?Latex als basiskleur rots

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Sharan83
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 nov 2012 20:38

?Latex als basiskleur rots

Bericht door Sharan83 »

Hi,

Kan je latex in kleur als basis gebruiken voor rotsen? Of moet dit altijd acrylverf zijn?

Groet,

Sharan


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: ?Latex als basiskleur rots

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Latex is gewoon muur verf en daar schilder ik al jaren alles mee ook m'n treinen, huisjes enz. dus dat kan je prima gebruiken. Verdun het wel tot wat jij fijn vind om mee te werken, dat wisseld per kleur, materiaal en structuur waar het op moet en dekkingsgraad die wilt of moet bereiken. Het klinkt ingewikkeld maar dat is het niet je moet er alleen even gevoel voor krijgen en dat bereik je door te proberen.

Ik weet niet waar jou rotsen van zijn maar bij materialen als gips en tegellijm zuigt het veel en daar kan je gebruik van maken. Dan kan je mooi met wat dunnere verf werken en als je het heel ver verdund ook heel subtiele kleur verschillen mee opbouwen.

Als je rotsen van boomschors maakt of een mix van zand en houtlijm hebt gebruikt voor een rotswand dan is een wat dikkere en daarmee meer dekkende grondlaag handig. Bij boomschors is het wel fijn als de basis laag 80% dekt ongeveer zodat je net heel subtiele de oorspronkelijke kleuren ervan net wat door ziet schijnen. Dat verminderd dan nog wanneer je de rotsen met washes en drybrushen verder op kleur brengt.

Wat vaak vergeten word( deed ik ook heel lang en soms in m'n haast nog steeds) is dat er in een land vele soorten gesteente voor kunnen komen met ieder hun eigen kleur. Dus kijk als je dat interessant vind eerst wat er in de regio voorkomt die je na wilt bootsen en wat daar de basis kleur van is. Mijn ervaring is namelijk dat als je dat niet doet en begint eerst alles in grijstinten te schilderen je dat daarna niet meer goed richting andere kleuren als terra en oker krijgt dus wil je die kant heen dan is het wijs daarmee te beginnen en daarna de kleuren met grijzere tinten af te zwakken ipv anders om.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
Sharan83
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 nov 2012 20:38

Re: ?Latex als basiskleur rots

Bericht door Sharan83 »

Bedankt Michiel. Ik heb echt al van allerlei dingen geprobeerd, maar realistische rotsen met dito kleur is tot nu toe niet gelukt. Eerst met washes geprobeerd en daarna met latex. Steeds weer niet het resultaat wat ik wil. Hoe heb jij het gedaan?


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: ?Latex als basiskleur rots

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Sharan, link eens een foto van het effect dat je wilt bereiken en welk materiaal je gaat gebruiken dan zal ik proberen je een zo passend mogelijk advies te geven, ik denk dat je daar het meeste aan hebt.

Ik heb meer ervaring met het nabootsen van diverse steensoorten( vooral de laatste 1,5 jaar veel gedaan en geleerd) dan met het nabootsen van rotsen, maar hier vind je wel mijn beste tot nu toe al is het wel een saaie grijze steen soort.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie