Probleempje met standaard N-koppeling

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ludo_nws
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 mar 2019 22:18

Probleempje met standaard N-koppeling

Bericht door ludo_nws »

Ik heb een nieuwe en heb de koppeling moeten vervangen. Er stond een kortkoppeling op, maar een standaard N-koppeling was bijgeleverd. Het was een steekkoppeling dus dacht ik de oude eruittrekken en de nieuwe erin . Dat leek gemakkelijk maar nu zie ik dat de nieuw gestoken koppeling wat omlaag hangt.

Dat zie je duidelijk op de foto bij de loc links zit de koppeling mooi evenwijdig omhoog. Bij de loc rechts waar ik de koppeling gestoken heb hngt ze een beetje naar beneden (met ontkoppelingen tijdens het rijden als gevolg).

Wat heb ik misgedaan?

groeten

Ludo

Afbeelding



Marco66
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 mar 2018 09:15
Locatie: Wognum

Re: Probleempje met standaard N-koppeling

Bericht door Marco66 »

Hoi Ludo,

Zit het veertje nog wel achter de koppeling, of is dit eruit gesprongen bij het weghalen?

Groeten Marco


Groeten Marco

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Probleempje met standaard N-koppeling

Bericht door Willempie »

Kortkoppeling staat ook niet voor de afstand tussen de wagons, maar voor de tijdsduur dat ze zijn aangekoppeld.

Maar waarschijnlijk iets te veel kracht gezet en is de koppeling niet geheel meer op zijn juiste plaats in de scharnier behuizing.
De foto laat dat duidelijk zien, aan de standaard koppeling ligt het niet, wel aan het deel waar hij is in geklikt.

Groetjes.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Probleempje met standaard N-koppeling

Bericht door spoor65 »

Ludo, je schrijft in jouw eerste bericht het volgende:

"Ik heb een nieuwe en heb de koppeling moeten vervangen. Er stond een kortkoppeling op, maar een standaard N-koppeling was bijgeleverd"

Ik ge hier er dan maar even van uit, dat je een nieuwe loc hebt gekocht, en vraag mij volgende dingen af:
-Daadwerkelijk ook nieuw gekocht, of als z.g.a.n. 2ehands loc
-Waar stond dat het een kortkoppeling was? op het doosje, in de catalogus, op de website of in advertentie van verkoper?

Van waar mijn vraag? Iets in mij heeft het gevoel dat je even 2 zaken door elkaar haalt.

Nieuw materiaal word tegenwoordig het meerdendeel voorzien van een Kortkoppeling mechanisme, Fleischmann zette er eerder daarom een K achter het artikelnummer, stond er geen K achter, dan was het een oudere serie zonder dit mechanisme.

Maar, kortkoppeling mechanisme zegt niets over de koppeling die geleverd is. dat is bij nieuw gekocht materiaal eigenlijk altijd de standaar haak koppeling.

Kortkoppeling mechanisme zegt niets ander dan de manier waarop de koppeling gemonteerd is op het materiaal, een vaste koppeling, staat vast aan bodemplaat, enige wat wat mee kan bewegen is de koppeling zelf.

Bij kortkoppeling mechanise is de manier waarop de koppelinghouder gemonteerd is anders, die beweegt namelijk mee onder de bodemplaat, dit zorgt er voor dat de wagons meer realistich dichte buffer aan buffer blijven rijden, en soepeler door bogen kan gaan.

Een kortkoppeling zelf, is gewoon een ander soort koppeling dan de standaard haak, die kun je dan door het kliksysteem makkelijk uitwisselen
waarbij dan de kortkoppeling er voor zorgt dat je nog meer buffer aan buffer gaat rijden.


Op jouw foto zie ik overigens ook geen kortkoppeling, maar beide zijn een standaard haak koppeling, waarbij de ene mss een net wat langere uitvoering is dan de ander.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Probleempje met standaard N-koppeling

Bericht door maarten »

Even 'inhaken' op het verhaal van Freddy (die Arnold/Rapido koppeling bedoelt), N-project heeft een mooi overzicht van verschillende koppelingen die je op N-materieel kan tegenkomen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

CC72000
Berichten: 1221
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Re: Probleempje met standaard N-koppeling

Bericht door CC72000 »

Fleischmann levert steeds vaker een profikoppeling op de Loks. Die kun je wisselen met de meegeleverde standaard koppeling.
Die koppelingen wisselen lijken een simpel klusje, maar je moet opletten dat je bij het verwisselen de ophanging van de koppeling niet uit zijn voegen trekt. Eruit halen moet met beleid, maar terugzetten zeker ook: de houder moet je een soort van vast zetten of tegenhouden met je vinger/nagel zodat deze niet doorbuigt naar achter wanneer je de nieuwe koppeling er in steekt.
Wanhoop niet: het is altijd wel repareerbaar, maar best wel een klusje omdat je eea uitelkaar moet halen. En voor je het weet is het veertje verdwenen in het tapijt ofzo. Dan is een tandenborstel haartje een makkelijke en goedkope oplossing.
succes ermee!


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ludo_nws
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 mar 2019 22:18

Re: Probleempje met standaard N-koppeling

Bericht door ludo_nws »

Op de foto staat inderdaad geen kortkoppeling want ik had die al vervangen..

Ik denk dat het inderdaad iets met een veertje zou kunnen zijn, maar ik weet niet waar dat moet zitten...


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ludo_nws
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 mar 2019 22:18

Re: Probleempje met standaard N-koppeling

Bericht door ludo_nws »

Ik denk dat dit het probleem dus is ..

https://www.nproject.org/nl/algemene-ti ... n-oplossen



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Probleempje met standaard N-koppeling

Bericht door robert »

Hoi,

Nee, dat is je probleem denkelijk niet. Het is wat Willempie al meteen vermeld, je koppelingsmechaniek is uit de houder. Veer is voor het richten/recht houden van de koppeling, behuizing zorgt voor horizontaal houden. (volgens mij is deze discussie al eens gevoerd)

even off topic, en dit zal mij niet in dank worden afgenomen: Lees aub. Soms is de vraagstelling niet duidelijk maar ik lees nu weer zaken waar de topicstarter dus niets aan heeft.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Probleempje met standaard N-koppeling

Bericht door martindomburg »

Wat Wim zegt :)

Enorm irritant, gebeurd heel snel als je hem scheef met teveel kracht erin drukt.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Probleempje met standaard N-koppeling

Bericht door spoor65 »

robert schreef: 28 jun 2019 23:56
even off topic, en dit zal mij niet in dank worden afgenomen: Lees aub. Soms is de vraagstelling niet duidelijk maar ik lees nu weer zaken waar de topicstarter dus niets aan heeft.
Waarmee je dus zegt, niet reageren als je een vraag niet helemaal duidelijk is, want dan krijg je idd wel eens dingen die er uiteindelijk niets mee te maken hebben, zoals mijn reactie, die ontstond, doordat ik al behoorlijk lang geen FLM locs gekocht heb, en mij dus niet bekend was, dat FLM tegenwoordig een KK monteert en een standaard koppeling bij levert.

Ok, brengt voor de topicstarter niet het antwoord wat hij nodig had, maar geeft mij dan wel weer info die ik nog niet wist.

Niet reageren als een vraag niet helemaal duidelijk is, betekend dus ook, niet proberen c.q. geen moeite doen, om een onduidelijke vraag duidelijkheid te geven, zodat er meer inzicht komt.

Niet reageren als een vraag niet helemaal duidelijk is, betekend dus ook, dat als er niemand is die precies weet wat er met de vraag bedoeld word, er dus ook helemaal geen antwoord op zal komen, tot in de lengte van dagen.

Is dat nu net de kracht van dit forum? dat juist door vraagstellingen er vaak ook dingen langs komen, die uiteindelijk niet direct leerzaam zijn voor de vraagsteller, maar indirect wel info op leveren voor anderen?

Maar goed, laat maar, zal mijn bijdrage wel weer ff op zwart zetten. begin een beetje moe te worden hier van dit soort bnls opmerkingen, die uiteindelijk een mooi forum naar de kloten helpen.


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Probleempje met standaard N-koppeling

Bericht door robert »

Freddy,

Zoals eerder geschreven: lezen is een kunst.Je trekt verkeerde conclusies.Jammer.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Probleempje met standaard N-koppeling

Bericht door spoor65 »

Robert,

idd lezen is een kunst, jij snapt dus ook niet wat ik met mijn reactie bedoelde en wilde zeggen.
jammer.

vooral jammer, omdat ik er van uit ga, dat mensen die reageren, niet voor de lol onzin roepen, maar vanuit hun beste weten.
Naar mijn mening, de enige juiste manier om van uit te gaan, want als wij er standaard van uit moeten gaan, dat reacties bewust verkeerde antwoorden bevatten, dan kunnen we Hans beter vragen dit forum op te heffen.


Dus daarom vind ik het jammer dat jij jouw statement zette, en daarmee dus zegt, praat geen onzin.

iets is pas onzin als het bewust zo verkocht word, als iemand in zijn reactie onbewust dingen verkeerd stelt, is het geen onzin, maar een leerpunt.


En dan kan een bijdrage aan een topic, hoe fout de tekst ook is voor het onderwerp, alleen maar aanvullend leermateriaal bevatten voor wie dan ook.


dat is wat ik er mee zeggen wou.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Probleempje met standaard N-koppeling

Bericht door maarten »

MOD: @Rob en Freddy laat elkaar in hun waarde en discussieer per persoonlijk bericht. Verder gehakketak zal verwijderd worden.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Probleempje met standaard N-koppeling

Bericht door Alro »

martindomburg schreef: 29 jun 2019 05:18 Wat Wim zegt :)

Enorm irritant, gebeurd heel snel als je hem scheef met teveel kracht erin drukt.
Dus er weer uit trekken en opnieuw proberen?


Gebruikersavatar

CC72000
Berichten: 1221
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Re: Probleempje met standaard N-koppeling

Bericht door CC72000 »

met beleid er weer uittrekken, zorg dat je de koppelingschacht dan vasthoudt. Bv door hem helemaal naar links of recht te doen. Dan kijken of de ophanging zonder koppeling vrij heen en weer kan doen. het voorste punt moet ook in de houder zitten. Ik vermoed dat die nu er uitsteekt. Bij het terug doen van de koppeling weer helemaal naar links of rechts houden, met een vinger/nagel ervoor tegenhouden dat ie niet weer terugbuigt bij het er opnieuw inklikken (Gosh, hoe leg je zo iets toch uit met woorden...)
succes, en overigens, als je de lok nieuw gekocht hebt wil een goede leverancier vaak ook wel helpen toch? (@Hans iig wel.)


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ludo_nws
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 mar 2019 22:18

Re: Probleempje met standaard N-koppeling

Bericht door ludo_nws »

Probleem opgelost.

Losgetrokken en hem voorzichtig op de juiste manier teruggeplaatst !!!

Bedankt voor de reacties, was nuttig!!

Ludo


Plaats reactie