wissel probleem

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

wissel probleem

Bericht door Jantje »

Iemand een idee of suggestie om het volgende probleem op te lossen, Ik rijd digitaal met Fleischmann picolo met bedding rails , nu doet zich het volgende voort als ik met de loc over een wissel rijd gaat alles goed maar wil ik over dezelfde wissel terug stopt de loc . het lijkt op sluiting bij het puntstuk waar de rails heel kort bij elkaar komen, zie foto , aangeduid met rode streep. De desbetreffende loc is een minitrix taigatrommel 12358, met een fleischmann 7230 gaat het wel goed. Afbeelding


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: wissel probleem

Bericht door WilcoV »

Vraag 1, je rijdt digitaal, geeft je centrale dan kortsluiting aan? Of stopt je loc alleen maar.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: wissel probleem

Bericht door Willempie »

Kortsluiting? Hoe kan plastic nu kortsluiting maken?


Groetjes.



Onderwerp starter
Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Re: wissel probleem

Bericht door Jantje »

Ik noem het kortsluiting maar de loc stopt,maar op het moment dat de wielen het desbetreffende deel raakten zag ik daar vonkvorming ik noem dat kortsluiting , centrale geeft niets aan. En Willempie ik bedoel de twee stukjes rails en niet het kunststof puntstuk zelf.

Het gebeurt niet op al mijn wissels, ik denk dat het probleem inmiddels verholpen is, na het meten van diverse wissels bleek dat bij de wissel die het veroorzaakte die twee railtjes aan de puntstukzijde korter bij elkaar stonden en dat daar de de wielen zeg maar minder ruimte hadden.
Mijn oplossing die vooralsnog werkt is dat ik waar de railtjes tegen het puntstuk liggen op beide railtjes een druppeltje blanke lak heb gedaan. Loc rijdt er nu stapvoets over en stopt niet, hoelang de blanke lak blijft zitten is afwachten, als dit snel verdwijnt kan ik proberen om één van de railtjes wat in te korten, maar dat zie ik nog wel.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: wissel probleem

Bericht door BenQ »

Misschien is de ruimte tussen de wielen op een bepaalde as te klein en raakt het wiel beide rails.
Is het bij rechtuit of bij afbuigend?


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Re: wissel probleem

Bericht door Jantje »

Het is bij rechtuit, en ik denk dat de afstand van de wielen er inderdaad mee te maken heeft maar ook de wissel zelf, de wissel waar het om gaat is anders dan de wissels waar het goed mee gaat. Zoals ik al aan gaf is de vernis een oplossing , maar ik kan. altijd nog proberen om de wielen iets verder uit elkaar te zetten, maar ze staan op 7,4mm dus dat zou goed moeten zijn. Ik heb nog een foto van de probleem wissel , dit is een wissel met een soort van klinknageltje gemarkeerd met donkerrode verf en de wissels die goed zijn hebben dat klinknageltje niet. Ook heb ik de afstand tussen die railtjes gemeten en die is bij de wissel met klinknagel kleiner, scheelt zeker 1 mm , dus ik denk dat de wielen daar inderdaad de twee railtjes raken.


Afbeelding



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: wissel probleem

Bericht door Willempie »

Jantje, de slechtste oplossing. Je moet de oorzaak verhelpen, en de oorzaak moet je niet bij of in het wissel zoeken. Maar in de wiel afstand die staat niet op de juiste afmeting. Wat je nu doet is geknoei van de eerste orde.

Hiermee los je je probleem niet op hiermee maak je het probleem alleen maar groter.

Groetjes



Onderwerp starter
Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Re: wissel probleem

Bericht door Jantje »

Ik ben op het web aan het zoeken geslagen, en er blijkt inderdaad bij oudere wissels exemplaren bij te zitten waarbij de railstukjes korter bij elkaar staan als bij de nieuwere type's, gevolg is dus, wat ik heb, het wiel maakt een microsluiting op dat stukje rail , ik heb op andere forums gelezen over oplossingen door het inkorten van die railtjes aan de kant van het puntstuk, dan bereik je dus hetzelfde als wat ik doe met het druppeltje vernis. Je kunt dat geknoei noemen maar feit is wel dat het werkt en dat telt, het railtje met 1mm korter maken kan altijd nog en het is goedkoper dan nieuwe wissels kopen.


Plaats reactie