Dat losse draad je bij de PECO SL-U395F

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PietB
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 nov 2018 22:08
Locatie: Hoofddorp

Dat losse draad je bij de PECO SL-U395F

Bericht door PietB »

Ik heb onlangs 5 Peco code 55 SL-U395F rechtse UniFrog wissels gekocht.
Wie kan me de functie van dat losse draadje uitleggen, want ik heb eigenlijk spijt van de aanschaf.
Ik heb wel 4 keer zowel de Duitse als Engelse handleiding door gelezen maar ik begrijp er niets van.
Zal best aan mijn gebrek aan kennis van de Duitse en ENgelse taal liggen.

Ik had veel liever SL-E395F wissels gehad, maar mijn leverancier vertelde mij dat die uit de handel zijn/gaan en dat hij alleen de SL-U395F in voorraad had.

grt Piet.


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Dat losse draad je bij de PECO SL-U395F

Bericht door Pjotr »

Piet,


Op Youtube is wel een verhelderend filmpje te vinden, maar dat is ook in het Engels (met een Schots accent)
https://www.youtube.com/watch?v=5ozNdp0nQKs

Zelf had ik vorige maand voor mijn schaduwstation een SL-U396E nodig. Op eBay zijn de oude versies nog wel te vinden.
Niet zo gunstig als bij eHattons in de UK, maar als je er maar eentje nodig hebt is een paar euro extra nog wel te overzien.


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Dat losse draad je bij de PECO SL-U395F

Bericht door Sandopie »

Piet,

Dat losse draadje zit eraan om het hartstuk eventueel van stroom te voorzien. Doe je dat niet dan heb je gewoon een geïsoleerd hartstuk, vergelijkbaar met een indulfrog wissel. Je hoeft verder niets te veranderen aan de wissel om deze, zoals vele van mening zijn, te "verbeteren".


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Dat losse draad je bij de PECO SL-U395F

Bericht door Maurits71 »

de U is een verbeterde versie van de E, rest zoals Sandopie je al vertelde :)


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Frans III
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 nov 2016 11:04

Re: Dat losse draad je bij de PECO SL-U395F

Bericht door Frans III »

PietB schreef: 03 sep 2019 00:25 ... want ik heb eigenlijk spijt van de aanschaf.

grt Piet.
Hoi Piet,

Je hoeft daar geen spijt van te hebben. Zijn en blijven gewoon hele goede wissels.
En zoals mijn voorgangers al opgemerkt hebben is het draadje 'gewoon' om het puntstuk van spanning te voorzien.

Sluit je het 'draadje' niet aan dan gedraagt de wissel zich als een InsulFrog. Dus puntstuk heeft geen spanning.
Werkt prima bij de meeste locomotieven met wat meer assen.

Sluit je het 'draadje' wel aan dan moet de spanning op het 'draadje' (= puntstuk) dezelfde zijn als die van de 'aanliggende' wisseltong.
Het resultaat is dan een ElectroFrog.
Dit kun je dus bereiken door het draadje aan te sluiten op een omschakelcontact dat gekoppeld is aan de bediening van de wissel(tongen).
Dat contact geeft dan de spanning aan het draadje door van de op dat moment 'aanliggende' wisseltong.
Peco adviseert daarvoor een PL13 (enkel) of een PL15 (dubbel) contact met een PL-10 motor maar dat mag natuurlijk ook iets anders zijn.
Eigenlijk is dit alleen nodig als je locjes hebt die niet veel assen hebben en/of maar weinig electrisch geleidende contactpunten met de rails.

Ik denk dat het voor 'normaal gebruik' niet nodig is om het draadje aan te sluiten
Bij club-/tentoonstellingsbanen is dat natuurlijk wat anders want: 'daar mag nooit iets stil blijven staan'. (wensdroom)

Verder:
- Geen 'gedoe' meer met geïsoleerde raillassen op de 2 rails na het puntstuk.
- Geen 'gedoe' meer met bielzen lossnijden en terugplaatsen, deze zitten nu allemaal al af fabriek vast aan de wissel.
- Helaas wel 4 zichtbare kunststof onderbrekingen in de rails voor en achter het puntstuk, dit is optisch zeker niet zo fraai.
Deze hadden van mij half zo smal mogen zijn maar daar zal Peco echt wel over hebben nagedacht.

- Wel even voorzichtig zijn als je het 'draadje' in de uitsparing legt.
Als je het puntstuk wilt schakelen tussen linker rail en rechter rail dan mag het 'draadje' niet de onderkant van de rechtdoorgaande rail raken.
Die ligt namelijk 'vrij' aan de onderkant waar het 'draadje' passeert. Dit zou dan kortsluiting kunnen veroorzaken.
(Daar moet je wel 'heel erg je best voor doen' maar toch).
Oplossing: In de plaat een 10 mm rond gat boren direct onder het draadje en het daar doorheen steken.
(ik zou het nooit afknippen 'want je weet maar nooit')

Veel plezier ermee.

Mocht je er echt vanaf willen dan hoor ik het wel via een PB.

grt. Frans


Al meer dan 50 jaar N spoorder.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Dat losse draad je bij de PECO SL-U395F

Bericht door martindomburg »

Dat draadje is inderdaad heel nuttig. Als je hem met een servos bedient, wat het mooiste resultaat geeft, kan je het draadje met een relais van de juiste polarisatie voorzien.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie