driedelige trams

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

driedelige trams

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

dinsdag is voor mij de eerste dag van de ingreep in mijn ogen waarop 23 juli de tweede ingreep zal plaatsvinden.
wat wordt er gedaan??? mijn oogkamers worden vergroot zodat de oogdruk beter onder controle blijft en het ontstaan van een glaucoom wordt geminimaliseerd.

dus spannende en enge uren voor de boeg.

vooruitlopend op dit gebeuren zit ik een beetje met de volgende vraag.

zoals jullie weten ben ik al tijden met mijn pendelbaan aan klooien en er blijven een paar kleine irritatiepunten bestaan met betrekking tot het automatisch schakelen van zowel alle wissels als de verschillende noodzakelijke rijrichtingen.
nu weet ik inmiddels waar die problemen door ontstaan maar om ze op te lossen vergt nog wel wat improvisatie.

nu ben ik vanaf het eerste stuk rails voor deze pendelbaan eerst voor één trein die heen en weer pendelt en later met twee treinen die op het station zich afwisselden.
toen kwam ik op het idee om op het keerpunt dus aan het eind van de pendelbaan een stopplaats te maken.
dit werd weer uitgebreid met een tweede stopplaats waarbij ook op het keerpunt een wachtende trein vertrok zodra er een nieuwe binnenkwam.
wat betekende dat er nu met drie treinen kon worden gependeld.

dit heb ik weer een beetje technisch verbeterd zodat het e.e.a. wat logischer en natuurlijker overkwam.
uiteindelijk werkte alles met drie treinen

oke tot zover helemaal tevreden.

ik bedacht op een bepaald moment dat het wel gaaf zou zijn om die drie treinen te vervangen door drie trams.
omdat ik denk dat mijn station Nieuwestad en station Hooggelegen achter de oogbollen nog moeten worden voorzien van stationspleinen met busstations e.d. en dat dat de route af te leggen door of de treinen of door trams achterlangs mijn stadsproject gaat en daarbij die trams niet zullen misstaan.

nu heb ik voor het eerst van mijn treinenbezigheden drie nieuwe tramstellen van Tomytec bij H@ns besteld die ik a.s. zaterdag bij hem ga ophalen in Houten. dit zij drie driedelige tramstellen en dan ook nog in drie verschillende kleurstellingen waarbij het mij niets uitmaakt dat die in verschillende steden behoren..

vooruitlopend daarop zit ik al een poosje op You Tube naar filmpjes over dit type tram te zoeken.

wat valt mij daarbij op.

negen van de tien filmpjes die over trams gaan zijn tweedelige trams en af en toe kom je inderdaad een driedelige tegen.

vraag is dan ook; hebben jullie enig idee waarom die driedelige trams zo weinig in gebruik lijken te zijn.
en dan merk ik op dat alleen Hobbytrain ook driedelig voert.
de rest is Kato en een heleboel onbekende merken denk ik.

ben benieuwd naar jullie bevindingen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: driedelige trams

Bericht door Bjor »

Jan,

Op de eerste plaats veel succes en sterkte morgen. Gelukkig hebben we in Nederland prima oogartsen en worden de behandelingen steeds beter en gaan ingrepen met steeds minder ongemak gepaard. Uit ervaring kan ik zeggen: een kies trekken is erger! Dus het allerbeste gewenst; het is voorbij voor je weet.

Wat trams betreft: ik weet het antwoord ook niet zo goed. Misschien omdat de meeste driedelige tramstellen meestal vrij modern zijn en alleen de Japanse fabrikanten die uitbrengen en de Europese fabrikanten daarin wat achter blijven. Per slot van rekening rijden de meeste trein- en lightrail modellen en veel minder trams.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: driedelige trams

Bericht door janiegein »

Hoi Ben,

Maar is het eigenlijk niet een beetje gek dat wij op N-spoor de toch wel mooiste banen laten zien met een aankleding van de meest mooie zaken en dit soms uitgebreid met stadseffecten bereden door Fallersystemen e.d.
Toch zit het tramgebeuren blijkbaar in het verdomhoekje of men vind dat niet interessant genoeg.
Toch hoop ik met dat wat ik achter de oogbollen heb dit onderdeel van onze treinen hobby wat te kunnen promoten door hopelijk zichtbaar te kunnen maken dat er met een tram meer mogelijk is dan rondjes rijden.

En natuurlijk respect voor een ieder die daar anders over denkt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: driedelige trams

Bericht door Bjor »

Jan,

Er zijn best tramliefhebbers in N en H0, maar die groep is bijna niet zo groot dat het voor fabrikanten interessant is om daarvoor modellen te ontwikkelen. Vergis je niet in de kosten van het ontwerp; het maken van gietmallen en produceren van de uiteindelijke modellen. De kosten daarvan voor één type schrijf je al gauw met vijf nullen. En wat er gemaakt wordt is vaker H0 dan N.
In Japan lijkt de belangstelling iets groter voor trams, misschien omdat men daar minder ruimte heeft voor grote (trein) banen. Maar dat zeg ik zonder het zeker te weten.
Wel zijn er liefhebbers die hun eigen modellen maken (3D geprint of van messing), dat laatste dan weer vooral in H0.

Andere tramliefhebbers zullen vast wel links kunnen noemen naar leuke tramsites.
Ik vind deze wel leuk http://www.skiptram.nl/?SKIPtramN_%281%3A160%29
Met modellen van de Haagse PCC cars van de 60-er en 70-er jaren.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: driedelige trams

Bericht door BenQ »

Dit is een baantje met drie trams, helaas afgebroken maar komt over een poosje weer terug.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: driedelige trams

Bericht door janiegein »

Benq,
Dit filmpje heb ik ooit elders op forum gezien en vind dat deze trams hier netjes en realistisch rondgaan.
Kato als ik me niet vergis.
Maar voor mij helaas tweedelig en dus niet in beeld.


Voorzover ik mij kan herinneren heb ik bij Olaf99 Hobbytrain driedelig op een beursbaan voorbij zien komen.

Verdere banen alhier met 1 of meer trams ben ik voorzover mijn herinnering gaat hier op forum nooit tegengekomen.
Dat is wat ik jammer vind.
Er zijn hier op forum toch banen genoeg waar 1 of meerdere trams in menig stadsproject hoe groot of klein ook niet zal misstaan.

Vandaar mijn vraag hoe het kan dat er zo weinig animo lijkt te bestaan om dit op/in onze banen in te bouwen.

Toen de diverse flint modellen kwamen zag je die ook sporadisch rondrijden terwijl ze in mijn ogen toch aardig gemeengoed zijn geworden.

Ja natuurlijk is dat smaak gebonden maar dat is toch zo. 'n beetje de reden van mijn verbaasde gevoel.

Bovendien zit ik ook maar te filosoferen als afleiding voor de zaken die ik morgen moet ondergaan dus ga op dit onderwerp niet dieper in dan nodig.

Nogmaals respect voor ieder ander idee of mening maar leek mij een open uitwisseling van gedachten waard.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: driedelige trams

Bericht door Nico Essers »

Ik had dit filmpje ook al eens eerder gezien Ben. Blijft leuk om naar te kijken. Klopt Jan dat je het vrij weinig tegen komt terwijl het best een mooie aanvulling op je baan kan zijn. Op mijn baan zou ik best een tram kunnen inzetten. toch eens over nadenken.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: driedelige trams

Bericht door janiegein »

Ten eerste heb vanmorgen oogingreep goed doorstaan.
Viel niet 100% maar 500% mee.
Dus we gaan weer vrolijk tussen de zweetdruppels door door met prutsen aan de Geinbaan.

Maar goed Trams.
Wie heeft er van jullie daadwerkelijk een tram in zijn modelbaan geïntegreerd???.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: driedelige trams

Bericht door FidOo »

Mooi dat het meegevallen is. Helaas hier geen trams op de baan. Past simpelweg niet in mijn thema.

Al staat er wel een tram op het verlanglijstje. Dit is 2delige van Arnold met Javaanse jongens reclame. Maar deze is zeldzaam en wordt weinig tot nooit voor een fatsoenlijke prijs aangeboden. Dit wordt dan wel een vitrine model. (iets met jeugd sentiment zover je daar over kan spreken met mijn leeftijd)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: driedelige trams

Bericht door Bjor »

janiegein schreef: 25 jun 2019 18:15 Ten eerste heb vanmorgen oogingreep goed doorstaan.
Viel niet 100% maar 500% mee.
Dat is mooi Jan! Goed zicht op de baan is voor een machinist van levensbelang, dus fijn dat het goed ging.

janiegein schreef: 25 jun 2019 18:15 Maar goed Trams.
Wie heeft er van jullie daadwerkelijk een tram in zijn modelbaan geïntegreerd???.
Nou, niet geïntegreerd, want daar heb ik eigenlijk geen ruimte voor gereserveerd in het ontwerp, maar ik heb wel een leuk Kato trammetje, waar mijn vrouw erg van geniet. Daar moet misschien maar eens een apart baantje voor komen.
https://tinyurl.com/y342bel2

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: driedelige trams

Bericht door spoor65 »

Jan,

Goed om te lezen dat de ingreep goed is verlopen an jou zo is meegevallen.

Voor wat betreft trams, ik vind ze zeker mooi, zolang het oudere modellen zijn, jaren 60/70.
Modern materiaal heb ik sowieso minder mee.

Maar waarom geen tram op mijn baan, eenvoudigweg omdat het ook bij mij niet in het thema past. Ik ga geen grote stad bouwen, dus een tram zou gewoon niet tot zijn recht komen.

Een andere reden waarom ik geen rijdend weg materiaal op mijn baan plan, dus ook geen trams, is dat ik persoonlijk vind dat het mij beperkt in scenery mogelijkheden, elke straat waar ik een vrachtwagen, bus of tram zou laten rijden (want personenauto`s en bestelwagentjes is nog steeds niet echt een optie als je Faller of MCC zou willen toepassen) moet ik daarvoor straten leeg laten, kan ik dus ook geen andere scene er neer zetten, die een functie van een huisje of iets dergelijks kan onderesteunen.

Kortom, hoe mooi rijdende voertuigen ook zijn, ze beperken mij meer in de aankleding van de baan, dan dat het voor mij persoonlijk een toegevoegde waarde is.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: driedelige trams

Bericht door janiegein »

ja Freddy dat begrijp ik en komt overeen met wat ik stel dat ik ideeën en gedachtegangen van anderen respecteer.

maar ik denk dat ik bij aanvang van mijn vraagstelling dit verkeerd onder woorden heb gebracht.

ik bedoel met mijn vraag veel meer de richting van waarom wel div soorten stoomtractie. diesel en Elocs op de baan laten rondgaan.

al deze treinen rijden op een baan min of meer dezelfde rondjes. we laten ze door bergen en dalen en over viaducten gaande hun werk doen.

ook situeren we in kleine of grote mate een station waar onze preisertjes de gelegenheid krijgen om in en uit te stappen maar het vervolg hiervan de preisertjes die naar elders moeten maar daar niet met een trein kunnen komen zijn dus aangewezen op taxi,s, busvervoer of het vervoer per tram.

en of je daadwerkelijk bewegende auto,s, bussen e.d gebruikt dat laat ik in het midden.
deze twee vervoersfaciliteiten kom je her en der op de banen nog wel tegen maar een tram verhoudingsgewijs zelden of nooit.

daar en nergens anders komt mijn vraagstelling uit voort. waarom is er daaaar zo weinig animo voor voor het integreren van een kleine of grote of desnoods een statische cq optische invulling van een trambaan niet in trek. wat heeft een tram die toch ook uit verschillende tijdperken leverbaar zijn voor ons niet die aantrekkingskracht om dit te willen kopen.

de prijs zou het niet kunnen zijn omdat ik denk dat de gemiddelde prijs van een tram de prijs van een loc niet veel verschil zal maken.

als je dit alles rustig op je in laat werken en daar eens goed over nadenkt begrijpen jullie misschien beter mijn uitgangspunt van dit draadje. gewoon het waaaarom????


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: driedelige trams

Bericht door Bjor »

Jan,

Als ik bij mezelf na ga waarom er op mijn baan geen tram zal rijden, dan denk ik, omdat:
- ik er bij het ontwerp gewoon niet aan heb gedacht. Toen ik later een trammetje kon overnemen vond ik dat wel een beetje jammer;
- trams per definitie een bovenleiding hebben en dat is toch altijd lastig aan te leggen en zit in de weg bij schoonmaken e.d.;
- trams meestal in een bebouwde omgeving rondrijden er en dus een behoorlijk oppervlak aan bebouwing moet zijn, waarbij de bogen ook nog geloofwaardig in het stratenpatroon zijn in te passen;
- ik lange treinen mooi vind. Het is leuk zoveel mogelijk van mijn rijtuigen en wagons over de baan te zien rijden. Een tram is per definitie een relatief kort railvoertuig en dat vind ik minder imposant;
- het rangeren een leuk tijdverdrijf is. Dat doe je wel met een trein maar niet of nauwelijks met trams;
- ik van lange stations houd. Die vragen veel ruimte. Trams hebben altijd een korte halte en dat biedt niet zo'n imposant beeld.

Dit is dus in *mijn* geval het waarom :ugeek:

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: driedelige trams

Bericht door janiegein »

Ben:
duidelijk argument.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: driedelige trams

Bericht door spoor65 »

Een tram is idd relatief kort,
de huidige trams die in Amsterdam rijden meten iets meer dan 26eter, dus vergelijkbaar met een modern rijtuig.


Neem daarbij dat die trams in Amsterdam ook nog eens uit 5 bakjes bestaat, met daartussen 4 balgen, praten we dus over 4x geleed,
dan denk ik dat het al een hele uitdaging gaat worden voor een fabrikant, om daar een mooi model van te maken. zoveel draaipunten op zo`n klein stukje. Dat zal waarschijnlijk al de reden zijn dat in model je hooguit een dubbel gelede tram ziet.

Dan zitten we nog met verhoudingen, vergelijk het eens met een bus van Lemke miNis, ga ik ff uit van de MB O 302 modellen (tijdperk 3)

die bussen waren in het echie een goede 11 meter lang, 2,5m breed (toen nog de maximaal toegestane breedte) en ongeveer 2,9m hoog.

Het model is behoorlijk goed op scheel, kan ik zeggen, iets meer dan 7 cm lang, goed 1,5cm breed en 1,8cm hoog.

in Amsterdam krijgen ze dit jaar nieuwe trams,
de nieuwe trams die ze nu krijgen zijn iets langer, met 29,5 meter. breedte 2,40 en hoogte 3,51.

als je dat omrekend naar model, zou die dus 18,4cm lang moeten zijn, ook ongeveer 1,5cm breed en 2,2cm hoog.

Voor mijn gevoel zijn trams in model echter groter, vind ze vaak nog al grof overkomen. de verhouding niet lekker kloppen met overig materiaal op de weg.

ook een reden om het niet in te zetten,

Ja als er een statisch model zou zijn, in schaal, en ik had er het thema voor, zou ik het welliswaar overwegen.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: driedelige trams

Bericht door Spoor010 »

Een Combino tram bestaat al een aantal jaren in N-spoor hoor.

https://www.hoedl-linie8.de/index.php?s ... produkt=93

https://www.1999.co.jp/eng/10131951

Met vriendelijke groet,

Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: driedelige trams

Bericht door janiegein »

Oke mannen,

ik begrijp uit jullie antwoorden/opmerkingen dat het er in de basis op neer komt dat bij het uitdenken/ontwerpen van een baan er niet wordt stilgestaan bij de mogelijkheid ook een trambaan mee te nemen.
ook merk ik op dat het argument van van het aanleggen van een stad met tram teveel ruimte in beslag neemt om dit realistisch uit te kunnen beelden.

ik heb geen idee of dit zo daadwerkelijk zal zijn maar zoals eerder gezegd respect voor ieder zijn idee en gevoel hierover.

as zaterdag zal ik in het bezit zijn van een drietal trams die bij mij op de baan hun pendelbaantjes mogen gaan rijden.
dit tezamen met 13 treinen en een 25 tal rijdende auto,s moet dit een aardig totaal plaatje gaan worden.

na een zestal jaren bouwen wordt het ook hoog tijd dat ik de verdere scenery onderhanden ga nemen met als eerste het stationsplein naast station Nieuwestad.
ook staat nog op de planning de overkapping van station Hooggelegen met stationsplein en daarnaast mag de gehele baan nog worden voorzien van honderden bomen struiken en alles wat daarmee te maken heeft.

dit alles is natuurlijk te volgen in mijn draadje Geinbaan.

verder dank ik een ieder voor zijn/haar bijdrage over dit onderwerp en zie jullie hopelijk weer terug in draadje Geinbaan.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: driedelige trams

Bericht door Bjor »

Leuk! Zet 'm op Jan!

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: driedelige trams

Bericht door Mack »

bij mij komen er trams in de stad, 3 nieuwe liggen 2x kato 1x arnold , hoeveel er komen weet ik nog niet.

heb wel aparte stad aan het bouwen op verhoging waar alleen fabrieks spoor loop van fabriek naar grote spoor,

denk daar overslag maak waar de fabrieks treinen lading aan groten treinen kunnen over laden

maar de trams zijn voorde straten blokken en station, dat het plan, even kijken hoe het mix,

bussen lijkt me trouwens ook leuk maar vindt de wegen beetje dik .

groetjes
Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0

Mg1982nl
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 jan 2021 21:44

Re: driedelige trams

Bericht door Mg1982nl »

Oud topic maar vroeg me af of iemand de Amsterdamse combino ooit heeft gekocht? Volgens een e-mail van meneer Hodl wordt deze alleen verkocht via de Nederlandse modelspoorwinkels. Echter krijg ik bij de grote winkels geen positief nieuws.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: driedelige trams

Bericht door maarten »

Ik heb hem ooit (heel lang geleden) gekocht bij Meijer en Blessing in Rotterdam.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Riem
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: driedelige trams

Bericht door Riem »

Ik dacht dat alleen de Ulm (blauwe) en Erfurt (rode) variant in n spoor door hodl gemaakt zijn? Op de website staat bij de Amsterdamse variant dat deze niet geproduceert zou zijn.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: driedelige trams

Bericht door janiegein »

Mg1982nl;

mijn trams zijn deze;

Afbeelding

gekocht bij onze hoofdsponsor H@ns. en zijn van TOMMYTEC.
deze bevallen mij uitstekend en heb alleen bij alle drie de pantografen vervangen door Sommerfelds omdat die plastic dingen die gemonteerd waren A; veel te kwetsbaar zijn en B; vallen uit elkaar.

jij bedoeld deze ???

Afbeelding

denk dat je met die van mij aardig in die richting zit. succes met het vinden.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: driedelige trams

Bericht door maarten »

Ik heb een drie- en een vijfdelige combino van Hödl. De driedelige is een Bordeaux-rode uitvoering van de EVAG (Erfurt), dus inderdaad niet in Amsterdamse livrei.

Overigens is de kap van doorzichtig plastic wat is gespoten. Dit plastic vergeelt na jaren! En hij heeft altijd in de kast gestaan, uit direct zonlicht maar niet in het donker. Alleen mijn driedelige heeft dit, de vijfdelige (nog?) niet.

De tandwielen zijn van plastic. Die van mij staat stil dus ik weet niet hoe duurzaam dit is.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Riem
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: driedelige trams

Bericht door Riem »

Klopt, bij mij gebeurt dit ook. Ik heb ooit (denk meer dan 10 jaar geleden) bij de Wapstad een 5-delige Ulm (blauwe) en 5-delige Erfurt (rode) gekocht. Dit nog voordat er op de instructies stond dat als je ze langdurig laat rijden, ze kunnen oververhitten (er is i.v.m. de schaal geen ruimte voor hitte-afvoer naar buiten de kap). Dit is toen bij mijn blauwe ook gebeurd tijdens een kort testritje op een N spoorbaan in de megastores in Den Haag. De hele zijkant is toen zelfs gesmolten. Is toen ook (ik dacht door Hödl zelf) gerepareerd, maar aan een kant kan je het nog een beetje aan de zijwand zien vanaf onderen.
Ik laat ze om de zoveel tijd rijden omdat ze anders, ik denk sneller als andere treinen, vast gaan zitten.
Als ze erg lang hebben gestaan merk je meteen dat ze moeite hebben met rijden, soms een kant op, maar na een paar keer rijden met de rustpauze (5 rijden 5 stil staan houd ik nu maar aan) rijden ze na jaren nog steeds goed bij mij, tandwiel technische geen problemen gehad.
Zolang je je houd aan de beperkingen, zijn het erg mooie trams.
Heb sinds kort ook een Kato 14600 tram, moet zeggen dat dat ook een mooie tram is, zeker voor het geld.
Tram technische hoop ik op ooit nog eens een Avenio in HTM livery, maar dat wordt denk ik nooit.


Plaats reactie