Slechte stroomafname locs

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Charly
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 aug 2019 16:23

Slechte stroomafname locs

Bericht door Charly »

Beste Lezers,

Ik heb een heel aantal locs waarvan sommige altijd perfect rijden en andere schokkerig door een slechte stroomafname. Ook na het reinigen van de sleepcontacten en wielen blijft (alhoewel minder) het probleem. Als ik de sleepcontacten met een glasfiberpotlood reinig merk ik wel dat ze lichter van kleur worden. Zijn ze massief van het zelfde materiaal of verwijder ik dan een essentieel laagje. Of kunnen versleten wielen de oorzaak zijn. Het blijft voor mij een raadsel. Zie ik nog iets over het hoofd ?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties !

Mvrgrt Charly


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Slechte stroomafname locs

Bericht door Pjotr »

Hallo Charly,

De stroomafname in een loc moet je zien als een keten. Ergens in die keten bevinden zich één of meer zwakke schakels in de vorm van vieze loopvlakken of slechte contacten. Het probleem kan zich dus ook elders voordoen. Bij sommige Minitrix locs loopt de massa via het chassis naar de draaistellen. Dit contact is niet altijd optimaal. Bij een Fleischmann 1657 is dit beter opgelost, maar daar zijn de klemmetjes naar de printplaat soms een aandachtspuntje.

Zo heb je dus een scala aan aandachtspunten, die per loc verschillen. Denk bijvoorbeeld ook aan contactveertjes en koolborstels.
Soms zijn deze oplosbaar door mechanische aanpassingen, maar als je digitaal rijdt, kan een elektronische buffer ook soelaas bieden.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Slechte stroomafname locs

Bericht door Bjor »

Als alle contactvlakken die Charly heeft genoemd goed aanliggen, kan er nog sprake van oxidatie zijn. Bij een lok die ook met schone wielen op een schone rails haperend rijdt, wil vaak het aantippen van de binnenzijde of de flenzen van de wielen (waar de stroomafnemers aanliggen) met een cocktailprikkertje dat een héél klein beetje vochtig is gemaakt met ATF nog wel eens helpen. Een evt oxidelaagje wordt daardoor geleidend.
Essentieel is dat je een microscopisch kleine hoeveelheid ATF moet aanbrengen.

Zie ook hier: viewtopic.php?f=40&t=13009&hilit=ATF

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Slechte stroomafname locs

Bericht door spoor65 »

De eerste vraag die bij altijd boven komt, als meerdere locs dit probleem hebben, maar niet allemaal,

welk type loc heeft het probleem wel en welke niet.

zijn het kleine 2 en 3 assen locjes b.v. die het probleem hebben?

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Charly
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 aug 2019 16:23

Re: Slechte stroomafname locs

Bericht door Charly »

Vreemd genoeg kan ik in het soort loc geen logica vinden. De V36, een drieasser van minitrix, rijdt perfect. De mintrix krokodil rijdt niet mooi. Ik heb twee E18 's van Arnold, ook probleem dingen. Twee SBB Be 4-6 van Roco waarvan je denkt reden alle treinen maar zo, werkelijk perfect. Kato is perfect. Hobby train; perfect. Fleischmanns komen moeilijk los/ van hun plek, maar rijden goed. Minitrix, over het algemeen, veel problemen. Wat me wel is opgevallen dat bij sommige veel-asser's er niet op alle wielen sleepcontacten zitten, dan schiet je er nog niets mee op. Bedankt voor jullie reacties!



Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Slechte stroomafname locs

Bericht door Heiko »

Is het mogelijk om een filmpje te maken van de slecht rijdende locs?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato

Onderwerp starter
Charly
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 aug 2019 16:23

Re: Slechte stroomafname locs

Bericht door Charly »

Ik heb geprobeerd de loc's te filmen, maar het effect komt niet goed over. Ik ben erg perfectionistisch, misschien wil ik het te optimaal hebben en moet ik accepteren dat sommige loc's wat minder goed rijden. Nogmaals bedankt voor jullie meedenken!

Mvgrt. Charly


Plaats reactie