Dubbel tractie digitaal

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Dubbel tractie digitaal

Bericht door hassie60 »

Goede middag.

Is het digitaal mogelijk om dubbel tractie te rijden.
Of is daar een mogelijkheid voor.
Elke loc moet natuurlijk zijn eigen adres krijgen,dus 2 locs met een verschillend in dubbel tractie laten rijden lukt dan volgens mij niet.

Gr Hans


Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Dubbel tractie digitaal

Bericht door Modelbouwerke »

Is volgens mij mogelijk met iTrain. (misschien ook met koploper, maar dat weet ik niet)
Maar dan moeten beide locs wel geijkt worden.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Dubbel tractie digitaal

Bericht door BenQ »

Bij deze locs was analoog nog aan, dus zie je sprongetje bij richting veranderen. Dit was met een wat oudere versie van iTrain, 5 jaar geleden.
Het systeem is Dinamo. De locs zitten in tweede gedeelte los van elkaar en zie je klein verschil in snelheid, misschien door de instelling van de decoder met 126 stappen gaat het dan beter.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: Dubbel tractie digitaal

Bericht door hassie60 »

Analoog kan toch niet op digitaal??



Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: Dubbel tractie digitaal

Bericht door hassie60 »

Als je digitaal een loc programmeert heb je keuze uit 3 snelheids instellingen toch?
Er word meestal geadviseerd om 128 in te stellen??
Waarom is dit eigenlijk.


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Dubbel tractie digitaal

Bericht door Frank_N »

hassie60 schreef: 25 jul 2019 17:42 Analoog kan toch niet op digitaal??
Met DINAMO wel*, je kan daarmee zelfs verschillende digitale systemen & analoog door elkaar rijden ;)
Alleen analoge treinen kan dus ook. BenQ laat dat zien, en legt het uit.

*Geen wisselstroom of digitale Marklin.


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Dubbel tractie digitaal

Bericht door Ipharra »

In mijn begintijd als digitale rijder, nog niet zo lang geleden, heb ik twee mogelijkheden uitgeprobeerd wat werkte.

Optie 1:
Multimaus met z21 cenrale, met deze combo kun je in de multimaus twee locs koppelen en dan als multitractie laten rijden.

Optie 2:
Bij het gebruik van Zimo decoders kun je middels een CV een functie toets koppelen aan het omschakelen van loc adres code naar consist adres code, in meerdere loc's hetzelfde consist adres ingeven en na het koppelen middels gekozen funtietoets alle multitractie loks op het consistadres omschakelen. Op multimaus aangemaakte multitractie kiezen met als adres het consistadres.

Beide opties gebruik ik ondertussen niet meer want ik gebruik nu iTrain om locs in multitractie te laten rijden, en dat werkt het allermooiste.

gr Guus


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: Dubbel tractie digitaal

Bericht door hassie60 »

Oke tot zover duidelijk.
Maar zijn de loks van itrain dan speciaal,samengesteld voor analoog digitaal.
En hoe zit het dan met de adressen.


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Dubbel tractie digitaal

Bericht door Ipharra »

itrain is geen fabrikant van locs, maar iTrain (met kleine i en hoofdletter T) is een software pakket om met behulp van een computer je digitale treinbaan te sturen. Bij een multitractie stuurt iTrain de juiste commando's voor snelheid naar de locs welke in multitractie gedefinieerd zijn.

gr Guus


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: Dubbel tractie digitaal

Bericht door hassie60 »

Oke bedankt allemaal voor de informatie


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Dubbel tractie digitaal

Bericht door BenQ »

Sorry, maar ik bedoelde dat in de decoder analoog aanstond.
In multitractie kan je alleen met digitaal rijden omdat alleen daarbij je verschillende stappen kan sturen naar de twee decoders.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Dubbel tractie digitaal

Bericht door Rene-k »

Met de Lenz centrale heb je hier een aparte instelling voor. Hoef je het adres van de loks niet te wijzigen. Kun je tot Max. 3 loks in tractie rijden.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Dubbel tractie digitaal

Bericht door FidOo »

Vrijwel Elke digitale decoder heeft de mogelijkheid om in consist (dubbeltractie) te rijden. Je kunt de decoder hier door een 2e adres geven waar hij naar luistert. Volgens mij is de cv hier voor cv17 of cv19. Maar kijk hiervoor vooral even in de handleiding van je decoder.
Hoe werkt dit nou... Stel je hebt lok 1 met adres 1 als normaal adres en adres 3 als consist, daarnaast heb je lok 2 met normaal adres 2 en consist adres 3.
Als je nu adres 1 in je centrale kiest reageert alleen lok 1. Idem dito met adres 2 en lok 2. Het bijzondere is als je nu adres 3 selecteert op je centrale dat zowel lok 1 en lok 2 reageerd.

Is het dan echt zo simpel. Ja en nee. Belangrijk is dat beide loks bij elke rijstap net zo snel rijdt. Anders gaat de ene lok de andere lopen trekken of duwen. Ook moeten beide loks natuurlijk dezelfde kant op rijden. Dat eerste is vrijwel nooit het geval. Zelfs exact dezelfde loks rijden niet even hard. Dit moet je dus instellen via de cvs die verantwoordelijk zijn voor de snelheid. Soms volstaat het om alleen de maximale snelheid hetzelfde te krijgen, anders moet je met veel meer cv's aan de slag.

Als je via PC sturing rijdt kun je simpelweg 2 loks met verschillende adressen en snelheden aan elkaar zetten. De software op de pc zorgt er dan voor dat de daadwerkelijke snelheid van de loks overeen komen. Hiervoor moeten de loks wel geijkt zijn.

(even als side note... Fijn dat dinamo hierbij gehaald wordt. Alleen brengt dit alleen maar onnodige verwarring in dit topic en voor de topic starter. Laat dat er gewoon buiten. For the record dinamo Kan niet magisch 2 totaal verschillende analoge loks die niet even hard rijden in eens magisch net zo snel laten rijden im dubbeltractie. Alleen mogelijk met decoders.)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Dubbel tractie digitaal

Bericht door Rick »

Dat is CV19 ;) maar als je dat gebruikt reageert de loc niet op rij-opdrachten aan zijn normale adres tot je de multitractie weer opheft (CV19 terug op 0 zetten). De verlichting en andere functies zijn wel apart te schakelen.
Ik heb voor dubbeltractie met gelijke locs nooit de snelheid aangepast, bij mij rijden ze vrijwel even hard en tot nu toe heb ik er geen problemen mee gehad. Bij verschillende locs zul je inderdaad de snelheid aan moeten passen.



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Dubbel tractie digitaal

Bericht door FidOo »

Ah dat cv19 het originele adres overruled wist ik niet, dat is eigenlijk wel onpraktisch. Ik heb alleen een dubbeltractie met mijn 2 motorwagens van mijn ice. En die hebben gewoon hetzelfde adres. Al moest ik daar toch de snelheid van 1 motorwagen aanpassen omdat deze sneller was als de andere..
Alle andere dubbeltractie is bij mij straks via software en dus zonder gedoe.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Dubbel tractie digitaal

Bericht door Modelspoorbarry »

In Koploper (eveneens een besturingsprogramma, net zoals iTrain) kan het ook.
In Koploper kan het zelfs tot 5 locs in tractie, zoals dat vroeger was met de olietreinen: 4 stuks 2200 in tractie.

Groeten, Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3016
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Dubbel tractie digitaal

Bericht door Ron »

Koploper zoekt zelf uit welke lok de baas is en welke de knecht.
Je hoeft dus niets aan cv's te rommelen, mits de loks geijkt zijn.
Je opent een nieuw rijwindow en sleept de foto naar het andere rijwindow daarna wordt aangegeven welke lok de baas is.
Zo kan je zelfs een hele loktrain maken.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Dubbel tractie digitaal

Bericht door Detlev »

BenQ schreef: 25 jul 2019 21:28 In multitractie kan je alleen met digitaal rijden omdat alleen daarbij je verschillende stappen kan sturen naar de twee decoders.
in multitractie kun je altijd ook analoog rijden, hoeft echt niet digitaal... Of lees ik verkeerd en bedoelde je het anders...
FidOo schreef: 25 jul 2019 22:49 Is het dan echt zo simpel. Ja en nee. Belangrijk is dat beide loks bij elke rijstap net zo snel rijdt. Anders gaat de ene lok de andere lopen trekken of duwen. Ook moeten beide loks natuurlijk dezelfde kant op rijden. Dat eerste is vrijwel nooit het geval. Zelfs exact dezelfde loks rijden niet even hard. Dit moet je dus instellen via de cvs die verantwoordelijk zijn voor de snelheid. Soms volstaat het om alleen de maximale snelheid hetzelfde te krijgen, anders moet je met veel meer cv's aan de slag.
Ja en nee... Als lastregeling uit staat is het geen enkel probleem dat ze niet gelijk lopen, er wordt dan namelijk niet gecompenseerd op snelheid. Dus de 'langzamere' loc hoeft gewoon wat minder bij te dragen.
Staat lastregeling AAN, dan zal de langzamere loc actief proberen de snelheid te verlagen. En dus uiteindelijk steeds minder energie naar de motor te sturen. De snellere loc moet dan weer meer power geven. Niet gewenst.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Dubbel tractie digitaal

Bericht door Hube »

Naast alle "nette" oplossingen zoals jullie beschrijven. Is er dan ook niet de "kort door de bocht" oplossing door beide locs gewoon het hetzelfde adres te geven? Natuurlijk moet dan ook het rijgedrag van beide locs gelijk zijn

Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Dubbel tractie digitaal

Bericht door Detlev »

Dat is eigenlijk wat je doet met het consist adres. Alleen is het grote voordeel dat je niet hoeft te onthouden wat het originele adres was.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Dubbel tractie digitaal

Bericht door BenQ »

Het probleem met gelijk adres is dat twee locs, ook al is alles hetzelfde, deze zelden bij de zelfde decoder stap dezelfde snelheid hebben.
Hoe dichter dat die bij elkaar ligt hoe minder problemen.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Dubbel tractie digitaal

Bericht door Hube »

BenQ schreef: 26 jul 2019 11:58 Het probleem met gelijk adres is dat twee locs, ook al is alles hetzelfde, deze zelden bij de zelfde decoder stap dezelfde snelheid hebben.
Hoe dichter dat die bij elkaar ligt hoe minder problemen.
Hoeft niet; Je kunt loks met het zelfde adres verschillende CV 2,3,4,5,6 waarden geven om zo het rijgedrag zo gelijk mogelijk te maken.
Dat moet je bij de andere oplossingen ook doen of ijken.

Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Dubbel tractie digitaal

Bericht door martindomburg »

Ja het is simpel

Dinamo kan analoog en digitaal laten rijden op dezelfde modelbaan. (Klik hier)

Een systeem als Dinamo is volledig geautomatiseerd en heeft daarvoor software nodig om te functioneren. Het meest gebruikte software is iTrain, maar ook RocRail, Koploper en anderen zijn mogelijk.

Maar daarnaast heb je geen Dinamo nodig om dubbeltractie te rijden, dit kan met elk digitaal systeem van elk merk.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Dubbel tractie digitaal

Bericht door Marksintpancras »

Ik pleur gewoon 2 locs op de baan bij zware treinen, geef het aan in iTrain en rijden die handel.
Dat zijn de br151ers van Fleischmann, de hobbytrain taurussen, en Fleischmann br145 locs die voornamelijk met hun eigen baureihe in dubbel tractie rijden. Deze hebben dezelfde decoders en nagenoeg 1 op 1 instellingen. Nooit problemen gehad met rijden in dubbeltractie


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: Dubbel tractie digitaal

Bericht door hassie60 »

Oke heren allemaal bedankt voor de antwoorden👌👍🏼


Plaats reactie