Rails voor module-overgangen

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Rails voor module-overgangen

Bericht door Alro »

Hube schreef: 18 aug 2019 09:12 Ronald,
Niet te snel oplossing-richtingen afschrijven!
@Hube
Dat is misschien wel de reden waarom ik zo lang op dit probleem blijf broeden :lol:
Maar vergis je niet, ik neem alle oplossingen mee en ben dan ook zeer blij met de aangedragen antwoorden.
Ook dat van die magnetische strip is weer een idee waar ik waarschijnlijk niet opgekomen was.
En als ik er misschien niets mee doet dan zijn er hopelijk anderen die hier wat aan hebben.

@spoor65
Dit zou idd de mooiste oplossing zijn: modules erin schuiven, stekkertjes aansluiten en rijden maar!
Het vergt volgens mij wel erg precies werk en ik weet niet of ik daar al de juiste skills voor heb, maar met Hube in gedachte schrijf ik nog niets af ;)

Ik denk dat ik gewoon met jullie ideeën aan de slag moet gaan en misschien eerst wat proefstukjes maken.
Resultaten zullen te zien zijn in mijn draadje Die Adlerhöhe. Dit kan nog wel even duren want de komende weken heb ik waarschijnlijk weinig tijd voor de hobby maar dus wel tijd om alles nog even te overdenken, ojee :roll:



P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: Rails voor module-overgangen

Bericht door P Bender »

Ronald,

Er zijn veel wegen die naar Rome leiden en de keuze van de route is aan jou.

Voor het www.modulebaan.nl concept liepen we, zowel in h0 als N tegen een vergelijkbaar probleem aan. Om allerlei reden waar ik je nu niet mee lastig zal vallen vielen voor ons de oplossing dmv schuifrails af.

In eerste instantie hebben wij ons gefocusd op de overgangen tussen de zgn Black-Boxen. Dit zijn overgangen die niet in het zicht liggen. Daarvoor gebruiken we stroken pertinax (printplaat) i.c.m. h.o.h. mallen die we bij Markenburg hebben laten laseren. De h.o.h. mallen zijn met name nodig om te zorgen dat iedere module op willekeurig iedere andere module past. In theorie kan je identieke h.o.h. maten bereiken met handwerk of handgemaakte mallen, maar de nauwkeurigheid van een in CAD tekende mal is niet te evenaren. Markenburg heeft dus inmiddels de maten van Peco code 55 en kan dus tegen minimale kosten een malletje maken voor een door iemand anders gewenste h.o.h. maat. Gewoon zorgen dat Markenburg een plaatje MDF van +/- 10x10 ... 15x15 cm krijgt en binnen no time heb je een plaatje waarvan een flinke voorraad malletjes te zagen is. Op zich is MDF niet echt slijtvast, maar voor de h0 variant heb ik bijna 100 overgangen met een malletje kunnen doen voordat die te ver versleten was. Vanwege de stevigheid raad ik iedereen voor onzichtbare overgangen pertinax aan. Goedkoop en een groot bevestigings oppervlak

Voor de BB-inbreng overgang was de pertinax variant minder geschikt omdat die niet of nauwelijks mooi is weg te werken. in samenwerking met Railclub Utrecht / HansQ heb ik toen datgene ontwikkeld wat we nu de midi-biels (de pertinax BB-BB ovegang heeft de meegabiels) zijn gaan noemen. In h0 een printje van 4 dwarsliggers, in N een printje van 5 dwarsliggers. Doel van de midi-biels is om de rails er ter hoogte van de bakovergang op te solderen en dan in de ballast vast te leggen. De midi-biels werkt prima voor overgangen die altijd in dezelfde paren zitten. Ik heb op de h0 module Chicago Union 7 sporige overgangen kunnen realiseren. En die zitten dus koud en kops tegen elkaar aan. De midi-biels oplossing is ook bestand tegen beursgebruik en kan dus redelijk tegen stoten.

Kijk even hier: https://www.modulebaan.nl/index.php?top ... 540#msg558 voor wat plaatjes

succes met je zoektocht en als we wat voor je kunnen betekenen .........


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Rails voor module-overgangen

Bericht door Alro »

Paul, dank voor je zeer uitgebreide antwoord.
Jullie site www.modulebaan.nl was ik al tegengekomen (als je googelt op modules voor modeltreinen kom je deze al gauw tegen ;) ).

Met al de info probeer eens gauw een start te maken en kijken welke manier voor mij de beste is.


Plaats reactie