Wissels
Wissels
Bijgevoegde foto's tonen 2 wissels,deze heb ik als aftak wissels gebruikt met een stootblok(Rangeerspoor).
Maar als de Loc over de wissel rijd stopt hij op de wissel.
Op beide wissels zijn geen brugjes aanwezig,ik denk dat wissels zijn met het hartstuk?.
Ik hoop dat er aan de foto te zien is welke wissels het zijn,en waarom de loc dan stopt op de wissels.
Bedankt alvast voor de reacties.
Gr.Hans
-
- Berichten: 5084
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Wissels
Hoi Hans, zo te zien zijn het beide wissels met geleidend hartstuk alleen hoe die zouden moeten functioneren en welke onderdelen waar moeten zitten weet ik niet. Ik rij al jaren niet of nauwelijks meer en verdiep me daar dus ook niet meer in.
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Wissels
Hans,
Wat gebeurt er als je de lok een klein zetje geeft als hij op het wissel blijft staan?
Ben
Wat gebeurt er als je de lok een klein zetje geeft als hij op het wissel blijft staan?
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Wissels
Waar stopt de loc op de wissel: met de wielen op het puntstuk, op de tongen, of op beide, net achter de raillas?
Naar je beschrijving van het probleem lijkt de interne schakelaar voor de polarisatie van het puntstuk defect. Indien je een handige knutselaar bent, kan je de wissel langs onder openen en de shuifschakelaartjes nakijken. Maar het is echt pieterig klein, complex en verend (springt makkelijk weg). Anders met contactspray in de wissel spuiten, maar meestal is deze oplossing tijdelijk, als er al een oplossing is.
Een andere oorzaak kunnen de tongscharnieren zijn die slecht contact geven. Maar dat hangt af van je antwoord waar de trein stil staat.
Naar je beschrijving van het probleem lijkt de interne schakelaar voor de polarisatie van het puntstuk defect. Indien je een handige knutselaar bent, kan je de wissel langs onder openen en de shuifschakelaartjes nakijken. Maar het is echt pieterig klein, complex en verend (springt makkelijk weg). Anders met contactspray in de wissel spuiten, maar meestal is deze oplossing tijdelijk, als er al een oplossing is.
Een andere oorzaak kunnen de tongscharnieren zijn die slecht contact geven. Maar dat hangt af van je antwoord waar de trein stil staat.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Wissels
Ik gebruik de wissel om rechts af te slaan naar het rangeer spoor.
Als de wisseltong naar rechts staat stopt de loc daarop.
Als de wisseltong naar rechts staat stopt de loc daarop.
Re: Wissels
Zoals ik zei, contact spray kan even helpen, maar is geen definitieve oplossing. Dan moet de wissel open, herstellen en schoonmaken.
Hans, kan je aandachtig kijken waar de loc met z'n wielen op de wissel stilstaat? Op de tongen? Op het puntstuk?...
Hans, kan je aandachtig kijken waar de loc met z'n wielen op de wissel stilstaat? Op de tongen? Op het puntstuk?...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Wissels
Ik heb geen ervaring met Fleischmann wissels maar voor een idee waar het probleem zou kunnen zitten:
- rijdt de lok wel achter het wissel dus als je hem met de hand over het wissel heen hebt geduwd? Dit voor het afbuigende spoor en het rechtdoor gaande spoor?
- is het puntstuk van metaal of van plastic (zwart of donkerbruin)? Op de foto lijkt het voor mij dat het wissels zijn met een plastic puntstuk. Dus niet geleidend.
- zijn het wissels die al veel gebruikt zijn, 2de hands, of zijn ze nieuw?
Groetjes,
Gerard
- rijdt de lok wel achter het wissel dus als je hem met de hand over het wissel heen hebt geduwd? Dit voor het afbuigende spoor en het rechtdoor gaande spoor?
- is het puntstuk van metaal of van plastic (zwart of donkerbruin)? Op de foto lijkt het voor mij dat het wissels zijn met een plastic puntstuk. Dus niet geleidend.
- zijn het wissels die al veel gebruikt zijn, 2de hands, of zijn ze nieuw?
Groetjes,
Gerard
Re: Wissels
Ik vrees dat de interne schakelaartjes die het puntstuk polariseren defect zijn. Mogelijkheden:
- (laten) herstellen
- op een alternatieve manier polariseren
- de hele wissel vervangen
- (laten) herstellen
- op een alternatieve manier polariseren
- de hele wissel vervangen
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 5084
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Wissels
Gerard, de hartstukken van deze wissels zijn van metaal en geleidend, ik heb ze zelf ook, er zit er ook eentje in het trambaantje waar ik laatst bij H@ns mee bezig was. Alleen die van mij waren al stuk toen ik ze kreeg en de gene die ik gebruikt heb heb ik elektrisch gestript en alles zo door gesoldeerd dat het elektrisch gezien gewoon een normale rechte rails is geworden dus daar heeft Hans voor het oplossen van zijn probleem verder niks aan.
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Wissels
Ik heb de foto's van de wissels van Hans vergeleken met de afbeeldingen van de wissels in de Fleischmann catalogus en het lijken inderdaad wissels met een geleidend puntstuk.
Als ze toch kapot zijn dan zou ik het erop wagen om er eentje voorzichtig open te maken om de contacten schoonmaken en het mechanisme weer soepel laten bewegen.
groetjes,
Gerard
Als ze toch kapot zijn dan zou ik het erop wagen om er eentje voorzichtig open te maken om de contacten schoonmaken en het mechanisme weer soepel laten bewegen.
groetjes,
Gerard
Re: Wissels
Als je deze wissels opent moet je wel weten wat je doet.
Als je de stalen bruggetjes terug zet wat gebeurt er dan ?
Als je de stalen bruggetjes terug zet wat gebeurt er dan ?
Re: Wissels
Je kunt ook eens proberen om het geheel goed aan te sluiten. Deze wissels zijn zeer betrouwbaar.
Groetjes.
Groetjes.
Re: Wissels
Het is gelukt ik heb de wissels goed schoongemaakt,en nieuwe railverbinders gemonteerd.
Top,iedereen bedankt voor het meedenken.
Top,iedereen bedankt voor het meedenken.