Peko rails en andere merken

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Peko rails en andere merken

Bericht door hassie60 »

Hallo.

Is er ervaring met Peko rails.
De standaard rail flm en minitrix zijn volgens mij de beste.
Ik lees verschillende berichten over Peko,en dan vooral over de wissels.
En is Peko eventueel geschikt om digitaal te rijden.
Of zijn er ook nog andere rails en wissels fabricanten.?

Graag eens de mening van het forum.


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Peko rails en andere merken

Bericht door Ronald2016 »

Er is zeker ervaring met peco rails. Elk type rails is geschikt voor digitaal te rijden.
Arnold, Tomix en Kato zijn bij mij nog bekend. En dan heb je met en zonder bedding.
Maar ik vind peco 55 het mooist, heel laag profiel en meer op schaal. Bij peco 80 is de rails te hoog en niet mooi.
Bij de wissels zal je het puntstuk moeten polariseren (dat houd in of het puntstuk + of - moet gaan zijn) Er zijn al wissels die dat automatisch kunnen door de stand van de wisseltongen. Maar met een relais schakelen is meest mooie. En dan een servo aansturing.

En meningen zijn hier eigenlijk al heel vaak gegeven. Maar ik pak een zakje chips en een biertje ;)


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Peko rails en andere merken

Bericht door traiNiac »

Eens met Ronald, de Peco code 55 rails vind ik ook de fraaiste en worden gebruikt door veel forumleden. Ik heb ook ervaring met Peco code 80, Roco (nu Fleischmann zonder bedding), Minitrix en GB. Deze doen kwalitatief nauwelijks voor elkaar onder. Alleen de Minitrix rails zijn lastiger te solderen. Maar dat maakt dus niet uit als je railschoentjes gebruikt.


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 574
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Peko rails en andere merken

Bericht door fenix »

hi :)

Mijn ervaring met Peco rails is goed. En mijn Arnold Köf II is erg blij met de Peco wissels. Eindelijk een wissel waar het met lage snelheid niet op blijft hangen ;)
Vroeger had ik Roco (tegenwoordig Fleischmann zonder grindbed) en Minitrix rails en wissels. Die rails doen het in principe net zo goed, alleen de wissels .. tja daar was mijn köfje destijds niet blij mee, waardoor ik naar Peco ben overgestapt.

Ook visueel vind ik de Peco rails mooier vanwege het lagere spoorprofiel (code 55). Dat spoorprofiel is ook weer net hoog genoeg om geen problemen te veroorzaken voor de wielflenzen. De constructie van de rail (het onderste deel van de spoorstaaf is ingegoten in de dwarsliggers) maakt het best een robuuste rail.

Analoog of digitaal maakt voor de rails niets uit. Alleen met aansluiten van de wissels zijn er wellicht wat aandachtspuntjes tav de geleidende hartstukken.

Iets om nog wel even bij stil te staan tav de Peco rails, die komt alleen in flexrail en niet in vaste rechte stukken en vaste bogen zoals de andere merken die je noemde.

groetjes, Fenna


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 574
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Peko rails en andere merken

Bericht door fenix »

ok dan ... anderen zijn me al voor met vergelijkbare ervaringen ;)



Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: Peko rails en andere merken

Bericht door hassie60 »

Oke en de wissels zijn daar ook wisselaandrijvingen voor te koop?



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Peko rails en andere merken

Bericht door Willempie »

hassie60 schreef: 02 aug 2019 15:58 Oke en de wissels zijn daar ook wisselaandrijvingen voor te koop?
Ja.

Google en internet zijn je grootste vriend. Kijk eens op de site van Peco.



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Peko rails en andere merken

Bericht door FidOo »

Gebruik ook even de zoekfunctie van het forum. Er is al heel veel geschreven over peco rails. En wat betreft wisselaandrijvingen. Daar zijn servos erg geschikt voor.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Peko rails en andere merken

Bericht door Ronald2016 »

De peco wissel aandrijving geven veel herrie, het is klak en gaat te snel om. Volgens iets met een magneet of zo. Servo aansturing is het mooiste. Hiervoor zijn veel sites en op dit forum berichten over te vinden.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Peko rails en andere merken

Bericht door Hube »

Peco code 55 is top! Vooral de wissels zijn heel mooi.
Zeker als je deze ondergronds aandrijft met een servo.

Gerard
Laatst gewijzigd door Hube op 02 aug 2019 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Peko rails en andere merken

Bericht door dwarsligger »

Ik gebruik ook Peco code 55 rails. Wissels met gepolariseerd puntstuk. Dit schakel ik met de Conrad wisselmotoren. Ik rij vooral met korte stoomlocs en dat rijdt heel erg goed en bedrijfszeker.

het is minder plug en play dan fleischmann/roco/minitrix en zal iets meer in stel en na stel werk vereisen. Ik zal niet zeggen dat t voor de gevorderde gebruiker is, maar als je erover twijfelt zou ik beginnen met 1 wissel en niet groots investeren.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Peko rails en andere merken

Bericht door spoor65 »

De meeste voordelen van peco zijn inmiddels al genoemd.

voordeel van de wissels, ze zijn slanker dan de meeste andere merken, dus mooier verloop van de rails, veel minder problemen als je tegenbogen tegen elkaar aan legt, zeker bij de slankste wissel.

de aandrijvingen van de peco wissels monteer je onder de baan, dus niet zoals bij fleischmann en minitrix (al voorbeeld) dat je ze aan de zijkant aan de rail klikt

Peco heeft eigen aandrijvingen, die maken idd veel herrie, maar ze zijn heel mooi met servo`s aan te sturen, dat kan zowel digitaal, of indien je ze analoog wilt schakelen, met een speciale set die DTS heeft ontwikkeld en verkoop, analoge servo aansturing.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Peko rails en andere merken

Bericht door Willempie »

Hier een baantje met 100% Peco rails en alle wissels servo aangedreven.
De Jan Boerenfluitjes Baan kortweg de JBF baan.
https://youtu.be/_XcVH4901jU


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Peko rails en andere merken

Bericht door martindomburg »

Als je zin hebt, je bent van harte welkom om een keer te komen kojken bij Schellenbach. Er ligt hier ruim 300 meter peco code 55 en code 80 :)

Kan je hey zelf zien en ervaren hoe prettig de rails is.

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Peko rails en andere merken

Bericht door Alro »

Ik weet t allemaal niet, maar als ik de vraaggeschiedenis van de TS zo zie dan kan hij beter met Fleischmann(wissels) beginnen :roll:
Daar wordt ie een stuk gelukkiger van.



hans-diesel
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30

Re: Peko rails en andere merken

Bericht door hans-diesel »

Veel antwoorden van ervaren mannen die het perfect willen (en het een ander ook gunnen). Maar als ik de vraag lees, dan lees ik een vraag van een beginner.

Zoals al eerder geschreven zijn alle railsystemen geschikt voor analoog en digitaal.

Belangrijk bij de keuze is of je standaard railstukken aan elkaar wilt klikken of met flexibele rails wilt werken.
Als je wilt klikken vindt ik Tomix het fijnste. Namelijk heel veel keuze.
Als je voor flexibel wilt gaan, dan heb je de keuze om voor code 55 te gaan (=meer op schaal). Maar materieel met grote wielflensen (vooral oudere modellen) rijden er niet op.

Veel succes.


Met vriendelijke groet, Hans

West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West

analoog op Tomix Fine Track
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Peko rails en andere merken

Bericht door Bjor »

hans-diesel schreef: 06 aug 2019 20:52Als je voor flexibel wilt gaan, dan heb je de keuze om voor code 55 te gaan (=meer op schaal). Maar materieel met grote wielflensen (vooral oudere modellen) rijden er niet op.
Hans,

Ik heb veel oude modellen waarmee ik al jaren op Peco code 55 rails rijd. Code 55 rails hebben een hoge railstaaf die dieper in de dwarsliggermat ligt dan andere merken. Omdat de imitaties van de railspijkers aan de binnenzijde zijn weggelaten is de afstand van de bovenkant railstaaf tot de dwarsliggers aan de binnenzijde minstens even groot als bij andere merken. De kans dat de flensen de dwarsliggers nog raken is vrijwel nihil. Misschien als je een oeroud model uit de 70-er jaren hebt misschien, maar die zal dan ook op andere rails problemen geven.

Hier het verschil. Let op de railbevestigingen die bij code 55 aan de binnenkant lager liggen dan aan de buitenkant:
https://tinyurl.com/y4aafefl

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

hans-diesel
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30

Re: Peko rails en andere merken

Bericht door hans-diesel »

En, wil je rails die al een railbed bevat? Zoals die van Fleischmann Picollo, KATO en Tomix. Of wil je zelf aan de slag met het maken van een railbedding?

Eigenlijk is dit een zelfde soort vraag als: wil je met flexibele rails werken of standaardstukken aan elkaar klikken?

Ik denk dat de meeste hier flexibele rails code 55 van Peco met eigen gemaakt railbed, ondergrondse wisselaandrijving en hardstuk met relais sturing het mooiste vinden.

Maar ik denk ook dat de meeste hier standaardstukken (met geintegreerd railbed) klikken en zelfdenkende wissels met geintegreerde wisselaandrijving het makkelijkst vinden.

Aan u de keus.

Ik heb niet zoveel tijd en heb voor Tomix gekozen.


Met vriendelijke groet, Hans

West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West

analoog op Tomix Fine Track
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Peko rails en andere merken

Bericht door martindomburg »

Het zijn inderdaad vele afwegingen.
Peco 55 is inderdaad het meest gebruikt omdat het realistischer is, beter rijd en goedkoop is. Maar het is niet plug & play zoals andere merken. Ook niet herbruikbaar, het is zeg maar professionele modelbouw rails.

Wil je sneller bouwen en heb je daar geld voor over dan is de settrack rails zoals FLM, trix, kato en tomix een optie. Maar plug & play geeft zowel financieel als in uiterlijk en rijgedrag een compromise. Uitzondering voor Kato welke ook gewoon mooi rijgedrag geeft.

Het is maar net waar zelf je voorkeur ligt, want laten we eerlijk blijven. Op alle rails kan en zal een trein gewoon rijden.
Ga gewoon rondkijken bij leden en clubs en bepaal zelf wat jij mooi vind.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Peko rails en andere merken

Bericht door Nico Essers »

Misschien wel iets om na te kijken is de stroomvoorziening. Op mijn eerste en huidige baan heb ik een combinatie van flexrails en SeTrack (beide peco code 80) gebruikt. De SeTrack rails zijn net zoals bij de andere merken standaard rail stukken. Hierbij liep ik regelmatig tegen het probleem dat de raillasje geen goede verbinding gaven en dus het volgende railstuk stroomloos bleef. Daarom heb ik uiteindelijk ieder railstuk voorzien van voeding waarna dit probleem opgelost was. Dit betekend dus dat je bij losse railstukken veel meer voedingen moet solderen dan bij de lange flexrail. Je kunt ook natuurlijk de raillasjes solderen maar dat heeft geen voorkeur (uitzetten en krimpen). Dit is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring waardoor mijn volgende baan nog alleen met flex gebouwd wordt.
Daarom eerst een kleine testbaan maken om alles te ondervinden blijft de beste optie.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Peko rails en andere merken

Bericht door martindomburg »

Iknsoldeer bij peco altijd elke raillas vast, heb je nooit last van overgangs storingen :)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Peko rails en andere merken

Bericht door Ronald2016 »

Ik soldeer de raillas ook, en ik soldeer op elke onderbroken spoorstaaf een draadje. Terwijl het misschien niet nodig is maar uitvoorzorg. Het geeft alleen maar ellende als je nadat je scenery en balast erop heb zitten dat toch een spoorstaaf geen spanning heeft.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Peko rails en andere merken

Bericht door athmulder »

Na een paar jaar modulebaanrijden hebben we bij NSpoor Zuid-Limburg niet alleen de maximale raillengte (zonder onderbreking) op ongeveer 90 cm gebracht (wegens onbedoeld uitzetten van de rails, dat is dus de Peco-raillengte), maar ook de verplichting om alle raillassen goed door te solderen en elk afzonderlijk railstuk met twee (2) gesoldeerde draadjes te bevestigen. Of het altijd nodig was weet ik niet, wel weet ik dat we sindsdien (al 20 jaar) geen last meer hebben van onverwachte stroomloosheid.
Op de overgang tussen modules wordt vaak een kartonnetje tussengevoegd, als de rails elkaar bijna raken. Als je dat niet doet, heb je de tweede tentoonstellingsdag vrijwel zeker problemen. Hout krimpt en rails zetten bij warmte juist uit: je ziet het aankomen.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Plaats reactie