per ongelijk op digitaal laten staan

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Dmunter
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jun 2019 09:52

per ongelijk op digitaal laten staan

Bericht door Dmunter »

Ik ben in het bezit van een analoog minitrix locomotiefje, nu had ik het idee om ook digitaal te gaan rijden.
Momenteel twee aansluitingen op de baan gemaakt die ik om schakel naar dan analoog en de andere keer digitaal.
Nu ben ik met het omschakelen van analoog naar digitaal de analoge locomotief van de baan af te halen. :-(
Wat nu resulteert in een locomotief waarvan alleen nog maar de verlichting continu blijft branden, of hij nu op de analoge baan of digitale baan staat maakt niet meer uit. Rijden doet hij i.i.g. niet meer.

Help!!!! Is hier nog iets aan te redden?
Of kan ik hem nog ombouwen naar digitaal


Groetjes Danny


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: per ongelijk op digitaal laten staan

Bericht door martindomburg »

Even de motor eruit halen en direct op de trafo zetten. Hij zal even binnen maar als het goed is komt hij wel weer los. Vertrouw je het niet dan de motor even reviseren.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
Dmunter
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jun 2019 09:52

Re: per ongelijk op digitaal laten staan

Bericht door Dmunter »

Ik ga er mee aan de gang, denk je niet dat hij doorgebrand zou zijn, ik heb gelezen dat een digitaal spoor meer spanning heeft?


Gebruikersavatar

Allan1910
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 mei 2018 11:40
Locatie: Rotterdam

Re: per ongelijk op digitaal laten staan

Bericht door Allan1910 »

Ik heb hetzelfde probleem gehad, maar mijn loc ging ook roken... Wat ik toen heb gedaan is hem uit elkaar gehaald en laten afkoelen. Na 3 dagen niet gebruikt te hebben reed hij weer zoals normaal.


Hallo, een Franse N-spoorder hiero met een Franse baan in aanbouw.
Mvg ;)

Onderwerp starter
Dmunter
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jun 2019 09:52

Re: per ongelijk op digitaal laten staan

Bericht door Dmunter »

Nou Allan, dan hoop ik op datzelfde wat jij hebt gehad.

Gr, Danny



Onderwerp starter
Dmunter
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jun 2019 09:52

Re: per ongelijk op digitaal laten staan

Bericht door Dmunter »

Helaas geen succes met de motor van mijn BR216-014-1, ik meet wel spanning op de motor. Maar er gebeurd niets, ik denk dan toch dat hij is doorgebrand.Weet iemand of ik deze motor nog ergens kan verkrijgen?


Afbeelding


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: per ongelijk op digitaal laten staan

Bericht door maarten »

Heb je de motor er al uitgehaald? Zou ik even doen en dan even spanning op zetten, dan weet je zeker dat het de motor is. En dan ook even aan het asje draaien, doet hij het dan wel dan zijn je koolborstels versleten. Kan namelijk ook een ongelukkige samenloop van omstandigheden zijn. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: perongeluk op digitaal laten staan

Bericht door Willempie »

Als hij er langer dan een paar minuten op heeft gestaan, dan is de isolatie tussen de draden van de ankerwikkelingen gesmolten. En kun je deze motor vergeten/afschrijven.

Groetjes.



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: per ongelijk op digitaal laten staan

Bericht door FidOo »

Je zou kunnen kijken of de weerstand over de wikkelingen nog gelijk is, dit geeft een goede indicatie of er een ankerwikkeling doorgesmolten is cq. kortsluiting maakt.

Ik meet het zonder koolborstel en doe dat als volgt:
Zet je multimeter op weerstand. Motor schoon en koolborstels verwijderd.
Bij 3 polige motor zijn er 3 ankerplaatjes (bij 5 polig dus 5). We noemen deze even voor t gemak A1, A2, A3 etc.
Als je nu gaat meten zet je de ene meetpen op A1 en de 2e op A2. Je meet dan een weerstand. (ergens in het bereik van 0.2 t/m 0.4 Ohm)
De waarde zelf zegt niet zo veel, behalve dat deze geen 0 Ohm mag zijn, dan heb je kortsluiting tussen je wikkelingen of op oneindig (OL) blijft staan, dan is je wikkeling niet meer aan het ankerplaatje verbonden (draadje afgebroken).
Wat je vervolgens doet is je meet dus tussen A1 en A2, vervolgens A2 en A3, en A3 en A1 (bij 5 polig ook A3 en A4, A4 en A5 en dan A5 en A1)

het komt er op neer dat alle gemeten waardes relatief gelijk moeten zijn. Stel er is 1 wikkeling ergens gesmolten dan meet je een afwijkende waarde. Bijvoorbeeld 2x 0.30 Ohm en 1x 0.20 ohm. soms meet je 1 hogere waarde dan de overige, dan zouden er 2 wikkelingen defekt kunnen zijn.
Deze proef is zeker niet 100% waterdicht, maar het geeft een goede indicatie.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Dmunter
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jun 2019 09:52

Re: per ongelijk op digitaal laten staan

Bericht door Dmunter »

Eerst gedacht dat het niets meer zou worden, nog even de koolstofborstels eruit gehaald. Borstels omgedraaid en weer inelkaar gezet en op de baan gezet. Ineens was daar een kleine beweging bij de motor. Even opnieuw op de baan gezet en hij begint gewoon te rijden.
Jullie allemaal bedankt voor de tips.

Groetjes Danny


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: per ongelijk op digitaal laten staan

Bericht door maarten »

Dus toch koolborstels? Dat is een meevaller, dat kost je de kop niet. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie