Wissels

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Wissels

Bericht door hassie60 »

Afbeelding

Afbeelding


Bijgevoegde foto's tonen 2 wissels,deze heb ik als aftak wissels gebruikt met een stootblok(Rangeerspoor).
Maar als de Loc over de wissel rijd stopt hij op de wissel.
Op beide wissels zijn geen brugjes aanwezig,ik denk dat wissels zijn met het hartstuk?.
Ik hoop dat er aan de foto te zien is welke wissels het zijn,en waarom de loc dan stopt op de wissels.
Bedankt alvast voor de reacties.

Gr.Hans


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Wissels

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Hans, zo te zien zijn het beide wissels met geleidend hartstuk alleen hoe die zouden moeten functioneren en welke onderdelen waar moeten zitten weet ik niet. Ik rij al jaren niet of nauwelijks meer en verdiep me daar dus ook niet meer in.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Wissels

Bericht door Bjor »

Hans,

Wat gebeurt er als je de lok een klein zetje geeft als hij op het wissel blijft staan?

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: Wissels

Bericht door hassie60 »

Niets blijft gewoon staan Ben


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Wissels

Bericht door Michiel »

Waar stopt de loc op de wissel: met de wielen op het puntstuk, op de tongen, of op beide, net achter de raillas?

Naar je beschrijving van het probleem lijkt de interne schakelaar voor de polarisatie van het puntstuk defect. Indien je een handige knutselaar bent, kan je de wissel langs onder openen en de shuifschakelaartjes nakijken. Maar het is echt pieterig klein, complex en verend (springt makkelijk weg). Anders met contactspray in de wissel spuiten, maar meestal is deze oplossing tijdelijk, als er al een oplossing is.

Een andere oorzaak kunnen de tongscharnieren zijn die slecht contact geven. Maar dat hangt af van je antwoord waar de trein stil staat.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: Wissels

Bericht door hassie60 »

Ik gebruik de wissel om rechts af te slaan naar het rangeer spoor.
Als de wisseltong naar rechts staat stopt de loc daarop.


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Wissels

Bericht door Frank_N »

Michiel schreef: 01 aug 2019 14:51 Anders met contactspray in de wissel spuiten, maar meestal is deze oplossing tijdelijk, als er al een oplossing is.

Een tip van mij: gebruik Nooit contactspray ...... Spreek uit ervaring :o


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Wissels

Bericht door Michiel »

Zoals ik zei, contact spray kan even helpen, maar is geen definitieve oplossing. Dan moet de wissel open, herstellen en schoonmaken.

Hans, kan je aandachtig kijken waar de loc met z'n wielen op de wissel stilstaat? Op de tongen? Op het puntstuk?...


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: Wissels

Bericht door hassie60 »

Puntstuk


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Wissels

Bericht door Hube »

Ik heb geen ervaring met Fleischmann wissels maar voor een idee waar het probleem zou kunnen zitten:
- rijdt de lok wel achter het wissel dus als je hem met de hand over het wissel heen hebt geduwd? Dit voor het afbuigende spoor en het rechtdoor gaande spoor?
- is het puntstuk van metaal of van plastic (zwart of donkerbruin)? Op de foto lijkt het voor mij dat het wissels zijn met een plastic puntstuk. Dus niet geleidend.
- zijn het wissels die al veel gebruikt zijn, 2de hands, of zijn ze nieuw?

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Wissels

Bericht door Michiel »

Ik vrees dat de interne schakelaartjes die het puntstuk polariseren defect zijn. Mogelijkheden:
- (laten) herstellen
- op een alternatieve manier polariseren
- de hele wissel vervangen


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Wissels

Bericht door Frank_N »

Michiel schreef: 01 aug 2019 15:21 Zoals ik zei, contact spray kan even helpen, maar is geen definitieve oplossing.
Jawel definitief: in de kliko :lol:


Groet van Frank
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Wissels

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hube schreef: 01 aug 2019 16:19 Ik heb geen ervaring met Fleischmann wissels....

- is het puntstuk van metaal of van plastic (zwart of donkerbruin)? Op de foto lijkt het voor mij dat het wissels zijn met een plastic puntstuk. Dus niet geleidend.

Groetjes, Gerard
Gerard, de hartstukken van deze wissels zijn van metaal en geleidend, ik heb ze zelf ook, er zit er ook eentje in het trambaantje waar ik laatst bij H@ns mee bezig was. Alleen die van mij waren al stuk toen ik ze kreeg en de gene die ik gebruikt heb heb ik elektrisch gestript en alles zo door gesoldeerd dat het elektrisch gezien gewoon een normale rechte rails is geworden dus daar heeft Hans voor het oplossen van zijn probleem verder niks aan.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Wissels

Bericht door Hube »

Ik heb de foto's van de wissels van Hans vergeleken met de afbeeldingen van de wissels in de Fleischmann catalogus en het lijken inderdaad wissels met een geleidend puntstuk.
Als ze toch kapot zijn dan zou ik het erop wagen om er eentje voorzichtig open te maken om de contacten schoonmaken en het mechanisme weer soepel laten bewegen.

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Wissels

Bericht door BenQ »

Als je deze wissels opent moet je wel weten wat je doet.
Als je de stalen bruggetjes terug zet wat gebeurt er dan ?


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Wissels

Bericht door Willempie »

Je kunt ook eens proberen om het geheel goed aan te sluiten. Deze wissels zijn zeer betrouwbaar.

Groetjes.



Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: Wissels

Bericht door hassie60 »

Het is gelukt ik heb de wissels goed schoongemaakt,en nieuwe railverbinders gemonteerd.
Top,iedereen bedankt voor het meedenken.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Wissels

Bericht door Hube »

Mooi werk Hans!

Groetjes Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Plaats reactie