Minitrix lint treinstel loopt niet soepel

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
LWtje
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2019 20:09
Locatie: Groningen

Minitrix lint treinstel loopt niet soepel

Bericht door LWtje »

Sinds kort heb ik een mooie lint triebzug van de DB, gekocht via marktplaats, alleen het is me direct opgevallen dat hij vrij lawaaierig is tijdens het rijden (de ene kant op rijdt ie lawaaieriger dan de andere). Ook ratelt hij en lijkt hij een beetje te ''tikken'' alsof de motor een beetje spastisch zit te doen. Ik heb me overigens laten vertellen door de verkoper dat ie vooral 1 kant op heeft gereden, dus heb ik hem wat rondjes laten rijden naar de kant wat meer lijkt te tikken en ratelen.. hopen dat ie misschien wat in moest rijden waarna hij mogelijk rustiger wordt.
Maar dat lijkt niet bepaald te helpen. En aangezien ik geen ervaring heb met modeltreinen heb ik geeeen idee wat dit zou kunnen zijn/betekenen.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn waarom ie zo rijdt? En wat zou ik er aan kunnen doen om m weer mooi te laten rijden?

Ik hoor graag jullie ideeën/ervaringen :D


Beginneling, N spoor, Nederlands en Duits materieel, Tijdperk V en VI
Gebruikersavatar

PietB
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 nov 2018 22:08
Locatie: Hoofddorp

Re: Minitrix lint treinstel loopt niet soepel

Bericht door PietB »

Grondig reinigen en waar nodig smeren, lijkt me de oplossing.



thevandijks
Berichten: 430
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Minitrix lint treinstel loopt niet soepel

Bericht door thevandijks »

De Minitrix Lint heeft een groot probleem met de tandwielen, ik heb er een een paar maanden in mijn bezit gehad, grote problemen, gelukkig door de handelaar terug genomen en mijn geld terug gekregen.

Groet Hans


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Minitrix lint treinstel loopt niet soepel

Bericht door maarten »

Ik heb geen ervaring met dit treinstel maar zoals je het beschrijft moet ik ook meteen aan gebroken tandwielen denken..


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1824
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Minitrix lint treinstel loopt niet soepel

Bericht door OBBinN »

Klinkt inderdaad als tandwielen 'iets'. Open maken en bekijken dus! ;-)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
LWtje
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2019 20:09
Locatie: Groningen

Re: Minitrix lint treinstel loopt niet soepel

Bericht door LWtje »

bedankt voor jullie reacties. Ik heb de trein opengemaakt en de tandwielen bekeken. ze lijken allemaal prima te draaien zonder enige moeite, en gebroken stukjes kan ik ook niet echt zien. Heb de wielen er weer op gezet, en één kant op rijdt de trein perfect??? Als het echt een tandwiel probleem zou zijn dan neem ik aan dat t beide kanten op slecht moet draaien toch?

Wat me ook opviel is, dat wanneer ik m rond liet rijden (de kant op wanneer hij slecht rijdt) is dat het achter lamp flikkert terwijl die gewoon uit zou moeten zijn als ie die kant op gaat.. (?) raar. Is hier een logische verklaring voor?? Ik denk toch dat het geschud uit de motor komt ipv het aangedreven draaistel.


Beginneling, N spoor, Nederlands en Duits materieel, Tijdperk V en VI

HTteG
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

Re: Minitrix lint treinstel loopt niet soepel

Bericht door HTteG »

Ook de koolborstels bekeken. Zelf wel eens ondervonden dat het inslijpen van de koolborstels een oorzaak kan zijn. Trein altijd een kant opgereden dan kan het kennelijk voorkomen dat een kant scherper afslijt ??



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Minitrix lint treinstel loopt niet soepel

Bericht door FidOo »

Ik had ook eerst de tandwielen verdacht. Maar het flikkeren kan duiden op slecht contact van het treinstel of misschien dat er iets met de motor is.

Ik zou willen zeggen, haal alle kappen er af totdat je de aandrijving ziet en laat hem dan eens rijden, misschien kun je zo iets ontdekken.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie