Rijweg instellen (analoog)

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2009
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Rijweg instellen (analoog)

Bericht door Bjor »

In mijn Duitse segmentenbaan ( zie: viewtopic.php?f=14&t=8057 ) komt nog een kopstation. Daar komen zo'n zeven sporen in te liggen. Om binnenkomende treinen op het juiste spoor te krijgen moet ik in de rijweg drie tot vijf wissels in de juiste stand zetten.
Dat zou ik graag met één druk op de knop willen doen.
Ik gebruik tot nu toe de standaard Conrad wisselaandrijvingen met polarisatieschakeling. De wisselsaandrijvingen worden gevoed vanuit een Fleischmann 6735 trafo. Die heeft een 14V wisselstroom uitgang en levert 0,6A.
Een Conrad wisselaandrijving trekt ca 1A(!) volgens de handleiding. Ik neem dus aan dat ik mijn max 5 wisselaandrijvingen niet gelijktijdig met één trafo kan voeden. Ik kan er ook nog een tweede trafo voor inzetten, maar dan red ik het waarschijnlijk nog niet. Of zie ik dat verkeerd?
Overigens gebruik ik voor verlichting aparte voedingen. De rijtrafo's hoeven dus alleen maar wisselstroom voor de wisselaandrijvingen te leveren.

Ik kan ook treinen digitaal besturen (handmatig met een MM), maar de wisselaansturing zal ik altijd analoog blijven doen.

Wat is een (zo eenvoudige mogelijke), analoge oplossing om met één druk op de knop tot max 5 wissels in een rijweg om te zetten?
Wie mijn draadje kent weet dat ik vooral van de gedetailleerde scenery en het rijden met treinen ben. Elektronica is mijn zwakke punt en dat beperk ik dan ook zoveel mogelijk tot een minimum. Een elektronische dummy dus :oops: !

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Rijweg instellen (analoog)

Bericht door epocheales denken »

Hoi Ben, als je een MM hebt, ben je dan ook in het bezit van de Rocomotion software? Want dit of Traincontroller is volgens mij de oplossing. Bij mijn modelnaam heb ik ook verschillende wisselstraten aangestuurd door een decoder van Roco of Digikeijs en Rocomotion. Enne, niets is mooier om te zien en te horen dat de software de wissels keurig achter elkaar schakelt en niet in 1 keer. Is wel wat duurder dan jouw idee, maar je kan af met een normale trafo.
Hoop dat je een goede oplossing vind voor jou schaduw station. ;)

Groetjes,

Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2009
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Rijweg instellen (analoog)

Bericht door Bjor »

Hoi Hans,

Nee, ik heb geen Rocomotion software. Ik zou ook het liefst een analoge oplossing willen als die bestaat. Want 90 % van de tijd rijd ik ook gewoon analoog. Ik heb zoiets wel eens ergens gezien, dacht ik, maar kan het niet meer vinden.

In ieder geval dank voor je reactie.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Rijweg instellen (analoog)

Bericht door TonN »

Deze https://www.conrad.nl/p/426c112-univers ... ign=308958 heeft maar 50mA nodig. Gebruik je die?
Als je aandrijving op gelijkstroom kan werken is er een diode optie mogelijk. Je hebt dan een drukknop die via diodes verbonden is met een aantal wisselspoelen. Hoe dat met motortjes gaat moet ik even over na denken. Eerst even uitzoeken wat je aandrijving nodig heeft.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2009
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Rijweg instellen (analoog)

Bericht door Bjor »

Ton,

Ja die zijn het. Degene die ik heb zijn al ca 6 jaar oud en werken nog prima. Het rare is wel dat in de handleiding bij mijn aandrijvingen staat dat de stroomopname ca 1A is. Dat leek me ook al extreem veel. Overigens lees ik bij de reviews die bij jouw link staan dat er bij meerdere gebruikers opvallend veel uitvallers zijn en aandrijvingen die herrie maken of eerst een kleine reparatie moeten ondergaan. De mijne waren ook enkele Euro's duurder. Misschien is ook hier sprake van "de race naar de bodem"; steeds mindere kwaliteit door minimum prijzen.
Ik denk dan dat ik deze maar eens ga proberen: https://tinyurl.com/y26zthcl

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Rijweg instellen (analoog)

Bericht door TonN »

Dit weekend kwam ik deze tegen, maar ik heb ze niet in actie gezien:
https://www.digikeijs.com/nl/dr60030-mi ... aloog.html

Waar ik naar toe wou was dit:
http://www.ab-treinen.nl/Techniek/Tips/ ... -diode.jpg
Een diode laat de stroom maar in 1 richting door. Daardoor zorgen de diodes ervoor dat de juiste spoelen wel stroom krijgen maar de andere spoelen niet. De spoeltjes werken dan op gelijkstroom ipv wisselstroom. De spoeltjes hebben daar geen problemen mee, maar ik weet dus niet hoe dat met de motortjes gaat. Het wordt ook een probleem als de motoren 1A trekken.

Wat trouwens sowieso helpt is om je wisselschakelaars goed te organiseren. Heb je ze op een tekening van je station staan?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2009
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Rijweg instellen (analoog)

Bericht door Bjor »

TonN schreef: 02 jun 2019 19:59 Dit weekend kwam ik deze tegen, maar ik heb ze niet in actie gezien:
https://www.digikeijs.com/nl/dr60030-mi ... aloog.html
Die kan ik misschien t.z.t. wel gebruiken voor een sein. Bedankt!
Voor wissels omzetten kan ik deze niet gebruiken. Ik heb Peco wissels (E-frog en Unifrog) en gebruik daarom een aandrijving met polarisatieschakeling. Die heeft deze servo niet.
TonN schreef: 02 jun 2019 19:59 Waar ik naar toe wou was dit:
http://www.ab-treinen.nl/Techniek/Tips/ ... -diode.jpg
Een diode laat de stroom maar in 1 richting door. Daardoor zorgen de diodes ervoor dat de juiste spoelen wel stroom krijgen maar de andere spoelen niet. De spoeltjes werken dan op gelijkstroom ipv wisselstroom. De spoeltjes hebben daar geen problemen mee, maar ik weet dus niet hoe dat met de motortjes gaat. Het wordt ook een probleem als de motoren 1A trekken.

Wat trouwens sowieso helpt is om je wisselschakelaars goed te organiseren. Heb je ze op een tekening van je station staan?
Ton, Ik heb in mijn hoofd dat ik op mijn schakelpaneel per rijweg 1 extra schakelaar heb, die 3 - 5 wissels in één keer (of kort na elkaar) schakelt.
Dat worden aparte rijwegschakelaars, omdat iedere wissel ook individueel moet kunnen worden geschakeld. Hieronder sie je een voorbeeld van zo'n rijweg.
Welke rol spelen die diodes daarbij?
Afbeelding

Overigens heb ik nog eens naar die 1A gekeken. Het ziet er naar uit dat bedoeld wordt: de maximale stroom die het motortje kan trekken. In de praktijk is het m.i. eerder 50mA. Vergeet die 1A dus maar.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Rijweg instellen (analoog)

Bericht door TonN »

Ik zal het even proberen op te schrijven, maar dat misschien onduidelijk. Even kijken of het werkt, anders later een langer verhaal.
Je zit de linker rode stekker op het plaatje van de driewegwissel. Die bedient 2 spoelen. De spoel linksboven en de spoel rechtsonder. De spoel rechtsonder wordt ook vanuit de groene stekker aangestuurd. Maar op die stekker zit ook nog spoel linksonder.
Zou je alle draden rechtstreeks, zonder diodes leggen, dan zou bij het indrukken van de linker rode knop stroom gaan naar rechts onder, maar dan ook naar de groene stekker en dus ook naar links onder, terwijl linksboven ook al rechtstreeks stroom krijgt. Neem een kopje thee en lees die zin nog eens. :)
Door de diode kan de stroom wel vloeien van rood naar rechtsonder, maar daarna niet meer naar de groene stekker, want de stroom gaat maar op 1 richting door de diode. De diodes zorgen ervoor dat de stroom altijd van stekkers naar spoelen gaat maar nooit andersom.

Je moet stevige diodes hebben. 1N4007 zijn 1 ampere diodes waar je veel mee kan.
https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=448922
Ook in Houten ed wel te koop. Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Als de aandrijvingen niet op gelijkstroom draaien, wordt de schakeling wat ingewikkelder, maar ook daar is wel uit te komen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2009
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Rijweg instellen (analoog)

Bericht door Bjor »

Ton,

Als ik je goed begrijp, heb je hier hetzelfde als twee wissels achter elkaar.
Stel: het eerste wissel moet naar rechts en het tweede naar links.
Kan dat dan met één druk op de knop? Zo ja welke van de vier dan?

1A diodes heb ik wel.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Rijweg instellen (analoog)

Bericht door TonN »

Klopt. Dit is hetzelfde als 2 wissels achter elkaar en het principe blijft hetzelfde ook al gebruik je er 10. Altijd tussen de knoppen en wisselaansluiting een diode, altijd dezelfde kant op. Maar begin met een testje of de motor draait op gelijkstroom. Zo niet, is er een ingewikkelder schema, maar weer met alleen maar diodes.
Wat handig kan zijn is een experimenteer board om de diodes op vast te zetten of gewoon een stuk karton. Je kan ook voor duurdere opties gaan. Voordeel van karton is dat je er ook op kan schrijven.

Het plaatje van je emplacement zou ik wat stileren, resizen, afdrukken, op triplex plakken en daar knoppen in monteren op de goede plekken.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2009
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Rijweg instellen (analoog)

Bericht door Bjor »

Hoi Ton,

De aandrijvingen worden op de wisselstroomuitgang van de trafo aangesloten.Wat heb ik dan nog meer nodig aan diodes?
Een breadboard heb ik ook, dus ik zal de schakeling eens testen.
En wat het bedieningspaneel betreft: dat maak ik op een dunne aluminium plaat met daarop een gelamineerd schema van het sporenplan. Dat bestaat al voor het onderste deel van mijn baan. Zie: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 10#p150274

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Rijweg instellen (analoog)

Bericht door janiegein »

Ben,

het is al effe geleden maar weet je nog toen ik mijn schaduwstation aan het aanleggen was werd ik ook geconfronteerd met de éne rijweg automatisch twee wissels maar ook met vier of vijf tegelijkertijd omzetten. Ik heb dat toen gewoon als een blind paard aan elkaar geknoopt en jawel bij mij werkte het en nog steeds.
ik denk dat je moeilijker zit te denken dan nodig is en anders gewoon net als ik altijd doe een proefopstellinkje en uitproberen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2009
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Rijweg instellen (analoog)

Bericht door Bjor »

Hoi Jan,

Dat is een waardevolle tip. Ik zal dat eens proberen met een stel Conrad motortjes. Ik ben benieuwd of dat net zo werkt als met jouw spoelen.
Daarna kan ik de oplossing van Ton met diodes uittesten.
Jullie allebei dank voor het meedenken :P

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie