voor mij een raadsel

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

voor mij een raadsel

Bericht door janiegein »

hallo allemaal

op mijn baan heb ik een twintigtal wissels in gebruik.

alle twintig zijn ze op dezelfde manier aangesloten wat betreft het automatisch schakelen.

echter is er ééntje die continu de fout in gaat en blijft hangen in het schakelen met als gevolg datde wisselomzetter verbrand en dus waardeloos wordt.

hoe is het mogelijk dat dit verschijnsel zich steeds bij die éne voordoet.

schakelen gebeurd volgens volgende volgorde.

reedcontact geeft impuls aan magneetrelais middels een min-schakeling'
magneet relais maakt verbinding met plus naar wissel die daarop schakelt

op het magneetrelais bevinden zich een tiental schakelmogelijkheden die tegelijk meeschakelen met het contact wat door het reedcontact wordt gemaakt.

alle schakelingen die op dat magneetrelais verder zitten zoals rijrichtingverandering of het omzetten van de seinlichten ed werken wel normaal alleen dat wisselomzetter blijft hangen.

hoe kan dit ????

hebben de techneuten onder ons enig idee wat daar de oorzaak van kan zijn.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

kanarie
Berichten: 275
Lid geworden op: 29 apr 2016 17:08

Re: voor mij een raadsel

Bericht door kanarie »

iets wat de wisselomzetter belemmert ,vuiltje?
groet kees


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: voor mij een raadsel

Bericht door janiegein »

dan zou dat "vuiltje" er voor hebben gezorgd dat dit al een tiental wisselomzetters verbrand zijn.
ook heb ik deze wissel zelf al een aantal keer een andere geplaatst. resultaat blijft hetzelfde eerst gloeiend heet worden en dan kaduuk.

raak door voorraad wisselomzetters heen.
overigens maakt het niet uit of dit een Arnold, Roco of Fleischmann is effect is gelijk.
daar zit niet de oorzaak.

maar ik ben met mijn wisslingen uitgepraat en heb geen idee meer waar ik dit moet zoeken.

dit speelt ondertussen al maanden met hetzelfde probleem vandaar dat ik het hier maar eens opgooi met de vraag hebben jullie enig idee waar ik dit moet zoeken.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: voor mij een raadsel

Bericht door Ad_M »

Hoi Jan,

Lees ik het goed dat je de wissel ook al een keer vervangen hebt met een ander?
Als dit dan blijft aanhouden en de boel blijft verbranden, dan moet je eens goed kijken of de wissel onder spanning staat (zie bol of hol op de baan ligt)
Als de wissel handmatig wel makkelijk gaat, dan kan je kijken naar je schakel materiaal
Het kan ook zijn dat er nu continu spanning op je wissel motor staat, en dat vinden ze ook niet leuk en verbranden ze (meten is weten)

Kijk hier eens naar deze twee punten en dan horen we graag weer verder Jan

Mvg,
Ad_m


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: voor mij een raadsel

Bericht door BenQ »

Jan,
Kan je een foto plaatsen van de wissel met omgeving ?


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: voor mij een raadsel

Bericht door janiegein »

Heren, hieronder foto van de plek desbetreffende wissel.

Afbeelding

eronder liggen de soorten verbrande wisselomzetters.
totaal vele malen meer.
ik heb ook een schema proberen te tekenen zoals dit aangesloten is.

Afbeelding

als ik de magneetrelais zou overslaan moet ik reeds met plus schakelen en dan gaan reeds weer verkleven dus dat schiet ook niets op.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: voor mij een raadsel

Bericht door Detlev »

Is het relais monostabiel? dan zou ik eens goed kijken naar het reedcontact. Als dat blijft plakken verklaart dat een hoop.

Of heb je geconstateerd dat het relais terugvalt in z'n oude positie?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: voor mij een raadsel

Bericht door janiegein »

ik weet niet wat jij met monostabiel bedoeld maar neem aan dat als ie contact maakt middels reed dan knijpt ie in en als reed contact verbreekt laat ie los.

als ie knijpt dan drukt ie een x-aantal lamellen naar elkaar toe die dan de verbinding maken naar de wissel om te schakelen.

en ja de reed blijft regelmatig verkleven. en ook dat snap ik niet want er wordt met de massa draad geschakeld/doorverbonden dat kan dan toch geen vonkvorming/inbranden/verkleven veroorzaken ? en zo ja waarom dan alleen hier en niet bij die vijftig anderen ? daar schakelt alles precies hetzelfde.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: voor mij een raadsel

Bericht door Detlev »

Monostabiel is wat jij beschrijft. Bistabiel is als 1 relais twee kanten op kan staan (zoals een wisselaandrijving).

En over dat reedcontact loopt dezelfde stroom, of je hem nu aan de + of de - hangt. V=IxR, waarin R bepaalt wordt door het relais.Is dit soms een ander type relais dat minder weerstand heeft dan de anderen? Dat zou een hoop verklaren.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: voor mij een raadsel

Bericht door Ad_M »

Hoi Jan,

Heb jij de mogelijkheid om twee ledjes (met weerstand) aan te sluiten op je groene en rode draad? (als dit te cryptisch is, gewoon zeggen ,dan helpen we je verder)
Ik heb het vermoeden dat een van je reedcontactjes blijft hangen en daardoor je relais "aan" blijft staan
En daardoor de boel uitfikt

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

piksov
Berichten: 1419
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: voor mij een raadsel

Bericht door piksov »

Hallo Jan,

blijkbaar is er iets wat het 'pulsje' dat je van je reedcontact verwacht omzet in een veel langer schakelsignaal.

En door dat lange schakelsignaal verbranden je wisselspoelen, ik denk dat steeds 1 van de 2 spoelen in de aandrijving kapot gaat.

Je krijgt hetzelfde effect als een lokomotief net boven het reedcontact stopt, dan geeft je reedcontact een continue signaal en daardoor zal de wisselspoel ook verbranden.

Je moet dus een electronische pulsgever tussenschakelen.

Ik zal even kijken of ik een schemaatje voor je kan vinden.

groet,
Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: voor mij een raadsel

Bericht door janiegein »

Heren,
samengevat het volgende;

Detlev@
V=ixR waarin R bepaald?????

Ad_M@
ledjes en weerstand ????

Piksov@
elektronische pulsgever ????

ik wil jullie graag nog een keer vertellen dat ik qua studie de lagere school heb afgemaakt.
alles wat ik daarna geleerd heb is via het zien proberen na te maken.

wat dus inhoud dat ik geen verstand heb van houtbewerking.
geenverstand heb van elektra en al die andere zaken die we op en in onze hobby tegenkomen.
desalnietemin vind ik het een prestatie wat ik tot nu toe elektronisch voor elkaar heb gekregen.
te noemen valt het volautomatisch laten werken van mijn zes sporig schaduwstation.
twee stations volautomatische treinenwisseling + alles stop en go.
mijn volautomatische pendelbaan voor mijn trams.

dus echt domben ik toch niet maar ik begrijp niet waar jullie het over hebben of hoe dat uit te voeren.

één ding begrijp ik wel en dat is dat jullie zeggen dat er een reed blijft hangen.

DEZE reed heb ik inmiddels ook al zeker 15 keer vernieuwd.
er moet toch een reden zijn waarom juist deze reed dan steeds blijft hangen en al die andere reeds die in het automatische verhaal op de baan in gebruik zijn dat niet doen.

het enige wat ik daarop kan bedenken is dat de reeds die ik tegenwoordig heb uit een zending van onze vriend Ali komen en misschien zijn deze dingen wel te zwak voor zover er in de reeds zwaarte cq sterkte van invloed zou kunnen zijn.
ik kan dat op sites hierover niet vinden.

dus ik denk dat in eerste instantie die reed als boosdoener gezien moet worden maar hoe los ik dat op.

als jullie daar technische uitleg voor hebben dan is dat prachtig maar door mij zeer gewaardeerd als dit in jip en janneke taal wordt beschreven zodat ik begrijp waar jullie het over hebben.

Pisov@ nog even je hebt gelijk dat van de wisselomzetters altijd één zijde verbrand. de andere kant op werkt gewoon.

maar allemaal buitengewoon dank je wel voor meedenken in deze en de te nemen moeite mij in begrijpelijke taal uit te leggen hoe dit op te lossen.

ben benieuwd war jullie mee komen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

piksov
Berichten: 1419
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: voor mij een raadsel

Bericht door piksov »

zie b.v. het plaatje op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=78518.0

Maar je schreef zelf al dat je niet technisch bent, dus misschien is bovenstaande dan al te veel.

Je reedcontacten kunnen maar een kleine stroom aan, bij teveel stroom dan gaan de contacten aan elkaar vast zitten.

Kan lang goed gaan, maar ze zullen vast een keer vast gaan zitten.

Je zult dus een versterker moeten gebruiken b.v. in de vorm van een transistor, een 2n3055 doet het wel goed bij modelspoor, bijna niet kapot te krijgen.

Maar dan nog kan er een trein een continue signaal geven als ie net boven het reedcontact stopt.

Je zult dus ook een pulsgever moeten hebben, de combi van C1 en R1 in het plaatje maken van een continue signaal een puls.

groet,
Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: voor mij een raadsel

Bericht door janiegein »

dat gaat mij inderdaad ver boven mijn pet.

ga er een tiental bestellen bij Ali moet daar wel een paar weken op wachten maar begrijp dat die dingen twee montage pinnen hebben en die moeten gewoon tussen reed en magneetrelais geplaatst worden. in zowel de rode als de groene draad.
samen met weer een nieuw reedcontact zou dat het probleem moeten oplossen.
daar durf ik wel €2,50 aan te wagen. baat het niet schaden doet het ook niet.

jij zegt dat reedcontacten maar een klein beetje stroom aankunnen.

mijn complete aansturing voor alle wissels en relais ( magneetrelais en bistabielerelais ) worden aangestuurd door adapter van een oude laptop 19 volt.

moet ik dat soms terugbrengen naar een lager voltage ?


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: voor mij een raadsel

Bericht door Ad_M »

Hoi Jan,

Ik weet dat je geen elektrotechnicus ben, maar je bent ECHT héél ver gekomen (complimenten)!!!

Ipv een ledje kan je ook een klein gloeilampje nemen, ben alleen bang als je dat doet je wissel niet meer in de juiste positie schakeld (lampje kan te zwaar zijn alle stroom weg vreten van je wissel spoel)
Het lampje heb je alleen nodig als proefje om te kijken welke blijft hangen
Nu zeg je al dat Guus gelijk had dat er telkens een kant stuk gaat, dus dan weet je al welke kant blijft hangen

DAT zou ik graag willen weten, want met jou setup is in de basis niets mis, dit heb ik en vele anderen ook altijd in de jaren '80 zo gedaan
En dat low tech ging toch redelijk goed

Dan komen we bij het punt van oplossen

Waar zitten jou magneetjes bij je treinstellen, blijft er niet een rijtuig met magneet boven je reed staan ofzo?
(mogelijke oplossing, gewoon je reed verplaatsen of een lichter relais plaatsen)


Mvg,
Ad_M


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: voor mij een raadsel

Bericht door janiegein »

Ad als je de moeite wil nemen om in mijn draadje Geinbaan wat terug te bladeren zul je schema zien zoals tram wisseling op Hooggelegen plaatsvind.
Daar zie je ook dat ik het heb over het uiterst linker schakelpunt en uit de beschrijving zul je kunnen opmaken dat daar nooit enig moment iets stilstaat.
Dus jou suggestie gaat niet op.
Is overigens een cruciaal punt geweest voor het bedenken van de plaats van de reedcontacten


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: voor mij een raadsel

Bericht door Ad_M »

Ik ken je draadje Jan
Ik zeg niet veel maar lees wel altijd mee
Als ik jou filmpje bekijk, dan hoor ik relais schakelen, dit klinkt zo hard dat ik bijna zou zeggen dat het die oude relais uit een telefooncentrale zijn?

Welke relais gebruikt jij Jan, kan je een foto plaatsen aub? (en dan met name die jou spoel schakeld die uitfikt)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: voor mij een raadsel

Bericht door janiegein »

Hobbykamer is inmiddels afgesloten.
Ja je hebt gelijk ik gebruik de magneetrelais uit een oude mechanische telefooncentrale die ik ooit eens meegekregen heb bij de sloop van ons oude bedrijfsgebouw.

Maar ook daarvan staan foto. S in mijn draadje.
Maar als je wil dan zal ik morgen nieuwe foto plaatsen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: voor mij een raadsel

Bericht door Ad_M »

Hoeft niet meer Jan

Je heb mijn vermoeden al bevestigd
Al je hoeft te doen is dit relais vervangen door een ander en lichter model, dan gaat het wel goed
Als je goed zoekt, dan kosten deze ook niet zo duur (Ali is al je vriend, let wel op je voltage ;) )

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

michael45
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 nov 2014 21:08

Re: voor mij een raadsel

Bericht door michael45 »

Hoi Jan

als ik alles zo lees, inderdaad een lastig probleem waar je gek van kan worden, zeker omdat het probleem maar met 1 wissel is.
Toch denk ik ook dat, wat anderen ook zeggen, de oorzaak of in de read contactjes zit of in je relais die je gebruik om de wissel om te zetten.
Ik ben het eens met Ad, vervang je relais eens door een ander model.

Zelf gebruik ik Minitrix relais. Mijn baan is niet zo heel groot en heb er 3 van deze in gebruik
Afbeelding
Deze werken goed, beetje lawaaierig maar ze doen hun werk goed en zijn met een normale standaard trafo te bedienen.
Ze zijn vaak wel te vinden op marktplaats.

Hopelijk heb je iets aan mijn advies, en dat het niet nog onduidelijker wordt.

Groeten

Michael


Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: voor mij een raadsel

Bericht door Willempie »

janiegein schreef: 02 aug 2019 13:18 Heren, hieronder foto van de plek desbetreffende wissel.

Afbeelding

eronder liggen de soorten verbrande wisselomzetters.
totaal vele malen meer.
ik heb ook een schema proberen te tekenen zoals dit aangesloten is.

Afbeelding

als ik de magneetrelais zou overslaan moet ik reeds met plus schakelen en dan gaan reeds weer verkleven dus dat schiet ook niets op.
Als dit werkelijk zo aangesloten zit kan het ook nooit goed werken.



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: voor mij een raadsel

Bericht door Willempie »

michael45 schreef: 02 aug 2019 23:23
Afbeelding
Deze werken goed, beetje lawaaierig maar ze doen hun werk goed en zijn met een normale standaard trafo te bedienen.
Ze zijn vaak wel te vinden op marktplaats.
Ben bang dat dit het verkeerde soort relais is deze zijn bistabiel en blijven dus staan in de stand.

Groetjes.



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: voor mij een raadsel

Bericht door Willempie »

relaisviareed.jpg
relaisviareed.jpg (43.52 KiB) 3972 keer bekeken
Dit is een duidelijker schema zoals het aangesloten moet worden.

Groetjes.



michael45
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 nov 2014 21:08

Re: voor mij een raadsel

Bericht door michael45 »

Willempie schreef: 03 aug 2019 11:27
michael45 schreef: 02 aug 2019 23:23
Afbeelding
Deze werken goed, beetje lawaaierig maar ze doen hun werk goed en zijn met een normale standaard trafo te bedienen.
Ze zijn vaak wel te vinden op marktplaats.
Ben bang dat dit het verkeerde soort relais is deze zijn bistabiel en blijven dus staan in de stand.

Groetjes.
Je hebt helemaal gelijk. nu ik je nieuw getekende schema zie begrijp ik wat je bedoeld. dan heb je hier inderdaad niks aan :)
sorry....


Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II

hansman
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 dec 2015 21:07

Re: voor mij een raadsel

Bericht door hansman »

Ik zie op je foto dat je van profirail naar een ander type wissel gaat. Dit geeft hoogteverschil. Kan het zijn dat daarom je wissel iets krom trekt en klemt. Ik heb dit namelijk ook gehad.
Groet, Hansman


z21, iPad, multimouse, sprog 3, iTrain, Fleischmann rails en wissels
Plaats reactie