Rails voor module-overgangen

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Rails voor module-overgangen

Bericht door Alro »

Ik ben maar aan het bedenken hoe ik de rails moet aanleggen tussen de modules zodat je dit gerust een projectstopper kan noemen.

Mijn baan wordt in een kast gebouwd en moet een aantal wanden passeren:
Afbeelding

De berg voor de rails staat in principe wel los, maar kan door de hoogte - als de module eenmaal in de kast staat - niet meer verplaatst worden:
Afbeelding

Zoals jullie zien is de rails achterin wel bereikbaar maar kan ik deze bij de kastovergang niet zien.
De rails tussen de modules moet dus op gevoel geplaatst worden.


Nu heb ik daarvoor de volgende twee ideeën:

Minitrix heeft railklemmen (geen idee of ze ook over Peco rails passen) in hun assortiment die ik zou kunnen gebruiken. Deze zijn eigenlijk wel voor rails met railassen.

Een ander idee is om de klemmen zelf te fabriceren (of bestaan ze al?) en ze tussen de rails te plaatsen ipv de bielsen (met peco railassen bedoel ik eigenlijk gewoon peco rails):
Afbeelding

Ik ben er natuurlijk van bewust dat de overgangsrails apart gevoed moeten worden.

Ik ben benieuwd wat jullie ideeën hierover zijn.
Misschien zijn er wel veel betere alternatieven.

EDIT:
Ik zie een nogal grote fout :oops: : Als je die metalen klemmen zo aanlegt krijg je natuurlijk kortsluiting!
Zo zie je maar weer, je kan je helemaal blindstaren op een probleem :lol:
Laatst gewijzigd door Alro op 17 aug 2019 14:22, 3 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Rails voor module-overgangen

Bericht door Sibbesuisje »

Ronald, zijn de extendable rails (waar je dus de lengte kan verlengen of verkorten) geen optie? Zowel Minitrix als Fleischmann hebben deze. Mogelijke probleem is wel dat je de rails aan beide kanten moeten kunnen vastpakken.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Rails voor module-overgangen

Bericht door Hube »

Je zou, inplaats van jouw eigen klemmen de rails op de 2 railsovergangen met 4 latjes aan de buitenkant van de bielzen kunnen opsluiten. Je kunt dan, bij wijze van spreken, er zo een los stukje rails in gooien.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Rails voor module-overgangen

Bericht door Willempie »

Of de rail door laten lopen tot het einde van de module, is een veel gebruikte methode.
Geen gedoe met losse stukjes rails en raillasjes.

Groetjes.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Rails voor module-overgangen

Bericht door Bjor »

Ronald,

Ik neem aan dat je bij een storing o.i.d. een module nog wel uit de kast moet kunnen halen?
Staan de modulen (dus ook die in de aangrenzende kast op één vaste positie, of kunnen de modulen in de kast wel verschuiven (al is het maar een millimeter)?

Mijn oplossing zou zijn:
Zorg er voor dat de modulen op een vaste positie in de kast(en) staan. Bijv. d.m.v. pennetjes door de module en de kastplank, die je kunt verwijderen.
Leg de rails vast tot op enige afstand van de kastwand. In ieder geval er zo ver vanaf dat je nog bij het uiteinde kunt om er de overgangsrails naar de volgende kast aan vast te schuiven.
Maak van flexrails overgangsrails die zo lang zijn dat ze zo ver door de kastwand kunnen worden geschoven dat je ze aan de andere kant vast kunt pakken en aansluiten op het daar liggende vaste spoor. Voorzie de flexrails aan één kant van raillassen. Zaag het andere uiteinde verspringend af, zodat het "koud" op de rails van de andere module aansluit.
De overgangsrails kun je op een strookje vetvrij papier en een plaatje styreen van ballast voorzien. Laat de ballast goed uitharden en verwijder dan het vetvrije papier of plaat styreen. Plak zo nodig aan de onderkant een strookje papier om afbreken van ballaststeentje tegen te gaan.
Steek nu de overgangsrails door de kastwand, sluit hem aan de ene kant op de raillasjes van de vaste rails aan en leg hem in de andere kast "koud" aan tegen de vaste rails. Fixeer de positie in het horizontale vlak door twee balkjes langs het spoor en/of door in de ruimte tussen de dwarsliggers van de uiteinden van het vaste spoor en het overgangsspoor een paar passende latjes te plakken. Die overgang kun je camoufleren door er een voetgangsoverweg of zoiets van te maken.

De truc is dus om de overgangsrails zo lang te maken dat je de uiteinden kunt beetpakken. Doordat hij aan één kant met raillasjes aan het modulespoor vast zit, hoef je de overgangsrails ook niet apart te voeden.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Rails voor module-overgangen

Bericht door Hube »

Een andere manier is vergelijkbaar met regelmatige toegepaste module overgangen:
https://www.nproject.org/nl/algemene-ti ... or-modules

Een koperen strip(s) tegen het stuk rails solderen dat weggenomen moet kunnen worden. En dat overpennen heen zetten die in de basis plaat van de modules zitten.
De stroomvoorziening kun je ook aan de strips solderen.

Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Rails voor module-overgangen

Bericht door Alro »

Ik zat me nog wat te bedenken:
De boekenplanken boven de baan kunnen tijdelijk verwijderd worden en dan kan ik veel beter bij de rails plus dat ik er ook beter op kan kijken.
Verder kunnen de railklemmen die ik had bedacht ook om de buitenkant van de kunststof bielsen geklemd worden zodat deze geen kortsluiting meer kunnen veroorzaken. Dit is sowieso beter, want volgens mijn tekening worden de rails naar elkaar toegedrukt met alle gevolgen van dien.

@ Sibbesuisje
Aan de "vario/compensatierails" had ik ook al gedacht en als het goed is past iig Fleischmann op de Peco rails. Op een beurs heb ik de Fleischmann compensatierail al getest op in- en uitschuiven, maar ik vond dat nogal stroef gaan. Je zou dan (bij de moeilijk bereikbare plekken) met een kleine schroevendraaier de ene kant van de compensatierail tegenhouden terwijl je het verschuifbare deel met een tandenkrabber naar je toetrekt. Dit lijkt me een behoorlijk geëtter daarom ga ik er maar niet aan beginnen. Bij de beter bereikbare plekken is het wel een optie maar die liggen weer behoorlijk in het zicht.

@ Hube
Die latjes zouden een simpele oplossing zijn maar ik ben bang dat de rails kan gaan opwippen, vooral als er een trein overheen rijdt.
Dit is oa de reden dat ik aan klemmen dacht.

@ Willempie, @ Hube(NProject)
Deze methodes gaan jammer genoeg niet op omdat ik te maken heb met tussenwanden zodat de modules niet tegen elkaar kunnen aansluiten.
Afbeelding

@ Bjor
Een goed idee om de overgangsrails van ballast te voorzien (vetvrij papier is toch bakpapier?) want dan kunnen ze in het zicht liggen en dus langer worden en daarmee handzamer. Maar ik neem aan dat het ballast wel zeer kwetsbaar is. Ik zou de rails ook op ondervloer kunnen plakken en dan ballasten want daar ligt de rest van rails ook op en hebben dan dezelfde hoogte.
Voor één kant kan ik idd railasjes gebruiken (bij goed bereikbare delen natuurlijk aan beide kanten), maar gaat dat fixeren met latjes wel goed (zie mijn reactie op Hube hierboven).


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Rails voor module-overgangen

Bericht door Bjor »

Alro schreef: 18 aug 2019 00:05Een goed idee om de overgangsrails van ballast te voorzien (vetvrij papier is toch bakpapier?)
Nee, dat is ander papier, maar je kunt altijd eerst een proefstukje maken. Een gebruik vooral boekbinderslijm in plaats van houtlijm. De eerste blijft flexibel en lost op in water. Het heeft wel een langere droogtijd. Ca. 24 uur.
Alro schreef: 18 aug 2019 00:05 Ik zou de rails ook op ondervloer kunnen plakken en dan ballasten want daar ligt de rest van rails ook op en hebben dan dezelfde hoogte.
Voor één kant kan ik idd railasjes gebruiken (bij goed bereikbare delen natuurlijk aan beide kanten), maar gaat dat fixeren met latjes wel goed (zie mijn reactie op Hube hierboven).
Dat kan, mits de ondervloer niet van dat vezelplaat is, want dat is ook kwetsbaar. Je kunt ook een latje ter dikte van je ondervloer gebruiken als ondergrond voor de overgangsrails. Dat geeft iets meer herrie, maar blijft beter in vorm. De keuze wordt ook bepaald door hoe vaak je de modulen uit de kast wilt kunnen halen.
Evt. opwippen van de rails bij de "koude las" voorkomt je door het uiteinde op een stukje hout te plakken i.p.v. ondervloer en dat met een klein schroefje in de onderplaat vast te zetten.

Succes :)

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Rails voor module-overgangen

Bericht door Hube »

Ronald,
Niet te snel oplossing-richtingen afschrijven!
Opwippen van de rails kun je misschien wel opvangen door een magnetische strip onder de rails te lijmen.

En de nproject methode zou je kunnen gebruiken met een los stukje rails op een plankje die je in zijn geheel weg pakt.
Dit stukje rails overbrugt dan de afstand tussen de modules in de kast. Aan beide kanten van het losse stukje rails pas je dan de “nproject” oplossing toe.

Verwacht van ons niet direct de perfecte kan en klare oplossing voor een niet alle-dagelijks probleem. Je zult een aantal ideeën moeten combineren om tot een acceptabele eind oplossing te komen.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Rails voor module-overgangen

Bericht door spoor65 »

als ik zo de foto bekijk en jouw tekening, dan denk ik dat een uitneembaar stukje spoor, nog een heel gepruts word, om de telkens er in en uit te halen.

Vraag mij af, of je toch niet beter kunt kiezen voor de meer gebruikelijke module overgangen,
Ik zou de modules op zijn plek leggen, goed uitrichten en iets maken, dat als je de modules plaatst, ze telkens weer gelijk liggen.

Vervolgens een rail leggen tussen beide modules, door de kastwanden, lijm de boel goed vast, gebruik eventueel printplaat, waar je de overgangrail op vast soldeert, balasten waar het nodig is, de boel goed laten drogen, en dan vanaf beide kanten de rails (met printplaat) door slijpen of zagen, met een zo dun mogelijke snede.

Je hebt dan in de doorvoer door de kastwanden, een vast stukje rail liggen, enige wat je dan nog voor moet zorgen is de doorvoer van de bedrading, kwestie van stekkertjes in en uit pluggen.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Rails voor module-overgangen

Bericht door Alro »

Hube schreef: 18 aug 2019 09:12 Ronald,
Niet te snel oplossing-richtingen afschrijven!
@Hube
Dat is misschien wel de reden waarom ik zo lang op dit probleem blijf broeden :lol:
Maar vergis je niet, ik neem alle oplossingen mee en ben dan ook zeer blij met de aangedragen antwoorden.
Ook dat van die magnetische strip is weer een idee waar ik waarschijnlijk niet opgekomen was.
En als ik er misschien niets mee doet dan zijn er hopelijk anderen die hier wat aan hebben.

@spoor65
Dit zou idd de mooiste oplossing zijn: modules erin schuiven, stekkertjes aansluiten en rijden maar!
Het vergt volgens mij wel erg precies werk en ik weet niet of ik daar al de juiste skills voor heb, maar met Hube in gedachte schrijf ik nog niets af ;)

Ik denk dat ik gewoon met jullie ideeën aan de slag moet gaan en misschien eerst wat proefstukjes maken.
Resultaten zullen te zien zijn in mijn draadje Die Adlerhöhe. Dit kan nog wel even duren want de komende weken heb ik waarschijnlijk weinig tijd voor de hobby maar dus wel tijd om alles nog even te overdenken, ojee :roll:



P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: Rails voor module-overgangen

Bericht door P Bender »

Ronald,

Er zijn veel wegen die naar Rome leiden en de keuze van de route is aan jou.

Voor het www.modulebaan.nl concept liepen we, zowel in h0 als N tegen een vergelijkbaar probleem aan. Om allerlei reden waar ik je nu niet mee lastig zal vallen vielen voor ons de oplossing dmv schuifrails af.

In eerste instantie hebben wij ons gefocusd op de overgangen tussen de zgn Black-Boxen. Dit zijn overgangen die niet in het zicht liggen. Daarvoor gebruiken we stroken pertinax (printplaat) i.c.m. h.o.h. mallen die we bij Markenburg hebben laten laseren. De h.o.h. mallen zijn met name nodig om te zorgen dat iedere module op willekeurig iedere andere module past. In theorie kan je identieke h.o.h. maten bereiken met handwerk of handgemaakte mallen, maar de nauwkeurigheid van een in CAD tekende mal is niet te evenaren. Markenburg heeft dus inmiddels de maten van Peco code 55 en kan dus tegen minimale kosten een malletje maken voor een door iemand anders gewenste h.o.h. maat. Gewoon zorgen dat Markenburg een plaatje MDF van +/- 10x10 ... 15x15 cm krijgt en binnen no time heb je een plaatje waarvan een flinke voorraad malletjes te zagen is. Op zich is MDF niet echt slijtvast, maar voor de h0 variant heb ik bijna 100 overgangen met een malletje kunnen doen voordat die te ver versleten was. Vanwege de stevigheid raad ik iedereen voor onzichtbare overgangen pertinax aan. Goedkoop en een groot bevestigings oppervlak

Voor de BB-inbreng overgang was de pertinax variant minder geschikt omdat die niet of nauwelijks mooi is weg te werken. in samenwerking met Railclub Utrecht / HansQ heb ik toen datgene ontwikkeld wat we nu de midi-biels (de pertinax BB-BB ovegang heeft de meegabiels) zijn gaan noemen. In h0 een printje van 4 dwarsliggers, in N een printje van 5 dwarsliggers. Doel van de midi-biels is om de rails er ter hoogte van de bakovergang op te solderen en dan in de ballast vast te leggen. De midi-biels werkt prima voor overgangen die altijd in dezelfde paren zitten. Ik heb op de h0 module Chicago Union 7 sporige overgangen kunnen realiseren. En die zitten dus koud en kops tegen elkaar aan. De midi-biels oplossing is ook bestand tegen beursgebruik en kan dus redelijk tegen stoten.

Kijk even hier: https://www.modulebaan.nl/index.php?top ... 540#msg558 voor wat plaatjes

succes met je zoektocht en als we wat voor je kunnen betekenen .........


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Rails voor module-overgangen

Bericht door Alro »

Paul, dank voor je zeer uitgebreide antwoord.
Jullie site www.modulebaan.nl was ik al tegengekomen (als je googelt op modules voor modeltreinen kom je deze al gauw tegen ;) ).

Met al de info probeer eens gauw een start te maken en kijken welke manier voor mij de beste is.


Plaats reactie