Gezocht NMBS I1 en I2 rijtuig

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Gezocht NMBS I1 en I2 rijtuig

Bericht door Ronald2016 »

Hallo,

Ik ben op zoek naar NMBS rijtuig I1 en I2.
Bij de bekende merken kon ik deze niet vinden.
Misschien maakt iemands ze, kon helaas via google niemand vinden.
Vandaar deze post, hopelijk kan iemand me er mee helpen.

Alvast bedankt.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Gezocht NMBS I1 en I2 rijtuig

Bericht door Michiel »

Hallo Ronald,

I1 of I2 rijtuigen van de NMBS in schaal N zal je niet vinden, niet bij de grote, en niet bij de kleine merken. De oplage voor puur Belgisch materieel is te klein en financieel niet haalbaar. Modeltreinfabrikanten produceren al mogelijk 20 of 30 jaar geen Belgische modellen meer, enkel omschildervarianten die nooit 100% correct zijn. Je zou kunnen opteren voor de Duitse AB4yswe-37/55 rijtuigen in Belgische livrei van Fleischmann, die redelijk look-alike zijn. En anders de I5 rijtuigen van LS-Models, moderner, wel correct, maar vreeeeeselijk duur en onvindbaar.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Gezocht NMBS I1 en I2 rijtuig

Bericht door Ronald2016 »

Hallo Michiel, ik had me al er op voorbereid dat dit het antwoord zal gaan zijn. Er wordt ook weinig op shapeways gezet van nmbs materieel. Eens zien of ik bouwtekeningen kan vinden van deze 2 rijtuigen. Misschien heel veel oefenen met 3d tekenen.
Zal heel lastig worden ben ik bang. Aangezien ik niet weet bij wie ik moet zijn voor tekeningen. We gaan op onderzoek uit.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: Gezocht NMBS I1 en I2 rijtuig

Bericht door caspervt »

Goedenavond,

Ik had me voorgenomen om pas wat te posten als ik verder ben gekomen met dit project, maar ik heb wel een leuke verrassing denk ik. Ik ben hier al vaker langsgekomen met eigen bouwprojecten, vaak niet helemaal af omdat ik dan weer aan iets ander begon. Maar de I2 rijtuigen van de NMBS stonden ook op mijn wensenlijstje, en ik kwam ook tot de conclusie dat er niets beschikbaar was. Inmiddels kan je thuis heel aardig 3D printen (ik werk met de Anycubicc Phonton) en is etswerk te bestellen naar eigen ontwerp.

Hierbij de eerste concept versie. Nog niet helemaal tevreden. Wanden, bodem en draaistelframe is van messing, verder is alles 3D geprint. Foto's zeggen meer dan woorden. Er moet nog veel gebeuren: opschriften (wil deze C1 restauratie maken, de groene restauratie en als groen eerste klasse rijtuig. Het is op termijn mijn wens om ook bouwkitjes aan te bieden en een enkel gebouwd exemplaar. Misschien kan jij wel het eerste proefexemplaar van een bouwkit in elkaar zetten, Ronald!

Hierbij wat foto's. Let vooral even op het interieur en het stoeltje, wat je thuis kan printen tegenwoordig is echt heel erg leuk!! Verder op de achtergrond een hint van een ander (NMBS) project.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat betreft NMBS I1 rijtuigen: daar ben ik geen goede tekeningen van tegengekomen om die te maken. Als iemand die wel heeft, dan gaat dat project bij mij ook op de stapel...
Laatst gewijzigd door caspervt op 19 aug 2019 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.



caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: Gezocht NMBS I1 en I2 rijtuig

Bericht door caspervt »

Op de laatste foto zie je trouwens het magneetje zitten voor de kortkoppeling (grijze dingetje in het midden van de bodem, ter hoogte van de dynamo in het draaistel). Deze werkt nog niet geheel goed, maar het concept werkt wel. In de kortkoppeling onder de bak zit ook een magneetje wat de koppeling weer naar de middenpositie trekt. Dit bouwt en werkt veel makkelijker (en goedkoper) dan die veertjes die steeds wegspringen. Verder is de bak net als een aantal ontwerpen van Fred (3D builder) ook met magneetjes op het onderstel bevestigd.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Gezocht NMBS I1 en I2 rijtuig

Bericht door Michiel »

Zo, Casper, dat is heel mooi spul. Erg knap gemaakt. En als kits van deze I2 rijtuigen beschikbaar zijn, kunnen er wel meer interesse hebben. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Gezocht NMBS I1 en I2 rijtuig

Bericht door Ad_M »

Ben dan wel geen BE rijder, maar kan dit soort initiatieven alleen maar toejuichen
Complimenten!!!

Mvg,
Ad_M


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Gezocht NMBS I1 en I2 rijtuig

Bericht door Ronald2016 »

Casper dat ziet er goed uit. Ik zoek een A en A/B alleen weet ik zo even niet of dat van de I1 of I2 versie is. Hierin moet ik nog goed onderzoek doen, tenzij een forum genoot dit meteen ziet ;)
Bij de tekst staat dat de Benelux stam met I1 en I2 hebben gereden samen met 3 plan W van de NS.
Ik heb nog maar 1 foto gevonden waar ze goed op staan en in kleur.

Ik zou het heel leuk vinden om er 1 in elkaar te zetten.

I1 of I2 rijtuigen
I1 of I2 rijtuigen
68529086_898777440515406_730058626873425920_n[1].jpg (121.19 KiB) 2851 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Gezocht NMBS I1 en I2 rijtuig

Bericht door Michiel »

De voorste op de foto is een i2, de tweede is een i1. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Gezocht NMBS I1 en I2 rijtuig

Bericht door Ronald2016 »

Dank je wel Michiel.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: Gezocht NMBS I1 en I2 rijtuig

Bericht door caspervt »

Grappig, Ronald, mijn oog was ook al op die samenstelling gevallen. Ik had alleen nooit verwacht dat er ook andere hobbyisten zouden zijn die dezelfde 'gekte' zouden hebben om zoiets op de baan te willen zetten. Ik kom tot dezelfde conclusie dat het een I1 en I2 rijtuig moet zijn. Hier wordt er over dezelfde samenstelling geduscussieerd op Beneluxspoor forum:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66497.0

Ik krijg het plaatje van Flickr niet gelinkt hier op het forum (kan afmetingen van de afbeelding niet bepalen). Maar in dat draadje is een plaatje zichtbaar van deze samenstelling, maar dan met Benelux plan W's. Zie:

https://flic.kr/p/nMD2Qf

Van de I1 heb ik helaas geen tekeningen kunnen vinden. Als die tekeningen er wel zijn dan wil ik die ook wel maken. Michiel, beschik jij misschien over tekeningen van I1?



tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: Gezocht NMBS I1 en I2 rijtuig

Bericht door tijdperk3 »

Hallo Casper, mooi initiatief. Als je hier mee verder gaat wil ik ook wel een kit. I1 of I2 maakt mij dan niet uit. En als ik de berichten een beetje volg , geinteressereerden genoeg.


Groeten, Peter
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Gezocht NMBS I1 en I2 rijtuig

Bericht door Alro »

In eerste instantie dacht ik dat dit draadje meer onder “Vraag en aanbod” thuis hoorde, maar wat is dit een leuk draadje geworden met al die enthousiaste reacties.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Gezocht NMBS I1 en I2 rijtuig

Bericht door Ronald2016 »

Casper, ik ben een mede "gek" dan inderdaad. Ik wil graag dingen hebben naast het gebruikelijke wat iedereen heeft. Als ik boeken en internet naar stammen zoek en ik vind de stam leuk ga ik kijken wat er mogelijk is. Vandaar de I1 en I2 rijtuigen met een NS loc en NS rijtuigen die ik al in bezit heb. En kan ik toch weer iets leuks op een beurs rond laten rijden wat zeldzaam is.

Deze samenstelling kon ik nog niet, gelijk opgeslagen in mijn archief en nu kan ik dus afwisselen ;)

AfbeeldingVoorschoten, juni 1973 (by Sjefke) by Bart van 't Grunewold, on Flickr


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Gezocht NMBS I1 en I2 rijtuig

Bericht door Ronald2016 »

Op dit moment heb ik het volgende gevonden.

Een I1 is als Bistro / BarDisco Rijtuig omgebouwd er staat een tekening bij maar niet echt bruikbaar denk ik?

https://lijn58.be/RollendMaterieel/Rijt ... R/SR1.html
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/I1_(spoorwegrijtuig)

Afbeelding

Misschien heb je wat aan de volgende pdf's van een I1 rijtuig:

http://nmbs-asp.adlibhosting.com/Conten ... 1\C315.pdf
http://nmbs-asp.adlibhosting.com/Conten ... 1\C316.pdf


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Gezocht NMBS I1 en I2 rijtuig

Bericht door Michiel »

Je hebt meer gevonden dan ik! Die C315/316 documenten zijn toch wel heel compleet, lijkt me. Sommige vertikale tekst is niet goed door de OCR geraakt, maar er lijkt voldoende informatie te zijn om er een 3D ontwerp voor een schaal-N modelletje van te maken, niet? (Heb er zelf weinig verstand van)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Gezocht NMBS I1 en I2 rijtuig

Bericht door Ronald2016 »

Hoi Michiel, Ik zag op een site dat een deel van het NMBS archief openbaar is gemaakt en delen kan je via het internet dus bekijken. Dus misschien ook voor andere zaken interessant.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Gezocht NMBS I1 en I2 rijtuig

Bericht door Michiel »

Klopt! Ik ben er al een paar keer gaan rondzoeken, maar veel meer dat een paar foto's ivm Brussel-Luxemburg heb ik jammer genoeg niet kunnen vinden.
Maar betreffende de I1 rijtuigen van de NMBS is het document wel een heel mooie vangst!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie