voor mij een raadsel

Vraag maar raak!

Willempie
Berichten: 809
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: voor mij een raadsel

Bericht door Willempie » 14 aug 2019 10:59

janiegein schreef:
13 aug 2019 14:46
ja willempie leuk idee van je om ipv wisselaandrijving er een lampje aan te zetten maaaaar dan krijg ik weer te maken met hoe zwaar moet dat lampje zijn.
ik bedoel als ik de wisselaansluiting ( is wisselstroom ) op een trafo meet kom ik op 17,25 volt
daar moet ik dus minstens een 24 volts lampje aanhangen wil dat niet in een flits doorbranden.
dus zal ik even langs een garage moeten om minimaal 2 x 24 volts lampjes te scoren.mijn auto is 12 volt dus die lampjes zijn niet zwaar genoeg.
of bedoel jij dit anders of snap ik je weer eens niet.

wordt overigens zo langzamerhand knap ingewikkeld:
19 volt voor complete wisselbediening.
12 volt voor ledverlichting stations
5 volt voor alle artikelen die normaal op 3 x 1,5 AA werken
3 volt voor alle seinverlichting

hoeveel verschillende voltages moet ik nog meer hanteren ????
Hele diepe zucht. Hoe je iets eenvoudigs heel erg moeilijk maakt, staat hierboven beschreven.



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 1914
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: voor mij een raadsel

Bericht door janiegein » 14 aug 2019 13:23

:oops:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 1914
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: voor mij een raadsel

Bericht door janiegein » 15 aug 2019 08:44

Ik heb wat gevonden.

oude aansluitsituatie.

wissel vervangen door twee lampjes.

nieuwe batterij in multimeter.

schakelpunt links is wissel recht stroom 19 volt gemeten
schakelpunt rechts is wissel krom 53 volt gemeten

logies dat wisselaandrijving zegt doe het zelf maar.

maaar waar komt die hoge stroom vandaan als beide aansluitpunten voor wissel zowel de plus als de min van zelfde stroombron als stuurstroom krijgt.

ga dit nu eerst met proef draad vanaf twaalf volt voor wisselschakeling en ongeveer 6 volt voor relais gelijkstroom maken.
en dan weer proef opstelling en weer meten.

en ja willempie je hebt gelijk zoals ik al vaker heb gehoord meten is weten.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 3402
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: voor mij een raadsel

Bericht door Ad_M » 15 aug 2019 10:07

janiegein schreef:
15 aug 2019 08:44
Ik heb wat gevonden.
schakelpunt rechts is wissel krom 53 volt gemeten, logies dat wisselaandrijving zegt doe het zelf maar.
Fijn dat je het gevonden heb Jan, nu is het een kwestie van je voeding draadjes volgen om uit te zoeken waar die 53 Volt vandaan komt
Weer een stapje verder, je komt er wel :)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (in opbouw), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 1914
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: voor mij een raadsel

Bericht door janiegein » 15 aug 2019 18:55

wilde jullie resultaat van test op een video laten zien maar You Tube wil plotseling niet delen .

dus even geduld ben nu daar weer mee bezig. :x


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 1914
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: voor mij een raadsel

Bericht door janiegein » 15 aug 2019 19:27

nieuwe poging filmpje te tonen.

inmiddels aansluiting vanaf trafo wisselaansluiting gemaakt. dat is 17 volt uitgang wisselstroom

aansturing relais 19 volt gelijkstroom.

als controle gelijk mee schakelende kerstboomlampjes.

beide contactpunten gemeten bij wisselaandrijving 17,25 volt

filmpje gemaakt waarop zichtbaar werkende schakeling + controlelampjes.

tevens zichtbaar hoewel moeilijk in beeld houden met en video opnemen en handelingen verrichten de wissel aandrijving met zowel een linkse als rechtse die beide alleen maar de intrekbeweging nog willen maken en elkaar helpen met omzetten van de wissel.

https://youtu.be/OAfav6iRUBg


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 3402
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: voor mij een raadsel

Bericht door Ad_M » 15 aug 2019 23:05

Klinkt en ziet er goed uit Jan
Complimentje dat je het toch maar "even" gedaan hebt
Toch weer een kleine overwinning 8-)

Ik hoop dat je er toch lol in kan vinden als je terug kijk en iets heb kunnen leren?

Mvg,
Ad_M


Ons baantje GeordieBurgh (in opbouw), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 1914
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: voor mij een raadsel

Bericht door janiegein » 16 aug 2019 10:03

Hoi Ad en de anderen,

ja ik vond dit zeker een paar leerzame weken alhoewel ik eerlijk gezegd er nog steeds weinig van snap.

net zo als ik niet snap dat ik eerst 53 volt meet op die éne aandrijfdraad en na verandering van het hele spul nergens maar dan ook nergens meer die 53 volt is terug te vinden.
snap ook niet dat ik daar in welke vorm dan ook geen optater van heb gekregen want 53 volt moet je toch voelen volgens mij.

belangrijkste is natuurlijk dat het nu wel goed werkt ( voor zolang als het duurt ) de praktijk zal uitwijzen of probleem verholpen is.

vandaag ga ik proefdraaien en zullen afwachten of het schip weer zal stranden.

en natuurlijk houden we de lol erin want ook al loop ik tegen problemen op die een elektrotechnisch iemand waarschijnlijk nooit zal krijgen ik in het vervolg toch beter zal uitkijken en mijn multimeter vaker ter hand nemen ter controle van waar ik mee bezig ben of wat ik heb aangesloten.
dus wel degelijk wat geleerd.

als er zich verder geen problemen meer van deze aard zich gaan voordoen dan dank ik allen die mij hebben bijgestaan en dank ik jullie voor jullie geduld en ga voor het vervolg weer verder in mijn draadje Geinbaan.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.


Willempie
Berichten: 809
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: voor mij een raadsel

Bericht door Willempie » 16 aug 2019 13:37

En zoals zo vaak METEN IS WETENals je weet wat je meet.

Weer een happy treiner.

Groetjes.



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 1914
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: voor mij een raadsel

Bericht door janiegein » 14 sep 2019 14:10

Hallo allemaal,

ik kom toch nog even terug op bovenstaand verhaal met alles wat er aan te pas kwam om het uiteindelijk goed te laten werken.

toch kom ik van de week op een perfecte oplossing die A; de nodige ergernis had voorkomen, B; mij een hoop geld had bespaard, C; jullie kundigheid heb (mis)gebruikt, en D; de oplossing voor het oprapen lag.

zoals jullie je nog wel kunt herinneren was ik aan het klooien met steeds een doorgebrande wisselomzetter. wissel en omzetter van Arnold.
op bepaald moment heb ik wissel Arnold verwisseld met een wissel van Fleischmann met de omzetters beide alleen nog maar trekkend werkend van Arnold.

deze opstelling bleek uiteindelijk goed te werken en er brandde niks meer door.

echter zoals jullie ook nog wel weten had ik met de trams problemen dat in de achteruitrijstand de trams op de Arnold rails een soort gingen zigzaggen.
om dit probleem op te lossen heb ik van al mijn restanten Fleischmann rails alle Arnold rails vervangen. zigzag probleem was over op 1 Arnold wissel na. dit was een linkse en wel de binnenkomende wissel bij station Hooggelegen.

als alternatief had ik alleen nog een linkse gebogen van Fleischmann.
wetende de problematiek met de gebogen wissels wat betreft ontsporingen ed heb ik toch het railplan bij Hooggelegen aangepast en een gebogen linkse Fleischmann wissel geplaatst. na wat heen en weer gereden te hebben over deze wissel snel kunnen concluderen dat van ontsporen geen sprake meer was.
het hele spul uiteindelijk aangesloten zoals in de oude situatie en toen bleek dat ik geen stopplaats meer had.

na wat speurwerk kwam ik er achter dat de oude situatie terugkwam na het verwijderen van de draadbruggen uit de gebogen Fleischmann wissel.

dit bracht mij op het idee om deze draadbruggen in de andere Fleischmann wissel te plaatsen en toen kon ik als ik de wissel in de rechtstand gezet had het volledige schakelgebeuren weghalen want de wissel liet zich keurig openrijden en op de terugweg uit zichzelf rechtuit naar achteren.

alles samenvattend had ik nooit al dat gedoe met de wisselomzetters nodig gehad. had ik enkele tientallen omzetters niet verbrand gehad en had ik jullie niet hoeven lastig te vallen met het gedoe om het schakelgebeuren.

hieronder filmpje waarbij te zien is dat het keurig werkt.
de wissel in station Hooggelegen waar de omzetter is weggehaald heeft voor de zekerheid nog wel de schakelaars in werking maar omdat de omzetter weggehaald is werken ze wel maar doen niets.
de trams rijden bewust wat sneller omdat filmpje anders onnodig lang duurt.

https://youtu.be/neTCTNOhaOc

ik vond het achteraf toch netter dat ik deze ervaring ook ter lering voor anderen met jullie wilde delen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Plaats reactie