomen na wat zoekwerk op forum en in de webwinkel van H@ns tot het volgende.
stel dat ik bij H@ns van Tomytec drie gemotoriseerde driedelige tram onderstellen aanschaf en deze in later stadium voorzie van bovenstukken in de kleuren blauw, rood en geel dan heb ik drie absoluut gelijkwaardige voertuigen die in principe gelijke snelheden uit zichzelf zouden moeten lopen,en dat dit dan weer met tijdperken en zo te maken heeft is voor mij niet van belang ik rij alle tijdperken door elkaar want wat ik mooi vind mag rondhobbelen :mrgreen:

dat zou uiteindelijk een investering zijn van rond de @ 300,00 die bovenbeschreven ergernis zou kunnen doen oplossen.

vraag is alleen: wie heeft ervaring met deze gemotoriseerde onderstellen en dan heb ik het over motordeel Tomytec 268710.
lopen die rustig en onderling redelijk gelijk in snelheid????

wie o wie geeft mij hier uitsluitsel over.

ik hoor graag.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: tram

Bericht door FidOo »

Toevallig heb ik zo'n onderstel liggen van tomytec. Die rijdt heel netjes. alleen heb ik er maar 1 en dus geen 2e om te vergelijken.

Maar kun je die pendelbaan niet met een of meerdere pendelmodules uitvoeren. Dat scheelt je aanzienlijk in de kosten. En dan zou je minder afhankelijk worden van de snelheid.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: tram

Bericht door janiegein »

Joost,

ik zie het verband niet tussen snelheid en pendelmodule.

pendelmodule is in mijn ogen een apparaat wat zorgt voor A: richting en B;stopmomenten maar snelheid????

mijn vraag gaat uitsluitend over onderlinge snelheidsverschillen van drie loks met een vast ingestelde snelheid.

de vraag is voor hen die denken dat ik nu met geld kan smijten volledig informatief :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: tram

Bericht door FidOo »

Nou er zijn verschillende pendelmodules, en degene die ik een keer gebruikt heb kunnen meer dan alleen maar Richting en stopmoment.

Ik heb deze gebruikt: http://www.modelspoorelektronica.nl/bes ... t-analoog/
Alleen deze werkt niet met meer als 1 trein, dus dat is nog niet helemaal wat jij wilt.

Jij zou denk ik deze kunnen gebruiken: TAMS Elektronik 51-02046-01-C
Hier is de handleiding in het NL te vinden: https://tams-online.de/WebRoot/Store11/ ... _03_NL.pdf

O.a. verkrijgbaar bij conrad, en volgens mij heet DTS (domburg) hem ook. Of Hans dit levert weet ik niet.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: tram

Bericht door janiegein »

Joost,

deze modules die jij voorstelt zijn in principe gedeeltelijk bruikbaar maar heb er zo in eerste instantie niets aan omdat zoals je zegt de eerste geschikt is voor één trein en de de tweede voor twee treinen.
aangezien ik met drie treinen op mijn pendelbaantje bezig ben is er in principe geen instelbare stoptijd nodig omdat er altijd twee wachtende treinen zijn en ééntje onderweg. het wachten gebeurd altijd op één van de twee stations.
het enige wat in mijn gemaakte verhaal niet klopt is de onderling verschillende snelheden waar ik mee aan het worstelen ben die ik niet voor elkaar krijg met de mij ter beschikking staande lokjes
heb nu drie gelijke lokjes van minitrix de BR 89 en toch hebben die grote onderlinge verschillen met de vast ingestelde rijsnelheid.
de eerste wil niet rijden,de tweede rijd keurig op schaalsnelheid en de derde ziet het spoor als racebaan.
vandaar mijn vraagstelling over hoe zijn de onderlinge verschillen van Tomytec .
als ik op You tube de filmpjes bekijk lijkt het dat ze onderling nauwelijks in snelheid schelen maar is dat in de praktijk ook zo.

als blijkt dat die onderlinge verschillen bij drie nieuwe motordelen nauwelijks verschillen is de aanschaf daarvan zeker het overwegen waard.
want of er nu drie lokale treintjes of drie lokale trams rondrijden zal aan het visuele effect van de baan weinig veranderen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie